AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hei! Jeg har akkurat begynt å lese på fritiden og er nå på jakt etter en ny bok. Jeg har to (kanskje litt underlige?) tema som jeg liker å lese om: 1) Forferdelige historier om barn som vokser opp i farlige hjem. Overgrep, vold, barnevern og den type ting. Bøker som får meg til å grine. Bøker jeg har lest av denne sorten som jeg elsket: Mammas svik (Harsem) jeg tenker at du skjønner det sjøl (Gangdal). 2) Bøker som omhandler forholdet mellom mann og kvinne. Altså kjærlighet, men mer konkret hvordan menn og kvinner fungerer forskjellig. Bøker jeg har lest av denne sorten som har fenget meg: "What is love" (odd magnus williamson) og "Menn er fra mars og kvinner er fra venus" (john gray) Noen tips? Anonymkode: bdf3d...fc6
Gjest Alexz Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Beklager at jeg avsporer tråden din med én gang, men det er noe jeg har lurt på lenge: Hvorfor elsker så mange kvinner å lese om barnemishandling? Før jeg klikket meg inn på tråden så tenkte jeg at du skulle etterlyse den type historier. Ser det går igjen i veldig mange kvinnegrupper at mange kun liker å lese om vold og overgrep mot barn,og jeg forstår det ikke helt. Jeg har også lest slike bøker, men jeg leser nesten hva som helst, og har liksom ikke en spesiell interesse for akkurat den sjangeren. Det jeg kan komme på som en anbefaling i den spesielle kategorien du er ute etter må være «Vannliljen». Men den er så grusom og så vanskelig å finne ut av at jeg ikke kan avgjøre om historien vedkommende forteller virkelig er selvopplevd.
solmåneogstjerner Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, Alexz skrev: Beklager at jeg avsporer tråden din med én gang, men det er noe jeg har lurt på lenge: Hvorfor elsker så mange kvinner å lese om barnemishandling? Før jeg klikket meg inn på tråden så tenkte jeg at du skulle etterlyse den type historier. Ser det går igjen i veldig mange kvinnegrupper at mange kun liker å lese om vold og overgrep mot barn,og jeg forstår det ikke helt. Jeg har også lest slike bøker, men jeg leser nesten hva som helst, og har liksom ikke en spesiell interesse for akkurat den sjangeren. Det jeg kan komme på som en anbefaling i den spesielle kategorien du er ute etter må være «Vannliljen». Men den er så grusom og så vanskelig å finne ut av at jeg ikke kan avgjøre om historien vedkommende forteller virkelig er selvopplevd. Er det mange kvinner som liker slikt? Jeg er helt motsatt, hater slike historier og unngår bøker med slike tema. Har ikke noen tips til deg, ts.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 5 minutter siden, Alexz skrev: Beklager at jeg avsporer tråden din med én gang, men det er noe jeg har lurt på lenge: Hvorfor elsker så mange kvinner å lese om barnemishandling? Før jeg klikket meg inn på tråden så tenkte jeg at du skulle etterlyse den type historier. Ser det går igjen i veldig mange kvinnegrupper at mange kun liker å lese om vold og overgrep mot barn,og jeg forstår det ikke helt. Jeg har også lest slike bøker, men jeg leser nesten hva som helst, og har liksom ikke en spesiell interesse for akkurat den sjangeren. Det jeg kan komme på som en anbefaling i den spesielle kategorien du er ute etter må være «Vannliljen». Men den er så grusom og så vanskelig å finne ut av at jeg ikke kan avgjøre om historien vedkommende forteller virkelig er selvopplevd. Jeg undret litt over det når jeg skrev det selv, hvorfor jeg synes dette tema er interessant. Jeg har ingen personlige erfaringen knyttet til overgrep som gjør at jeg er ekstra interessert. Men på generell basis så foretrekker jeg bøker og film som får meg til å grine (evt bli redd. glad i skrekk) og ingenting får meg til å grine mer enn mennesker som er fæle mot barn. Jeg er lærer i tillegg, så kanskje jeg vil være "våken" etter tegn på at noen kan oppleve noe vondt hjemme. Jeg har ganske dårlig konsentrasjon når det kommer til lesing og film, men dersom jeg er veldig emosjonelt engasjert så greier jeg ikke legge vekk boken. Derfor fenger dette tema ekstra mye tror jeg. Anonymkode: bdf3d...fc6 1
kvikksand9 Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 Det er en bok som heter kinderwhore av Maria Kjos Fonn (har ikke lest den selv, vel og merke), men den boken skal være ganske så "grov" og har detaljerte beskrivelser av omsorgssvikt til et krenket og skadet barn. "Hva er det med mor" av Vigdis Hjort handler om en alkoholisert mor. En bok om mord og voldtekt er "Knull meg" av Virginie Despentes. Den er grov, men veldig bra skrevet. På spørsmål 2 må jeg tenke litt! Tenker at Roland Barthes - fragmenter av kjærlighetens språk er en veldig god bok om forskjellige synspunkter, men husker ikke om han tar opp direkte forskjell mellom menn og kvinne. God bok er den uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, kvikksand9 skrev: Det er en bok som heter kinderwhore av Maria Kjos Fonn (har ikke lest den selv, vel og merke), men den boken skal være ganske så "grov" og har detaljerte beskrivelser av omsorgssvikt til et krenket og skadet barn. "Hva er det med mor" av Vigdis Hjort handler om en alkoholisert mor. En bok om mord og voldtekt er "Knull meg" av Virginie Despentes. Den er grov, men veldig bra skrevet. På spørsmål 2 må jeg tenke litt! Tenker at Roland Barthes - fragmenter av kjærlighetens språk er en veldig god bok om forskjellige synspunkter, men husker ikke om han tar opp direkte forskjell mellom menn og kvinne. God bok er den uansett. Tusen takk for tips! Settes stor pris på Anonymkode: bdf3d...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Har noen forslag til tema 1: - "Tingenes tilstand" av Sandra Lillebø - "Er mor død" av Vigdis Hjorth - "Arv og miljø" av Vigdis Hjorth - "Går du nå, er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch Anonymkode: e39ad...1d6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Bok som omhandler sånn cirka, men ikke helt, det du snakker om: I let you go-Clare Mackintosh. Jeg har aldri grått av bøker/filmer, men fikk en klump i halsen av denne. Anonymkode: 025e8...7f4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 Tyskerungen av Emilia Sommer burde være forferdelig nok. Ikke google forfatterens navn, bare bestill den på biblioteket. Den er fra 1990, så du får den neppe i noen bokhandel. Anonymkode: 76494...fd9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 1. Krystallslottet av Jeanette Walls Anonymkode: d41a1...4e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå