AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hei jeg lurer på hvordan man blir forskningsassistent og hvordan er jobben? Anonymkode: 16ff2...ce3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Hva vil du forske på? Nevrologi, astrofysikk, fiskehelse eller ligvistikk? Det er hundrevis av forskningsmiljøer. Felles for de fleste er at det er stort sett folk med mastergrad+++ som jobber der. Dersom det er klinisk forskning hender det at sykepleiere er med på de. Hvorfor vil du bli forskningsassistent og ikke forsker? Anonymkode: 653bd...076 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Det finnes noen få jobber som forskningsassistent/laboratorietekniker o.l. De jobbene er VELDIG ettertraktet blant både bachelor- og masterstudenter, og vanskelige å få. Passer bra om du vil jobbe innen feltet du har utdannet deg, men ikke vil ta en doktorgrad. Søkte selv på en slik jobb på Folkehelseinstituttet, men det var uhorvelig mange om beinet. Man har en sjans om man har studert innen feltet, jobbet med noe lignende i ferier, og kanskje skrevet oppgave om emnet. Å ha kontakter innen feltet hjelper også. Anonymkode: 71da3...8db
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Dette er som regel mastergrad-studenter som har Anonymkode: f5023...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 Det kommer jo helt an på fagfeltet - noen typer forskning krever en del teknisk personell (labtekniker, IT-support, hva det nå måtte være), om det er det du tenker på. Ellers gjelder det å knytte kontakter med forskningsgrupper i det relevante miljøet. Om du er bachelor- eller masterstudent, snakk med foreleserne dine og spør etter sommer/ekstrajobber i forskningsgrupper på instituttet ditt. Som karrierevei er dette ganske uvanlig, med mindre du har en teknisk kompetanse som nevnt over, men da er du nok heller en ansatt som gjør teknisk arbeid i laben enn direkte involvert i forskningen. De fleste "forskningsassistenter" er i praksis doktorgradsstipendiater eller masterstudenter. Anonymkode: afd0d...07b 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Hei ts, jeg har Master i BioKjemi som jeg ble ferdig med i 2014. Begynte å søke jobber ila mitt siste år på Master men fikk null og niks napp. Alle vil ha en med erfaring. Jeg søkte for det meste på PhD og forskningsassistent-stillinger. Etter 3,5 år fikk jeg napp...som helsesekretær. Og der er jeg fortsatt nå 2 år senere. Lager kaffe og te og noterer ned og bestiller varer og slikt. Ganske null av det jeg brukte 5 år på å lære om. De som jobber med forskning har legeutdannelse så det var nok litt naivt av meg å tro at en Masker i BioKjemi ville føre meg noe sted. Jeg søker selvfølgelig videre, men det er ikke noe napp å få. Holder på med kveldsskole slik at jeg kan omskolere meg til noe helt annet, det var ikke akkurat dette jeg så for meg å drive med, selv om jeg har blitt grevla god på å lage kaffe hehe... By all means, det kan hende du får napp og jeg ønsker deg lykke til. Bare en liten realitetsorientering så du slipper å gå 3,5 år og tro at du er den eneste i verden som ikke får jobb Anonymkode: 057c5...b63 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Luselønn.. Anonymkode: eff86...c65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå