AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hvordan er arbeidsmiljøet på sykehus? Er det god stemning mellom de forskjellige yrkesgruppene, eller holder folk sammen? Er det f.eks. vanlig at en lege blir sammen med en sykepleier? Anonymkode: 0b7c7...a9b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 *Eller holder folk sammen med sine egne(yrkesgruppe)* skulle det stå Anonymkode: 0b7c7...a9b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Det varierer nok mye mellom ulike avdelinger og ulike sykehus. Ofte mye hierarki, men det er kanskje mindre uttalt ved avdelinger med stor grad av tverrfaglig samarbeid. Min erfaring er at det er noen lege/sykepleierforhold, men det er langt flere lege/lege. Anonymkode: 91d64...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 God stemning mellom profesjonene. De som jobber mest sammen, har mest med hverandre å gjøre. Noen lege/sykepleier-forhold, noen lege/lege-forhold, noen sykepleier/lege-forhold, noen sykepleier/portør, noen psykolog/ernæringsfysiolog..... Osv. Jeg er sykepleier og mannen min jobber med noe helt annet. Haha. Anonymkode: 27028...312 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 Her jeg bor har enkelte avdelinger rykte på seg for å være spesielt lite trivelige, mens andre skiller seg ut positivt. Anonymkode: e11d1...93e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 Jeg synes det er mye hierarki på sykehus generelt. Det betyr ikke at folk ikke er hyggelige mot hverandre- men det er fortsatt slik at leger og sykepleiere har separate pauserom på mange avdelinger. På vaktlister står gjerne leger med etternavn og sykepleiere med fornavn. Anonymkode: 8ece1...a19 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 Mange sykepleiere tror de er de eneste fagpersonene på jobben, selv om det finnes mange miljøterapeuter med minst like lang utdannelse og ofte videreutdanning i tillegg, men som er f.eks. ergo eller sosionom. Det blir bare for dumt. Men det finnes mange hyggelige sykepleiere også. Anonymkode: 8f057...084 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Alt for mye hierarki og uskrevne regler for min del. Holdt ut i 2 år. De fleste var tilsynelatende hyggelige, men man kunne merke enkelte "stikk" og diverse. Hyppige utskiftninger og en god del misnøye hører med til min erfaring. Anonymkode: 93fb8...e27
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 På 17.11.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev: Hvordan er arbeidsmiljøet på sykehus? Er det god stemning mellom de forskjellige yrkesgruppene, eller holder folk sammen? Er det f.eks. vanlig at en lege blir sammen med en sykepleier? Anonymkode: 0b7c7...a9b Etter hvordan jeg har blitt fortalt Helsefagarbeideren tørker opp blod og skit. Sykepleieren presenterer resultatene. Legen stepper inn når det er behov for større krefter. Anonymkode: 69df5...e4d
missmcbeal Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 På 17.11.2020 den 16.22, AnonymBruker skrev: God stemning mellom profesjonene. De som jobber mest sammen, har mest med hverandre å gjøre. Noen lege/sykepleier-forhold, noen lege/lege-forhold, noen sykepleier/lege-forhold, noen sykepleier/portør, noen psykolog/ernæringsfysiolog..... Osv. Jeg er sykepleier og mannen min jobber med noe helt annet. Haha. Anonymkode: 27028...312 Hva er forskjellen på disse to?🤔
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange sykepleiere tror de er de eneste fagpersonene på jobben, selv om det finnes mange miljøterapeuter med minst like lang utdannelse og ofte videreutdanning i tillegg, men som er f.eks. ergo eller sosionom. Det blir bare for dumt. Men det finnes mange hyggelige sykepleiere også. Anonymkode: 8f057...084 Det tror jeg er mye fordi med én jævla gang det skjer noe med pasienten som liksom er "utenfor deres ansvarsområde" å håndtere, roper dere på sykepleier. Sad, but true. Ikke rart sykepleierene blir oppgitt. Anonymkode: c0439...578 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter hvordan jeg har blitt fortalt Helsefagarbeideren tørker opp blod og skit. Sykepleieren presenterer resultatene. Legen stepper inn når det er behov for større krefter. Anonymkode: 69df5...e4d Sykepleieren presenterer resultatene? Fy faen, det var dagens! Anonymkode: c0439...578
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #14 Skrevet 19. november 2020 Mye hierarki. Legene føler seg viktigere enn sykepleierne, sykepleierne er viktigere enn hjelpepleierne og sekretærene, sekretærene er viktigere enn renholderne, osv. Som sekretær ble jeg behandlet veldig dårlig av alle "over". Helt til de fant ut at jeg jobbet deltid og studerte noe prestisjefullt ved siden av, da ble jeg "godkjent" likevel. Synes det var et barnslig opplegg, glad jeg jobber med voksne folk nå. Anonymkode: 906e4...039 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #15 Skrevet 19. november 2020 Det spørs helt hvilken avdeling man jobber på. Enig i at det er mye hierarki på sykehus, og enkelte leger/overleger gidder omtrent ikke se på deg som sykepleier engang. Men det er heldigvis et fåtall, og det ødelegger ikke det gode arbeidsmiljøet blant sykepleierne. Anonymkode: 5be43...23b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #16 Skrevet 19. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Mye hierarki. Legene føler seg viktigere enn sykepleierne, sykepleierne er viktigere enn hjelpepleierne og sekretærene, sekretærene er viktigere enn renholderne, osv. Som sekretær ble jeg behandlet veldig dårlig av alle "over". Helt til de fant ut at jeg jobbet deltid og studerte noe prestisjefullt ved siden av, da ble jeg "godkjent" likevel. Synes det var et barnslig opplegg, glad jeg jobber med voksne folk nå. Anonymkode: 906e4...039 Denne. Alle vet nøyaktig hvor på rangstigen de og alle andre er og behandler folk deretter. Anonymkode: 8a14f...e72
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 Tror det kommer mye an på hvilken avdeling/sykehus du er på. Jeg jobber på en ØNH-poliklinikk. Her er det et godt, tverrfaglig samarbeid mellom ØNH-leger, LIS-leger, sykepleiere og audiografer. Vi har også et felles pauserom hvor det snakkes om stort og smått. Vil ikke si det er noe hierarki på min avdeling, alle snakker godt sammen og bruker hverandres fagkunnskaper om vi har behov for hjelp/veiledning. Anonymkode: 0d7d6...74a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 Det kommer veldig an på de ansatte på avdelingen. Der jeg jobbet, var det to stykker som forsuret hele miljøet for alle. De andre var helt ok, men jeg likte ikke baksnakkingen og sladringen. Det syns jeg er en uting. Håper det kan opprettes en stilling for noen som går som undercover sykepleier, men som har som hovedoppgave å rapportere dårlig behandling og nedlatende snakk om pasienter. For det er virkelig ikke greit. Anonymkode: bfd30...9c0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 På 18.11.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev: Mange sykepleiere tror de er de eneste fagpersonene på jobben, selv om det finnes mange miljøterapeuter med minst like lang utdannelse og ofte videreutdanning i tillegg, men som er f.eks. ergo eller sosionom. Det blir bare for dumt. Men det finnes mange hyggelige sykepleiere også. Anonymkode: 8f057...084 Men det er vel ikke så mange miljøterapeuter på somatiske sykehus, tenker du på psykiatrien? Ergoterapeuter og sosionomer på somatiske sykehusavdelinger jobber jo gjerne nettopp som det, og kommer stort sett innom på tilsyn. Bare nysgjerrig, aldri jobbet med miljøterapeuter. Men mye meningsløst hierarki, ja. Anonymkode: 8ece1...a19
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 Jobber på sykehus(intensivavdeling) og der er det ekstremt hierarki. Det jobber kun leger og sykepleiere (dvs ingen hjelpepleiere men kun en assistent som fyller på traller, lager, ansvar for kjøkken og annet forfallentarbeid) så hos oss er problemet at medisinere er ofte i konflikt med anestesilegene. Alle har spisse albuer. Ingen vil lære av hverandre og alle mener de har rett. De fleste kvinnelige legene ser ned på oss sykepleiere og behandler oss deretter. Har jobbet flere forskjellige steder og det går ofte igjen at kvinnelige leger behandler kvinnelige sykepleiere dårlig. Mannlige sykepleiere blir behandlet annerledes. Jeg for min del har bare akseptert at jeg blir snakket nedlatende til foran pasienter og kolleger. Og jeg svarer aldri tilbake med samme mynt. Det gjør at jeg får mindre kritikk og at de ikke legger så godt merke til meg. De som svarer frekt tilbake og står opp for seg selv får gjennomgå mye mer. Anonymkode: b139f...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå