Gå til innhold

Greit å skremme 3 åringen litt?(tannpuss)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en unge på 3 som alltid slår sec vrang når vi skal pusse tenner. Må gjøre det på tvang og han hyler som en gris hver gang.Vi så på en avis så var det reklame for et eller annet og da var det bilde av råtne tenner. Så sa jeg ja slik blir tennene hvis man ikke pusser de. Så ikveld nekta han igjen da googlet jeg frem råtne tenner og sa at dette ville han vel ikke ha? Åå Neii da kom han og pusset tennene med glede . Er dette veldig  dumt av meg å gjøre? 

Anonymkode: 97af0...bcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er jo sant :)

Men ikke skrem gutten på den måten at han blir redd. Snakk med han og forklar han. 

Anonymkode: 9e08f...bfb

• Liker 14
Skrevet

du kan kanskje heller ta å vise ungen karius og baktus filmen?😅

Anonymkode: cf894...a3f

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan kanskje heller ta å vise ungen karius og baktus filmen?😅

Anonymkode: cf894...a3f

Han liker den og,men denne slo ann med en gang for han ville ikke ha slike tenner😂😂

• Liker 2
Skrevet

Hvis du forklarer og sier at tenne blir sånn uten å skremme han for livet. 
jeg pleier å oppmuntre sønnen min (som snart blir 3 år) ved å si at tenne hans er fine og at de har blitt store. Og snart for han like store og hvite tenner som mamma. Men at det er viktig at han pusser. 

Men jeg vil ha rådet deg til å sette på noen morsomt YouTube videoer med sang hvor de pusser tennene. Viktig at du gjør det først også kan dere sette på videoen etterhvert sånn at han får gjort det selv også. Det var sånn vi starta og etterhvert så har vi slutta med videoene. 

Det er super viktig at han ikke får hull i tenne før 3 år kontrollen hos tannlegen. Da blir det send bekymrings melding  til barnevernet. Det er en form for omsorgssvikt. 

Anonymkode: ae611...749

Skrevet

Går sikkert greit og gjøre det sånn en gang, men hvis du ofte får barnet ditt til å gjøre det du vil ved å skremme det så er ikke det noe bra. Jeg ble oppdratt med mye skremming og "hvis du ikke gjør sånn så skjer dette...". Tror det er en av grunnene til at jeg utviklet angst i tidlig alder.

Anonymkode: 9ccdd...b4b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er jo sant :)

Men ikke skrem gutten på den måten at han blir redd. Snakk med han og forklar han. 

Anonymkode: 9e08f...bfb

Jada forklarer han underveis hvorfor tennene blir slike og han elsker å se på det🤪🤪

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg pleier å oppmuntre sønnen min (som snart blir 3 år) ved å si at tenne hans er fine og at de har blitt store. Og snart for han like store og hvite tenner som mamma. Men at det er viktig at han pusser. 

Men jeg vil ha rådet deg til å sette på noen morsomt YouTube videoer med sang hvor de pusser tennene. Viktig at du gjør det først også kan dere sette på videoen etterhvert sånn at han får gjort det selv også. Det var sånn vi starta og etterhvert så har vi slutta med videoene. 

Det er super viktig at han ikke får hull i tenne før 3 år kontrollen hos tannlegen. Da blir det send bekymrings melding  til barnevernet. Det er en form for omsorgssvikt. 

Ro deg ned nå. Han pusser tennene sine. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går sikkert greit og gjøre det sånn en gang, men hvis du ofte får barnet ditt til å gjøre det du vil ved å skremme det så er ikke det noe bra. Jeg ble oppdratt med mye skremming og "hvis du ikke gjør sånn så skjer dette...". Tror det er en av grunnene til at jeg utviklet angst i tidlig alder.

Anonymkode: 9ccdd...b4b

Det er det jeg ikke vil,men han virker jo ikke skremt av disse bildene han ser lenge på de og virker fasinert,men han vil pusse tennene med en gang for han vil ha de fine tennene sine.

Skrevet (endret)

Ville han pussa selv om han fikk valget mellom å enten gjøre det selv, eller at du må gjøre det for han? :) Finnes vell tannkrem med morsomme smaker? kanskje han kan velge tannbørste selv på butikken, om han pusser tennene uten mye mas? 

Endret av Litenlinerle
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på tannklinikk. Det siste du skrev stemmer ikke. Et hull i tennene på et barn kan skje med den beste. 

Anonymkode: 99d95...ca0

• Liker 9
Skrevet

Jeg syntes ikke det nødvendigvis er dumt, så lenge slik "skremming" blir begrenset til hva som faktisk er realiteten. Å bli redd for å få ødelagte tenner, ja det er faktisk noe som skjer hvis man ikke pusser. Hvis det gjør at du får pusset på en god måte, så syntes jeg det rettferdiggjør bildet. 

Men for guds skyld, ikke bruk skremming som oppdragelsesmetode. Men det tror jeg ikke du gjør heller :) 

• Liker 2
Skrevet

Husker Trond Viggo og Flode som hadde en sang om tannpuss, barne tv for veldig lenge siden. Du kan jo finne videon og vise sønnen din , kanskje han vil pusse tennene tilslutt uten styr. 

Tann

Puss, puss, så får du en suss,
puss, så får du en suss.
Hver eneste tann 
med børste og vann. 
Puss, så får du en suss.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikkje. Det kjem an på kor omfattande skaden på tanna/tennene er. Mulig at det finst tannlegar som misforstår dette, men eitt hull i 3-årsalder gir ikkje grunnlag for å melde bekymring til bvt! Viktig å pusse tenner, men det får da vere måte på. Folk er redde nok for bv fra før...

Anonymkode: 0bb44...59f

• Liker 3
Skrevet

Syns ikke man skal skremme barna så de blir veldig redde, men i dette tilfellet er det jo ikke noe som er sånn skummelt men det som faktisk skjer om man ikke pusser tennene sine. Jeg sier også til barnet mitt at vi må pusse tennene eller så faller de ut.

Anonymkode: e8a8e...e39

• Liker 1
Skrevet

Min venninne er tannlege, så her bruker vi metoden « skal du vise de fine tennene dine til _navn_ så må du huske å pusse godt så du får skarpe tenner.  Så her vises tennene frem uoppfordret hver gang venninna er innom, og hun er den vi snakker om når vi pusser. 😅

hvem som helst kan bli « tannkontrollør» for en 3 åring tenker jeg, så vær kreativ 😊

Anonymkode: 2f599...da3

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man blir ikke meldt om barnet har 1 hull k en tann. Man blir meldt om det er tegn til dårlige tenner. Råtne tenner med mange hull. Noen barn får jo hull uansett hvor mye man pusser. 

• Liker 1
Skrevet

Eg ville ikkje ha skremt jenta mi med bilde av rotne tenner, eller ved å seie at tennene kan falle ut. Ho er av den litt meir lettskremte sorten, og tenkjer mykje over enkelte ting, så eg er redd det kunne ha ført til mareritt. Eg kan ikkje seie at du ikkje bør gjere det, ts. Du kjenner barnet best og veit kva han toler. Her var det nok å sjå på Sauen Shaun, episoden der hunden får tannverk. Det var ikkje med hensikt altså, eg syntes denne var "skummel" nok. Er ivrig på å pusse, så ho ikkje får "æsj-tann", slik som hunden (Ho fekk heldigvis ikkje med seg at dyrlegen i det tilfellet trekte tanna ut !🤭

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg ville ikkje ha skremt jenta mi med bilde av rotne tenner, eller ved å seie at tennene kan falle ut. Ho er av den litt meir lettskremte sorten, og tenkjer mykje over enkelte ting, så eg er redd det kunne ha ført til mareritt. Eg kan ikkje seie at du ikkje bør gjere det, ts. Du kjenner barnet best og veit kva han toler. Her var det nok å sjå på Sauen Shaun, episoden der hunden får tannverk. Det var ikkje med hensikt altså, eg syntes denne var "skummel" nok. Er ivrig på å pusse, så ho ikkje får "æsj-tann", slik som hunden (Ho fekk heldigvis ikkje med seg at dyrlegen i det tilfellet trekte tanna ut !🤭

Han er som sagt veldig fasinert av disse tennene og liker å se på dem. Det gjør også at han vil pusse for han kommer med en gang og pusser da slipper jeg alt gnålet. Må ser han ikke på dette hver kveld kun om han ikke vil så forteller jeg han om mannen som fikk råtne tenner fordi han ikke pusset. Det som kanskje er litt skremmende er at han kan si ting ut direkte og da hvis vi møter noen med dårlige tenner kan han finne på å si at h ikke pusset tennene🤣🤣😆😆😆

Skrevet

Men, kjære vene, unger er da ikke laget av porselen. Det er fakta at du får stygge tenner om de ikke pusses, og det kan han fint opplyses om. Han blir ikke skadet for livet fordi han får litt fakta servert. Han forstår ikke hvor viktig det er å pusse og sannsynligvis så har han ikke visst hvorfor det er så viktig. Nå vet han det og han pusser tenner.

Anonymkode: 067a1...789

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...