Gå til innhold

Trenger råd. Vil ut. Han holder meg fanget i forholdet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med å ta vare på meg selv og sørge for at alle hadde det bra grunnet min fars alkohol- og psykiske problemer. Så naturlig nok har dette formet meg i mine forhold. Jeg har funnet meg i alt for mye og godtatt det meste. Har slitt med å sette foten ned. Jeg fikk dog barn med en god mann som dessverre døde da barna var små.

Nå har jeg vært sammen med en mann i et par år. Han er ikke den jeg vil leve med mer. Aldri egentlig vært det, men... Han har dumpet meg 2 ganger for ei anna. Løyet MYE. Jeg vet dog at han er ferdig med henne og at han vil ha meg. Men jeg glemmer ikke. Aldri. Føler sterkt at han kom tilbake fordi han ikke fikk henne. At jeg er andrevalget.

Han har ikke sosiale antenner. Unngår å ta han med på besøk fordi jeg ikke vet hva han kan finne på å si. Vi har dårlig kommunikasjon, er på forskjellige nivå og han er en meget enkel sjel. Han tar ikke poeng i filmer osv, skjønner seg ikke på ting. Jeg er ensom sammen med han.

Barna mine liker han ikke. Han er snill med de, mrn de forstår han ikke. Han har selv barn, men har aldri tatt seg av de. Han bor her, men har ikke adresse her.

Økonomien hans er rot. Han har store trekk på lønna. Han bidrar dog til husleie og fellesutgifter med det han har og er veldig gavmild og generøs.

Han må mases på i flere mnd før han klipper håret sitt. Drar aldri til tannlegen så kjeften hans er disgusting. Skylder på sprøyteskrekk og tannlegeskrekk.

Han er generelt treig med å gjøre ting. Økonomi og voksenting har han vel aldri mestret.

Han mener også at vi skal få barn og blir sur fordi jeg nekter.

Han er dog veldig hjelpsom, viser ofte kjærlighet og gjør ting hjemme.

Men samlet sett vil jeg ikke mer. Alt tullet og det at han ikke virker til å ha vokst helt opp, ødelegger forholdet. Jeg elsker han ikke, blir uvel av han, lett irritert bare jeg ser han. Nedtur når han kommer fra jobb, unngår sex med han. Han merker garantert at jeg ikke trives, men han vil ikke være alene.

Jeg har prøvd å gjort det slutt 2 ganger. Men han blir usaklig, barnslig, nekter å dra. Truer med selvmord og involverer alle vi kjenner, lager messengergrupper der han truer med selvmord. Får familien sin til å ringe meg fordi de blir bekymret for han. Sier han har like mye rett og bo her, skal ha tilbake hver krone han har bidratt meg med, gaver osv. Kontakter menn han TROR jeg liker. Så jeg har tatt han tilbake disse gangene, har følt meg truet/manipulert til det. Han er 45 år.

Jeg MÅ ut. Men vil prøve å holde ut til over jul, vil ikke ha helvetet løs og ødelegge den tida. Men jeg trenger råd til hvordan. Nøyaktig plan. Han er somsagt verdens snilleste, men når han blir avvist er han sinnsyk. Jeg vil unngå barnevern og alt her dersom han klikker. Hjelp meg. Vær så snill. Takk for at du leste alt.

Anonymkode: 327b0...9c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden ble lagt feil, skulle under samliv.ts

Skrevet

Her er det bare én mulighet. Du må prate med familien din om hva du vil og konsekvensene av det, så de er forberedt. Fortell også vennene dine at om han tar kontakt, så bør de enten ignorere alt han sier, eller blokke ham.

Så tar du deg en tur til politiet. Fortell dem at du tenker å slå opp med en mann som tidligere har truet med selvmord og vært særdeles plagsom når det tidligere har vært slutt. Spør om råd for hva du kan gjøre, og om de har mulighet til å hjelpe. Såvidt jeg forstår, om noen truer med selvmord, så kan du ringe politiet og gi bekymringsmelding så de kjører en tur og sjekker opp om ham. Om han blir plagsom på nett, så er nok besøksforbud også mulig. 

Nå vet jeg ikke hvor enkelt/vanskelig det er å hive ut en person. Det er noe du også må sjekke opp. Mulig du og barna må bo hos noen andre mens dere venter på at leieavtalen hans går ut. Dette finner du ut av ved å søke litt. 

Når du er klar, så slår du opp. Deretter blokker du ham overalt. OVERALT. Om han skulle få tak i deg på en annen måte eller gjennom andre, så tar du vare på bevisene. Om han truer med selvmord, så ringer du politiet med bekymringsmelding.

Hans mentale helse er IKKE ditt ansvar. Du må tenke på deg selv og på dine barn. Hva han gjør/føler etterpå er ikke ditt ansvar. Om noen i deres krets prøver å overtale deg til noe annet, så slår du ned på det med en gang. 

Kom deg vekk.

Anonymkode: 57e5c...f7d

• Liker 33
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bare én mulighet. Du må prate med familien din om hva du vil og konsekvensene av det, så de er forberedt. Fortell også vennene dine at om han tar kontakt, så bør de enten ignorere alt han sier, eller blokke ham.

Så tar du deg en tur til politiet. Fortell dem at du tenker å slå opp med en mann som tidligere har truet med selvmord og vært særdeles plagsom når det tidligere har vært slutt. Spør om råd for hva du kan gjøre, og om de har mulighet til å hjelpe. Såvidt jeg forstår, om noen truer med selvmord, så kan du ringe politiet og gi bekymringsmelding så de kjører en tur og sjekker opp om ham. Om han blir plagsom på nett, så er nok besøksforbud også mulig. 

Nå vet jeg ikke hvor enkelt/vanskelig det er å hive ut en person. Det er noe du også må sjekke opp. Mulig du og barna må bo hos noen andre mens dere venter på at leieavtalen hans går ut. Dette finner du ut av ved å søke litt. 

Når du er klar, så slår du opp. Deretter blokker du ham overalt. OVERALT. Om han skulle få tak i deg på en annen måte eller gjennom andre, så tar du vare på bevisene. Om han truer med selvmord, så ringer du politiet med bekymringsmelding.

Hans mentale helse er IKKE ditt ansvar. Du må tenke på deg selv og på dine barn. Hva han gjør/føler etterpå er ikke ditt ansvar. Om noen i deres krets prøver å overtale deg til noe annet, så slår du ned på det med en gang. 

Kom deg vekk.

Anonymkode: 57e5c...f7d

Takk for svar. Han har ikke adresse her så rettigheter har han ikke sånn sett. Men han har jo ingen plass å dra. Kan sikkert bo hos sin mor, men han har jo ingen plasser å gjøre av tingene sine. Ts

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Han har ikke adresse her så rettigheter har han ikke sånn sett. Men han har jo ingen plass å dra. Kan sikkert bo hos sin mor, men han har jo ingen plasser å gjøre av tingene sine. Ts

Helt ærlig, ikke ditt problem. Han har tydeligvis familie, du får be dem stille opp og hjelpe han om han trenger det. Du kan ikke forsette slik som dette. Er det du som eier boligen? Er du innstilt på å betale han en liten sum for å få han ut?

Anonymkode: e6286...947

• Liker 29
Skrevet

Du bør også bare innstille deg på at det kommer til å bli et ubehagelig brudd og heller bli positivt overrasket om det går bedre enn frykta. Det kan også virke som du bør forberede nå, flytte inn på eget soverom kanskje... Og kanskje være tydelig nå på at etter jul, så må han ut?

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, ikke ditt problem. Han har tydeligvis familie, du får be dem stille opp og hjelpe han om han trenger det. Du kan ikke forsette slik som dette. Er det du som eier boligen? Er du innstilt på å betale han en liten sum for å få han ut?

Jeg har ikke råd å betale han for å flytte ut. Jeg eier boligen. Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør også bare innstille deg på at det kommer til å bli et ubehagelig brudd og heller bli positivt overrasket om det går bedre enn frykta. Det kan også virke som du bør forberede nå, flytte inn på eget soverom kanskje... Og kanskje være tydelig nå på at etter jul, så må han ut?

Han tar ikke tydeligheter. Og han kommer til å bruke den tida på å manipulerer og bølle meg til å bli i forholdet. Det må skje fort når det først skjer. Har ingen ekstra soverom å bruke. Ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du sikker? For om du betaler han nok til å dekke depositum et annet sted, så kan det være det blir enklere å få han ut. 

• Liker 1
Skrevet

Min mann er helt lik din! Og jeg har tenkt som du, jeg må ha en plan. Eier du huset? 

Dette er lurt å gjøre om du eier huset: Be han flytte. Truer han med selvmord, ring 112 eller 113. Føler du deg truet, 112. Vil han ikke flytte, kontakt politi og ev advokat. 

Han høres ikke stabil ut, så jeg hadde også lagt inn en bekymringsmelding til legen hans, ev legevakt. 

Min vei blir litt tyngre, siden vi er gift og eier hus sammen. Jeg har bestilt time hos familievernkontoret og håper de kan hjelpe meg litt. 

Anonymkode: d756b...7e0

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke betal han noe som helst. Be han flytte, kontakt politiet. Lager han drama får de hente ham. Han har ikke adresse der, han har ingen rettigheter. 

Har du venner som kan være der med deg, be de komme. Si fra til moren hans/familien hans at han truer med selvmord. 

• Liker 23
Skrevet

Ikke betal han noe som helst. Be han flytte, kontakt politiet. Lager han drama får de hente ham. Han har ikke adresse der, han har ingen rettigheter. 

Har du venner som kan være der med deg, be de komme. Si fra til moren hans/familien hans at han truer med selvmord. 

De vet jo hvordan han reagerer. Men jeg tror det bare er glad for at DE slipper å ta seg av han.

Ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er helt lik din! Og jeg har tenkt som du, jeg må ha en plan. Eier du huset? 

Dette er lurt å gjøre om du eier huset: Be han flytte. Truer han med selvmord, ring 112 eller 113. Føler du deg truet, 112. Vil han ikke flytte, kontakt politi og ev advokat. 

Han høres ikke stabil ut, så jeg hadde også lagt inn en bekymringsmelding til legen hans, ev legevakt. 

Min vei blir litt tyngre, siden vi er gift og eier hus sammen. Jeg har bestilt time hos familievernkontoret og håper de kan hjelpe meg litt. 

Tro om jeg kan få time ved familievernkontoret. Vi har jo ikke barn sammen, ikke gift. 

Skrevet

Uff, det kan høres ut som han kan være lettere psykisk utviklingshemmet. Sier ikke dette for å være slem, men han må du få ut av huset. Få hjelp av familie eller venner. 

Anonymkode: 30d0f...3cf

• Liker 4
Skrevet

Tro om jeg kan få time ved familievernkontoret. Vi har jo ikke barn sammen, ikke gift. 

Her tar de alle typer forhold, og du kan komme alene og snakke om det. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar de alle typer forhold, og du kan komme alene og snakke om det. 

Høres ut som en god idé. Jeg er bare så redd for at barnevernet blir innkoblet. Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en god idé. Jeg er bare så redd for at barnevernet blir innkoblet. Ts

Jeg også! Men for det første kan du velge litt hvordan du ordlegger deg, og for det andre vil de hjelpe deg sånn at barna dine får det bra. Vi må bare stole på det. 

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle barnevernet bli innkoblet? Her er det ikke snakk om omsorgssvikt, og så lenge mannen ikke blir voldelig eller oppfører seg truende med barna tilstedet, så trenger du ikke bekymre deg. 

Jeg ville heller ha ringt et krisesenter i stedet for politiet ift denne atferden.  Min erfaring er at politiet i mange slike tilfeller ikke bryr seg eller har tid til å prioritere dette. De kommer kun hvis noen virkelig er i ferd med å gjøre noe. Du bør heller snakke med noen m kompetanse innen psykisk vold/ forhold og manipulasjon. 

Ring krisesenter, familievernkontor eller Kirkens SOS. De har erfaring og kan tilby hjelp til hvordan komme deg ut av dette forholdet. 

1. Bestem deg 100% for at nå er det slutt. Sett en dato for når du skal si det.

2. Snakk med moren hans om han kan bo der til han finner et eget sted, på egenhånd. Hvor bodde han før han flyttet inn til deg? 

3. Få time hos familievernkontoret og gjør det klart for han at han MÅ møte opp. 

4. Gjør det klart for mannen at dersom han truer med selvmord en gang til, så ringer du 113 eller 112 (selv om det ikke er sikkert at de foretar seg noe). Spør krisesenteret hvem de anbefaler og har mest erfaring med at fungerer i slike tilfeller. Dette er klassisk psykisk vold fra en psykisk ustabil person. Vær klar over at han faktisk kan ende opp med å ta livet sitt. Menn som truer med det er også tilbøyelige til det. Jeg vet om flere. Uten at dette er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5ac2d...e0e

• Liker 15
Skrevet

Husk å bytt lås på døra den dagen du kaster ham ut

Anonymkode: fef5d...8c0

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...