Gå til innhold

Når man drar inn 600.000 for valper på 1 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når du er staten og kan dra inn bøtene for ulovlig importerte hunder.

Anonymkode: 539cf...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om en hundeoppdretter som har registrert seg som firma. Kanskje bortsett fra de doodleoppdretterne i Drøbak da?

En oppdretter av rasen jeg har, kvernet på det meste ut minst ett kull i måneden året rundt. De hadde mange hunder. Med ca pris pr valp ble det over 600 000 kr i året.

Dette står på kennelklubbens sider:

"Kennelnavn kan kun innehas av person, ikke av firma, foretak eller organisasjon"

EDIT:

her fant jeg en sak om skyldig MVA (bokettersyn) når det gjaldt hundeoppdrett faktisk? Betaler de moms???

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/vedtak/klagenemnda-for-merverdiavgift/kmva-8207/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Hvis man driver med næring må man registrere seg. Omsetning av hunder er merverdiavgiftspliktig hvis det drives som næring. 

Om man oppretter et AS eller Enkeltpersonforetak er opp til den enkelte, men hvis det kun er personer som kan ha kennelnavn er det naturlig å opprette Enkeltpersonforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver enkeltmannsforetak med næringsinntekt. Den er mva-pliktig når omsetningen over 50.000,-

De skatter av overskuddet og inntektene ligger på dem som privatpersoner.

Anonymkode: 10374...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ ett kull i måneden????? Er dere helt sikker??? Hvordan er det mulig må ha altså aller minst 24 hunder. Men i praksis mange mange fler. Jeg selv har 7 hunder nå siste kull var for to år siden! Ds hadde jeg to på ett år. For det aller aller meste hadde jeg 4 kull på ett år men det ble slik pga løpetid samtidig det har kun skjedd ett år. I tillegg så ble det kun to valper på to av kullene så rik ble jeg ikke😜

Anonymkode: 25b8b...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De driver enkeltmannsforetak med næringsinntekt. Den er mva-pliktig når omsetningen over 50.000,-

De skatter av overskuddet og inntektene ligger på dem som privatpersoner.

Jeg kjenner ingen oppdretter som er registrert som enkeltmannsforetak. Skulle ønske jeg kunne vert det og skrevet av absolutt alt som har med hundene å gjøre. Skal love deg at jeg ikke hadde betalt mye skatt 😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen oppdretter som er registrert som enkeltmannsforetak. Skulle ønske jeg kunne vert det og skrevet av absolutt alt som har med hundene å gjøre. Skal love deg at jeg ikke hadde betalt mye skatt 😂😂

Det er jo dumt av dem. Utgifter til inntekts erverv trekkes av på skatten.

Men du må jo drive såpass stort at det er verdt hasselet med Brønnøysundregisteret,regnskap skatt og moms innbetaling.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Inntektsfradrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Million skrev:

Jeg har aldri hørt om en hundeoppdretter som har registrert seg som firma. Kanskje bortsett fra de doodleoppdretterne i Drøbak da?

En oppdretter av rasen jeg har, kvernet på det meste ut minst ett kull i måneden året rundt. De hadde mange hunder. Med ca pris pr valp ble det over 600 000 kr i året.

Dette står på kennelklubbens sider:

"Kennelnavn kan kun innehas av person, ikke av firma, foretak eller organisasjon"

EDIT:

her fant jeg en sak om skyldig MVA (bokettersyn) når det gjaldt hundeoppdrett faktisk? Betaler de moms???

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/vedtak/klagenemnda-for-merverdiavgift/kmva-8207/

Regelen du sitterer angår kun kennelnavn - og det er kun det - kennelnavn.

Så i praksis kan man fint registrere seg en bedrift og drive med oppdrett av hunder, hvor inntekter og utgifter føres som bedrifter normalt gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan du gjøre og? Hva er det som stopper deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er mange av disse som ikke driver registrert avl. Hvis du masseproduserer doodler registreres de ikke i NKK så trenger ikke forholde seg til reglene der.

Anonymkode: 2ece6...498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdretteren jeg tenker på har holdt på i over 20 år. De har mange hunder, gamle og unge. Alle er registrert i NKK så de er ryddige der. De får ikke valper på gamle hunder ect. Det har jo tatt årevis å bygge opp og noen av hundene de har fått valper på i løpet av tiden har vært dyre i fra utlandet. Så det har tatt tid å gjøre dette lønnsomt. Nå er det lønnsomt og hobby. Først var det kun hobby.

Går det an å sjekke om de betaler mva f.eks?

Grunnen til det irriterer meg at de selger så mye valper er at de skylder meg penger. Penger de lovte å betale fordi jeg var veldig uheldig med en valp. For å understreke det så er det ikke noe dem har gjort galt der. Uforutsette ting kan skje, men jeg kan ikke bruke hunden i avl. Og de vil kompensere med en latterlig sum eller ta hunden tilbake. Jeg har blitt glad i hunden, og ønsker halv pris. Da mente de at jeg avslo tilbudet dem hadde gitt og saken var avsluttet for dems del.

Da kontaktet jeg forbrukerrådet. Saken er avsluttet der og ingen penger er kommet. De påsto at dem ikke tjente penger på valpene de solgte når utgiftene var dekket. 

Jeg har gått gjennom siden demmes hvor 27 valper til 23.000 har fått nytt hjem, da inkl. Siste kull som vil være leveringsklar i slutten av året.

Anonymkode: b0d8b...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdretteren jeg tenker på har holdt på i over 20 år. De har mange hunder, gamle og unge. Alle er registrert i NKK så de er ryddige der. De får ikke valper på gamle hunder ect. Det har jo tatt årevis å bygge opp og noen av hundene de har fått valper på i løpet av tiden har vært dyre i fra utlandet. Så det har tatt tid å gjøre dette lønnsomt. Nå er det lønnsomt og hobby. Først var det kun hobby.

Går det an å sjekke om de betaler mva f.eks?

Grunnen til det irriterer meg at de selger så mye valper er at de skylder meg penger. Penger de lovte å betale fordi jeg var veldig uheldig med en valp. For å understreke det så er det ikke noe dem har gjort galt der. Uforutsette ting kan skje, men jeg kan ikke bruke hunden i avl. Og de vil kompensere med en latterlig sum eller ta hunden tilbake. Jeg har blitt glad i hunden, og ønsker halv pris. Da mente de at jeg avslo tilbudet dem hadde gitt og saken var avsluttet for dems del.

Da kontaktet jeg forbrukerrådet. Saken er avsluttet der og ingen penger er kommet. De påsto at dem ikke tjente penger på valpene de solgte når utgiftene var dekket. 

Jeg har gått gjennom siden demmes hvor 27 valper til 23.000 har fått nytt hjem, da inkl. Siste kull som vil være leveringsklar i slutten av året.

Om de er registrert i avgiftsregisteret kan du sjekke her: https://www.brreg.no/ 

Anonymkode: 16cfd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de er registrert i avgiftsregisteret kan du sjekke her: https://www.brreg.no/ 

Har sett der. Kommer ikke opp noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du har riktig navn på firma? Noen firma kan ha et annet navn enn det de bruker utad. F.eks kan "Narvesen på hjørnet" ha firmanavnet "Per Hansen drift AS". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kontrakt? Eller faktura? Hvis oppdretteren driver næring skal de utstede salgsbilag med organisasjonsnr. Det skal være etterfulgt av bokstavene MVA hvis oppdretteren er registrert i avgiftsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Føsleguri skrev:

Har du kontrakt? Eller faktura? Hvis oppdretteren driver næring skal de utstede salgsbilag med organisasjonsnr. Det skal være etterfulgt av bokstavene MVA hvis oppdretteren er registrert i avgiftsregisteret.

Bankoverføring og kontrakt,men står ikke mva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...