Gå til innhold

Tjener sivilingeniørene virkelig så godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett det har vært ganske mange tråder i det siste angående lønninger på prestisjeutdanninger. Jeg studerer selv industriell økonomi med bygg som spesialisering på NMBU, har aldri blitt drevet av lønninger, så har egentlig ikke sjekke ut lønnsstatistikken for dette studiet. Så ble veldig nysgjerrig på hva jeg kan forvente i lønn, noen som jobber innenfor dette? jeg ønsker å jobbe privat etter endt studie. 

Anonymkode: 0b325...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kikket på lønnsstatistikk hos Tekna eller Nito? :) Synes det var interessant.

Anonymkode: 90eb5...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det private vil du tjene mer, men da må du ofre mer av fritiden din. Jobber du f eks i staten tjener du litt mindre, men mer fritid. 

Anonymkode: 2b3dd...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min som er siving tjener nå litt over 1 mill i året. Han startet på 550k når han var nyutdannet for 6 år siden. Han har skiftet jobber noen ganger da. Får somregel mer betalt om man er villig til å skifte jobb. 

Anonymkode: b49cd...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sky is the limit, om du jobber hardt og tar ekstra ansvar og kan vise til gode resultater er det mulig å forhandle seg til høy lønn. Men det tar en del år med læring, prøving og feiling først.

Jeg er ikke siv ing, kun bsc, men har mange kolleger som er siv ing. Felles for alle som er på lønnstoppen er at de har ansvar og det er hodet deres som ligger på blokka når noe går galt, de er også nøkkelpersoner i sine roller der de innehar erfaringer og kunnskap som er unikt og spesielt viktig for vår virksomhet. Disse personene er ikke mulige å erstatte på kort sikt og firmaet betaler godt for å beholde kompetansen. 

Alle disse ingeniørene har 20+ år med relevant erfaring og passer godt inn i miljøet vi jobber i, veldig gode og hyggelige kolleger.

Det er kun 6 år siden jeg var ferdig utdannet og inkl reising og overtid har jeg doblet lønna mi fra da jeg var nyutdannet.

Anonymkode: afe6d...15e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er siv.ing industriell økonomi (Stavanger, ikke NTNU), ble ferdig for 15 år siden. Han er mellomleder i staten og tjener 850.000. Han kunne fått langt over millionen i det private men staten har fordeler når man har familie. Jobb"garanti" er også et pluss.

Anonymkode: 5f904...5dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått indøk, jobber som konsulent i oljebransjen. Tjener ca 2 millioner. Jobber mye;)

Anonymkode: bcfc2...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som ingeniør i oljebransjen da jeg var nyutdannet. Tjente 700 - 1 000 i årslønn, men jobbet ganske mye. Mannen min jobber i oljebransjen nå og tjener ca 800. Jeg savner både oppgavene og lønningene, men føler at det er litt risikabelt hvis begge jobber i samme bransje og det skulle bli dårlige tider.

Anonymkode: 3bc80...848

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivinger er jevnt over smarte, hardtarbeidende og karrierefokuserte. Da får de høy lønn. Det er ikke kun utdanningen i seg selv som gir denne gruppa god lønn.

Anonymkode: c7188...6e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer selvsagt innen hvilken retning du har siving. På samme måte som det gjør med de som har master. Det er stor forskjell på lønninger om man har master i teatervitenskap, og i informatikk, f.eks. 

Mannen min er siv.ing, innen kjemi, og han tjener "bare" i underkant av 650 000. Jeg tjener over 150 000 mer enn ham, og er ikke siv.ing. 

Ind.øk er en av linjene som gjerne gir høytlønnede jobber. 

Anonymkode: 8a20e...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er siving, tjener 600k i året. To års erfaring. Kommer nok veldig an på bransje og hvor mye man er villig til å jobbe - tekna sin statistikk gir nok et mer korrekt inntrykk enn kvinneguiden:) 

Anonymkode: e88c6...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har jobbet 12 år i samme firma. Seniorkonsulent de siste 8. Tjener 700.000,- i året. Så ikke alle siv. Ingtjener bra i det private heller, men han har prioritert familie fremfor høy lønn. 

Anonymkode: a83f3...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På samme måte som jus så gir en siving-utdanning deg gode muligheter til å tjene virkelig gode penger, men i motsetning til medisin så er gulvet lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Niek79 said:

På samme måte som jus så gir en siving-utdanning deg gode muligheter til å tjene virkelig gode penger, men i motsetning til medisin så er gulvet lavere. 

I motsetning til medisin er det også fullt mulig å jobbe 37,5 timer i uken som heltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker said:

I motsetning til medisin er det også fullt mulig å jobbe 37,5 timer i uken som heltidsjobb.

Godt poeng. Som lege er du mer eller mindre garantert å tjene mellom 1 og 2 millioner, men det er vanskelig å komme betydelig høyere og definitivt utfordrende å kombinere med familieliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett det har vært ganske mange tråder i det siste angående lønninger på prestisjeutdanninger. Jeg studerer selv industriell økonomi med bygg som spesialisering på NMBU, har aldri blitt drevet av lønninger, så har egentlig ikke sjekke ut lønnsstatistikken for dette studiet. Så ble veldig nysgjerrig på hva jeg kan forvente i lønn, noen som jobber innenfor dette? jeg ønsker å jobbe privat etter endt studie. 

Anonymkode: 0b325...0e2

kommer veldig ann på hvor du jobber. exen min fikk jobb på et sykehus som er svært usentralt. han tjener svært bra

Anonymkode: 7ee15...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...