AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Min samboer har en kollega som er et ordentlig rotehue når det gjelder økonomi. I følge han har hun en samboer som er like ille, de eier ikke nåla i veggen, selv om de tjener kjempe bra. Hun har høyere lønn enn min samboer, og han tjener bra. Sist mnd ringte hun ang en regning hun ikke klarte å betale før lønning, og nå lånte han henne penger igjen. Sist sa jeg at jeg syntes ikke noe om det, jeg låner aldri penger til venner eller lignende. Jeg syntes det er frekt av henne å komme å spørre, og respektløst av han når han sa han ikke skulle låne henne noe mer sist mnd. Det har vært en tøff tid for oss økonomis siden jeg mistet jobben. Han sitter og klager på at kontoen hans aldri vokser. Jeg har fått jobb og økonomien min begynner å komme seg igjen, men jeg syntes ikke det er greit at han syter over lite penger for så å låne henne penger. For litt siden skulle de bestille seg mat på jobben, da reiste hun ut med min samboer sitt bankkort og kjøpte mat. Har jeg noen grunn til å bli sur på han for at han låner bort penger slik? Det er jo hans penger, men han vet at jeg bekymrer meg sinnsykt for økonomien, og har hatt det veldig tungt pga dette. Selv om det nå ser ut til å løse seg... Anonymkode: 1c8a3...1c3 3
Nymerïa Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Det er jo ikke bare kollegaen og samboeren hennes som har et problem med penger. Jeg vil egentlig si at din samboer har et enda større problem som låner ut penger han ikke kan avse til en kollega. Jeg har problemer med å tro at det finnes mennesker som er så dumme som din samboer. Hvis du ikke tuller nå så mistenker jeg at samboeren din dikter opp dette med kollegaen og at pengene går til noe helt annet. 22
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: Det er jo ikke bare kollegaen og samboeren hennes som har et problem med penger. Jeg vil egentlig si at din samboer har et enda større problem som låner ut penger han ikke kan avse til en kollega. Jeg har problemer med å tro at det finnes mennesker som er så dumme som din samboer. Hvis du ikke tuller nå så mistenker jeg at samboeren din dikter opp dette med kollegaen og at pengene går til noe helt annet. Har ikke hørt samtalen i dag, men hørte tlf samtalen sist gang. Så det var reelt sist mnd. Ble kjempe sur på han i dag pga dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte. Sa til han at hvis hun spør han igjen, så kan han si at hun skal spørre meg i stede. For da kommer hun til å få blankt nei..... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Får han tilbake det han låner henne da? Anonymkode: ddfc4...f90 5
Gjest Bamse20 Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 La han gjøre som han vil med hans penger. Om du må betale alt til slutt, så er det bare å flytte ut. Og heller la din samboer slite siden han driver å låne ut. Eneste måten egentlig, folk hører ikke på fornuft uansett
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får han tilbake det han låner henne da? Anonymkode: ddfc4...f90 Jeg har aldri gått så langt som å sjekke hans kontoutskrifter! Det er jo hans penger, men syntes det er så sinnsykt frekt av henne også... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 1
Gjest Bamse20 Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg har aldri gått så langt som å sjekke hans kontoutskrifter! Det er jo hans penger, men syntes det er så sinnsykt frekt av henne også... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 Det er ikke frekt om hun betaler tilbake. Jeg låner penger hos folk, men betaler alltid tilbake neste uke med renter.
AnonGuy Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får han tilbake det han låner henne da? Anonymkode: ddfc4...f90 Det er det viktigste spørsmålet her 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, Bamse20 skrev: Det er ikke frekt om hun betaler tilbake. Jeg låner penger hos folk, men betaler alltid tilbake neste uke med renter. Jo jeg syntes det er sinnsykt frekt og spørre om å låne penger. Han vet jeg hater det... så det ser mer snakk om prinsipp, og at økonomien ikke akkurat er der NÅ for oss... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 3
Tvist Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri gått så langt som å sjekke hans kontoutskrifter! Det er jo hans penger, men syntes det er så sinnsykt frekt av henne også... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 Du kan jo spørre ham om hun betaler tilbake.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 Akkurat nå, Tvist skrev: Du kan jo spørre ham om hun betaler tilbake. Ja, og at han får kreve renter.. ts Anonymkode: 1c8a3...1c3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 Enkelt og greit låner man ALDRI bort penger. Trenger man penger må man låne i banken. Samboeren din bør du kvitte deg med hvis dette fortsetter. Og ps, så lenge man bor sammen har man lov til å sjekke hverandres økonomi sammen, det mener i alle fall jeg Anonymkode: a2abc...f8a 1
Violetta Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Jeg synes er mye verre at han låner bort kortet sitt enn at han låner bort penger. Det er jo både dumt og ulovlig! Om hun da velger å tømme kontoen hans tror jeg han ligger tynt an. 10
Nymerïa Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hørt samtalen i dag, men hørte tlf samtalen sist gang. Så det var reelt sist mnd. Ble kjempe sur på han i dag pga dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å slutte. Sa til han at hvis hun spør han igjen, så kan han si at hun skal spørre meg i stede. For da kommer hun til å få blankt nei..... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 Hvis dette stemmer så må du bare innse at du er sammen med en rimelig enkel person. Og hvis du tenker å fortsette med å være sammen med en enkel person så får du nesten ta konsekvensene av det. Det vil si at du må behandle han som et barn, altså at alt av større investeringer må du ta deg av, eventuelt kreve bidrag fra han som du setter inn på en konto han ikke har tilgang til. Og for all del, ikke gift deg med en person som ikke eier dømmekraft. Det vil gå utover deg økonomisk. 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 Trasig. Dere får ha 100% separat økonomi. Noe annet vil gi deg store problemer etterhvert som han bare kommer til å fortsette m dette. Og separat økonomi er egentlig første steg på veien mot to separate liv, mener nå jeg. Er du litt over gjennomsnittet freidig, så ringer du til denne kollegaen uten at mannen din vet om det, og ber henne slutte. Anonymkode: 5030e...0ea 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 Om hun har det tøft, samboeren din låner av SINE penger, og spesielt om hun betaler tilbake så synes jeg ikke du skal legge deg opp i det! Om dette er virkelig dumpegrunn så skjønner jeg hvorfor forhold ryker i dag. Anonymkode: b5e11...d5c 3
Bernardette Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo jeg syntes det er sinnsykt frekt og spørre om å låne penger. Han vet jeg hater det... så det ser mer snakk om prinsipp, og at økonomien ikke akkurat er der NÅ for oss... TS Anonymkode: 1c8a3...1c3 Ikke la irritasjonen din over en mann uten bremser gå utover hun som spør om en tjeneste han åpenbart gledelig innvilger, hver eneste gang.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 Det her hadde vært helt uaktuelt for min del. Man lånet ikke bort penger til perifere kollegaer i det hele tatt, og i alle fall ikke dersom man har stram økonomi selv! Det at denne kollegaen ser på mannen din som en såpass nærstående at hun tenker det er ok å spørre han om å låne penger får også varsellampene til å blinke for min del. Har hun ikke egne venner? Familie? Eller er hun rett og slett såpass uansvarlig med penger at hun spør alt og alle om penger ? I så fall er det vel ikke sikkert hun i det hele tatt klarer å betjene alle disse lånene. Neste gang hun spør så får hun få tydelig beskjed om at hun enten får skaffe seg et kredittkort, øke boliglånet sitt (hvis hun har) eller la regningene gå til inkasso mens hun kutter forbruket og sparer inn der hun kan. Ferdig snakka! Anonymkode: 002cc...42e 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 Det er ingen som reagerer på at den som ikke jobber, er den prøver å bestemme mest, over andre og hva de gjør med sine egne penger? Det finnes ikke et større rødt flagg enn det. Anonymkode: 69ade...0cf 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som reagerer på at den som ikke jobber, er den prøver å bestemme mest, over andre og hva de gjør med sine egne penger? Det finnes ikke et større rødt flagg enn det. Anonymkode: 69ade...0cf Hun er vel redd hun ikke får sin bit av kaka om han låner penger til sin kollega. Synes virkelig hele problemstillingen her er tåpelig. Om hun betaler tilbake har vel ikke han tapt noe på å låne bort. Anonymkode: b5e11...d5c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå