Polly Ester Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Jeg kjøpte ny pc i januar. Siden da har den rullet og gått og vært grei å ha med å gjøre. Men, er det ikke så at det lønner seg å formattere i blant - er det nødvendig etter et halvt år? Syns det har gått plutselig mye tregere de siste par ukene, men vet ikke om det er fordi den trenger å formatteres, eller om det er meg som har blitt mer utålmodig bare... Er det noe annet jeg kan gjøre før jeg evt. formatterer for å få en raskere maskin - RAM f.eks eller noe annet? En dag fikk jeg meldig om at det var lite virtuelt minne, men hvor og hvordan gjør jeg noe med det? Og jeg bruker nå Norman antivirus... Er det et tregt program (mener noe a la Norton) og er det like greit å bruke AVG - eller kanskje Avast? Håper noen klokere hoder enn meg der ute kan hjelpe meg litt her
Gjest ArneP Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Sjekk først om du har fått noe spyware eller noe sånn. Det bør ikke være nødvendig å reinstallere mer enn maks en gang i året. Antivirusprogrammer krever mye ressurser, jeg vet ikke om det er sånn med ditt men noen av dem søker gjennom alle filer som åpnes før de åpnes, og slikt tar nødvendigvis tid. Men man kan aldri få nok RAM...
Dru Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Å formatere er ikke noe man strengt tatt trenger å gjøre jevnlig. Det skal holde å defragmentere innimellom. Hvorfor du fikk melding om lite virtuelt minne er det nok andre som kan svare bedre på enn meg.
Gjest wander logget ut Skrevet 3. august 2005 #4 Skrevet 3. august 2005 Takk for svar. Jeg kjører ofte diskdefrag. og adaware og ccleaner... kanskje det hjelper litt utover nå - for jeg fjernet noe som visstnok var skikkelig skummmelt der...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Men man kan aldri få nok RAM... ← Skader ikke med for mye RAM, men greia er å ha nok. Det er slett ikke slik at jo mer, jo bedre. Viktigste er å ha så mye at man slipper å bruke swap.
Gjest ArneP Skrevet 3. august 2005 #6 Skrevet 3. august 2005 Å formatere er ikke noe man strengt tatt trenger å gjøre jevnlig. Det skal holde å defragmentere innimellom. I teorien skal det hverken være nødvendig å reinstallere eller reboote PCer, men min erfaring er at windows-pcer har godt av å restartes minst en gang i uken og reinstalleres hver 12-18 måned. Rebooten rydder i minnebruk og skakkkjørte prosesser og en clean install fjerner all dritten som samler seg rundt omkring i filstrukturen.
Dru Skrevet 3. august 2005 #7 Skrevet 3. august 2005 Det er ting som er betraktelig forbedret i XP kontra tidligere versjoner. Jeg har kjørt XP uten reboot i flere måneder uten problem. Men det avhenger veldig av hva slags programmer man kjører ellers.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 3. august 2005 #8 Skrevet 3. august 2005 Men det avhenger veldig av hva slags programmer man kjører ellers. ← Ja, det gjelder å trå varsomt i møkka.
Cronos Skrevet 4. august 2005 #9 Skrevet 4. august 2005 Jeg foretrekker å reformattere en gang i ny og ne (et par ganger i året). Nå er jeg kanskje en "poweruser", så min maskin blir kanskje kjørt litt hardt. Det er veldig vanskelig å holde oversikt over alle deler av registeret og systemfilene for alle program som installeres og avinstalleres. Det hoper seg opp veldig mye etterhvert, og pc'en vil utvilsomt gå endel kjappere etter en reinstallering. Det er kanskje strengt tatt ikke nødvendig, men veldig moro å få en kjapp maskin igjen!
Polly Ester Skrevet 4. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2005 Og når jeg formatterer så får jeg tilbake pc'n slik den var da den var helt ny, ikke sant? Hvis jeg tar en fullstendig backup av C: så vil det bare være å legge det tilbake igjen fra bacupen etterpå? Vil ikke det da være slik at det som gjorde maskinen treg følge med tilbake? Det som gjør pc'n treg vil vel følge med på en backup?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. august 2005 #11 Skrevet 4. august 2005 Det går ikke å ta en fullstendig backup slik, da må du lage ghost-imager med masse ståhei og mas. Ta en backup av alle dokumenter, musikk, filmer o.s.v og sørg for at du har drivere og programmer du trenger klar på CD (hvis de ikke kan lastes ned fra nettet).
Polly Ester Skrevet 4. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 4. august 2005 Okay.. Takk for svar. Men, jeg har en ekstern harddisk - jeg kan vel legge alt det jeg vil beholde over dit og koble den fra før jeg formatterer?
Polly Ester Skrevet 4. august 2005 Forfatter #15 Skrevet 4. august 2005 Tusen takk - det hadde jeg glemt om du ikke sa noe... Men - hvordan tar jeg vare på wand-passordene i Opera, vet du det også kanskje?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. august 2005 #16 Skrevet 4. august 2005 Søk etter "application data" eller "programdata" hvis du har norsk XP. Der ligger alle innstillingene til programmene Er litt usikker om man må, men lag en brukerkonto i XP med samme brukernavn etter at du reinstallerer, ellers tror jeg det kan bli feil. Kopier så mappene inn under "programdata" igjen etter reinstallasjon, da skulle alle innstillinger være som før. Eh, håper du skjønte hva jeg skrev . Programdata/ application data ligger ca her under en skjult mappe: C:\Documents and Settings\<Windows login/user name>\Application Data\
Cronos Skrevet 4. august 2005 #17 Skrevet 4. august 2005 Jaja. Viktig å få med seg alt! Har selv gått på en smell... Få også med seg alle egenlagde filer, passord, innstillinger, småfiler og program som var vanskelige å få tak i, settings som du har i dine favorittprogram.. Tenk igjennom alle program og mapper!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå