AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hvordan er det ift å gå til privat psykolog versus psykolog med driftsavtale? Er det sånn at dersom man går til en med driftsavtale vil journalen kunne innhentes mens ved å betale selv og ta det privat trenger ingen å vite at man går til psykolog og informasjonen kan ikke innhentes av det offentlige? Anonymkode: 3ba8a...1a2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Hvem skal innhente journalen da tenker du? Anonymkode: 79e81...336
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Alle som yter helsetjenester må føre journal, uansett om det er offentlig eller privat. Jeg jobber som sykepleier i somatisk sykehus, og har ikke tilgang til psyk.journaler. Jeg har tilgang kun til det som angår den somatiske helsen til pasientene jeg yter helsehjelp til. Hvis du har vært på sykehus, psykiatrisk eller somatisk, mottar fastlegen din en epikrise, der det viktigste om behandlingen osv. står. Fastlegen får ikke en direkte journalutskrift. Hvis du går til en privatpraktiserende psykolog kan de sende oppdateringer til fastlegen din hvis du ønsker det. Dersom de anser at livet ditt er i akutt fare må de ta kontakt med riktig instans, det er de pliktige til. Anonymkode: b93d9...756 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle som yter helsetjenester må føre journal, uansett om det er offentlig eller privat. Jeg jobber som sykepleier i somatisk sykehus, og har ikke tilgang til psyk.journaler. Jeg har tilgang kun til det som angår den somatiske helsen til pasientene jeg yter helsehjelp til. Hvis du har vært på sykehus, psykiatrisk eller somatisk, mottar fastlegen din en epikrise, der det viktigste om behandlingen osv. står. Fastlegen får ikke en direkte journalutskrift. Hvis du går til en privatpraktiserende psykolog kan de sende oppdateringer til fastlegen din hvis du ønsker det. Dersom de anser at livet ditt er i akutt fare må de ta kontakt med riktig instans, det er de pliktige til. Anonymkode: b93d9...756 Forstår dette med opplysningsplikt ved akutt fare for liv og helse. Tenker mere sersom jeg ønsker noen råd eller vurderinger uten at det nødvendigvis trenger å være sporbart. Hvis jeg ønsker å søke hjelp for å bearbeide noe akkurat nå er det ikke sikkert jeg ønsker at dette skal ligge i min journal for senere hvis det ikke er behov for det. Anonymkode: 3ba8a...1a2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem skal innhente journalen da tenker du? Anonymkode: 79e81...336 Det vet jeg ikke, men ønsker å søke råd privat og få litt terapi uten at dette skal måtte journalføres for ettertiden ift offentlige instanser. Forstår jo at det journalføres, men da kan jeg selv velge om det er aktuelt å innhente eller ikke ut fra behov. Anonymkode: 3ba8a...1a2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår dette med opplysningsplikt ved akutt fare for liv og helse. Tenker mere sersom jeg ønsker noen råd eller vurderinger uten at det nødvendigvis trenger å være sporbart. Hvis jeg ønsker å søke hjelp for å bearbeide noe akkurat nå er det ikke sikkert jeg ønsker at dette skal ligge i min journal for senere hvis det ikke er behov for det. Anonymkode: 3ba8a...1a2 Som sagt, alle som yter helsetjenester plikter å føre journal. Du bestemmer hvem som får tilgang til din journal, og det kan du snakke med behandleren om før du deler. Privatpraktiserende psykologer, fastleger, sykehus, alle har forskjellige journalsystemer så det en part dokumenterer er ikke tilgjengelig for andre med mindre de gjør det sånn med hensikt (f.eks. sender epikrise). Anonymkode: b93d9...756
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Private psykologer/psykiatere har ikke samme journalsystem som fastlege eller sykehus. Fastlege og sykehus har heller ikke samme journalsystem. Så hvis du tar kontakt med en privat psykolog så vil informasjonen kun bli hos psykologen med mindre du vil at fastlegen eller noen andre skal få oversendt informasjon, epikrise el.l. Anonymkode: eca6e...cba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå