tørkestativ Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 https://frifagbevegelse.no/nyheter/butikkansatte-jubler-for-10000-kroner-i-koronabonus--helt-fantastisk-sier-tillitsvalgt-camilla-6.158.745863.32be0a4d5f hva tenker dere om dette? Synes selv det er bra og at de fortjener det. Det er ikke det dette handler om. Men jeg ble litt irritert. det er helt sprøtt at statlige og kommunalt ansatte på sykehus/sykehjem etc aldri kommer til å få en sånn bonus. De som har stått i frontlinjen og utsatt både seg selv og sin familie får faktisk ikke en dritt igjen for det. De har hatt noen fortvilende måneder med plutselig bytte av arbeidssted, andre arbeidsoppgaver og jobbet lange dager i smittevernsutstyr mens de har pleiet de syke. De får kanskje en klapp på skuldra og et «god jobba». Men ikke noe mer enn det. Syns dere helsearbeidere hadde fortjent en lignende bonus? 16
Ukjent. Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Butikkansatte har jo lav lønn i utgangspunktet, så synes det er bra at eierne deler litt av den enorme veksten de har hatt i år med sine ansatte. Jeg synes det ble for dumt at sykepleiere bare fikk 1500 i lønnsøkning i våres. De burde fått mer ettersom det er mangel på helsepersonell. Men alt i alt tror jeg alle som har en jobb nå skal prise seg lykkelige. Arbeidsledigheten er på full fart oppover viser tall fra Nav. 22
Gjest Senil Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Hipphurra, og jeg fikk 1400kr ekstra i årslønn. Sukk, godt man jobber innen helse, slik man virkelig har råd til julebrus Unner alle en bonus altså. Bare litt småsjalu over at vi helsearbeidere kun får gode ord i plenum av vår ledelse.
Marihønepøne Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 21 minutter siden, tørkestativ skrev: https://frifagbevegelse.no/nyheter/butikkansatte-jubler-for-10000-kroner-i-koronabonus--helt-fantastisk-sier-tillitsvalgt-camilla-6.158.745863.32be0a4d5f hva tenker dere om dette? Synes selv det er bra og at de fortjener det. Det er ikke det dette handler om. Men jeg ble litt irritert. det er helt sprøtt at statlige og kommunalt ansatte på sykehus/sykehjem etc aldri kommer til å få en sånn bonus. De som har stått i frontlinjen og utsatt både seg selv og sin familie får faktisk ikke en dritt igjen for det. De har hatt noen fortvilende måneder med plutselig bytte av arbeidssted, andre arbeidsoppgaver og jobbet lange dager i smittevernsutstyr mens de har pleiet de syke. De får kanskje en klapp på skuldra og et «god jobba». Men ikke noe mer enn det. Syns dere helsearbeidere hadde fortjent en lignende bonus? Helsearbeidere hadde naturligvis fortjent både 10 000 kr og mere til, men jeg synes det er rart å sette gruppene opp mot hverandre. Ansatte i dagligvarehandelen har faktisk også stått i frontlinjen og utsatt både seg selv og sin familie for potensiell smitte akkurat som helsearbeidere har det. Jeg synes det er fllott at butikkansatte får en liten påskjønnelse, og så får vi håpe helsearbeidere etterhvert får det samme. 36
NeonNinja Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Gjelder kun under norgesgruppen, da. Vi som jobber fulltid i butikk men ikke under norgesgruppen får ingenting. Det vi andre fikk i år var 'negativt' lønnsoppgjør. Det nye oppgjøret gjorde at vi tjener mindre på kvelder og i helger. En liten bonus hadde ikke vært så dumt. 😅 Men, sykt kult av Norgesgruppen å anerkjenne sine ansatte på den måten! 15
Outlander Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Her er vi igjen- helsearbeidere som sutrer. Vet du hva, folk som jobber i butikk fortjener dette!! De er mer utsatt for corona enn dere er, uten ppe og kunder som gir ikke dritt når de blir bedt i å sprite på hendene eller tar på maske. Får kjeft og konstant klaging fea bortskjemte nordmenn som bryr seg fint lite om andre mennesker. 113 innlagt med corona i hele Norge betyr at fleste av dere har betydlig lite å gjøre. Så slutt å klage! 27
Sunnivaha Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 5 minutter siden, Outlander skrev: Her er vi igjen- helsearbeidere som sutrer. Vet du hva, folk som jobber i butikk fortjener dette!! De er mer utsatt for corona enn dere er, uten ppe og kunder som gir ikke dritt når de blir bedt i å sprite på hendene eller tar på maske. Får kjeft og konstant klaging fea bortskjemte nordmenn som bryr seg fint lite om andre mennesker. 113 innlagt med corona i hele Norge betyr at fleste av dere har betydlig lite å gjøre. Så slutt å klage! Som ts skriver fortjener de bonusen, men kjipt at vi som jobber i helsesektoren ikke kommer til å få noe lignende. 5
Capt. Obvious Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 Det er flott de fikk tillegg, men samtidig er det jo en billig måte for butikkjedene å "kjøpe" seg ut fra kravene om koronatillegg som har blitt fremmet tidligere. 10.000,- er jo ikke så mye når man strekker det over en lang periode, og jeg tror nok butikkansatte i snitt hadde tjent mer om de hadde fått et generelt tillegg i grunnlønn/timelønna over tid. 3
Turid truseløs Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 Vel unt😃 flott med arbeidsgivere som annerkjenner risikoen ansatte utsetter seg for👍 Hilsen ambulabsefagarbeider som heldigvis har smittevernutstyr på jobb 7
Example Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 Vel fortjent. Dere fortjener høyere lønn i utgangspunktet. Matvarekjedene håver inn penger. 6
Gjest Alexz Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Ukjent. skrev: Butikkansatte har jo lav lønn i utgangspunktet, så synes det er bra at eierne deler litt av den enorme veksten de har hatt i år med sine ansatte. Jeg synes det ble for dumt at sykepleiere bare fikk 1500 i lønnsøkning i våres. De burde fått mer ettersom det er mangel på helsepersonell. Men alt i alt tror jeg alle som har en jobb nå skal prise seg lykkelige. Arbeidsledigheten er på full fart oppover viser tall fra Nav. Jeg unner de dette, men som ansatt i butikk i Norgesgruppen har man ikke lav lønn.
Me for life Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Jeg jobber også i butikk, her har kjeden gjort det motsatte. De fjernet hele bonusen 😡 2
tørkestativ Skrevet 17. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Outlander skrev: Her er vi igjen- helsearbeidere som sutrer. Vet du hva, folk som jobber i butikk fortjener dette!! De er mer utsatt for corona enn dere er, uten ppe og kunder som gir ikke dritt når de blir bedt i å sprite på hendene eller tar på maske. Får kjeft og konstant klaging fea bortskjemte nordmenn som bryr seg fint lite om andre mennesker. 113 innlagt med corona i hele Norge betyr at fleste av dere har betydlig lite å gjøre. Så slutt å klage! Jeg sa aldri at de ikke fortjener det 😉 dessuten er jeg ikke helsearbeider heller (lenger). Men har du tenkt over at det kanskje er en grunn til at helsearbeidere klager? Helsearbeidere har og kommer aldri til å få det de fortjener for den jobben de gjør. Og nei, jeg tror ikke de har lite å gjøre selvom det «bare» er 113 innlagt. Verden stopper ikke opp pga korona. Det er sjelden lite å gjøre når man jobber i helsesektoren. Har du tenkt at feks de som jobber som smittesporere, som jobber dag og natt for å karlegge nærkontakter og forhindre utbrudd, også er kommunalt ansatte? Tror du de får noe som takk for den fantastiske jobben de gjør? Nope. 5
Mmmwhatever Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 4 timer siden, Sunnivaha skrev: Som ts skriver fortjener de bonusen, men kjipt at vi som jobber i helsesektoren ikke kommer til å få noe lignende. Det er mange som har jobba ræva av seg i 2020, og de aller fleste av oss får ikke noen bonus. Ikke jeg heller. Men jeg klarer likevel helt fint å glede meg over at butikkansatte, som er skikkelig underbetalte og som vi er 100% avhengige av, får en bonus - uten at jeg sutrer over egen situasjon av den grunn. Det er dem vel unt! 11
Diamant20 Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 Veldig fint, men er en del andre jeg synes burde fått også. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på de som jobber innen helse, for de har faktisk litt beskyttelse. Jeg tenker mer på bhg ansatte, som må gå på jobb, og sitter med snørrete unger i fanget. Det strammes inn mange steder, men i bhg er det helt greit at ansatte blir utbrente av underbemanning og alt for mye å gjøre. 1
Mmmwhatever Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, tørkestativ skrev: Jeg sa aldri at de ikke fortjener det 😉 dessuten er jeg ikke helsearbeider heller (lenger). Men har du tenkt over at det kanskje er en grunn til at helsearbeidere klager? Helsearbeidere har og kommer aldri til å få det de fortjener for den jobben de gjør. Og nei, jeg tror ikke de har lite å gjøre selvom det «bare» er 113 innlagt. Verden stopper ikke opp pga korona. Det er sjelden lite å gjøre når man jobber i helsesektoren. Har du tenkt at feks de som jobber som smittesporere, som jobber dag og natt for å karlegge nærkontakter og forhindre utbrudd, også er kommunalt ansatte? Tror du de får noe som takk for den fantastiske jobben de gjør? Nope. Vel, jeg er gift med en helsearbeider, og han hadde virkelig veldig lite å gjøre i mars/april - han sa han aldri har jobbet så lite i sine 20 år som sykehuslege. Dette mens jeg jobbet meg fordervet med å ta vare på de tre ungene våre (hjemmeskole/hjemmebarnehage), gjøre voldsomme mengder husarbeid pga alle var hjemme hele tiden, og hjemmekontor! Nå er det business as usual på jobben hans, mens jeg fremdeles har ekstraarbeid pga koronaen på jobb (men lykkeligvis er skoler og barnehager åpne). Det er ikke sånn at alle helsearbeidere har den samme jobbsituasjonen bare fordi de jobber innen helse. Noen hadde/har det travelt pga koronaen, andre ikke. Det er ingen som takker de som jobber innen renovasjon eller vann og avløp for den fantastiske jobben de gjør, heller. Men vi hadde hatt et gigaproblem hvis de ikke hadde gjort jobben - mye større enn hvis for eksempel smittesporerne hadde lagt ned arbeidet. Jeg skjønner ikke dette evige behovet for å fremheve helsearbeidere? 🤷🏻♀️ De er viktige - men mange er viktige. 16
Sure sitronen Skrevet 18. november 2020 #18 Skrevet 18. november 2020 7 timer siden, NeonNinja skrev: Gjelder kun under norgesgruppen, da. Vi som jobber fulltid i butikk men ikke under norgesgruppen får ingenting. Det vi andre fikk i år var 'negativt' lønnsoppgjør. Det nye oppgjøret gjorde at vi tjener mindre på kvelder og i helger. En liten bonus hadde ikke vært så dumt. 😅 Men, sykt kult av Norgesgruppen å anerkjenne sine ansatte på den måten! Så er det bare en del under Norgesgruppen som får. De som jobber der det er franshise får ikke noe.
Gjest 123 eller noe Skrevet 18. november 2020 #19 Skrevet 18. november 2020 Det er jo fint det, men si man har jobbet 50%, da får man 5000 i bonus. Man tjener ca 1500 iløpet av en lørdagsvakt med kveldstillegg. En bonus på litt over 3 lørdager, siden mars, hadde kanskje vært litt mer generøst og takknemlig å lagt på litt på timelønna? Innlegget mitt omhandler kun butikkmedarbeidere, ikke noe "vær glad du får bonus i det hele tatt, du, vi helsefolk/barnehagetanter etc får ingenting". Norgesgruppen har faktisk tjent svinaktig mye i år, så de har litt mer å dele med oss som faktisk har utsatt oss for sjukdom for dem.
Kitty20 Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 23 timer siden, Alexz skrev: Jeg unner de dette, men som ansatt i butikk i Norgesgruppen har man ikke lav lønn. Jo det har de 3
Anbefalte innlegg