AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Del Skrevet 17. november 2020 Noen som sliter/har slitt med angst her og har blitt bedre av trening? Hører så mye om trening og psykisk helse. Hva er det egentlig som gjør at det hjelper? Jeg sliter med angst og anspenthet, men får ikke trening/gåturer til å funke. Blir nesten bare mer stresset av det fordi symptomene mine øker. Anonymkode: 262c1...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Del Skrevet 17. november 2020 Fysisk aktivitet er bra for alle, også folk med angst. Noe av det som gjør trening bra for folk med angst, er at det øker kroppsbevisstheten, hvis det blir gjort riktig. Det betyr rett og slett at du blir mer bevisst på kroppen din, noe som kan oppleves som nettopp angstymptomer. Men du trenger også gode måter å håndtere symptomene når de kommer, har du det? Anonymkode: 98305...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litenlinerle Skrevet 17. november 2020 #3 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) Tror måten man bør trene på kommer an på hva som trigger angsten... Ofte er jo eksponeringen en måte å trene på (gjøre det en engster seg for, kanskje sammen med noen du er trygg på), ellers kan en jo prøve å lese seg opp på angst, prøve å jobbe med å godta de kroppslige reaksjonene. Eller gjøre ulike avspenningsteknikker som å ligge på gulvet og puste dyps mens du sakte slapper av og senker hver kroppsdel ned mot gulvet, fra toppen av hodet og ned til tærne Om angsten senker livskvaliteten eller blir et hinder i hverdagen ville jeg snakket med fastlegen Mange kan syntes det er vanskelig å ta steget med å få profesjonell hjelp, men det beste er alltid å være tidlig ute før det virkelig blir ille, og se på det som at en skal lære noe nytt og ta vare på seg selv Lykke til uansett hva du velger å gjøre! 😃 Endret 17. november 2020 av Litenlinerle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Del Skrevet 17. november 2020 Ts her. Takk for svar begge. Har snakket utallige ganger med fastlege, og gått hos psykolog i 1 år. Føler jeg nesten blir mer oppslukt av angsten ved å gå til psykolog, så føler ikke det hjelper spesielt. Hun sier jeg bare må akseptere alt som er ubehagelig, og prøve stå i det. Har mistet jobben nå så opplever litt økt angst pga at jeg er mye hjemme alene. Så fastlegen sa jeg burde begynne å trene litt. Anonymkode: 262c1...91f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 17. november 2020 #5 Del Skrevet 17. november 2020 Prøv en annen psykolog? Styrketrening kan kanskje hjelpe - hvis du har råd til det - skaff deg en PT? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litenlinerle Skrevet 17. november 2020 #6 Del Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for svar begge. Har snakket utallige ganger med fastlege, og gått hos psykolog i 1 år. Føler jeg nesten blir mer oppslukt av angsten ved å gå til psykolog, så føler ikke det hjelper spesielt. Hun sier jeg bare må akseptere alt som er ubehagelig, og prøve stå i det. Har mistet jobben nå så opplever litt økt angst pga at jeg er mye hjemme alene. Så fastlegen sa jeg burde begynne å trene litt. Anonymkode: 262c1...91f Når du har mistet jobben og er mye hjemme alene er det forståelig at angsten øker... Er det en mulighet for deg å prøve å finne en ny jobb kanskje? Jeg opplever hvertfall at jeg føler meg bedre ved å være på flere arenaer som jobb/trening/venner, men det er jo ikke lett når det er korona... Trening kan en heldigvis gjøre hjemme eller i nærområdet Jeg merker aller best effekt (bedre humør/mer positiv) av trening om jeg trener litt hardt, altså trener styrke eller jogger, og blir skikkelig sliten. Men om trening bare øker angsten din som du nevnte, kan du kanskje prøve å finne en ny/gammel hobby? Dette får jo ofte tankene til å være fokusert på hobbyen og en kan til og med være litt produktiv, som føles godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litenlinerle Skrevet 17. november 2020 #7 Del Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, Sjøbanan skrev: Prøv en annen psykolog? Styrketrening kan kanskje hjelpe - hvis du har råd til det - skaff deg en PT? Styrketrening behøver ikke være så dyrt 😃 Kjøp et sett med manualer på rundt 20 kilo til sammen, eller gjør kroppsvekt-øvelser som armhevinger, utfall på ett ben, gående utfall, hoppe-øvelser, burpees og lignende, skal love deg du blir sliten nok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Del Skrevet 17. november 2020 Så flott du vil trene! Det er gode evidens for at trening hjelper mot angst. Mange av symptomene på fysisk aktivitet er like som symptomene for angst. (Tenk høyere puls, svette, etc) så trening kan hjelpe med å håndtere angst symptomene. I tillegg til at det hjelper å regulere aktiveringsnivå, og gjør at man føler seg sterkere og mer tilstede her og nå. Gode rutiner og å opprettholde over tid er selvsagt best som behandling. Prøv å tenke på hvilke aktiviteter du liker å gjøre, eller har likt å gjøre før. Det er ikke bedre effekt av høyere intensitet, og tur, yoga, styrketrening eller løping er like effektiv. Og treningsform du liker er lettere å følge opp. Anonymkode: 7a9df...598 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbanan Skrevet 17. november 2020 #9 Del Skrevet 17. november 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/trening-mot-angst/3162242.html Trening skader aldri... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 17. november 2020 #10 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 17. november 2020 #11 Del Skrevet 17. november 2020 Trening er også en arena hvor mange opplever en form for mestring som har stor positiv effekt på psyken. Man føler at dette er en arena man selv får kontrollen og man vil oppleve fremgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Del Skrevet 18. november 2020 9 hours ago, Uatskillelig said: Jeg er ikke TS, men dette er en god grunn til at jeg ikke trener. Kroppslige fornemmelser som minner om frykt eller angst er triggende, og noe jeg helst vil unngå. Ja, det er derfor jeg skriver det også, fordi det kan være veldig triggende, og det er ikke uvanlig å unngå pga dette. Om du vil prøve å utfordre angsten kan du velge en lavere intensitet og utfordre deg til eksponering av det ubehagelige. Anonymkode: 7a9df...598 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Del Skrevet 18. november 2020 Angst fungerer ofte dårlig på samtaleterapi. Kognitiv terapi er det du sannsynligvis trenger. Jeg vet ikke om du er på DPS eller hva du er, men de har mange tilbud annet enn samtaleterapi. Jeg tror også alle/de fleste kommuner har ulike tilbud for dem som sliter psykisk. Dessverre så er alt lagt ned her jeg bor, pga covid. Noen skriver at angst utløses av trening, og i hvert fall på DPS så er det det treningen er der for, i tillegg til at det er generell fysisk aktivitet. Selv var jeg med i ei styrketreningsgruppe hvor fokuset var å få kontakt med muskulatur, pust og sinn. Dette var brukt til angstpasienter. Det funket bra for meg, det tok meg noen uker og så følte jeg at det var ok å trene der. Jeg fikk meg aldri til å trene andre steder og det hjalp ikke mot den generelle angsten jeg føler i hverdagen, men jeg klarte i det minste å trene der. Jeg fikk ikke trent der så lenge, det ville kanskje hatt bedre effekt ifht "hverdagslig angst" også. Det er synd at de måtte stenge nå pga covid. Anonymkode: c31d3...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #14 Del Skrevet 18. november 2020 10 timer siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke TS, men dette er en god grunn til at jeg ikke trener. Kroppslige fornemmelser som minner om frykt eller angst er triggende, og noe jeg helst vil unngå. En blir ikke bedre ved å aldri føle på det. Å føle på det i en trygg setting vil være bra. Du får angst symptomer i trygge omgivelser Anonymkode: 5f9c1...7c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #15 Del Skrevet 18. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for svar begge. Har snakket utallige ganger med fastlege, og gått hos psykolog i 1 år. Føler jeg nesten blir mer oppslukt av angsten ved å gå til psykolog, så føler ikke det hjelper spesielt. Hun sier jeg bare må akseptere alt som er ubehagelig, og prøve stå i det. Har mistet jobben nå så opplever litt økt angst pga at jeg er mye hjemme alene. Så fastlegen sa jeg burde begynne å trene litt. Anonymkode: 262c1...91f Styrke synes jeg hjelper til en viss grad. Litt dårlig psykolog kanskje? Har du prøvd eksponeringsterapi? Anonymkode: ee8c1...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Del Skrevet 18. november 2020 10 timer siden, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke TS, men dette er en god grunn til at jeg ikke trener. Kroppslige fornemmelser som minner om frykt eller angst er triggende, og noe jeg helst vil unngå. Samme her, men gradvis tilvenning gav meg etterhvert en følelse av kontroll - og plutselig taklet jeg mye bedre symptomøking etterhvert. Klarte å stå mer i de fysiske sensasjonene og lærte at det oftere og oftere dabbet av. Brukte god tid på opptrening (takle høyere puls, takle å bli varm osv). Matinntak var viktig her, og gradvis tilvenning. Anonymkode: ee8c1...601 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #17 Del Skrevet 18. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som sliter/har slitt med angst her og har blitt bedre av trening? Hører så mye om trening og psykisk helse. Hva er det egentlig som gjør at det hjelper? Jeg sliter med angst og anspenthet, men får ikke trening/gåturer til å funke. Blir nesten bare mer stresset av det fordi symptomene mine øker. Anonymkode: 262c1...91f Det er velkjent at fysisk aktivitet hjelper mot angst og spenninger i kroppen. Mange opplever at de med aktivitet kjenner mindre angst og depresjon, får bedre søvn, mer energi og utholdenhet og bedre selvtillit. Klarer du å komme over dørstokkken så er det en seier i seg selv. Du vil føle deg bedre. Det at symtomen øker kan være fordi at: "Fysisk aktivitet som medfører pulsøkning og svette kan til forveksling likne de kroppslige reaksjonene som man får ved noen typer angst: hjertebank, høy puls og svette. Dette er helt normalt og ingenting å bekymre seg over." Les mer her om psykisk helse og fysisk aktivitet. Jeg har vært plaget av angst og depresjon i store deler av livet. Min mening er at fysisk aktivitet er en god medisin mot angst og andspenthet. Anonymkode: 41fd0...813 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #18 Del Skrevet 18. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Styrke synes jeg hjelper til en viss grad. Litt dårlig psykolog kanskje? Har du prøvd eksponeringsterapi? Anonymkode: ee8c1...601 Det er jo det psykologen sier. At hun skal stå i det. Anonymkode: 41fd0...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #19 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg har store problemer med fysisk aktivitet grunnet ptsd. Men det jeg får til er gåturer, med en lystig podcast på øret. Evt gå med en venninne og skravle om trivielle ting. Kan du gjøre litt styrkeøvelser på gulvet hjemme mens du ser på TV? For meg hjelper det å avlede meg fra å kjenne for mye i kroppen. Anonymkode: 5a9cd...039 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #20 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg har hatt en tøff barndom og ungdom. Jeg har vel aldri fått en angstdiagnose, men plages daglig med sterk indre uro. Jeg har siden 20-årsalder regulert dette med fysisk aktivitet. I voksen alder er jeg aktiv løper. Men å "bare" gå en rolig tur hjelper meg lite - jeg må fysisk slite meg ut. Dette hjelper meg veldig mye og bivirkninger er svært god fysisk form, overskudd, energi og å slippe å ta medisiner 😊 jeg tenker du er på starten av noe veldig bra, ikke gi deg riktig ennå. Jeg heier på deg 👏 Anonymkode: ce136...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå