Tistelblad Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Kan dere legge ut bilder? 😄 Jeg har alltid pynta litt etter litt i løpet av desember, noen lys, noen røde puter, juleduk. I fjor merka jeg at ungene ikke syntes det var spesielt lenger da vi kom uti romjula. De fikk ikke den julemagifølelsen jeg huska jeg fikk da mamma og pappa pynta huset på lillejulaften etter jeg hadde lagt meg. DA ble det julestemning å våkne på julaften, da. 🥰 Så i år tenker jeg å gjøre det litt annerledes, nemlig å gjøre noe ut av adventstiden uten å dra inn jula. Jeg ser at mange, spesielt i år, pynter ekstra tidlig med både tre og nisser, og personlig tror jeg ikke det det bidrar til å øke kosefaktoren. Så. Inspirasjon til lilla eller ikkejulete adventespynt tas i mot med takk😊 12
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 3 minutter siden, Tistelblad skrev: Kan dere legge ut bilder? 😄 Jeg har alltid pynta litt etter litt i løpet av desember, noen lys, noen røde puter, juleduk. I fjor merka jeg at ungene ikke syntes det var spesielt lenger da vi kom uti romjula. De fikk ikke den julemagifølelsen jeg huska jeg fikk da mamma og pappa pynta huset på lillejulaften etter jeg hadde lagt meg. DA ble det julestemning å våkne på julaften, da. 🥰 Så i år tenker jeg å gjøre det litt annerledes, nemlig å gjøre noe ut av adventstiden uten å dra inn jula. Jeg ser at mange, spesielt i år, pynter ekstra tidlig med både tre og nisser, og personlig tror jeg ikke det det bidrar til å øke kosefaktoren. Så. Inspirasjon til lilla eller ikkejulete adventespynt tas i mot med takk😊 Så godt å lese det du skriver om å kanskje ta tilbake jula litt! Jeg har dessverre ikke noen bilder; det måtte i tilfelle komme når advent setter inn. Men jeg har lilla lys i adventsstaken, kanskje noen lilla servietter og en lilla løper på et hvitt bord jeg har. Og selvfølgelig en adventsstjerne. Anonymkode: c8cf2...dfd 9
Tistelblad Skrevet 18. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt å lese det du skriver om å kanskje ta tilbake jula litt! Jeg har dessverre ikke noen bilder; det måtte i tilfelle komme når advent setter inn. Men jeg har lilla lys i adventsstaken, kanskje noen lilla servietter og en lilla løper på et hvitt bord jeg har. Og selvfølgelig en adventsstjerne. Anonymkode: c8cf2...dfd Haha godt poeng. Jeg kan vel ikke forvente å få bilder når det tross alt ikke er advent ennå😄 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 Jeg pynter med lilla løpere, lilla lys i adventsstaken og andre lysestaker, og adventsstjerne i vindu. (Og røde gardiner, men det er av praktiske årsaker ) Det er mer enn nok pynt i adventstiden for meg. Og tillegg blir det noen lyslenker ute. For min familie er adventstiden en tid der nøkternhet og nøysomhet står i fokus. Det gjenspeiler seg ikke bare når det kommer til pynt, men også i det daglige. For eksempel kjøper vi ingenting som ikke er en absolutt nødvendighet til oss selv i adventstiden. Vi har kjedelige og hverdagslige middager, også i helgene, vi har begrenset med godteri tilgjengelig osv. Bare noe så enkelt som at adventsstjernene bare tennes etter kl 18 i adventstiden. (I motsetning til i jula og romjula der de lyste så fra morgen til leggetid.) Ut over dagen på lille julaften har vi en skikkelig "shining" i huset, de lilla lysene og løperne blir fjernet og byttet ut med julens farger, og juletreet blir satt opp på kvelden. Siste rest av julepynten kommer opp etter lunsjtid på julaften frem mot middagen, og når julen ringes inn kl 17 settes sølvguttene på, og alt er klart for julefeiring. 🎄 Anonymkode: 06942...d2c 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 Blomster og stearinlys er alt. Hater «pynt». Hyasint-vaser i ulike fasonger i vinduene. Amaryllis i potter. Når alt springer ut så er det jul. Ja, og så har jeg grønn krans på døra og lys på et tre i hagen. Anonymkode: e05b3...ce7 4
Gjest Senil Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Gidder ikke skifte gardiner 3 ganger på en mnd. Så sluttet med adventspynting i lilla.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Pynter med adventsjerne i vinduet, lysestake med lilla lys og setter frem et par-tre engler. Henger også opp litt lyslenker både ute og inne, Holder pynten på et minimum, men det gjør jeg hele året. Mitt hjem er nipsfritt hele året med unntak av lysestaker. Anonymkode: 3938d...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Jeg er helt for å holde jula litt "hellig" for å bevare magien😍 Husker stemninga fra jeg var liten, og gråter litt innvendig når det blir ødelagt av nisser og julemusikk i sept/okt😒 Nå er jeg ikke noe glad i fargen lilla, så har løst det på en annen måte. 1.des eller 1.advent, alt etter hva som kommer først, henger vi opp røde gardiner og utelys. Litt ekstra lys inne også. Baker pepperkaker og annet utover i desember. Ellers er det adventsstake, kalender på fast plass og kalender-barne-tv for de som følger med på det. Annen pynt, putetrekk, duker osv venter vi med til lillejulaften. Da pynter vi også juletreet🎄 Denne dagen sniker julestemninga seg inn i huset🥰 Anonymkode: 686b9...0dd 6
Gjest Albbas Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Pynter med stjerne og lys, tar frem noen lysestaker som ikke nødvendigvis er så julete men som vi kun tar frem til advent. Og nissene (sånne i tøy) får komme frem, de får ungene leke med. På kjøkkenbordet tar vi frem julevoksduk. 😅 All "delikat" pynt venter til nærmere jul.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pynter med adventsjerne i vinduet, lysestake med lilla lys og setter frem et par-tre engler. Henger også opp litt lyslenker både ute og inne, Holder pynten på et minimum, men det gjør jeg hele året. Mitt hjem er nipsfritt hele året med unntak av lysestaker. Anonymkode: 3938d...f1b Jeg mener ikke å kverulere, men jeg ser dette hele tiden, og må bare spørre. Er pynt bare assosiert med "nips" og "ting"? For meg utgjør fargene pynten, jeg har minimalt med "nips" stående fremme (unntak: noen få ting laget av barnehender). Når jeg tenker pynt tenker jeg helst på duker, lys, blomster, gardiner, puter, pledd osv, ikke pyntegjenstander/nips og "ting". I adventstiden er som sagt fargen på disse tingene lilla hos oss. I julen er det skarpere farger som rødt, grønt, blått, (sølv/hvitt som kontrast) som brukes. I påsken går det mest i gult, og ellers i året er det lyse/duse farger som dominerer. Anonymkode: 06942...d2c 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 Jeg pynter alltid med lilla i adventen. Lilla duker og lysestaker. Julestjerner ogadventsdtaker i vinduene og julelys ute. Rødt kommer ikke inn i huset før etter 20.desember. Da er det røde gardiner, juleduker, julepynt og juletre. Å pynte med rødt og nisser allerede i november blir helt feil for oss. Blir ikke noe spesielt med jula når pynten har vært oppe en måned. Den eneste julepynten jeg har framme fra adventen starter er en 1m høy nisse jeg fikk i julegaveav barna da de var små. For å få litt glede av gaven er den framme hele adventen. Vi pynter til jul etter 20.desember og er som regelhelt ferdig om kvelden 22.des, også tar jeg siste gulvvask og vask av badet 23.des. Ideelt sett skulle vi ikke vært ferdig før 23.des men for å unngå å være helt utslitt når julen ringes inn har vi valgt å være ferdig 22 slik at man kan slappe litt av om kvelden lille julaften. 1.nyttårsdag hiver vi ut hele jula, kun kaker og mat er eventuelt igjen til ut i januar. Synes generelt folk ødelegger jula med å pynte allerede i november og hører på julemusikk fra september, hva blir spesielt med jula da? Ingenting, er min mening. Har løst «mørkeproblemet» i alle år med å ha lamper i vinduene hele året, da har vi det koselig året rundt og trenger ikke hente fram julelysene i begynnelsen av november for å få «kos og hygge» i huset. Anonymkode: ff945...079 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 Er mest overrasket over at så mange bruker duker og gardiner! Anonymkode: e05b3...ce7 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er mest overrasket over at så mange bruker duker og gardiner! Anonymkode: e05b3...ce7 Hvorfor? Anonymkode: 06942...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 Lilla lys, lilla servietter og gjerne noen blomster i lilla-rosa er fin adventspynt hos meg. Folk gjør hva de vil, men nisser og juleservise hele desember er så white trash. Anonymkode: 67993...271 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 Ja, jeg legger på lilla løper og har lilla lys (eller hvite lys, med lilla dekorasjoner), samt krans på utgangsdøra og adventsstjerne og stake i vinduet. Siden jeg ikke feirer jul hjemme hos meg selv, bruker jeg å sette fram litt og litt julepynt utover i desember, mens selve bonanzaen setter igang hos far på lillejulaften. Er glad for å se at flere er som meg og føler jula blir litt ødelagt når den kommer allerede i september/oktober. Ja til å ta tilbake julemagien!!! 😄 Anonymkode: 281fb...f6b 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Anonymkode: 06942...d2c Fordi det ikke er moderne og minimalistisk, kan jeg tenke meg. De yngre bruker ikke sånt. Se i boligannonser. Ingen under 40-50 har duker og gardiner hjemme. Kan vinduene være gardinfrie, så er de helst det. Ser aldri duk på bordet hos noen, unntatt hvis de er pensjonister eller skal skjule et stygt, gammelt bord. Anonymkode: 2d4c3...335 3
Tistelblad Skrevet 18. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 18. november 2020 Da tipper jeg det kun blir adventsstake og stjerner, lilla duk og lys hos oss, ville bare høre hva andre tenker og gjør. Jeg er heller ikke så glad i ting og nips, figurer for eksempel. Da må det være en bolle eller skål eller lysestake eller noe annet som kan brukes til noe. Bortsett fra i jula, da har vi nisser og engler. Jeg tror det er litt det som gjør jula spesiell for meg også, nemlig at huset absolutt ikke er minimalistisk og "stilig" de dagene det varer. Jeg syns det blr være overdådig, men det er jo bare meg😊
Jif Skrevet 18. november 2020 #18 Skrevet 18. november 2020 Har ikke bilder, men pynter til advent med en tekstilvoksduk i lilla-toner kjøpt på Stoff og stil for et par år siden. Har hvite lys i den ene adventstaken min, lilla i den andre. Jeg syntes også at det var magisk å vokne opp til juletre og julepynt på julaften. Når alle sndre skal ha plasttre og starte med jul nå, går det nesten en liten faen i meg. Da er det iallefall sikkert at jeg skal ha ekte tre og pynter til jul på lillejulaften.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #19 Skrevet 18. november 2020 Eg pynter med lilla eller duker og lilla adventslys men også nisser og slikt. Vi pynter juletre sammen på lille julaften. Og når barna har lagt seg så skifter eg alle lys og duker om til rødt, finner fram litt ekstra pynt, setter fram litt snop vi bare har i jula og julehefter, legger snop i sokkene deres, dekker frukost bordet med pene servietter og juleservise osv... så når barna våkner er det jul 🤩 Anonymkode: d3332...851 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 Jeg bruker adventsstjerner, lilla brikker og duker, adventstake med levende lilla lys , lilla gardiner og lyslenker Full pakke! Og jeg bytter det ikke ut til jul, da pynter jeg bare med julepynt i tillegg. I år blir det enda mer pynt enn vanlig, vi trenger lys og stas i denne mørke og dystre koronatida. ❤️ Anonymkode: 8f1cd...2de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå