AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hei! Er baksnakking mobbing? Vær så snill å svar! Anonymkode: 01cbc...863
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Det kommer jo an på hva som blir sagt. Hvis jeg snakker med moren min og hun sier "skal hilse deg fra mormor. Jeg var hos henne i går. Hun har fortsatt vondt i hoften, men prøver å gå så mye hun orker...", så er ikke det mobbing. Men det er jo en form for baksnakking, siden hun blir snakket om uten å være til stede. Men hvis jeg derimot snakker med noen som sier" hun nye på jobben, fy søren hun er stygg og dum. Rotne tenner og kunne ikke noe.... ", det er mobbing OG baksnakking. Anonymkode: 477f8...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på hva som blir sagt. Hvis jeg snakker med moren min og hun sier "skal hilse deg fra mormor. Jeg var hos henne i går. Hun har fortsatt vondt i hoften, men prøver å gå så mye hun orker...", så er ikke det mobbing. Men det er jo en form for baksnakking, siden hun blir snakket om uten å være til stede. Men hvis jeg derimot snakker med noen som sier" hun nye på jobben, fy søren hun er stygg og dum. Rotne tenner og kunne ikke noe.... ", det er mobbing OG baksnakking. Anonymkode: 477f8...1ac Det er en hilsen med litt ekstra informasjon, absolutt ikke en form for baksnakking! Anonymkode: ad6fc...e62 12
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Je, det er definisjonen av d. Innrømmet jeg noen ganger baksnakker sammen med del mannen eller søsteren min da. Anonymkode: a5531...fa2
Gjest TheCatLady Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Ikke alltid vel eller det er kanskje ikke definert som baksnakking bare fordi man snakker om noen? Er det mobbing om man for eksempel snakker om en kollega som har gjort en dårlig jobb? Jeg mener nei selv om det ikke nødvendigvis er greit av den grunn. Det blir mobbing når det strekker seg til å bli utfrysing, baksnakking uansett hva vedkommende gjør og baksnakking om personlighet og finne på ting om vedkommende for å fremstille de et dårlig lys. Alle de som baksnakker sjefen rundt omkring, er det også mobbing da? Det kan det være, men ikke nødvendigvis. Hvis noen baksnakker meg på en negativ måte så er det ikke nødvendigvis slik at de mobber meg av den grunn. Mobbing er mer systematisk enn det.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en hilsen med litt ekstra informasjon, absolutt ikke en form for baksnakking! Anonymkode: ad6fc...e62 Ja, jeg anser det egentlig ikke som baksnakking. Poenget mitt var at det å snakke om noen uten at de er til stede trenger ikke å være noe negativt eller mobbing. Noen ville nok ha tenkt at det er baksnakking, men jeg tror ikke de fleste ser sånn på det ☺️ Anonymkode: 477f8...1ac
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Ja, å snakke om noen når de ikke er der selv er mobbing. Anonymkode: 6d910...fe6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 Ikke alltid. Er ikke ja nei svar. Snakker man nedettende om andre og ikke har sagt det til personen selv, så er det mobbing. Går jeg bort til en person, sier det jeg føler skal sies, går til nestemann og sier at Kåre er en idiot, gidder faen ikke gjøre det han skal, selv om jeg har sagt til han, ja da kaller jeg det ikke baksnakking, men å få ut frustrasjon. Anonymkode: e788e...cb0 1
flygefisk1 Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, TheCatLady skrev: Ikke alltid vel eller det er kanskje ikke definert som baksnakking bare fordi man snakker om noen? Er det mobbing om man for eksempel snakker om en kollega som har gjort en dårlig jobb? Jeg mener nei selv om det ikke nødvendigvis er greit av den grunn. Det blir mobbing når det strekker seg til å bli utfrysing, baksnakking uansett hva vedkommende gjør og baksnakking om personlighet og finne på ting om vedkommende for å fremstille de et dårlig lys. Alle de som baksnakker sjefen rundt omkring, er det også mobbing da? Det kan det være, men ikke nødvendigvis. Hvis noen baksnakker meg på en negativ måte så er det ikke nødvendigvis slik at de mobber meg av den grunn. Mobbing er mer systematisk enn det. Mobbing defineres som erting, baksnakking og stygg oppførsel som skjer over tid. Snakker du bak ryggen på sjefen din flere ganger, ja da mobber du han. Men her folkens, her har vi en mobber som ikke forstår det selv. Så TheCatLady er ett fint eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 Baksnakking er som regel løgner eller når folk driter seg ut, for å prøve å heve seg selv på deres bekostning. Å fortelle andre sannheten om noen, er ikke baksnakking, og man gjør det som regel for å hjelpe andre, fordi sammen står vi alltid sterkere og da tar vi vare på hverandre. Man lyver ikke og bruker andre bare for å glede seg selv. Anonymkode: bed0a...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 Nei, baksnakking er baksnakking. Men det er likevel stygt. Men alle kan være irriterte på hverandre og snakke litt om hverandre bak ryggen med noen. Men det avhenger også av hvor omfattende det er, om det pågår over lang tid, og hva man sier. Det er min mening. Hilsen en som ble mobbet, noe som var mye mer omfattende enn 2 minutters negativ snakking om meg bak min rygg. Anonymkode: 297e4...31c
Gjest TheCatLady Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 (endret) 13 minutter siden, flygefisk1 skrev: Mobbing defineres som erting, baksnakking og stygg oppførsel som skjer over tid. Snakker du bak ryggen på sjefen din flere ganger, ja da mobber du han. Men her folkens, her har vi en mobber som ikke forstår det selv. Så TheCatLady er ett fint eksempel. Nettopp, over tid. Altså er det ikke nødvendigvis mobbing selv om det skjer en gang eller to. Synes det er ufint å kalle meg mobber og strengt tatt er du ikke spesielt hyggelig ved å gjøre det, men er det på nett så er det greit liksom? Jeg har blitt mobbet selv så definerer ikke å snakke negativt om noen en gang som mobbing. Det skjer over tid og er systematisk. Det er noe som strekker seg ut over det å baksnakke. Mobber folk så nøyer de seg ikke bare med å baksnakke. Jeg sier ikke at det å baksnakke er greit, men at det alltid er mobbing er jeg ikke enig i. Endret 17. november 2020 av TheCatLady
Ullvott Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 (endret) Baksnakking er per definisjon å snakke ondskapsfullt og nedsettende om noen som ikke er tilstede. Det er ikke baksnakking å informere om at mormor fremdeles har vondt i hofta. Sier man derimot at det virker som om mormor bruker den påstått vonde hofta som virkemiddel for å gi andre dårlig samvittighet for å ikke hjelpe til (men jaggu så jeg henne løpe opp trappa så fort jeg gikk ut døra osv osv), er det baksnakking. Jeg mener heller ikke at det er baksnakking å si at en kollega har gjort en dårlig jobb så lenge det dreier seg helt konkret om sak og ikke i det hele tatt om person og det ikke kan krenke vedkommende. Mobbing er negative handlinger rettet mot en person som har begrensede muligheter til å forsvare seg. Innenfor en slik definisjon er baksnakking mobbing. Endret 17. november 2020 av Ullvott 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå