Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Vanligvis kjøper jeg aldri brød i dagligvarebutikk, men går til et ordentlig bakeri. Har ikke handlet brød anent sted i mer eller mindre 3-4 år nå. Men i dag var jeg ikke i nærheten av noe bakeri, og brød må man jo ha. Så da bar det av sted til Coop-butikken. Men endte opp med en svamp i dag også. Har dere klart å oppdage noen brød i butikken dere kan anbefale, som også er grovt? Alternativet er gjerne knekkerbrød for min del, men skulle gjerne klart å finne noe annet brød som er spiselig i butikken...
Gjest Gjesta Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Utvalget i butikkene er vel delvis lokalt styrt, tror jeg. Jeg pleier å kjøpe et speltbrød som heter Iform, og det er så nært man kommer hjemmebakt uten å måtte bake. Ingers rugbrød får du også kjøpt i enkelte butikker, i hvertfall hos Eurospar.
Gjest gjesten Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Hva bruker egentlig de store kjedebakeriene som hevemiddel? Den eneste gangen jeg har klart å lage noe som lignet på svamp hjemme var da jeg laget en bolleoppskrift som foreskrev både gjær og hornsalt. (Lager forøvrig alt brød selv. Ingenting slår det. Holder mye lenger også).
Gjest Violetta Skrevet 3. august 2005 #4 Skrevet 3. august 2005 Jeg har funnet ett hos Coop Mega her som er brukbart. Det heter fransk landbrød eller noe sånt. Veldig godt, og holdbart i noen dager også. Men dyrt og lite...
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Baker selv eller kjøper fra Godt Brød. Men Fedon Lindberg sitt brød er helt ok i krise. Inneholder mye bygg, rug og solsikkekjerner.
Gjest Gjest_sprettball_* Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Jeg synes det pandabrødet fra baker nordby som bunnpris selger er ganske godt. Og noen av de seinovnsbrødene, de som er litt flat og bred.
Arwen Skrevet 3. august 2005 #7 Skrevet 3. august 2005 Birkebeinerbrødet er godt, men vi kjøper stort sett brød som er bakt i butikkene.
Gjest Trådstarter her Skrevet 3. august 2005 #8 Skrevet 3. august 2005 Takk for tips folkens! Som sagt bare i nødstilfeller jeg kjøper brød i butikk (når jeg er for lat til å dra til bakeren eller er for sent ute), og i dag endte jeg altså opp med noe fæle greier. Lurte derfor på om noen av brødene faktisk smaker bedre enn dette jeg endte opp med...Skal prøve å huske det til neste gang jeg må handle brød der! Hva bruker egentlig de store kjedebakeriene som hevemiddel? Den eneste gangen jeg har klart å lage noe som lignet på svamp hjemme var da jeg laget en bolleoppskrift som foreskrev både gjær og hornsalt. ← Tror noe av årsaken er at de putter ekstra gluten i brødene. Hvis man ser på innholdsdeklarasjonen, så er det i nesten alle brødtypene. Og gluten er jo som kjent bindemiddelet i melet (proteinet). Dette er litt skummelt siden overeksponering av slike stoffer kan føre til allergi, og Norge er et av de landene med hyppigst forekomst av glutenallergi! I tillegg har de slike ting som emulgator og andre skumle ting jeg ikke helt vet hva er
Arkana Skrevet 3. august 2005 #9 Skrevet 3. august 2005 Brød kjøpt i butikker som Rema, Rimi, Coop o.l. er sjelden særlig gode. Du må gå i butikker som har bakeri, dvs bl.a. Meny, Ultra, Centra og SmartClub. Der finner du kjempegode brød.
Gjest gjesten Skrevet 3. august 2005 #10 Skrevet 3. august 2005 Tror noe av årsaken er at de putter ekstra gluten i brødene. Hvis man ser på innholdsdeklarasjonen, så er det i nesten alle brødtypene. Og gluten er jo som kjent bindemiddelet i melet (proteinet). ← Ja, det med gluten vil jeg tro kan være en god forklaring. Mer gluten vil jo gjøre at brøddeigen fanger opp mer av gassen. Gluten er forresten stoffet som er kornplantens (spesielt hvete) naturlige måte å prøve å hindre at frøene bli spist av uønskede dyr. Litt ironisk at dette stoffet er årsaken til at mennesker sår denne planten over hele jorden for så å spise frøene.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #11 Skrevet 3. august 2005 Når jeg kjøper brød i Coop-butikkene så kjøper jeg oftest Vita-brødet. Dernest kommer Grisla grovbrød, og så steinovnsbakte brød. Rema 1000 fører Herregårdsbrød. Det er veldig godt.
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2005 #12 Skrevet 4. august 2005 Lørenskog brødet er veldig godt, men ikke så veldig grovt. Det beste brødet jeg vet om som kjøpes i vanlig butikk er fra Meny og heter Sola.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #14 Skrevet 4. august 2005 Syns gråtassbrødet er veldig godt jeg, og det holder seg også godt et par dager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå