Gå til innhold

Er dette vanlig når det gjelder det å åpne julegavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har to voksne barn som igjen har samboere og henholdsvis 2 og 3 barn. 

De feirer jul hos oss annethvert år. Dvs julaften hos oss og 1 juledag hos eksen til min samboer. Og omvendt.

Så til det jeg lurer på.

Er det vanlig at familier med barn bare åpner gavene fra de som de er sammen med på julaften og så åpner de  gavene fra den andre delen av familien på 1 juledag når de ses?

Vi feirer julaften med gaveåpning på julaften og det samme gjør mitt barn med sin familie.

Slik det er så sitter vi opp til 2 timer annenhver 1juledag og ser på at de åpner pakkene fra oss. 

Er dette vanlig eller et det bare jeg som synes det er sært?

Anonymkode: f0e46...c83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok forskjellig fra familie til familie. I min familie er det vanlig å åpne gavene når vi sees. Da blir ikke gavene åpnet i en «seanse», men åpnet fortløpende. 
Mannen min familie pleier å sende pakker i posten slik så alle får gavene til juleaften. Det er jo hyggelig det og :) 

Anonymkode: f1d58...2d3

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vanlig blant engelskmenn og amerikanere i vertfall. 

Skrevet

Det høres helt merkelig ut, kjenner kun enkelte superego skilmisseforeldre som gjør det sånn fordi de er så bitre at de ikke unner barna sine å få feire julaften ordentlig med «den andre», så de må vanne ut hele jula med å feire en gang til selv, med gaveåpning fra «sin side». Stakkars stakkars barn 💔

Anonymkode: bd0ae...366

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har to voksne barn som igjen har samboere og henholdsvis 2 og 3 barn. 

De feirer jul hos oss annethvert år. Dvs julaften hos oss og 1 juledag hos eksen til min samboer. Og omvendt.

Så til det jeg lurer på.

Er det vanlig at familier med barn bare åpner gavene fra de som de er sammen med på julaften og så åpner de  gavene fra den andre delen av familien på 1 juledag når de ses?

Vi feirer julaften med gaveåpning på julaften og det samme gjør mitt barn med sin familie.

Slik det er så sitter vi opp til 2 timer annenhver 1juledag og ser på at de åpner pakkene fra oss. 

Er dette vanlig eller et det bare jeg som synes det er sært?

Vi ferier 2 julaften så trur det er veldig normalt om man har barn på delt ansvar. Gjør ikke oss noe å feire 2 julaften- Den julen vi ikke har barna feirer vi en liten julaften med barna før de drar til far også en litt større enn på selve julaften. Det er veldig koselig og vi gjør den julefeiringen med barna litt ekstra spesielt. Med film, julesokker og den julematen de ønsker. 

Anonymkode: ebb7d...841

• Liker 3
Skrevet

Blir helt svett når jeg leser om forskjellige ritualer man bruker ved pakkeåpning. F.eks at en og en åpner sine pakker og alle sitter og ser på eller andre tidkrevende slitsomme ting. Her har vi alltid revet papiret fort av pakkene og så har vi lagt våre gaver på et bord så alle fikk se dem etterpå. SÅ kan kveldens avslapping begynne. 

Anonymkode: 48b39...ccb

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres helt merkelig ut, kjenner kun enkelte superego skilmisseforeldre som gjør det sånn fordi de er så bitre at de ikke unner barna sine å få feire julaften ordentlig med «den andre», så de må vanne ut hele jula med å feire en gang til selv, med gaveåpning fra «sin side». Stakkars stakkars barn 💔

Tenk å bli utsatt for noe så grusomt.... 🙄  Noe så fryktelig som å måtte åpne gaver to dager, det er nok en traumatisk opplevelse for de fleste barn.... 🤣🤣  Du høres jo helt sprø ut med disse meningene, det må da være akkurat det samme for deg hvordan andre feirer jul?

Anonymkode: 4c0e7...112

• Liker 31
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi ferier 2 julaften så trur det er veldig normalt om man har barn på delt ansvar. Gjør ikke oss noe å feire 2 julaften- Den julen vi ikke har barna feirer vi en liten julaften med barna før de drar til far også en litt større enn på selve julaften. Det er veldig koselig og vi gjør den julefeiringen med barna litt ekstra spesielt. Med film, julesokker og den julematen de ønsker. 

Anonymkode: ebb7d...841

Her er det ingen små skilsmissebarn som feirer to julaftener. De voksne barna med familie åpner gavene fra de som de er hos på julaften/1 juledag. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sitter vi opp til 2 timer og ser på at de åpner pakkene fra oss

Løsning: Kjøp færre gaver

Anonymkode: c3767...f0c

• Liker 20
Skrevet

Jeg vokste opp med skilte foreldre og åpnet gavene fra begge sider på julaften. Jeg synes det er hyggeligere og mer naturlig enn at en eller to stk sitter og åpner flere gaver dagen etter eller dagen før.

• Liker 9
Skrevet

Folk har forskjelluge tradisjoner for hvirdsn pakker åpnes.

Men man synes alltid ens egen er best.

Fint å respektere at ikke alle gjør det likt, eller den måten en selv ønsker.

Anonymkode: ba428...e2e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Løsning: Kjøp færre gaver

Anonymkode: c3767...f0c

Jeg og samboer kjøper en stor gave de ønsker seg til hver av dem. Men jeg kan ikke bestemme hva de andre skal gi.

Skrevet

Ja, vanlig hos oss, ingen er skilt, men vi feirer med min side av familien på julaften der vi er 13 stykker og fem barn, så har vi juleselskap med hans side av familien på første dag, og åpner pakkene fra søskenbarna og besteforeldrene på den siden da (til og fra de som er tilstede). Det fungerer veldig fint, og er veldig hyggelig. Barna liker det, vi liker det. Hvorfor liker ikke du det?

Anonymkode: d6864...4ac

• Liker 6
Skrevet

Når man er hos noen 1. juledag er det ganske vanlig at man åpner disse gavene 1. juledag. Man slipper å styre med å transportere gavene til/fra disse FØR julaften, når man ofte har det travelt nok som det er. Dette praktiseres ikke bare i skilsmissefamilier, men også hos andre som har faste skikker for å feire hos hverandre på julaften og førstedagen. Jeg sier ikke at dette er det eneste riktige, men det er ikke feil å gjøre det på denne måten, heller. Og det er slett ikke sjeldent eller sært. 

• Liker 6
Skrevet

Hos oss åpner ungene gaver på julaften kun i fra dem de feirer jul med, resten tar vi senere i jula. Det gjør vi fordi det rett og slett blir for mye for ungene hvis ikke. De tipper over om de skal få alt på én kveld.

Vi sprer dermed pakkene utover jula  for å få det triveligst mulig. Det funker for våre barn. 

Jeg tenker at dine stebarn gjør det samme som oss av hensyn til ungene, og så har de tenkt at dere besteforeldre synes det er koselig å være der når ungene pakker opp - slik at dere får se gleden.  

Det løses ved å snakke sammen.

Anonymkode: 0636a...2df

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt svett når jeg leser om forskjellige ritualer man bruker ved pakkeåpning. F.eks at en og en åpner sine pakker og alle sitter og ser på eller andre tidkrevende slitsomme ting. Her har vi alltid revet papiret fort av pakkene og så har vi lagt våre gaver på et bord så alle fikk se dem etterpå. SÅ kan kveldens avslapping begynne. 

Den avslappingen man bedriver hver kveld resten av året?

Det er jo underholdende og hyggelig å dele gaveåpning. Og særlig for ungene. Minner jo nærmest som fråtseri det dere driver med, fremfor å suge på karamellen, og ungene går vel typisk til den største eller morsomste gaven, uten å glede seg over de små eller fornuftige. 

Anonymkode: df99d...4e9

• Liker 11
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi hadde gjort det på din måte hadde pakkeåpningen tatt maks to minutter.  (hver person som er tilstede skal rive av papiret på 5 gaver)

Anonymkode: b64ba...0bb

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahahhahaha!! Mine barn får 2 store julefeiringer og nå som eldre tenåringer spurte de om tips om hvordan de kunne fortsetter med dette når de selv får barn.  Er ikke bitre, mest at vi ikke la den A4 janteloven bestemmer hvordan julen feires hos oss. Men takk at du føler deg synd på mine barn 🙌 ( de sitter her og ler og rulle øynene forresten) 

Anonymkode: d103b...ddb

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi feirer julaften f.eks hos svigers tar vi ikke med oss et lass med gaver fra andre. Barna åpner vennegaver på formiddagen, og gaver fra andre som vi ikke feirer sammen med åpner vi når vi kommer hjem om kvelden eller på 1. juledag.

Anonymkode: cfc63...650

• Liker 4
Skrevet

Det varierer fra familie til familie. Har opplevd begge deler og skjønner godt at man vil vente med å åpne gaver til man er sammen med giveren. Mange barn får dessuten fryktelig mange gaver så det er ikke dumt å dele det i to på den måten.

(Og så synes jeg godt enkelte over her kan holde seg for gode til å komme med surt oppgulp om andres tradisjoner som om deres måte er den eneste riktige.)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...