AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Bestilte Mocca latte med laktosefri melk, men har hatt kramper i magen hele dagen. Jeg mistenker at de blingser en del på laktose vs laktosefritt der? Flere som har opplevd det? Anonymkode: b7209...57e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Et tips til neste gang - følg med at de tar riktig melk ut av kjøleskapet! Om det er en som tar imot bestillingen og en annen som lager - påpeker at du skal ha laktosefri melk! Eventuelt kan du be om havre- eller soyamelk, da er det vanskeligere å gjøre feil! Anonymkode: 6ef01...a98 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Har opplevd det ja, men det er særdeles sjeldent. Men feil kan skje, det kan være mye stress, nye folk, kommunikasjonssvikt. Verre for de med cøliaki som ikke kan få spor av gluten, de kan bli skikkelig syke, men vi med laktoseintoleranse som regel bare blir rumlete og ugreie i magen før det så går over. Anonymkode: d5752...f17 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd det ja, men det er særdeles sjeldent. Men feil kan skje, det kan være mye stress, nye folk, kommunikasjonssvikt. Verre for de med cøliaki som ikke kan få spor av gluten, de kan bli skikkelig syke, men vi med laktoseintoleranse som regel bare blir rumlete og ugreie i magen før det så går over. Anonymkode: d5752...f17 Da er du heldig som har et mildt tilfelle og slipper sprutbæsj i lange tider Anonymkode: 64dce...e4a 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er du heldig som har et mildt tilfelle og slipper sprutbæsj i lange tider Anonymkode: 64dce...e4a Du er heldig som kun får sprutbæsj etc - og ikke risikerer varig men og ødelagt kropp! Ale er "heldige" i et perspektiv. Man må følge nøye med som allergiker desverre, føler meg nesten som en "karen" når jeg bestiller mat, for må dobbeltsjekke alt hele tiden. Men vet hvor lett det er å gjøre feil (vært servitør selv en gang i tiden) så er ekstra nøye Anonymkode: 0b6da...275 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 Unngå melk generelt, det er ikke bra for noen. Anonymkode: 5c096...fd1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er heldig som kun får sprutbæsj etc - og ikke risikerer varig men og ødelagt kropp! Ale er "heldige" i et perspektiv. Man må følge nøye med som allergiker desverre, føler meg nesten som en "karen" når jeg bestiller mat, for må dobbeltsjekke alt hele tiden. Men vet hvor lett det er å gjøre feil (vært servitør selv en gang i tiden) så er ekstra nøye Anonymkode: 0b6da...275 Hvem har sagt jeg kun får det? Og hvorfor trekker du inn varige men og ødelagt kropp og allergier når det er snakk om å ikke spre feilinformasjon om konsekvensene av laktoseintoleranse? Anonymkode: 64dce...e4a 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestilte Mocca latte med laktosefri melk, men har hatt kramper i magen hele dagen. Jeg mistenker at de blingser en del på laktose vs laktosefritt der? Flere som har opplevd det? Anonymkode: b7209...57e Det finnes fortsatt spor av laktose i laktosefri melk. De fleste tåler laktosefri melk, men de ekstra følsomme vil reagere på den. Hvem vet hvilken laktosefri melk dem bruker der. Min søster reagerer på de fleste laktosefri melk ....hun får mye kramper og luft i magen. Anonymkode: fa7df...3e3 1
MarianneE Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Men kjære deg, da tar du kontakt med cafeen du kjøpte moccaen fra og forteller at du reagerer på det du fikk servert. I verste fall skjer ingenting, i beste fall får du en beklagelse og tilbake pengene du betalte. Jeg forstår deg godt, jeg har cøliaki og det er kun en bitte liten bit av feil brød som skal til før jeg blir skikkelig sjuk. Men å få caféen til å skjerpe rutinene sine klarer du uten å henvende deg til plassen og gi dem tilbakemelding 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 Det skjer relativt ofte, jeg ser enten på når de lager (og sier ifra når jeg ser de tar normal melk og spør om de husket at det var laktosefri jeg bestilte, da har de allerede glemt det). Sitter jeg og venter spør jeg alltid om dette er laktosefritt. Hender av og til at de går tilbake og må lage ny til meg. Vil si det skjer så ofte som 1 av 10 ganger jeg bestiller, det er en del! Anonymkode: 99f88...58b 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 Jeg har cøliaki og laktoseintoleranse, og har opplevd det samme flere ganger. Jeg har alltid skrevet et "informasjonsbrev" når jeg har opplevd slike hendelser, hvor jeg skriver noe slikt som: "Jeg var hos dere *dato og klokkeslett*, og bestilte *kaffe med laktosefri melk*. Dessverre viste det seg at det ble gjort en feil med bestillingen, noe som førte til sykdom hos meg. Det er veldig hyggelig hos dere, og jeg ønsker å komme tilbake flere ganger, men det kan jeg ikke gjøre hvis jeg blir syk etter hvert besøk. Derfor ville jeg bare gjøre dere oppmerksom på at rutinene sviktet denne gangen, for redusere sjansen for at det samme skjer flere ganger. MVH XXX" Jeg har alltid fått positive tilbakemeldinger de gangene jeg har skrevet tilsvarende brev. Anonymkode: b2e25...af1 10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Unngå melk generelt, det er ikke bra for noen. Anonymkode: 5c096...fd1 😂 Anonymkode: 1c786...3a6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 Har og opplevd dette noen ganger. Så er det mulig, så følger jeg nøye med på hvilken melk de bruker, så jeg kan si i fra hvis de tar feil. Anonymkode: da964...dec
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er du heldig som har et mildt tilfelle og slipper sprutbæsj i lange tider Anonymkode: 64dce...e4a Ja jøss. Jeg føler meg kjempeheldig som alltid må vite hvor nærmeste do er, for jeg har i tillegg IBS, det var ikke relevant her, men jeg tåler dårlig laktose og må alltid vite hvor doen er i tilfelle jeg MÅ på do, for det kan komme fort. Kjempeheldig gitt Anonymkode: d5752...f17
Roci Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jøss. Jeg føler meg kjempeheldig som alltid må vite hvor nærmeste do er, for jeg har i tillegg IBS, det var ikke relevant her, men jeg tåler dårlig laktose og må alltid vite hvor doen er i tilfelle jeg MÅ på do, for det kan komme fort. Kjempeheldig gitt Anonymkode: d5752...f17 Kjæresten har det nesten slik som deg (minus IBS), og han sørger alltid for å ha med seg laktasetabletter. Det har "reddet" situasjonen for ham flere enn èn gang, for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 Da har ikke personalet hørt etter. Har opplevd lignende selv. Gikk aldri på den restauranten igjen. Anonymkode: 55e3d...5d7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #17 Skrevet 21. november 2020 På 17.11.2020 den 23.36, AnonymBruker skrev: Har opplevd det ja, men det er særdeles sjeldent. Men feil kan skje, det kan være mye stress, nye folk, kommunikasjonssvikt. Verre for de med cøliaki som ikke kan få spor av gluten, de kan bli skikkelig syke, men vi med laktoseintoleranse som regel bare blir rumlete og ugreie i magen før det så går over. Anonymkode: d5752...f17 På 18.11.2020 den 1.46, AnonymBruker skrev: Da er du heldig som har et mildt tilfelle og slipper sprutbæsj i lange tider Anonymkode: 64dce...e4a På 18.11.2020 den 14.29, AnonymBruker skrev: Ja jøss. Jeg føler meg kjempeheldig som alltid må vite hvor nærmeste do er, for jeg har i tillegg IBS, det var ikke relevant her, men jeg tåler dårlig laktose og må alltid vite hvor doen er i tilfelle jeg MÅ på do, for det kan komme fort. Kjempeheldig gitt Anonymkode: d5752...f17 Eh, det var absolutt relevant her? Du sier først at det er ikke så ille fordi de fleste bare blir rumlete og ugrei i magen og så går det over, og det er jo ikke sant i det hele tatt! Mange får mye sterkere reaksjon enn det. Det er jo ikke sant for deg selv en gang, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier noe sånt og later som om det ikke er så ille å få laktose ved en feiltakelse? For det er jo det for alle oss som må løpe rett til nærmeste do og blir syk der, og det gjelder jo til og med deg selv! Anonymkode: 64dce...e4a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 Var sjokoladen laktosefri da? Anonymkode: bffee...c40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå