Gå til innhold

Hvis det hadde dukket opp unektelig bevis for at kristendommen er sann og Gud eksisterer, hadde du tilbedt ham?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helvete er kun beskrevet i det nye testamentet: en hel verden skapt for å torturere og pine mennesker for resten av EVIGHETEN. Bare en psykopat kan komme opp med noe så hårreisende umoralskt.

Anonymkode: 2d3d2...25f

Det er menneskene som piner seg selv

Anonymkode: 3b663...d43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så absolutt ikke. Har aldri bedt etter at jeg ble reddet fra den hjernevaskingen fra barndommen. Til og med ikke når nær, superkristen familiemedlem plutselig ble syk og døde.

Anonymkode: 71ef2...bd9

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke troende, men dette er ganske åpenbart. Gud har skapt verden, universet, mennesker, dyr, insekter, planter og absolutt alt til perfeksjon, men han styrer ikke individets frie vilje. Menneskets frie vilje kan sammenlignes med dagens ytringsfrihet. Alle har lov til å gjøre og si det dem vil. Så det du poengterer kommer av pur ondskap i individer, og er ikke Guds skyld. Hvis du ser utover det så ser du alt som en skaper har laget, og det er gjennomført i verdensklasse tilpasset for oss alle sammen. 

Hadde Gud gitt et unektelig bevis så hadde jeg selvfølgelig takket han for alt. Hver dag. Såpass storhet har jeg. Han trenger forøvrig ikke gi et unektelig bevis engang, det hadde holdt med et symbolsk samtykke. Å bli hørt. Men så langt har også dette latt vente på seg, og ingenting ser ut til å gå min vei. Men jeg blir aldri hørt, og da er det vanskelig å tro. 

Anonymkode: 652d2...345

Gud skal liksom være vår far. All verdens far. Syns du det er greit at en far sitter og ser på at unga hans voldtar og dreper babyer? Gud har skapt barnekreft. Gud har skapt alzheimer. Gud har skapt alt, inkludert sykdommer. Han er en fraværende, rævva farsfigur.

Anonymkode: d7aa1...312

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kristne følger ikke gamle testamentet. Det nye testamentet er det kristne følger, hvor det står om en god og tilgivende Gud.

Anonymkode: 205ad...708

Nåja, jeg tror ikke at du får mange seriøse kristne til å forkaste Det gamle testamentet som uvesentlig. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er ufeilbarlig ifølge Trump Kirken.

Leaked Draft of Trump's Religious Freedom Order Reveals Sweeping Plans to  Legalize Discrimination | The Nation1440 × 907

Anonymkode: 0aed9...de3

Trump er bare religiøs. Kan ikke se at han er frelst, ut ifra livet han lever. Jesus sa at på fruktene skal man kjenne treet.

Denne tråden er nok en bekreftelse på at verden hater Gud, og heller vil leve i synd. Det blir ingen nektet, men det har sine konsekvenser.

Anonymkode: 98a5d...871

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er nok en bekreftelse på at verden hater Gud, og heller vil leve i synd. 

Anonymkode: 98a5d...871

Som er akkurat det Bibelen sier.

Anonymkode: d6c4e...c57

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helvete er kun beskrevet i det nye testamentet: en hel verden skapt for å torturere og pine mennesker for resten av EVIGHETEN. Bare en psykopat kan komme opp med noe så hårreisende umoralskt.

Anonymkode: 2d3d2...25f

Helvete er ikke en varm plass hvor man blir torturert nei, det er fravær fra Gud. Intet annet. Når man dør kommer man til helvete om man ikke er kristen og får stå opp til evig liv, man forblir død og fraværende fra Guds rike.

Skrevet

Hmm... For meg så er spørsmålet "er du kristen" i stor grad synonymt med spørsmålet "tror du på Gud" (altså tror du at han finnes). Så i den forstand så må jeg nesten svare ja, for jeg måtte jo trodd på Gud om det fantes unektelige bevis for at han eksisterer. Å godkjenne at han eksisterer er imidlertid ikke det samme som at jeg ville tilbedt han. Da måtte han først gitt en helt ekstremt god forklaring på hvorfor han har skapt så mye jævelskap. 

Anonymkode: 967dc...afa

• Liker 1
Skrevet

Ser ingen grunn til at noen små vesen som vi mennesker er skal tilbe noen. Det virker på meg som fullstendig meningsløst. 

Anonymkode: 70869...219

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg trodd på Gud dersom det fantes uomtvistelig bevis for at han fantes. Men tilbe er noe helt annet, for som flere har nevnt her, så har denne Gud, uansett hvilket religionssamfunn man velger, et forklaringsproblem. Svært mange fedre ville frakjent seg ethvert forhold til farsrollen hvis det Bibelens Gud er representativt med å være en kjærlig far.

For å si det slik er det ikke grense på smålighet fra en allmektig og allvitende far - alt fra å drepe smågutter som erter en voksen mann, til voldtekt som krigsbytte, og slakting av guttebarn.

Og det der tøyset om at det er ny-testamentet som gjelder - det kan dere slutte med. Dersom det gamle testamente ikke gjelder, er det heller intet grunnlag for å tro på Jesus som frelser fra våre synder. Gamle testamente inneholder historien om Adam og Eva - selve grunnlaget for arvesynden, Israels fall i unåde hos Gud og løftet om en ny konge - de kristne har valgt Jesus, jødene venter fortsatt. Så, det er hele Bibelen som gjelder, og ikke bare de delen man liker best.

Nei, takk på så mange plan.

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Og det der tøyset om at det er ny-testamentet som gjelder - det kan dere slutte med. Dersom det gamle testamente ikke gjelder, er det heller intet grunnlag for å tro på Jesus som frelser fra våre synder. Gamle testamente inneholder historien om Adam og Eva - selve grunnlaget for arvesynden, Israels fall i unåde hos Gud og løftet om en ny konge - de kristne har valgt Jesus, jødene venter fortsatt. Så, det er hele Bibelen som gjelder, og ikke bare de delen man liker best.

Feil. Kristne følger kun NT, GT er kun en forklaring på hvordan man kom dit.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikkje den same Guden i NT og GT? 

Anonymkode: 203f8...5bc

• Liker 2
Skrevet

Hvis han på mirakuløst vis hadde helbredet alle, gjort alle til gode mennesker slik at alle barn, dyr og natur hadde hatt det bra, så kunne jeg ha vurdert tilbedelse. Men slik verden arter seg, og har artet seg gjennom tidene, skal han virkelig stå på for å gjøre seg fortjent til det.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, Petra75 skrev:

Hvis han på mirakuløst vis hadde helbredet alle, gjort alle til gode mennesker slik at alle barn, dyr og natur hadde hatt det bra, så kunne jeg ha vurdert tilbedelse. Men slik verden arter seg, og har artet seg gjennom tidene, skal han virkelig stå på for å gjøre seg fortjent til det.

Han eller hun har en del å ta igjen, for å si det mildt.

Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en logikk som liksom skal fraskrive kristne alt ansvar for alt det groteske som står i det gamle testamente? Dette er omtrent som om et stort religionssamfunn skulle unnskyldt seg med at de ikke trenger å be om unnskyldning for alle barna som ble utsatt for overgrep uten at de grep inn fordi det jo skjedde på 70- og 80 tallet og nå er vi på 2000-tallet. Uten det gamle testamente ingen kristendom og heller ingen Jesus. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er menneskene som piner seg selv

Anonymkode: 3b663...d43

Menneskene som er skapt i guds bilde.

Anonymkode: 4fca4...0d7

• Liker 2
Skrevet

Jeg er skeptisk til Gud, men liker Jesus godt.

Det er personlige grunner til dette.

Anonymkode: 24078...057

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle jeg tilbedt h*n? Altså hvis h*n sto foran meg, så ville jeg vel måtte akseptere at det var sånn, men å tilbe andre syns jeg blir helt feil. Respektert h*n's meninger hadde jeg gjort, på samme måte som jeg også respekterer andre rundt meg sine meninger.

Men det å tilbe andre og virkelig forherlige dem, nei det ligger ikke helt for meg. Jeg er ikke troende, men har allikevel stor respekt for at andre er det. Har mange venner rundt meg som har forskjellige trosretninger. Men de har også en formening om at det er viktig at vi som mennesker klarer å tenke selv og ha egne meninger. Da henger det dårlig sammen med en tilbedelse.....

Anonymkode: 683dc...ddf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...