Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! 
Jeg sluttet med p-piller for nøyaktig 14 dager siden, når jeg og min samboer nå ønsker å utvide familien. Jeg kjøpte inn massevis av tester - da hovedsakelig eggløsningstester, for å kunne kartlegge syklusen min etter å ha tatt p-piller i mange år. 

Jeg sluttet på p-piller i forbindelse med menstrasjon (hatt menstrasjon ca hver sjette uke på pillene, veldig regelmessig. Før pillene hadde jeg regelmessig menstrasjon hver fjerde uke - syklus på 28 dager). Jeg vet at det kan ta lang tid før syklus stabiliserer seg. 

I følge eggløsningskalkulator skal jeg ha eggløsning i dag. Jeg er av typen som mener jeg kan kjenne eggløsning, i form av smerter lokalisert nedre del av mage - ensidig. Men så har jeg lest at disse smertene gjerne oppstår etter eggløsning, ikke i forbindelse med eggløsning. 

Jeg begynte allerede på søndag med eggløsningstester, når det ble anbefalt å begynne noen dager før eggløsning. Den første på søndag viste lav fertilitet, den andre høy. Tok to på mandag, og to på tirsdag, to i dag - alle har vist høy fertilitet. Testene er tatt på morgenen og ettermiddagen (ca 16:00). 

Jeg er pessimist av natur, og skeptisk til det meste som omhandler meg selv. Kan dette virkelig stemme? Kan det være «rester» av p-pillene? Kan det bli falsk høy verdi fordi jeg nylig har sluttet med p-piller? 

Helt fersk i dette gamet, ønsker så mye informasjon som mulig (men helst forklart på en enkel måte, når jeg enda ikke helt forstår alle forkortelsene som blir brukt rundt dette temaet). Jeg er også helt forberedt på at dette trolig vil ta lengre tid enn man håper på! 🤞🏼Håper på masse gode svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ps! Jeg har brukt microgynon, og er 27 år. Anser meg selv som frisk, ingen kjente sykdommer annet enn IBS og GERD. 

Skrevet

Tvilsomt at p-pillerester gir utslag på LH-test fordi det er jo en av virkningene til p-pillene, nemlig undertrykke eggløsningen. Ellers så kan det hende at eggløsning er på gang ja, men husk at LH-testene kun kan indikere at kroppen forsøker eggløsning, de kan ikke si sikkert at det lykkes.

Anonymkode: ed0ea...b39

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt at p-pillerester gir utslag på LH-test fordi det er jo en av virkningene til p-pillene, nemlig undertrykke eggløsningen. Ellers så kan det hende at eggløsning er på gang ja, men husk at LH-testene kun kan indikere at kroppen forsøker eggløsning, de kan ikke si sikkert at det lykkes.

Er det noen måte man kan være sikker på at eggløsning forekommer? Vil tro det ikke er det, da hadde vel flere benyttet seg av dette. Får man menstruasjon hvis man ikke har hatt eggløsning? Er det normalt å få «høy fertilitet» i fire døgn? Enda ikke oppnådd maksimal fertilitet. 

Skrevet
2 minutter siden, kineknute skrev:

Er det noen måte man kan være sikker på at eggløsning forekommer? Vil tro det ikke er det, da hadde vel flere benyttet seg av dette. Får man menstruasjon hvis man ikke har hatt eggløsning? Er det normalt å få «høy fertilitet» i fire døgn? Enda ikke oppnådd maksimal fertilitet. 

Man kan ta blodprøve ca. en uke etterpå for å måle progesteron, høyt progesteron indikerer eggløsning. Ellers så er det andre tegn man kan se etter. Noen driver med temping og ser det på hvordan grafen ser ut. Men få sikre måter å finne det ut på hjemme, ja 😕 Man kan få blødning selv om eggløsning ikke har lykkes. Vet ikke helt hvor vanlig det er, det kan jo variere en del. Noen får jo litt utslag på mange punkter i syklusen. Selv klarte jeg ikke å fange opp høy eller maks fertilitet med testen engang men ble gravid likevel🤷‍♀️ Ikke så lett alltid dette her, synes jeg. Er jo fint at du får utslag i alle fall, så hadde nok bare passet på å ha samleie minst annenhver/tredjehver disse dagene og se hva som skjer :) 

Skrevet
2 hours ago, kineknute said:

Ps! Jeg har brukt microgynon, og er 27 år. Anser meg selv som frisk, ingen kjente sykdommer annet enn IBS og GERD. 

hva er gerd og ibs?

Anonymkode: 825f7...e2a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er gerd og ibs?

Anonymkode: 825f7...e2a

GERD = gastro øsofagus refluks sykdom. 
IBS = irritabel tarm syndrom 

Skrevet
12 timer siden, kineknute skrev:

Jeg har alltid høy fertilitet i 4-9 dager. Alltid fått maksimal etter det. Ble gravid den mnd hvor jeg hadde høy fertilitet i 9 dager.

Anonymkode: aeb69...9cc

Skrevet
17 timer siden, kineknute skrev:

Utenom å lese av verdier av progesteron i blodet, x antall dager etter antatt eggløsning, så er temping eneste man kan gjøre hjemmefra som sier sikkert om du har eller ikke har hatt eggløsning. 

Har dog hørt at dersom man har hormonforstyrrelser så er det ikke så lett å tolke temperaturen 🤷🏻‍♀️

Skrevet

Hvilke EL-tester er det du bruker? De lilla fra CB har dårlig rykte på seg, og kan være ganske så ustabile... Kan helt klart skje at man får falskt resultat. Er små marginer som kan vippe også. Når på døgnet har du f.eks testet? Ettermiddag anbefales, og da på så høy konsentrasjon som mulig (ikke vært på do på minst 3 timer og drukket minimalt).

Skrevet
5 timer siden, Amatariel skrev:

Hvilke EL-tester er det du bruker? De lilla fra CB har dårlig rykte på seg, og kan være ganske så ustabile... Kan helt klart skje at man får falskt resultat. Er små marginer som kan vippe også. Når på døgnet har du f.eks testet? Ettermiddag anbefales, og da på så høy konsentrasjon som mulig (ikke vært på do på minst 3 timer og drukket minimalt).

Ååh, jeg bruker selvfølgelig lilla CB. 😰 Men har nå testet både morgen og ettermiddag (ca 16:00), og alle (utenom første, som tydeligvis alltid viser lav fertilitet), har vist høy fertilitet. Nå er jeg på antatt eggløsningsdag, men enda ikke maksimal fertilitet. 😰

Skrevet

Jeg har bob-bob-erfaring med CB lilla type. Fikk positiv /fast smilefjes plutselig, etter å ha fått tom runding dagen før, for så å få tom runding igjen, før jeg plutselig fikk positiv igjen. Dager etter den siste positive kjente jeg dog at det foregikk noe nedentil, så eggløsningen var garantert mer enn 24 timer etter positiv test. 

Men, 14 dager etter pilleslutt er vel ganske kort tid, så selv om noe tilsier at du bør ha eggløsning nå, så er det nok ingen verdens ting galt selv om den ikke er en route enda. 

Anonymkode: be7aa...511

Skrevet
49 minutter siden, kineknute skrev:

Ååh, jeg bruker selvfølgelig lilla CB. 😰 Men har nå testet både morgen og ettermiddag (ca 16:00), og alle (utenom første, som tydeligvis alltid viser lav fertilitet), har vist høy fertilitet. Nå er jeg på antatt eggløsningsdag, men enda ikke maksimal fertilitet. 😰

Mange som opplever en evighet med blinkende ansikt, og aldri får fast. Egentlig bedre med de rosa som bare enten er negativ eller positiv. Eller strimler. Jeg bruker strimler og tolker dem, ser klar økning når det nærmer seg EL før den blir positiv. Tar kun digital dersom jeg skulle være usikker på resultatet. Dette fungerer veldig greit.

Skrevet

På p-piller har man i utgangspunktet ingen syklus. Det er hele poenget med p-piller. Så du kan stort sett ikke bruke "syklusen", altså bortfallsblødningene som indikasjon. Det kan ta tid før kroppen kommer i syklus igjen. Ville ikke begynt med eggløsningstester før du har hatt en blødningsperiode, og kanskje to. 

Man kan godt ha menstruasjon uten eggløsning, det kalles anovulatoriske sykluser. Man kan også ha positive eggløsningstester uten at man er garantert at det faktisk ble sluppet et egg. Testene måler egentlig bare hormonnivået og slår ut hvis det er over en gitt verdi, de sier ingenting om hvilken effekt de hormonene har på akkurat din kropp.

Anonymkode: d52db...52e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...