AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Jeg har aldri sendt i bekymring melding eller fått bekymring av bv. Har aldri vært redd noe skulle skje i vårt tilfelle. Jeg tenker egentlig det beste om folk, men vi har opplevd noen vi vet om der jeg har på følelsen at alt er ikke helt bra hjemme. Jeg har sett dette i oppførselen til barnet, og vet flere som er bekymret, men ingen våger å sende bekymring. Mye er pga denne moren, hun er manipulerende og lyver ganske mye (noe som jeg har bevis for). Vet det er blitt meldt inn både en og to bekymringer før, men pga besteforeldrene til barnet alltid blir med på møtene og forsvare disse foreldrene så blir saken(ene) henlagt. Jeg har ikke noe med dette barnet å gjøre, men hva skal til, eller hvor langt sitter det inne for dere å melde i fra? Disse foreldrene er igjen raske med å melde andre barn/foreldre til bv. Vet dem har ringt inn både to og tre ganger (kanskje mer, men kjenner bare til disse sakene). To av gangene de har sendt var falske beskyldninger. Burde dem ikke få konsekvenser av det? Når dem selv fikk bekymringsmelding av bv så fikk de vite hvem som hadde sendt inn og personen fikk virkelig gjennomgå (ikke fysisk , men kom med trusler og falske ryktespredning mot vedkommende ). Anonymkode: f150e...2f0
Bikbokelsker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Tenker at de allerede er i barnevernets søkelys, og at du burde holde deg langt unna det vepsebolet der. Selv melder jeg ikke til barnevernet. Er det noe skikkelig alvorlig gir jeg heller ordet til politi eller skole som igjen får ta den biten. 1
Wilma89 Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Har meldt til barnevernet ved en anledning, men da ringte jeg barnevernet og drøftet saken anonymt først. Da fikk jeg en ide om det var noe de ønsket en bekymringsmelding på. Det hjalp i hvert fall meg. Kanskje det er noe du kunne gjøre? 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Men du kan jo sende inn anonymt? Anonymkode: 967b6...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 14 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Tenker at de allerede er i barnevernets søkelys, og at du burde holde deg langt unna det vepsebolet der. Selv melder jeg ikke til barnevernet. Er det noe skikkelig alvorlig gir jeg heller ordet til politi eller skole som igjen får ta den biten. Veldig synd holdning. Jo flere bekymringsmeldinger, jo sterkere blir saken for barnevernet. Anonymkode: 967b6...ef0 10
Bikbokelsker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig synd holdning. Jo flere bekymringsmeldinger, jo sterkere blir saken for barnevernet. Anonymkode: 967b6...ef0 Saken er nok sterk fra før, slik jeg leser det. Trenger ikke prakke på med meldinger fordi «alle andre» gjør det. 1
Bernardette Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 9 minutter siden, Wilma89 skrev: Har meldt til barnevernet ved en anledning, men da ringte jeg barnevernet og drøftet saken anonymt først. Da fikk jeg en ide om det var noe de ønsket en bekymringsmelding på. Det hjalp i hvert fall meg. Kanskje det er noe du kunne gjøre? Akkurat det samme har jeg gjort. Det førte til tiltak, og jeg burde nok meldt bekymring tidligere. 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Sånn som det kommer frem av barnevernet så sitter det ekstremt langt inne. Hadde det vært noe slags krav om å hjelpe foreldrene, bygge opp de før man tar akuttplassering så hadde jeg meldt lettere. Barn kan bli tatt ut av familien sin uten annet enn en mistanke, da tør jeg ikke før jeg virkelig er sikker. Anonymkode: a3452...9f2 4
Bikbokelsker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som det kommer frem av barnevernet så sitter det ekstremt langt inne. Hadde det vært noe slags krav om å hjelpe foreldrene, bygge opp de før man tar akuttplassering så hadde jeg meldt lettere. Barn kan bli tatt ut av familien sin uten annet enn en mistanke, da tør jeg ikke før jeg virkelig er sikker. Anonymkode: a3452...9f2 Enig. Jeg ønsker at barnet og familien skal få hjelp, ikke at de skal bli rævkjørt og ødelagt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som det kommer frem av barnevernet så sitter det ekstremt langt inne. Hadde det vært noe slags krav om å hjelpe foreldrene, bygge opp de før man tar akuttplassering så hadde jeg meldt lettere. Barn kan bli tatt ut av familien sin uten annet enn en mistanke, da tør jeg ikke før jeg virkelig er sikker. Anonymkode: a3452...9f2 Trist at alle barnevern-tråder skal ødelegges av slik misinformasjon. Det er ødeleggende både for barnevernet, foreldre og ikke minst barn som trenger hjelp. Det aller verste er at slike uttalelser uten unntak kommer fra folk som ikke har den fjerneste anelse hvordan barnevernet fungerer. I beste fall kjenner de noen som kjenner noen som.... eller "har hørt om...." og det er alltid historier fortalt fra bare den ene siden. Det ironiske er at i de tilfellene det foregår omsorgsovertakelse kunne dette ofte vært unngått om noen hadde meldt tidligere slik at man fikk satt inn hjelpetiltak (som faktisk er det barnevernet driver aller mest med, noe du hadde visst hvis du hadde hatt peiling på det du snakker om) før det ble så alvorlig at barnet må ut av hjemmet. Så ved å unngå å melde fordi man uriktig tror at det fører til omsorgsovertakelse øker man faktisk sannsynligheten for nettopp omsorgsovertakelse, og da sitter sikkert noen av dere og gnir dere i hendene og tenker "men da hadde jeg jo rett". Det er rett og slett idioti fra ende til annen og som sagt ødeleggende for mange. KG burde ikke tillate slike innlegg. Anonymkode: 67996...2b5 9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som det kommer frem av barnevernet så sitter det ekstremt langt inne. Hadde det vært noe slags krav om å hjelpe foreldrene, bygge opp de før man tar akuttplassering så hadde jeg meldt lettere. Barn kan bli tatt ut av familien sin uten annet enn en mistanke, da tør jeg ikke før jeg virkelig er sikker. Anonymkode: a3452...9f2 Dette. Det er uaktuelt for meg å rævkjøre en hel familie fordi jeg «tror» noe. Jeg har selv vært barnet det ble gjort feil mot av bv, og jeg ønsker ikke at andre skal gå gjennom det samme. Hadde bv vært et hjelpeorgan og ikke et hjelpeorgan/maktmyndighet så hadde folk meldt inn lettere. Anonymkode: 7843a...ba6 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist at alle barnevern-tråder skal ødelegges av slik misinformasjon. Det er ødeleggende både for barnevernet, foreldre og ikke minst barn som trenger hjelp. Det aller verste er at slike uttalelser uten unntak kommer fra folk som ikke har den fjerneste anelse hvordan barnevernet fungerer. I beste fall kjenner de noen som kjenner noen som.... eller "har hørt om...." og det er alltid historier fortalt fra bare den ene siden. Det ironiske er at i de tilfellene det foregår omsorgsovertakelse kunne dette ofte vært unngått om noen hadde meldt tidligere slik at man fikk satt inn hjelpetiltak (som faktisk er det barnevernet driver aller mest med, noe du hadde visst hvis du hadde hatt peiling på det du snakker om) før det ble så alvorlig at barnet må ut av hjemmet. Så ved å unngå å melde fordi man uriktig tror at det fører til omsorgsovertakelse øker man faktisk sannsynligheten for nettopp omsorgsovertakelse, og da sitter sikkert noen av dere og gnir dere i hendene og tenker "men da hadde jeg jo rett". Det er rett og slett idioti fra ende til annen og som sagt ødeleggende for mange. KG burde ikke tillate slike innlegg. Anonymkode: 67996...2b5 Du mener at KG skulle ha tillatt kun innlegg som kommer til fordel for barnevernet? Noen av oss har peiling på hva vi snakker om da vi har erfart ting selv som barn. Det at du klager over kritiske innlegg er som å spytte på folk som har opplevd kjipe ting i systemet/av barnevernet og gjør at det forblir tabubelagt å snakke åpent om bv-saker med folk man har nær fordi «man har jo noe å skjule uansett». Anonymkode: 7843a...ba6 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener at KG skulle ha tillatt kun innlegg som kommer til fordel for barnevernet? Noen av oss har peiling på hva vi snakker om da vi har erfart ting selv som barn. Det at du klager over kritiske innlegg er som å spytte på folk som har opplevd kjipe ting i systemet/av barnevernet og gjør at det forblir tabubelagt å snakke åpent om bv-saker med folk man har nær fordi «man har jo noe å skjule uansett». Anonymkode: 7843a...ba6 Det er forskjell på å fortelle om DIN personlige historie, og på å svartmale hele barnevernet slik du gjør. Anonymkode: 67996...2b5 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å fortelle om DIN personlige historie, og på å svartmale hele barnevernet slik du gjør. Anonymkode: 67996...2b5 Men barnevernet GJØR feil, på lik linje med andre arbeidsgrupper. Problemet er bare at det får så forferdelig alvorlige følger når de gjør det enn når andre gjør det. Har selv vært vitne til akuttplasseringer som aldri skulle funnet sted. Kjenner også flere som har blitt mistenkeliggjort, som kan ldelegge en hel familie Anonymkode: 7f592...7ad 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å fortelle om DIN personlige historie, og på å svartmale hele barnevernet slik du gjør. Anonymkode: 67996...2b5 Jeg har ikke svartmalt noenting, men til gjengjeld tror jeg heller ikke blindt på en etat. Anonymkode: 39de1...12d 2
Gjest førstedamen Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 Hvordan vet du hva besteforeldrene har slags rolle i møtene? Hva vet du om saken? Høres ut som du vet veldig mye når du skriver slikt. Å ha med egne foreldre eller andre på møte er faktisk veldig bra. Det betyr at de tørr å være åpne med egen familie og bruke støttespillere rundt barna aktivt. Det vitner om at personene er oppegående. Kjenner folk som jeg trodde var rimelige mennesker som så dine egne begrensninger. Så må de I møte med bv men skal holde alt skjult for nærmeste familie. Det er ikke bra. Barnevernet ønsker åpenhet. Det er en viktig forutsetning for å kunne gi hjelp. Foreldrene er ikke der kun som forsvarsadvokater og barnevernet henlegger hvertfall ikke bekymringsmeldinger på bakgrunn av hva foreldrene sier og mener!
Dominas leketøy Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sendt i bekymring melding eller fått bekymring av bv. Har aldri vært redd noe skulle skje i vårt tilfelle. Jeg tenker egentlig det beste om folk, men vi har opplevd noen vi vet om der jeg har på følelsen at alt er ikke helt bra hjemme. Jeg har sett dette i oppførselen til barnet, og vet flere som er bekymret, men ingen våger å sende bekymring. Mye er pga denne moren, hun er manipulerende og lyver ganske mye (noe som jeg har bevis for). Vet det er blitt meldt inn både en og to bekymringer før, men pga besteforeldrene til barnet alltid blir med på møtene og forsvare disse foreldrene så blir saken(ene) henlagt. Jeg har ikke noe med dette barnet å gjøre, men hva skal til, eller hvor langt sitter det inne for dere å melde i fra? Disse foreldrene er igjen raske med å melde andre barn/foreldre til bv. Vet dem har ringt inn både to og tre ganger (kanskje mer, men kjenner bare til disse sakene). To av gangene de har sendt var falske beskyldninger. Burde dem ikke få konsekvenser av det? Når dem selv fikk bekymringsmelding av bv så fikk de vite hvem som hadde sendt inn og personen fikk virkelig gjennomgå (ikke fysisk , men kom med trusler og falske ryktespredning mot vedkommende ). Anonymkode: f150e...2f0 Svarer på spørsmålet ditt jeg... Det sitter ikke langt inne i det hele tatt. Vet jeg at barnet lider hos foreldrene (rus/overgrep/vold/psykisk vold ) sender jeg en bekymringsmelding. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trist at alle barnevern-tråder skal ødelegges av slik misinformasjon. Det er ødeleggende både for barnevernet, foreldre og ikke minst barn som trenger hjelp. Det aller verste er at slike uttalelser uten unntak kommer fra folk som ikke har den fjerneste anelse hvordan barnevernet fungerer. I beste fall kjenner de noen som kjenner noen som.... eller "har hørt om...." og det er alltid historier fortalt fra bare den ene siden. Det ironiske er at i de tilfellene det foregår omsorgsovertakelse kunne dette ofte vært unngått om noen hadde meldt tidligere slik at man fikk satt inn hjelpetiltak (som faktisk er det barnevernet driver aller mest med, noe du hadde visst hvis du hadde hatt peiling på det du snakker om) før det ble så alvorlig at barnet må ut av hjemmet. Så ved å unngå å melde fordi man uriktig tror at det fører til omsorgsovertakelse øker man faktisk sannsynligheten for nettopp omsorgsovertakelse, og da sitter sikkert noen av dere og gnir dere i hendene og tenker "men da hadde jeg jo rett". Det er rett og slett idioti fra ende til annen og som sagt ødeleggende for mange. KG burde ikke tillate slike innlegg. Anonymkode: 67996...2b5 Personlig erfaring, ikke misinformasjon. Anonymkode: a3452...9f2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette. Det er uaktuelt for meg å rævkjøre en hel familie fordi jeg «tror» noe. Jeg har selv vært barnet det ble gjort feil mot av bv, og jeg ønsker ikke at andre skal gå gjennom det samme. Hadde bv vært et hjelpeorgan og ikke et hjelpeorgan/maktmyndighet så hadde folk meldt inn lettere. Anonymkode: 7843a...ba6 Det samme hos meg. Jeg var barnet som fikk mer hjelp enn jeg trengte. Mamma og pappa hadde en tøff periode i sitt forhold, men ingen var slemme mot meg. Anonymkode: a3452...9f2 1
Gjest theTitanic Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sendt i bekymring melding eller fått bekymring av bv. Har aldri vært redd noe skulle skje i vårt tilfelle. Jeg tenker egentlig det beste om folk, men vi har opplevd noen vi vet om der jeg har på følelsen at alt er ikke helt bra hjemme. Jeg har sett dette i oppførselen til barnet, og vet flere som er bekymret, men ingen våger å sende bekymring. Mye er pga denne moren, hun er manipulerende og lyver ganske mye (noe som jeg har bevis for). Vet det er blitt meldt inn både en og to bekymringer før, men pga besteforeldrene til barnet alltid blir med på møtene og forsvare disse foreldrene så blir saken(ene) henlagt. Jeg har ikke noe med dette barnet å gjøre, men hva skal til, eller hvor langt sitter det inne for dere å melde i fra? Disse foreldrene er igjen raske med å melde andre barn/foreldre til bv. Vet dem har ringt inn både to og tre ganger (kanskje mer, men kjenner bare til disse sakene). To av gangene de har sendt var falske beskyldninger. Burde dem ikke få konsekvenser av det? Når dem selv fikk bekymringsmelding av bv så fikk de vite hvem som hadde sendt inn og personen fikk virkelig gjennomgå (ikke fysisk , men kom med trusler og falske ryktespredning mot vedkommende ). Anonymkode: f150e...2f0 Nå er manipulering noe det er vanskelig å bevise. Er en person flink til å snakke for seg så er saken en saga blott. Jeg syntes for mange melder over for lite. Min terskel for å ringe er høy og går på omfattende omsorgssvikt, rus, alkohol, mangel på hygiene, tydelige tegn på at ting er galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå