Gå til innhold

Riktig uttale...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte istad ei som flere ganger uttalte ordet "skeptisk" som "skj-eptisk"... :roll: Ble irritert hver gang hun uttalte det... :forvirret:

Ja, og så irriterer det meg når jeg hører folk snakker om "mushlimer"... :overrasket: Det skrives da vitterlig "muslim" - rett fram uten sh-lyden som høres ut som om man snakker om mushlinger i sjøen... :forvirret:

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg sier mushlim, Oshlo, shlalom o.s.v. Har vel med dialekt eller noe å gjøre.

Skrevet

Må si "mushlim, Oschlo, Schlott, shlalom" osv selv jeg. Er sånn vi snakker her.

Sier også "bannan, konntor, kannin, katte, bikkje, kannon". Du får bare leve med det ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Hørte istad ei som flere ganger uttalte ordet "skeptisk" som "skj-eptisk"... :roll: Ble irritert hver gang hun uttalte det... :forvirret:

Ja, og så irriterer det meg når jeg hører folk snakker om "mushlimer"...  :overrasket:  Det skrives da vitterlig "muslim" - rett fram uten sh-lyden som høres ut som om man snakker om mushlinger i sjøen...  :forvirret:

:)

Vel, med den logikken burde du jo angripe folk som sier "mushlinger" også, da, siden det også skrives "musling".

Grunnen til at mange bruker "sj"-lyden når de uttaler "muslim" er et fenomen som kalles assimilasjon, der lydene nærmer seg hverandre i hvordan de uttales (mtp. hvor i munnen de ulike lydene formes).

Gjest LoisLane
Skrevet

Assimilasjon er vel et utpreget trekk for enkelte dialekter?

Synes også at "skjeptisk" høres teit ut, men what the heck - det er en dialektgreie.

Skrevet
Jeg sier mushlim, Oshlo, shlalom o.s.v. Har vel med dialekt eller noe å gjøre.

Ja det er dialekt. Det har vi hattt om når vi hadde dialeklære på videregående.

Det sitter jammen igjen noe kunnskap fra den tia gitt... ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Assimilasjon er vel et utpreget trekk for enkelte dialekter?

Synes også at "skjeptisk" høres teit ut, men what the heck - det er en dialektgreie.

ALLE assimlerer (nå snakker jeg om lydassimilasjon), framfor alt i sammenhengende tale, der økonomi er et viktig prinsipp. Det må gå fort og greit, derfor assimileres lydene, dvs at uttalestedene nærmer seg hverandre. Ord uttalt i isolasjon får dermed en litt annen uttale enn ord uttalt i sammenheng.

Men nå skal jeg ikke flyte mer ut her.

Skrevet

Jada, jeg er klar over at språket vårt forandrer seg, men akkurat disse to ordene liker jeg ikke på andre måter enne slik de "skal" uttales... :roll:

Forresten sier jeg selv Oshlo, shlalom, men ville aldri falt meg inn å si mushlim.

Kan ikke forklare det men... :roll:;)

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg sier "oslo" men "schlott". Er det i det helt tatt noen som sier "slott" mer ren s? Kan ikke huske å ha hørt det før.

Skrevet
Ja det er dialekt. Det har vi hattt om når vi hadde dialeklære på videregående.

Det sitter jammen igjen noe kunnskap fra den tia gitt... ;)

Ord som Oshlo, shlott og shlalom er god norsk, avhengig av dialekt. Men sheptisk, det er en ren talefeil!

Skrevet
Har vel med dialekt eller noe å gjøre.

:Nikke:

Jeg har aldri hørt noen her jeg bor uttlate det på en annen måte.

Skrevet

Mye slørv blandt fjortiser, men noe henger igjen hos litt eldre (30 åringer), tror mye beror på sosial status.

Gjest Violetta
Skrevet
Jeg sier "oslo" men "schlott". Er det i det helt tatt noen som sier "slott" mer ren s? Kan ikke huske å ha hørt det før.

Har du aldri snakket med noen som ikke bor i Oslo?

Skrevet
Har du aldri snakket med noen som ikke bor i Oslo?

Joda, jeg har jo det etterhvert. Mulig vi ikke snakker så mye om slott og borger da :)

Sier du eller kjenner noen som sier "slott" med ren 's' uten antyding til en 'sj' lyd? Hvor i landet kommer de fra?

Skrevet

JEG sier i alle fall slott rett frem, med ren S, samme med Slalom og Oslo, muslim og musling....

Jeg kommer fra vestlandet, og blandt alle jeg kjenner som ikke "slurver forfi de er tenåringer, eller vil være kul og høres ut som de kommer fra andre deler av landet" så sier alle slott akkurat slik.

Gjest gjesten
Skrevet
JEG sier i alle fall slott rett frem, med ren S, samme med Slalom og Oslo, muslim og musling....

Jeg kommer fra vestlandet, og blandt alle jeg kjenner som ikke "slurver forfi de er tenåringer, eller vil være kul og høres ut som de kommer fra andre deler av landet" så sier alle slott akkurat slik.

Javel, da lærte jeg noe idag også. Jeg bruker ren S på alt over unntatt slott og slalom Der har jeg en svak 'sj' lyd. Kommer fra Bærum.

Skrevet

uttale av ord er vel i stor grad dialekt.

Det som jeg innimellom opplever som ett "problem" er at endel mener de av oss som bruker litt av hvert mikset inn i en eller annen dialekt som er forholdsvis lik bokmål, prater "feil" og ikke dialekt... så det er bare om du har 100% "ren" dialekt at du kan bruke dialektord som faller deg naturlig.

Jeg grøsser når jeg hører oslodamer (med meeget ren s) si de har hytte på Tjøme, og de UTTALER det faktisk tjøme med ren t og ren j og klart uttalt enkel 'm'.... mens på tjømme uttales stedet tjømme uttalt med samme lyd som 'kj'eks eller 'tj'ære og det uttales med dobbel m selv om det kun strives med enkel.

samme med stjørdalen, alle som ikke kommer fra trønderdistrikt uttaler det stort sett stjørdalen med ren s ren t og ren j, og klart uttalt 'dalen', det er ikke slik de selv uttaler det, som blir mer: sjørdaarn.

sj'eptisk derimot er vel mer en sånn kuul ting å si, eller er det en dialekt som faktisk sier sjeptisk istedenfor skeptisk?

når vi først er inne på ting som kan irritere, så må jeg si at folk som sier og ikke minst SKRIVER:

... enne ...

istedenfor 'en' og 'menne' istedenfor 'men' virker akkurat like "kuult" som 'sjeptisk' i min oppfattelse, men det kan godt hende det også er dialekt?

Gjest gjest1
Skrevet

Ja jeg.... :sjenert:

Skrevet

Jeg sier Oschlo,Schlalåm, Schlott, Muschling og Muschlim, og det har utelukkende med dialekt å gjøre.

For meg ville det blitt helt feil å si Oslo, Slalom,Slott, Musling og Muslim, rett fram slik man skriver det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...