Tirius Skrevet 17. november 2020 #1 Del Skrevet 17. november 2020 Jeg har i mange år spist bare dritt. Aldri skikkelig mat utenom litt middag, men aldri gigaporsjoner. Har lenge lurt på om jeg har vært helt fjern som har tenkt at jeg ikke spiser store porsjoner, men nå blir det tydeligere. For 5 mnd siden startet jeg et nytt og bedre liv. Vekta viser nå 124, den var på 137. Jeg spiser fornuftig mat, type knekkerbrød, egg, etc - helt vanlig mat, og vanlige middager. Middagene består av endel grønnsaker. Hvis jeg spiser når jeg er sulten ender det opp ca sånn: - "Frokost/lunsj" kl 11, 1 1/2 knekkerbrød med gulost - Middag ca 16, vanlig husmannskost, hver gang jeg regner på kalorier ender det på 300-400kcal, noen ganger mindre og noen ganger mer. Så har jeg ikke noe mer sultfølelse, i går glemte jeg spise mer ila dagen (ble litt tidligere sulten i dag, men det gikk fint) og nå sitter jeg her igjen, helt blottet for sult på kveldsmat. Jeg gleder meg til lørdagen og hjemmelaget pizza, men tenker ikke stort over det før lørdagen er der. Nå kan det også være en periode. Jeg har hatt det tidligere, men har spist allikevel siden alle sier man skal spise jevnlig. Hva styrer sultfølelsen? Jeg har googlet og googlet, men alle artikler handler om det motsatte, at man må kjempe mot sultfølelsen. Leser også hormoner kan styre det, det har jeg nettopp sjekket med blodprøver - de var helt fine. For ordens skyld: Matlysten er egentlig ikke borte, dvs jeg kunne jo godt tenke meg et ostesmørbrød til kvelds siden det er godt. Men sulten er jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 17. november 2020 #2 Del Skrevet 17. november 2020 Kan ikke svare på det du lurer på, men jeg ville ha lyttet til kroppen og sultfølelsen en periode. Hvis du ikke blir svimmel, slapp eller noe så er det jo greit. Sannsynligvis vil du etter noen dager bli mer sulten igjen - kanskje til og med SKIKKELIG sulten en dag. Da bør du også lytte til kroppen, men uten å fråtse. Jeg tror at det å være i stand til å lytte til sultfølelsen, og ikke bare spise av vane er viktig på sikt. Jeg tror også det er naturlig for mennesket å spise mye i perioder, mindre i andre. Man ser det jo veldig tydelig hos barn, men til og med på barn prøver noen voksne å overstyre barnets evne til å lytte til kroppen... "kom igjen, ta en skive til da, du har spist så lite i dag". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. november 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, Albbas said: Kan ikke svare på det du lurer på, men jeg ville ha lyttet til kroppen og sultfølelsen en periode. Hvis du ikke blir svimmel, slapp eller noe så er det jo greit. Sannsynligvis vil du etter noen dager bli mer sulten igjen - kanskje til og med SKIKKELIG sulten en dag. Da bør du også lytte til kroppen, men uten å fråtse. Jeg tror at det å være i stand til å lytte til sultfølelsen, og ikke bare spise av vane er viktig på sikt. Jeg tror også det er naturlig for mennesket å spise mye i perioder, mindre i andre. Man ser det jo veldig tydelig hos barn, men til og med på barn prøver noen voksne å overstyre barnets evne til å lytte til kroppen... "kom igjen, ta en skive til da, du har spist så lite i dag". Takk for svar! Jeg tror aldri jeg har hatt noe særlig sultfølelse, kan ikke huske det. Veldig snodig greie. Og nettopp (u)vaner er jo det som har fått meg i floka, så jeg er både litt redd for dem og ganske bevisst på dem for tiden. Og å spise fordi "man spiser jo kvelds" er jo rett og slett en vane. Ang barn, jeg har vokst opp sånn. "Du må spise mer", "Spis opp middagen før du går fra" (selv om de tok på tallerken), etc. Nå kjemper jeg en liten kamp hver gang jeg har med barna til foreldrene mine, som prøver å insistere ovenfor de om at de må spise opp før de får se barnetv, får dessert, etc. Så lenge jeg ser ungene mine har spist mat, som de alltid gjør, tar jeg ikke resten så tungt kjenner jeg.. Men å forklare de det uten å si "se på hvordan jeg ble med den taktikken deres" er vanskelig (selv om det er MYE mer komplekst enn bare det). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Del Skrevet 17. november 2020 Sultfølelse er noe utrolig hausset opp, for å gjøre vektnedgang til noe man skal (eller har lov til å, alt etter innstilling) være livredd for å sette i gang med. Når du spiser fornuftig, kan du uten problemer spise i kaloriunderskudd - kroppen får resten av energien den trenger fra dag til dag ved å tære på det overflødige fettet, og det gjør den helt av seg selv. Vi hadde ikke overlevd som art om vi ikke kunne fungere uten å spise hver fjerde time. Man kan for en stor del velge hvor vanskelig det skal være å gå ned i vekt (og holde vekta). Mange liker å snakke seg varme om hormoner, tarmbakterier, stoffskskifte og en vanskelig barndom, men det er også mulig å innta en mer nøytral holdning og bare akseptere at tingene er som de er, og bare gjøre det som skal til. Anonymkode: 79fcc...2a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 18. november 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 18. november 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Sultfølelse er noe utrolig hausset opp, for å gjøre vektnedgang til noe man skal (eller har lov til å, alt etter innstilling) være livredd for å sette i gang med. Når du spiser fornuftig, kan du uten problemer spise i kaloriunderskudd - kroppen får resten av energien den trenger fra dag til dag ved å tære på det overflødige fettet, og det gjør den helt av seg selv. Vi hadde ikke overlevd som art om vi ikke kunne fungere uten å spise hver fjerde time. Man kan for en stor del velge hvor vanskelig det skal være å gå ned i vekt (og holde vekta). Mange liker å snakke seg varme om hormoner, tarmbakterier, stoffskskifte og en vanskelig barndom, men det er også mulig å innta en mer nøytral holdning og bare akseptere at tingene er som de er, og bare gjøre det som skal til. Anonymkode: 79fcc...2a2 Ja, det kan godt hende. Jeg synes vi er ekstremt opptatt av det allerede fra de er barn. Sjekke og dobbeltsjekke at de ikke er mer sultne ved måltider, passe på å spørre de stadig vekk om de er sultne, etc. De må jo ha mat og det er fint om de får det jevnlig, men det virker jo noen ganger livsfarlig om de blir sultne. Med det sagt, jeg sliter jo ikke med sultfølelsen, så hvordan det er for andre vet jeg jo ikke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg er slank (bmi ca 18), og har ikke «problemer» med vekten. Jeg spiser når jeg er sulten, og stopper når jeg er passe mett. Når jeg har blitt mett klarer jeg ikke spise mer, om det så er igjen 1/4 potet, en liten bit kjøttkake eller hva det måtte være. Jeg tenker ikke over kalorier. Kropp og sultfølelse styrer hvor mye jeg spiser. Jeg kan spise frokost kl 11, og ikke noe mer før middag kl 18 hvis jeg ikke er sulten før det. Middag er som regel kl 18. blir jeg sulten kl 17, så «holder jeg ut» den timen med sult, ettersom middagen er rett rundt hjørnet. Noen dager trenger jeg et måltid kl f.eks 15. Jeg kan også spise frokost kl 9, lunsj kl 12, mellommåltid kl 15, og middag kl 18 og kvelds kl 20. Men det er ikke noe jeg planlegger, kroppen bestemmer😅 For meg så er det også slik at dersom jeg spiser f.eks godis eller noe veldig kaloririkt, så kompenserer jeg automatisk for det ved å hoppe over et annet måltid, spise mindre neste dag osv. Dette er ikke noe jeg tenker mye over, det bare skjer naturlig. Fordelen for meg er vel at jeg ikke har spesielt mye matlyst. Ser på mat som nødvendig, men ikke noe jeg er veldig glad i. Mat er helt greit liksom, men gidder ikke spise ikke om jeg ikke er sulten. Da må det være noe jeg synes er veldig godt😄 Vet ikke om du ble noe klokere på hvordan noen hjerner og kropper fungerer, men dette er meg hvertfall. Anonymkode: 9468d...28f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Del Skrevet 18. november 2020 Hvor mye kalorier man trenger i løpet av en dag varierer. Dersom du har spist litt i overkant noen dger eller dagen før, kan du ha mindre lyst på mat dagen etter. Så lenge du ikke spiser lite vedvarende voer uker, så ikke stress med en og annen dag der det ble spist lite. Det er ikke så mye mat man trenger med mindre man er veldig aktiv hver eneste dag Anonymkode: f5489...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormlight Skrevet 18. november 2020 #8 Del Skrevet 18. november 2020 Jeg har også slitt med sultfølelse hele livet, er nok en av grunnene til at jeg har fått dårlige vaner og blitt overvektig. Blir jo på en måte sulten til slutt, men kunne ofte vente til 6 på ettermiddagen med å spise, begynte å bli sliten i kroppen da, og så spiste jeg mye tull hele kvelden. Har i følge moren min alltid vært sånn at jeg ikke blir sulten. Har også alltid lurt på hva som gjør dette, men ikke funnet ut noe. Jeg har snart gått ned 20 kg på 6 måneder nå, og for meg har det fungert best med 3 faste måltider. Spiser de uansett om jeg er sulten eller ikke. kl. 9, kl. 12 og kl. 18. Pluss ofte noe lite i 9- tiden på kvelden da. For meg har det vært viktig med rutiner, er jo det jeg har manglet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 18. november 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 18. november 2020 28 minutter siden, Stormlight said: Jeg har også slitt med sultfølelse hele livet, er nok en av grunnene til at jeg har fått dårlige vaner og blitt overvektig. Blir jo på en måte sulten til slutt, men kunne ofte vente til 6 på ettermiddagen med å spise, begynte å bli sliten i kroppen da, og så spiste jeg mye tull hele kvelden. Har i følge moren min alltid vært sånn at jeg ikke blir sulten. Har også alltid lurt på hva som gjør dette, men ikke funnet ut noe. Jeg har snart gått ned 20 kg på 6 måneder nå, og for meg har det fungert best med 3 faste måltider. Spiser de uansett om jeg er sulten eller ikke. kl. 9, kl. 12 og kl. 18. Pluss ofte noe lite i 9- tiden på kvelden da. For meg har det vært viktig med rutiner, er jo det jeg har manglet. Sånn har jeg ikke tenkt på det før. Det virker jo logisk at man havner litt på kjøret når man ikke er sulten. For sånn har det vært hos meg også, da er jeg plutselig sulten og på kveldstid, med TV-tid, kos etc så er det drittmat som har fått plassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Del Skrevet 18. november 2020 Det hadde jeg ikke problematisert i det hele tatt. Med betydelig overvekt så kan du praktisk talt faste i over en måned og være sunn fordi kroppen nyttegjør lagret fett i lever og celler. Du er heldig! Spis når du er sulten. Selv holder jeg på å slanke meg og er ødelagt av konstant sultfølelse... Anonymkode: 6f736...d31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måneskinn Skrevet 19. november 2020 #11 Del Skrevet 19. november 2020 Dette med sult og mat er veldig hauset opp i dagens samfunn. Ironisk nok er mennesket det eneste dyret som spiser etter klokka... Selv har jeg slitt med mat og vekt gjennom hele oppveksten, og det var ikke før jeg kom borti lavkarbo i starten av 30-årene at jeg lærte hva mett faktisk betyr for meg og hvordan jeg kunne regulere matinntaket. Siden har jeg hatt opp og ned perioder, men føler liksom på maset om at : hva? skal du ikke spise frokost? skal du ikke ditt og datt og hva spiser du da? Folk er så innmari opptatt av mat. Men få tenker over at dette med sult og metthet også kan være innmari individuelt! Er du ikke sulten så trenger du ikke spise tenker jeg. Kroppen er magisk på å regulere seg selv, og om vi lar den så vil den hjelpe oss med det. Så gjør som du føler for, og lytt til kroppen din 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #12 Del Skrevet 20. november 2020 16 timer siden, Måneskinn skrev: Ironisk nok er mennesket det eneste dyret som spiser etter klokka... Vel, jeg har en hund som kunne spist seg til overvekt/fedme om han hadde hatt fri tilgang til mat 😊 Anonymkode: cceef...4a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #13 Del Skrevet 20. november 2020 Man må vel tilpasse seg egen kropp. Hvis jeg rekker å bli skikkelig sulten så overspiser jeg helt utrolig, så det bør jeg unngå. Jeg småspiser derfor fra morgen til kveld, ca 4 måltider og to snacks. 1700 kalorier i døgnet (jeg veier 58). Anonymkode: b2cfc...d7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå