Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man tar blodprøver rundt uke 12, men får ikke svar før uke 24. Er ikke det litt meningsløst? Så vitaminmangler får du først opplyst 24 uker inn i svangerskapet?

Hva med andre eventuelle avvik? Ringer legen før uke 24 hvis det er noe galt? Urinveisinfeksjon f.eks.

På helsenorge står det at svar på blodprøver får man først i uke 24.

Anonymkode: d9128...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å levere ny urinprøve pga. funn etter dyrkning, så ja, regner med at de tar kontakt hvis det er noe som må tas tak i. F.eks høyt langtidsblodsukker som tyder på uoppdaget diabetes fra før, div. mangler, osv. :) Hvis du vil kan du jo stikke innom og be om å få resultatene skrevet ut men ikke sikkert du får hjelp til å tolke dem der og da.

Anonymkode: 21e65...c4b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å levere ny urinprøve pga. funn etter dyrkning, så ja, regner med at de tar kontakt hvis det er noe som må tas tak i. F.eks høyt langtidsblodsukker som tyder på uoppdaget diabetes fra før, div. mangler, osv. :) Hvis du vil kan du jo stikke innom og be om å få resultatene skrevet ut men ikke sikkert du får hjelp til å tolke dem der og da.

Jeg har spurt legen på helsenorge om alt er ok. Hun svarer bare raskt at jeg må komme tilbake i uke 24 . Antar da at alt er i orden? 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt legen på helsenorge om alt er ok. Hun svarer bare raskt at jeg må komme tilbake i uke 24 . Antar da at alt er i orden? 

Da er selvfølgelig alt i orden. Det vanlige er å kontakte legekontoret å få utskrift av svarene, og så oppbevarer du de i mappen din. Skal du ikke til jordmor? 

Anonymkode: 035cb...241

Skrevet

Hø? Får du ikke svar før i uke 24? Fikk da svar bare et par dager etter, jeg 😅 legen din ville nok sagt i fra hvis det var noe galt med prøvene dine, altså, men noe rart å ikke få svar før uke 24. 

Anonymkode: c10d7...1be

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hø? Får du ikke svar før i uke 24? Fikk da svar bare et par dager etter, jeg 😅 legen din ville nok sagt i fra hvis det var noe galt med prøvene dine, altså, men noe rart å ikke få svar før uke 24. 

Anonymkode: c10d7...1be

Jeg tror jeg har vært litt uheldig med lege. Hun virker forferdelig stresset.

Jeg ba om rutineprøver på kontrollen i uke 13. De tok 6 glass, men jeg vet ikke hva de tester. Fikk ingen info.Har forsøkt to ganger nå å kontakte henne via e -konsultasjon på helsenorge. Der svarer hun via chat. Jeg har spurt om alt er i orden med prøvene, to ganger. Hun svarer ikke på det, sier bare at jeg skal komme tilbake i uke 24 på andre obligatorisk kontroll.

Jeg er da helt uvitende om hva som er i orden og ikke. Hun vil ikke si noe. Jeg antar at hvis noe var alvorlig galt er hun pliktig til å si fra? Har skepsis til om hun egentlig følger opp. Har hun i det hele tatt sett på prøvene? Dere som er i helsevesenet vet kanskje noe om legers rutiner. Er vel ikke slik at pasienten må grave og spør før eventuelle avvik avdekkes.

Hun ba meg ta jern. Det var alt. Men ellers ingen informasjon om noe. Jeg er så livredd for å komme i uke 24 og få avdekket ting som burde vært fanget opp. Hadde satt utrolig pris på et svar her som kanskje kunne berolige meg. Ellers tror jeg at jeg blir nødt til å bytte lege. Hun svarer meg rett og slett ikke på noe av det jeg spør om

Skrevet

Ro deg ned. Du har utallige tråder om dette, det holder nå. Alt er fint, pust og slapp av. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg ned. Du har utallige tråder om dette, det holder nå. Alt er fint, pust og slapp av. 

Jeg har ikke laget utallige tråder om dette? Er jo 50 000 tråder om blødning i uke 5-6-7-8-9-10++ også. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke laget utallige tråder om dette? Er jo 50 000 tråder om blødning i uke 5-6-7-8-9-10++ også. 

Kjenner igjen trådene dine. Du har alvorlig helseangst, dette er ikke normalt. Du må slappe av. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver veldig gjenkjennelig, jeg tror også du er brukeren med helseangst som har opprettet flere tråder om dette, blodprøvesvar generelt og urinprøve til dyrkning og HIV-test og hvorfor man tar dette. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men håper i så fall du får snarlig hjelp. 

Til det du spør om: ring legekontoret og be om kopi av svarene, enklere blir det ikke. Du skal få kopi både av virusserologi og blodtype og disse skal følge deg gjennom svangerskapet sammen med helsekortet. 

Anonymkode: d034f...a65

• Liker 1
Skrevet

At du ikke hører noe mer, betyr etter all sannsynlighet at alt er fint og det ikke er noe mer å si. Jeg vil tro det er selve arket med prøvesvarene du får i uke 24, for å oppbevare sammen med helsekortet ditt (de vil ha det på føden når du skal dit, og bl.a. se blodtypen din). Jeg fikk det tilsendt i posten, men jeg skulle ha svangerskapskontrollene hos jordmor og skulle dermed ikke til legen i uke 24. Jeg fikk også melding om å levere ny urinprøve pga. blod i urinen, og at jeg burde begynne med jern fra uke 18. 

Anonymkode: 34a85...eb1

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke hører noe mer, betyr etter all sannsynlighet at alt er fint og det ikke er noe mer å si. Jeg vil tro det er selve arket med prøvesvarene du får i uke 24, for å oppbevare sammen med helsekortet ditt (de vil ha det på føden når du skal dit, og bl.a. se blodtypen din). Jeg fikk det tilsendt i posten, men jeg skulle ha svangerskapskontrollene hos jordmor og skulle dermed ikke til legen i uke 24. Jeg fikk også melding om å levere ny urinprøve pga. blod i urinen, og at jeg burde begynne med jern fra uke 18. 

Ble du ringt angående urinprøve? 

Jeg får ikke noe ark. Har spurt legen. Hun vil ikke gi det til meg uten at jeg kommer dit . Selv om jeg har time med jordmor på 2 kontroll.

Kommer til å dra til jordmor og si at legen ikke vil gi meg prøvene. For det er helt tydelig at hun ikke vil det. Sa at hun ikke kunne sende dem. Så jeg får dem ikke.

Bare hvis jeg tar kontrollen hos henne.min samboer mistenker at hun prøver fange inn pasienter, da hun er totalt nyutdannet. Han er helt sjokkert over oppførselen hennes og har lest kommunikasjon mellom meg og henne. 

Men han mener jeg bare burde la det ligge. Og etterlate ansvaret til jordmor i uke 24, da legen ikke kan følge opp det jordmor ba meg om.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke noe ark. Har spurt legen. Hun vil ikke gi det til meg uten at jeg kommer dit . Selv om jeg har time med jordmor på 2 kontroll.

Kommer til å dra til jordmor og si at legen ikke vil gi meg prøvene. For det er helt tydelig at hun ikke vil det. Sa at hun ikke kunne sende dem. Så jeg får dem ikke.

Bare hvis jeg tar kontrollen hos henne.min samboer mistenker at hun prøver fange inn pasienter, da hun er totalt nyutdannet. Han er helt sjokkert over oppførselen hennes og har lest kommunikasjon mellom meg og henne. 

Men han mener jeg bare burde la det ligge. Og etterlate ansvaret til jordmor i uke 24, da legen ikke kan følge opp det jordmor ba meg om.

Altså, nå må du faktisk roe ned mange hakk. Urinprøven ble kjapt sjekket for det den skulle og er helt fin (ellers hadde du hørt noe). De færreste leger tar seg tid til å sende prøvesvar. Du kan møte opp på legekontoret og få utskrift i resepsjonen. Det er vanlig å få utskrift om man skal videre til jordmor. Om du kun skal gå til lege, er vanlig prosedyre å komme på neste kontroll i uke 24. 

Håper virkelig du får meget god oppfølging, det trengs. 

• Liker 2
Skrevet

De sender ikke prøvesvar i posten. Det er sensitive opplysninger, du må fysisk møte opp for å få det. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Katarinabbb skrev:

De sender ikke prøvesvar i posten. Det er sensitive opplysninger, du må fysisk møte opp for å få det. 

De fleste legekontorer jeg har vært tilknyttet sender blodprøvesvar i posten. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste legekontorer jeg har vært tilknyttet sender blodprøvesvar i posten. 

Ikke her. Det er dessuten unødvendig arbeid og kostnad for legekontorene. 

Skrevet

Jeg har foreløpig fastlege og jordmor i to ulike kommuner så jeg måtte selv hente blodprøvesvarene og levere til jordmor.

Skrevet
28 minutter siden, Katarinabbb skrev:

Ikke her. Det er dessuten unødvendig arbeid og kostnad for legekontorene. 

Det mente jeg vel strengt tatt ikke noe om, jeg bare påpekte at det har vært helt vanlig praksis på de legekontorene jeg har vært tilknyttet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk melding om det, fastlegen min bruker ikke Helsenorge, men en annen elektronisk plattform som jeg tror funger på omtrent samme måte. Jeg fikk først beskjed om å levere ny urinprøve om et par dager på selve kontrollen når jeg tenker etter. De sjekker urinprøver med det samme og ser kjapt om alt ser bra ut med den. Etter prøve nr. 2 fikk jeg melding om at jeg måtte komme innom med enda en.   

Det er en del prøvesvar som man skal oppbevare gjennom svangerskapet og ha med på føden. Men det er mulig de også kan lagres elektronisk på noen måte noen steder, og at det er greia? Det kan godt hende min lege/legekontor var ekstra serviceinnstilt, altså. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig at man må stikke innom for å få utskrift av prøveresultatene, og jeg var heldig som fikk dem i postkassa. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk melding om det, fastlegen min bruker ikke Helsenorge, men en annen elektronisk plattform som jeg tror funger på omtrent samme måte. Jeg fikk først beskjed om å levere ny urinprøve om et par dager på selve kontrollen når jeg tenker etter. De sjekker urinprøver med det samme og ser kjapt om alt ser bra ut med den. Etter prøve nr. 2 fikk jeg melding om at jeg måtte komme innom med enda en.   

Det er en del prøvesvar som man skal oppbevare gjennom svangerskapet og ha med på føden. Men det er mulig de også kan lagres elektronisk på noen måte noen steder, og at det er greia? Det kan godt hende min lege/legekontor var ekstra serviceinnstilt, altså. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig at man må stikke innom for å få utskrift av prøveresultatene, og jeg var heldig som fikk dem i postkassa. 

Men urinprøvesvar hadde jeg ikke fått i posten uansett da. Det får man svar på med det samme, med mindre det er noe grums og prøven må sendes til dyrking eller man som meg leverer prøve utenom kontroll/legetime og legen har en beskjed ang. prøven.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...