Gå til innhold

Venninne lever i et voldelig forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 8 mnd siden han var voldelig sist. Han kontrollerer henne veldig. Sist hun ringte meg var 1 måned siden. Da handlet det om at han hadde full kontroll over hennes penger. Hun skulle prøve å lure unna penger og si mer nei til han. 

Nå er det et par uker siden jeg har hørt fra henne. Har fått et par meldinger en gang i dette tidsrommet. Hun tar ikke telefonen, noe hun pleier å gjøre. Jeg pleier å prate med henne et par ganger i uka. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 97229...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du bør vise forsiktig tilstedeværelse. Aldri snakke kjæresten hennes ned skriftlig eller over telefon. Ikke opptre på en måte som gjør at han ser deg som en trussel. På den måten vil du antagelig få mer tid med henne hvor du kan snakke med henne og hjelpe henne å komme seg vekk. 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Lacy skrev:

Jeg tenker at du bør vise forsiktig tilstedeværelse. Aldri snakke kjæresten hennes ned skriftlig eller over telefon. Ikke opptre på en måte som gjør at han ser deg som en trussel. På den måten vil du antagelig få mer tid med henne hvor du kan snakke med henne og hjelpe henne å komme seg vekk. 

Nei, det gjør jeg heller aldri. Tar ikke opp temaet eller noe, lar henne styre det der. Ringer henne kun en gang, svarer hun ikke så ringer jeg igjen 4 dager senere. 

Har vært på besøk mens han er der og jeg merker at jeg er en godkjent venninne av han. Når jeg inviterer henne til meg i helgen så spør jeg alltid om hun vil ta med gubben sin også. Da blir jeg ikke sett på som noe trussel. Og når han er der så prater vi bare svada uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Vet at han er snill med barnet deres, men bekymringsfullt at hun ikke tar telefonen. 

Skrevet

Uff, det kan være vanskelig å hjelpe. Du må nok anta at han kontrollerer telefonen hennes og leser sms også videre, så vær forsiktig med hva du skriver.

Kanskje du kan skrive at du trenger hjelp med noe spesifikt, eller lurer på en oppskrift fra henne, og ønsker deg besøk en dag? Se om du klarer å få henne ut av huset, og skyld på en "jenteting", som matlaging, fiksing av klær, klesbytte eller noe sånt slik at han ikke blir med. Hvis ikke skriver du sms til henne om at du trenger å prate med henne om noe familiegreier (din familie) og ber om råd, så får du henne kanskje på telefonen. Avtal en kode med henne når hun er på linja, at hun må si noen spesifikke ord til deg eller sende en sms med spesifikke ord dersom hun er i alvorlig fare, slik at du kan kontakte politi og /eller familie. Alltid anta at han er i samme rom så han hører henne.

Vær der for henne, men vær der forsiktig. La henne vite at du hjelper henne hvis hun ber om det, og at dette ikke er hennes feil ❤️ 

Anonymkode: 64f51...16d

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Lacy skrev:

Dette! Jeg gjorde den feilen at jeg konfronterte kjæresten til ei veldig god venninne. Stor feil fra min side! Jeg mistet henne og det virket som om hans grep ble sterkere. 

Få henne til å bli med deg til krisesenter. Der vil de kunne gi råd og veiledning om hva som bør og kan gjøres. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør jeg heller aldri. Tar ikke opp temaet eller noe, lar henne styre det der. Ringer henne kun en gang, svarer hun ikke så ringer jeg igjen 4 dager senere. 

Har vært på besøk mens han er der og jeg merker at jeg er en godkjent venninne av han. Når jeg inviterer henne til meg i helgen så spør jeg alltid om hun vil ta med gubben sin også. Da blir jeg ikke sett på som noe trussel. Og når han er der så prater vi bare svada uansett. 

Da tror jeg egentlig ikke du får gjort så mye mer, desverre.. Vet du  han jobber, evt hvor?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det kan være vanskelig å hjelpe. Du må nok anta at han kontrollerer telefonen hennes og leser sms også videre, så vær forsiktig med hva du skriver.

Kanskje du kan skrive at du trenger hjelp med noe spesifikt, eller lurer på en oppskrift fra henne, og ønsker deg besøk en dag? Se om du klarer å få henne ut av huset, og skyld på en "jenteting", som matlaging, fiksing av klær, klesbytte eller noe sånt slik at han ikke blir med. Hvis ikke skriver du sms til henne om at du trenger å prate med henne om noe familiegreier (din familie) og ber om råd, så får du henne kanskje på telefonen. Avtal en kode med henne når hun er på linja, at hun må si noen spesifikke ord til deg eller sende en sms med spesifikke ord dersom hun er i alvorlig fare, slik at du kan kontakte politi og /eller familie. Alltid anta at han er i samme rom så han hører henne.

Vær der for henne, men vær der forsiktig. La henne vite at du hjelper henne hvis hun ber om det, og at dette ikke er hennes feil ❤️ 

Skriver ikke om de, har jeg prøvd å ringe henne så har det hendt at jeg skriver noe fra eget liv. Noe jeg hadde lyst til å fortelle eller lignende. Kunne aldri falt meg inn uten slikt heller, å skrive deres innerste på melding. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Troyamin skrev:

Dette! Jeg gjorde den feilen at jeg konfronterte kjæresten til ei veldig god venninne. Stor feil fra min side! Jeg mistet henne og det virket som om hans grep ble sterkere. 

Få henne til å bli med deg til krisesenter. Der vil de kunne gi råd og veiledning om hva som bør og kan gjøres. 

Hun sier at slike steder tar mer enn de gir. 

Skrevet
6 minutter siden, Lacy skrev:

Da tror jeg egentlig ikke du får gjort så mye mer, desverre.. Vet du  han jobber, evt hvor?

Han jobber ikke eller han tar på seg småting i blant, men ikke noe fast. 

Skrevet

Når det er helt trygt å prate så forteller jeg om hvor bra hun ville fått det på egenhånd. Gir enkle råd om hvordan hun skal takle det hun lever i. Forteller at hun alltid har rom hos meg. Forteller at jeg kan passe barnet hennes ved behov. Har flere som kan hjelpe henne med flytting. Bygger henne opp, roser henne, gir selvtillit. Prater med henne om hverdagslige ting. Spør om råd fra henne. Prater om gamle minner vi har sammen. 

Når han er der så er det tullprat eller prat om mitt liv og utfordringer. 

• Liker 4
Skrevet

Som tidligere venninne av ei som var i et voldelig ekteskap, kan jeg skrive under på at det er fryktelig vanskelig å forholde seg til noe slikt. Jeg brukte lang tid, dvs flere år, på å få venninnen min til å gå fra mannen, og gjennom hele separasjonen var jeg der for henne hver eneste dag. Jeg hjalp henne med absolutt alt. Da separasjonen endelig var iferd med å ta slutt, og de endelig offisielt skulle bli skilt, angret hun seg og tok ham tilbake. Og selv om han lovet bot og bedring, fortsatte han å mishandle henne. 

Jeg endte opp med å trekke meg vekk. Han visste at det var jeg som hadde støttet henne gjennom bruddet, og jeg forstod at han kom til å gripe klørne sine rundt henne igjen, og skyve meg unna. Og hun lot det skje, for jeg tror på en måte hun trivdes med å være i det forholdet. Selvskading, på en måte😔

Anonymkode: a58bf...bba

• Liker 4
Skrevet

Har kjent henne i sikkert 10 år og dette er første gang hun ikke svarer på så mange telefoner. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, har hun vært slike steder før? Holder han på å hjernevaske henne? Høres veldig sånn ut.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok...? Jeg har selv vært på krisesenter. For flere år siden, vel og merke. Men jeg fikk hjelp til å sortere tankene og få lagt en plan til hvordan jeg skulle komme meg bort fra daværende partner. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som tidligere venninne av ei som var i et voldelig ekteskap, kan jeg skrive under på at det er fryktelig vanskelig å forholde seg til noe slikt. Jeg brukte lang tid, dvs flere år, på å få venninnen min til å gå fra mannen, og gjennom hele separasjonen var jeg der for henne hver eneste dag. Jeg hjalp henne med absolutt alt. Da separasjonen endelig var iferd med å ta slutt, og de endelig offisielt skulle bli skilt, angret hun seg og tok ham tilbake. Og selv om han lovet bot og bedring, fortsatte han å mishandle henne. 

Jeg endte opp med å trekke meg vekk. Han visste at det var jeg som hadde støttet henne gjennom bruddet, og jeg forstod at han kom til å gripe klørne sine rundt henne igjen, og skyve meg unna. Og hun lot det skje, for jeg tror på en måte hun trivdes med å være i det forholdet. Selvskading, på en måte😔

Anonymkode: a58bf...bba

På en måte er han hennes store trygghet samtidig som hun er redd han. Hun tror vel innerst inne at hun ikke klarer seg uten han. Hun drar ikke før hun er helt ferdig inni seg. Min erfaring er i hvert fall å ikke ta så stor del av noen andre sitt forhold, bare være der. 

Bør jeg ringe politiet eller andre ting anonymt i min sak når det har gått så lang tid. Så på sosiale medier at hun ikke har vært aktiv der hele denne mnd. Hun som vanligvis legger ut noe hver 3 dag. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, har hun vært slike steder før? Holder han på å hjernevaske henne? Høres veldig sånn ut.

Hun har diverse erfaringer gjennom livet og dårlige erfaringer med hjelp fra instanser. 

Skrevet

Vet du om det er andre som vet om dette? En venn med dårligere ansiennitet enn deg, i hans øyne, kunne kontaktet politiet...?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Troyamin skrev:

Ok...? Jeg har selv vært på krisesenter. For flere år siden, vel og merke. Men jeg fikk hjelp til å sortere tankene og få lagt en plan til hvordan jeg skulle komme meg bort fra daværende partner. 

Hun sier at man blir tvunget til å velge mellom mann og barn. Så må man likevel møte mannen til samvær med barnet resten av livet. Det blir for tøft for henne. 

Skrevet
Akkurat nå, Lacy skrev:

Vet du om det er andre som vet om dette? En venn med dårligere ansiennitet enn deg, i hans øyne, kunne kontaktet politiet...?

Jeg kjenner kun til et navn på ei annen venninne av henne, men hun bor så nært der. Vil ikke utsette henne for noe. Vet at noen nær henne har brutt kontakt det siste året. Kan være pga forholdet. 

Hun har flyttet vekk, til hans by, så hun bor et sted hun egentlig ikke kjenner noen. Hun har heller ikke lappen så hun blir jo bare værende liksom. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...