Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber innen helse, i kommunen. Jobber fast på én bruker som trenger tilsyn 24/7, samt at jeg tar noen vakter i hj.tjenesten.

Når man jobber i kommunen, forholder man seg jo til en leder og ett team, og vi har liksom hverandre. En av ulempene et at det er forskjell mellom faglært og ufaglært, arbeidsoppg. og lønn. Det føles også trygt å jobbe i kommunen, fordi man blir ikke arbeidsledig med det første..

Brukeren jeg jobber fast for, er derimot ikke fornøyd med kommunens tilbud, og vil nå gå over til ett privat assistanse-selskap. Noen av oss blir med over dit, mens de som jobber fulltid, har takket nei, fordi de vil få dårligere lønn bl.a. Jeg jobber kun deltid og taper ikke noe særlig inntekt, og jeg trives i jobben. Men jeg er også litt skeptisk. Nå skal jeg forholde meg kun til bruker og dens familie, istedet for en utenforstående leder som ivaretar oss. Jeg er så usikker. Jeg trenger hovedsaklig bare denne jobben til jeg er ferdig med studiene mine, men får jeg da jobb i kommunen senere? Hadde jeg fått mer verdifull erfaring av å jobbe mer i hj.tjenesten enn med én bruker? Hva er deres erfaringer med kommune / privat?

Anonymkode: b3b7b...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber innen helse, i kommunen. Jobber fast på én bruker som trenger tilsyn 24/7, samt at jeg tar noen vakter i hj.tjenesten.

Når man jobber i kommunen, forholder man seg jo til en leder og ett team, og vi har liksom hverandre. En av ulempene et at det er forskjell mellom faglært og ufaglært, arbeidsoppg. og lønn. Det føles også trygt å jobbe i kommunen, fordi man blir ikke arbeidsledig med det første..

Brukeren jeg jobber fast for, er derimot ikke fornøyd med kommunens tilbud, og vil nå gå over til ett privat assistanse-selskap. Noen av oss blir med over dit, mens de som jobber fulltid, har takket nei, fordi de vil få dårligere lønn bl.a. Jeg jobber kun deltid og taper ikke noe særlig inntekt, og jeg trives i jobben. Men jeg er også litt skeptisk. Nå skal jeg forholde meg kun til bruker og dens familie, istedet for en utenforstående leder som ivaretar oss. Jeg er så usikker. Jeg trenger hovedsaklig bare denne jobben til jeg er ferdig med studiene mine, men får jeg da jobb i kommunen senere? Hadde jeg fått mer verdifull erfaring av å jobbe mer i hj.tjenesten enn med én bruker? Hva er deres erfaringer med kommune / privat?

Anonymkode: b3b7b...ccf

Har ingen erfaring fra dette, men du sier at du bare trenger jobben til du er ferdig med studiene - er det ikke da bedre å bli værende i kommunen, spesielt når lønnen ikke endrer seg? Ut i fra det du skriver virker det som at det er tryggere og bedre organisert. Jeg ville følt litt på det å måtte forholde seg til familien som du sier, og ikke en leder.. det kan fort bli uvant, og det er fort at det kan bli både for nært og uprofesjonelt. Som pårørende kan det også kanskje hende at de (kanskje litt ubevisst) vil stille større krav til deg som kanskje kan gå utover studiene? Jeg ville helt klart ha blitt, også med tanke på fremtidige arbeidsmuligheter. Og du nevner å jobbe mer i hjemmetjenesten - all ny erfaring er bra, jeg kan jo forestille meg at det blir noe begrensende å jobbe med én bruker. 

Anonymkode: 70bd6...bc6

Skrevet

Bli i kommunen👍🏻

Anonymkode: 25cb9...7a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen erfaring. Men jeg hadde valgt å jobbe kommunalt.

Anonymkode: 9f3cc...138

Skrevet

Jeg hadde nok valgt kommunalt. Bare det at du skal forholde deg til bruker og h*ns familie virker skremmende, og det er lettere for de og overkjøre deg når de ikke har kommunens regler å forholde seg til. 

Du skriver at de ikke er fornøyde med det kommunale tilbudet de har. Da er nok ikke terskelen så høy for at de har mange urealistiske krav til de ansatte, å da har du jo ingen og gå til. 

Er det f.eks greit at du er organiser, at du har et fagforbund i ryggen?

Hva med pensjon? Ansatte i stat og kommune er medlemmer i KLP der man tjener opp til pensjon i tillegg til vanslig pensjon. Man kan også få stønad derfra hvis man blir syk og går på AAP, og da vil også opptjeningen fortsette. Har nye arbeidsgiver noen pensjonsavtaler? 

Anonymkode: 1ef5d...8a9

Skrevet

Bli i kommunen. Det å være i BPA ordningen er ikke så greit. Går greit så lenge arbeidsleder fungerer. Men det er jo ofte pårørende, og vips gjør man andre ting enn hva man skulle ha gjort, som å male vegger. Du får ikke med deg ansiniteten i kommunen når du slutter. Da står du på bar bakke når du senrere vil søke deg inn.

Anonymkode: 3aa43...994

Skrevet

Jeg ville blitt i kommunen. Mye tryggere for deg. 

Anonymkode: 74620...d4c

Skrevet

husk at det er mange fordelere med kommunal ansatte, spesielt om du jobber deltid.  Jobber du fast? Da er du jo sikret jobb for resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...