Gå til innhold

Smelte sjokolade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal smelte sjokolade.. Men hvordan skal jeg gjøre det??

Går jo ikke så godt å gjøre det i hverken micro eller i gryte på komfyren..

Noen gode tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varm opp en kjele med vann og sett en annen kjele oppi som du har sjokoladen i. Sikkert andre måter å gjøre det på også, men det er i allefall en!

Skrevet

Skal du blande med noe?

Skal det for eksempel blandes med smør, rasper man opp sjokoladen i små biter, har det i en bolle, og heller smeltet smør over. Så blander man dette sammen.

Skal du kun ha smeltet sjokolade, kan du raspe opp sjokoladen, og ha bollen over et vannbad.

Rasper du ikke opp sjokoladen, tar det mye lenger tid å smelte den...

Skrevet

Det er bare sjokoladen som skal smeltes..

Men kjempe lurt å raspe den først..

Skal herved prøves ;)

Takk for svar :)

Gjest gjesten
Skrevet
Skal du blande med noe?

Skal det for eksempel blandes med smør, rasper man opp sjokoladen i små biter, har det i en bolle, og heller smeltet smør over.  Så blander man dette sammen.

Skal du kun ha smeltet sjokolade, kan du raspe opp sjokoladen, og ha bollen over et vannbad.

Rasper du ikke opp sjokoladen, tar det mye lenger tid å smelte den...

hmm, dersom du bruker et vannbad med kokene vann under så vil vel en sjokoladeplate som er brukket opp i bitene som rutemønsteret angir sikkert smelte på en ca 5 minutter. Vil nesten tro det tar lenger tid å raspe all sjokoladen først for så så smelte den (tenker på å raspe manuelt da, men det er min erfaring. Kanskje jeg er en treig rasper).

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor ikke micro? Det har da jeg gjort mange ganger...

Skrevet
hmm, dersom du bruker et vannbad med kokene vann under så vil vel en sjokoladeplate som er brukket opp i bitene som rutemønsteret angir sikkert smelte på en ca 5 minutter. Vil nesten tro det tar lenger tid å raspe all sjokoladen først for så så smelte den (tenker på å raspe manuelt da, men det er min erfaring. Kanskje jeg er en treig rasper).

Vil nesten tro det tar lenger tid å raspe all sjokoladen først for så så smelte den (tenker på å raspe manuelt da, men det er min erfaring. Kanskje jeg er en treig rasper).

Bruker ikke lang tid når en har food prosessor ;)

Funker ikke med micro hos meg ialle fall.. Sjokoladen blir rar, fettet skiller seg ut fra resten av sjokoladen.

Skrevet

Litt lavere wattstyrke på mikron, litt kortere tid og pitte litt rapsolje (eller annen smaksnøytral olje oppi), et par tre dråper.

Ha litt i mikron, ta ut og rør... Gjenta. Funker som bare det ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Eller man kjøper seg en chocolatière ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

En egen søt liten sjokoladesmelter, koster rundt to hundre kroner og består av en liten kjele som rommer rundt en halvkilo sjokolade, og en varmer med bryter (altså elektrisk) som du setter hele den lille kjelen oppi. Vri på bryteren og vips har du smeltet sjokolade, som du kan holde varm og smeltet så lenge du trenger det ;)

Skrevet

Den var jammen meg lur.. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en slik ;)

Takk for tipset!

:)

Skrevet

Jeg smelter sjokolade i mikroen. Halv styrke, og ca 90 sekunder. Går kjempefint.

Skrevet

Bruker også micro. Men jeg smelter stort sett sammen med smør for baking. Lav varme og god tid - ta ut og rør - min micro smelter ihvertfall "skjevt".

Skrevet

Jeg bare deler sjokoladen i ruter og smelter den over vannbad, jeg... :sjenert: Synes ikke det tar spesielt lang tid. :)

Litt off-topic: Hvis jeg imidlertid skal bruke sjokoladen til å overtrekke marsipankonfekt, smelter jeg bare 2/3 av platen på "vanlig" måte, mens resten finhakkes og røres i den ferdig smeltede sjokolademassen tilslutt. Slik får man en tilnærmet riktig temperatur for sjokoladeovertrekking - enkelt og greit uten spesielle hjelpemidler.

Skrevet
Jeg smelter sjokolade i mikroen. Halv styrke, og ca 90 sekunder. Går kjempefint.

Samme her. Sjokoladen blir alltid glatt og fin. Gidder ikke dille med vannbad, for mye styr og for lang tid. Det tar jo mer enn 90 sekunder bare for å varme opp vannet.

Gjest Gjesta
Skrevet
Den var jammen meg lur.. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en slik  ;)

Takk for tipset!

:)

Værsågod!! Den er helt perfekt, (jeg har kjøpt min på Glasmagasinet) og jeg bruker den masse, særlig hvis jeg skal tegne med pensel.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Bruker enten microbølgeovn eller vannbad. Gidder ikke bruke 200 kroner på en sjokoladesmelter som både opptar plass i skapet og bare blir brukt et par ganger i måneden.

Skrevet
Samme her. Sjokoladen blir alltid glatt og fin. Gidder ikke dille med vannbad, for mye styr og for lang tid. Det tar jo mer enn 90 sekunder bare for å varme opp vannet.

Det gjør jeg og, funker alltid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...