Gå til innhold

Hvis det hadde dukket opp unektelig bevis for at kristendommen er sann og Gud eksisterer, hadde du tilbedt ham?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, hvorfor skal man tilbe noen som helst? 

Anonymkode: 2c4d5...fbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er litt spesielt å tilbe noe som helst, egentlig, men dersom bevisene var så klare at det ikke fantes et snev av tvil, så hadde jeg jo begynt å anerkjenne hans eksistens. Det er jo ikke sånn at vi som ikke tror på gud gjør det på trass, det er jo fordi det ikke finnes nok beviser til å overbevise oss.

Skrevet

Jeg driver ikke med tilbedelse av noe som helst, og aller minst en psykopat.

Anonymkode: 69c0d...a81

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, esk skrev:

Det er jo ikke sånn at vi som ikke tror på gud gjør det på trass, det er jo fordi det ikke finnes nok beviser til å overbevise oss

Tråden gjelder unektelige beviser, likevel er det mange som sier de ikke ville trodd. Så det er visst mange som gjør det på trass.

Anonymkode: 205ad...708

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden gjelder unektelige beviser, likevel er det mange som sier de ikke ville trodd. Så det er visst mange som gjør det på trass.

Hvis det kom opp unektelige beviser ville nok ingen trodd, men visst. Personlig ville jeg nok om jeg kunne møtt han, bedt han møte meg på en kreftavdeling for barn og hatt et par spørsmål til han da.

Anonymkode: c85d9...130

• Liker 1
Gjest Lille Potet
Skrevet

Denne gud er pervers sadist, så nei. 

Skrevet

Om han skulle finnes vet jeg hvorfor ikke hvorfor jeg skulle tilbe han. 

Anonymkode: ea096...27e

Skrevet
13 hours ago, Hank Amarillo said:

Var bare en referanse til overskriften.

Kan vel svare at nei, jeg hadde ikke tilbedt han. Vil formode at et såpss allmektig vesen hadde såpass med selvtillit at han fint klarer seg uten 'tilbedelse'.

Fantastisk! 😂

Hva skulle et unektelig bevis være for noe? En brennende busk som fortalte meg at Gud finnes?

• Liker 2
Skrevet

Tilbe? Nei, jeg tror ikke det. Har ikke noe forhold til slikt, men om det uten tvil fantes en levende Gud og denne var villig til en saklig samtale, så kunne jeg ha gått med på det. 

Anonymkode: 20eea...edd

Skrevet

Nei. Det hadde jeg overhodet ikke. 

Har store problemer med autoriteter, narcissister og «allmektige» generelt. Vi er alle frie individer med livets rett og logikk, sunn fornuft og medmenneskelighet overgår på alle måter all form for religion. 

Anonymkode: 6b38a...0e2

Skrevet

Dersom jeg får bevis for at det finnes en gud, skal jeg være den første til å ta selvmord. Hvis denne verden er gjennomtenkt og "perfeksjonert i hans bilde" så vil jeg ikke leve her. 

Dersom det finnes noen som gjør det mulig med voldtekt av barn, så er han ond. Og ikke skyld på fri vilje. Det hadde ikke vært vanskelig å designe menneskekroppen på en måte som umuliggjør voldtekt av barn. 
Neste gang du ser et kor med småbarn som synger om en allmektig gud, "alt er mulig for gud" osv, tenk på at statistisk sett er det et av barna som har opplevd seksuelt misbruk, og lærer at det finne noen som kan hjelpe, men som tydeligvis velger å la vær. 

Hva med alle som sliter med fysisk eller psykisk sykdom? Det er heller ikke snakk om fri vilje som forårsaker sykdom. Hva med alt det onde som skjer i verden, som ikke er gjort av mennesker? Naturkatastrofer som dreper tusenvis? Hvis alt dette er djevelen, og guden ikke kan gjøre noe, er han ganske langt fra allmektig. Da er han maktesløs, og bør på ingen måte tilbes. Er han i det hele tatt en gud, om han ikke har noe makt over skaperverket sitt? Hvis han kunne hjulpet og velger å ikke gjøre det, er han bare en ond, selvhøytidlig sadist. 

Anonymkode: 10f77...3f6

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg får bevis for at det finnes en gud, skal jeg være den første til å ta selvmord. Hvis denne verden er gjennomtenkt og "perfeksjonert i hans bilde" så vil jeg ikke leve her. 

Dersom det finnes noen som gjør det mulig med voldtekt av barn, så er han ond. Og ikke skyld på fri vilje. Det hadde ikke vært vanskelig å designe menneskekroppen på en måte som umuliggjør voldtekt av barn. 
Neste gang du ser et kor med småbarn som synger om en allmektig gud, "alt er mulig for gud" osv, tenk på at statistisk sett er det et av barna som har opplevd seksuelt misbruk, og lærer at det finne noen som kan hjelpe, men som tydeligvis velger å la vær. 

Hva med alle som sliter med fysisk eller psykisk sykdom? Det er heller ikke snakk om fri vilje som forårsaker sykdom. Hva med alt det onde som skjer i verden, som ikke er gjort av mennesker? Naturkatastrofer som dreper tusenvis? Hvis alt dette er djevelen, og guden ikke kan gjøre noe, er han ganske langt fra allmektig. Da er han maktesløs, og bør på ingen måte tilbes. Er han i det hele tatt en gud, om han ikke har noe makt over skaperverket sitt? Hvis han kunne hjulpet og velger å ikke gjøre det, er han bare en ond, selvhøytidlig sadist. 

Anonymkode: 10f77...3f6

Preach!🙌🏻

Anonymkode: 6ca04...61f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne jo ikke ikke trodd på Gud, om det kom klare beviser, men om jeg hadde tilbedd eller fryktet... 

Jeg er vokst opp i kristent miljø, og det var det nye testamentet som ble vektlagt. En god Jesus og en god Gud. Så fikk jeg bibelen til konfirmasjonen, og leste hele. Husker min far fikk et sjokkert og sinna ansikt da det fikk meg til å til å si heftig "Gud er en forferdelig drittsekk. Jeg vil ikke tro på en slik Gud!" 

Så jeg hadde ikke tilbedt, men fryktet, en Gud om hans eksistens ble bevist, og Gud var som det gamle testamentet forteller om. 

Skrevet
48 minutter siden, Trolltunge skrev:

Så jeg hadde ikke tilbedt, men fryktet, en Gud om hans eksistens ble bevist, og Gud var som det gamle testamentet forteller om. 

Kristne følger ikke gamle testamentet. Det nye testamentet er det kristne følger, hvor det står om en god og tilgivende Gud.

Skrevet

Nei, hadde heller tatt et alvorord eller to. 

Anonymkode: cd404...7f0

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er noe å lure på. Mennesker glemmer hva de mente i går, og forholder seg til det som gjelder nå, så lenge det er til egen gunst. Det ser man der regimer endrer seg. Gud er allmektig, tror ikke noen hadde tort noe annet. Vi er tross alt ganske små i dette store universet, og vet lite om hva som er rundt oss.

Anonymkode: 03c89...cf3

• Liker 1
Skrevet

Nei takk. Nå gidder jeg ikke å gå inn på hvor umoralsk den kristne gud, som beskrevet i bibelen, er. Men, jeg er like villig til å tilbe en gud som har skapt en hel dimensjon hvis intensjon er å torturere mennesker i evig tid, som jeg er å være venn med en person som har et torturkammer i kjelleren han/hun jevnlig bruker på uvillige mennesker.

Anonymkode: 2d3d2...25f

• Liker 2
Skrevet

Svarene her bekrefter det jeg allerede trodde.

Anonymkode: 3b663...d43

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristne følger ikke gamle testamentet. Det nye testamentet er det kristne følger, hvor det står om en god og tilgivende Gud.

Helvete er kun beskrevet i det nye testamentet: en hel verden skapt for å torturere og pine mennesker for resten av EVIGHETEN. Bare en psykopat kan komme opp med noe så hårreisende umoralskt.

Anonymkode: 2d3d2...25f

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt ikkje! Eg synes ikkje han fortener å bli tilbedd, for han virker ikkje spesielt grei, heller ein smule sjølvopptatt og voldelig. Uansett om måten han er framstilt på i Bibelen er den rette, så utretter han ikkje så mykje bra, gjer han vel? Krig og vold, ulykker, naturkatastrofar, terror og sjukdom. Han gjer ingenting med dette og trur at vi skal vere fornøgd med "evig liv"?

Nei takk. 🙂

Anonymkode: 203f8...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...