AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Jeg hadde store forventninger om å få trent ganske kjapt etter fødsel, kjøpt meg boka «Trening etter fødsel» av Pia Seeberg, og blitt inspirert av henne og andre influensere til nettopp dette. Men så viser det seg at baby må ha min oppmerksomhet HELE tida, enten i form av amming eller soving på meg eller vogn (våkner med én gang hun legges ned eller i stille vogn). Far jobber, og på ettermiddagene må han ta hånd om 2,5 åringen. Siden jeg har lagd meg (fått?) et press om å trene, sliter jeg nå med dårlig samvittighet og frykt for å komme i dårlig form. Derfor tenkte jeg å høre med dere andre i barsel om hvor mye dere trener, og om dere eventuelt kan dele hvordan dere får det til☺️ Anonymkode: 2f9bd...4f9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Jeg trente ved å gå i bakker med vogna da baby sov. Og styrkeøvelser på matte da baby lå på babygym, altså ved siden av så jeg kunne gi masse oppmerksomhet samtidig. Hadde ikke sjans til noen trening utenom det, med klistremerkebaby og stort sett fraværende partner. Anonymkode: 08000...8e1 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Barseltiden er bare de seks første ukene etter fødsel, og da rådes man jo gjerne til å ikke trene noe særlig. Om du mener i baby-tiden generelt: Vi fikk en high-need-baby. Ekstremt behov for kroppskontakt, konstant bevegelse (sov kun om han ble trillet på dagtid, så null tid for meg å gjøre noe annet da), og gulpet og gulpet og gulpet, hadde kolikk, og hadde ekstremt puppebehov på kveldstid. Så da hadde jeg altså null mulighet til å trene, for på dagtid måtte jeg ha babyen PÅ meg hele tiden, og om kveld/ettermiddag når far endelig kom hjem, bodde babyen på puppen.. Hurra.. Jeg fikk ikke trent før babyen var blitt 5 mnd.. Både før jeg ble gravid, og i hele svangerskapet, trente jeg hver eneste dag. Da jeg endelig fikk tid til å trene, var det fordi babyen ble litt mindre puppegal om ettermiddag/kveld, så far kunne ta ham mens jeg fikk trent. Etter hvert la han seg også før oss, og da fikk vi litt "fri" etter leggetid. Nå får vi snart nr 2, og har da eldstemann på 2,5. Men nå får vi trent etter at eldsten er i seng. Det blir vel det som er løsningen nå neste gang også; trening blir om kvelden, etter leggetid, og må gjerne belage meg på å vente til babyen tåler at puppen er borte om kvelden.. Husker i sommerferien, da fikk vi trent på dagtid mens den andre tok babyen, og så trente vi gjerne ved at vi løp intervaller i parken, og brukte barnevognen som stafettpinne 😛 Den ene løp en runde rundt vannet mens den andre trillet, så byttet vi når vi møttes på runden. Fikk masse mosjon, da, i form av timesvis med trilleturer.. Men det er ikke helt trening for meg, motbakker til tross. Kan forøvrig varmt anbefale å ha tredemølle og/eller annet utstyr hjemme. Det gjør det ufattelig mye enklere å få trent. Anonymkode: 299b0...3c6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Tren på kvelden. Anonymkode: 9ec1c...1a1
Noramora86 Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tren på kvelden. Anonymkode: 9ec1c...1a1 Baby er på meg da også😉
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Noramora86 skrev: Baby er på meg da også😉 Da får baby være på far. Dette blir bare tullete unnskyldninger. Anonymkode: 9ec1c...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Babyer sover jo mye. Ta crunch/situps, pushups, knebøy osv videre når babyen sover, eller ligger ved siden av deg, eller holder den i armene mens du tar knebøy. Kan fint bruke håndmanualer også med baby på fanget. Ellers fikk jeg mye trim med to barn i vogn på tur ute mye av dagen/ enten begge i vogn eller en på akebrett, litt under to år mellom to eldste. Fikk trent like godt med tre barn. Alltid en mulighet. Anonymkode: f2db7...d39
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får baby være på far. Dette blir bare tullete unnskyldninger. Anonymkode: 9ec1c...1a1 Alltid skal det komme noen og dømme mødre. Det er ikke alltid det går. Anonymkode: 08000...8e1 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får baby være på far. Dette blir bare tullete unnskyldninger. Anonymkode: 9ec1c...1a1 Far har ikke pupp.. Det å ta vare på babyen sin, er ikke en "tullete unnskyldning". Anonymkode: 299b0...3c6 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyer sover jo mye. Ta crunch/situps, pushups, knebøy osv videre når babyen sover, eller ligger ved siden av deg, eller holder den i armene mens du tar knebøy. Kan fint bruke håndmanualer også med baby på fanget. Ellers fikk jeg mye trim med to barn i vogn på tur ute mye av dagen/ enten begge i vogn eller en på akebrett, litt under to år mellom to eldste. Fikk trent like godt med tre barn. Alltid en mulighet. Anonymkode: f2db7...d39 Rettelse: NOEN babyer sover mye. Andre gjør det ikke. En god del babyer sover kun på dagtid om de trilles. Det er gjerne ikke alle som synes det teller som direkte trim, for meg var det mosjon, og ikke sammenlignbart med høyintensitetsintervaller eller tung styrketrening. Anonymkode: 299b0...3c6 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 Ikke sikkert dette er mulig for deg å gjennomføre men hva med å trene med baby som vekt. Hvis baby trives i bæresjal eller lignende kan du f. eks gjøre litt øvelser som knebøy og utfall mens baby sover på deg. Legg baby på bakken under deg mens du tar pushups så kan h*n få en liten kos hver gang du går ned. Etterhvert som baby blir sterkere og klarer å holde hodet selv kan du også ta situps og andre øvelser mens du holder baby foran deg. Anonymkode: f814e...469
Sariou Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får baby være på far. Dette blir bare tullete unnskyldninger. Anonymkode: 9ec1c...1a1 Har du hørt om kveldsuro der amming avløser amming som avløser amming? Hele kvelden går bort i amming. Det er VELDIG vanlig, og far kan ikke erstatte mor her. Til TS: Det blir bedre og det er ikke sånn at om du ikke får trent nå får det konsekvenser for resten av livet. Om det går, ta med deg baby ut på tur, i vogn eller bæresele. Gå i motbakker, gå langt og gå i raskt tempo. Om ikke det går heller; slapp av. Det blir lettere med tiden. Babyen kommer etter hvert til å oppdage verden rundt seg og ligger for seg selv, og da får du tid til å ta kjappe økter. Eller den begynner å sove i senga om kvelden og du får tid til en joggetur. Jeg hadde samme utfordring som deg, og nå er jenta mi snart 8 måneder. Jeg kan trene yoga og styrke mens hun ligger og leker ved siden av meg. Bare jeg er i nærheten har hun god tålmodighet, og blir hun lei, kan jeg lett inkludere henne i treningen, enten ved å bruke henne som vekt eller ved å leke med henne ved at hun kjenner på ansiktet mitt mens jeg tar planken f.eks. Også sover hun på kvelden, som gir meg mulighet til å stikke ut. Og hun er blitt stor nok til å sitte i bæresele på ryggen, noe som gir oss muligheter til lange turer på skogsstier, hun sover veldig godt da, så det er vinn-vinn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far har ikke pupp.. Det å ta vare på babyen sin, er ikke en "tullete unnskyldning". Anonymkode: 299b0...3c6 Baby trenger ikke henge på puppen. Herregud så mye udugelige mødre det finnes, blir helt oppgitt av dere. Her har det alltid vært en SELVFØLGE at far tok baby like mye fra fødsel av. Og da ble baby vandt til og godtok det. Anonymkode: 9ec1c...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettelse: NOEN babyer sover mye. Andre gjør det ikke. En god del babyer sover kun på dagtid om de trilles. Det er gjerne ikke alle som synes det teller som direkte trim, for meg var det mosjon, og ikke sammenlignbart med høyintensitetsintervaller eller tung styrketrening. Anonymkode: 299b0...3c6 Du trenger ikke rette meg. Jeg har tre, den første hadde kolikk, noe som betød å gå rundt og bære på han fra det kicket inn på ettermiddagen til langt på natt hver dag. Jeg fant likevel tid til å trene, sov når jeg kunne, ble lite søvn de første tre mnd pga kolikk. Og gå tur opp og ned bakker er super trim. Når han duppet av , gjerne etter amming ellers, så trente jeg, var han våken og ikke gråt, så kunne jeg også legge inn litt trening. Alle babyer sover innimellom. Opp til en selv hvor intensivt. Anonymkode: f2db7...d39 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Baby trenger ikke henge på puppen. Herregud så mye udugelige mødre det finnes, blir helt oppgitt av dere. Her har det alltid vært en SELVFØLGE at far tok baby like mye fra fødsel av. Og da ble baby vandt til og godtok det. Anonymkode: 9ec1c...1a1 Udugelig kan du være sjøl. Her gjorde vi det beste for baby, og det var ikke alltid å tvinge ham bort fra pupp og mamma for å absolutt sitte med pappa "bare for at". Anonymkode: 08000...8e1 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 Hvor gammel er babyen, TS? Hadde klistremerkebaby selv, og tilbrakte de første mnd i sofaen med baby på meg. Etter hvert trengte han å bæres og bysses mye, så jeg har aldri vært så sterk som jeg var da han var liten Antar at baby er liten fortsatt, så jeg ville virkelig ikke stresset med det. Etter hvert kan du ta noen styrkeøvelser sammen med baby eller mens baby leker på matta/babygymmen. Noen minutter her og der er bedre enn ingen ting 😊 Anonymkode: 788a5...f7a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 Jeg har baby på meg stort sett hele tiden, men jeg får gått masse (bæresele, vogn er ingen hit). 20.000 skritt pr dag regner jeg som trening;) nå er hun blitt tre måneder og sover litt mer alene på dagtid, samt leggerutiner på kvelden. Så fra neste uke har jeg ambisjoner om å begynne og trene igjen (treningsrom hjemme). Så får vi se hvordan det går;) Anonymkode: b99a8...33c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 Hadde kolikk-og-bæresele-baby, så jeg trente knebøy og gåing ganske ufrivillig i 12 timer hver dag. Men utenom det begynte jeg å trene i helgene, tok med meg eldste i joggevogn. Når jeg begynte på jobb igjen fikk jeg trent mer normalt. Som for meg er daglig. Anonymkode: 45411...8f7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 Ikke stress med treningen tenker jeg. Her trillet besteforeldre tur på formiddagen og jeg trente. Hadd en fast kveld i uken jeg trente etter pappaen kom fra jobb fra ca 2-mnd. Prøv å senk forventingene til treningen og husk at sånn ting er nå trenger det ikke å være om 1 mnd. Da godtar sikkert baby mer tid vekk fra puppen. Anonymkode: 62253...a32
Pearl2.0 Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 Tenk at litt er godt nok? Del opp treningen i flere bolker ila dagen? Trenger ikke å ha som mål å få til lange økter, men kanskje 3x10 min ila dagen eller en løpetur med vogna på 20-30 minutter? Jeg løp med vogna etter begge svangerskapene, fikk også inn noen enkle styrkeøvelser ved siden av vogna eller tok gående utfall bak vogna etc. Man må prøve å være kreativ. Noen ganger hadde jeg baby i vippestol mens jeg gjorde styrke og underholdte så godt jeg kunne. Blir kanskje litt komisk, men fikk det nå til. Min nr 2 sov bare 30-40 min om gangen så da ble det kort men intensivt som gjaldt frem til vi fikk til litt lengre turer med vogna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå