AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hva er dine aller beste middagsretter? Jeg er veldig glad i å lage mat, og ønsker å prøve ut nye oppskrifter. Det er så mange oppskrifter på nett, og vanskelig å vite hva som er godt og ikke. Setter stor pris på forslag (men helst ikke "vanlige" oppskrifter som lasagne, kjøttkaker osv) Anonymkode: b3756...5a3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Mine aller beste middagsretter (mange!) er det jeg liker, og alle liker litt forskjellig, vi har også ganske varierende oppfatning av hva som er vanlig. Kanskje er det så mange oppskrifter nettopp fordi vi er så mange og har mange forskjellige preferanser? Eller er det fordi vi er mer usikre på oss selv på kjøkkenet, etter at ferdigmat ble så utbredt? Anbefaler at du bare tar i bruk selvtilliten og matlysten og kreativiteten din, og prøver deg fram og finner noe du liker! Anonymkode: eb800...adb 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine aller beste middagsretter (mange!) er det jeg liker, og alle liker litt forskjellig, vi har også ganske varierende oppfatning av hva som er vanlig. Kanskje er det så mange oppskrifter nettopp fordi vi er så mange og har mange forskjellige preferanser? Eller er det fordi vi er mer usikre på oss selv på kjøkkenet, etter at ferdigmat ble så utbredt? Anbefaler at du bare tar i bruk selvtilliten og matlysten og kreativiteten din, og prøver deg fram og finner noe du liker! Anonymkode: eb800...adb Det var jo et veldig hjelpsomt tips og konkret svar på spm..not Anonymkode: 63684...05c 14
Bikbokelsker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er dine aller beste middagsretter? Jeg er veldig glad i å lage mat, og ønsker å prøve ut nye oppskrifter. Det er så mange oppskrifter på nett, og vanskelig å vite hva som er godt og ikke. Setter stor pris på forslag (men helst ikke "vanlige" oppskrifter som lasagne, kjøttkaker osv) Anonymkode: b3756...5a3 Hvit pizza med asparges og spekeskinke. Gulasj. Hoi sin Pot med sjømat. Hjemmelaget pasta med selvplukket kantarell. Osv
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var jo et veldig hjelpsomt tips og konkret svar på spm..not Anonymkode: 63684...05c Det var et ekstremt hjelpsomt tips. Et tips man ikke ofte får. Oppskrifter får man overalt, hele tiden, og trådstarter er overveldet av alle oppskriftene. Flere oppkrifter er vel neppe løsningen da? Noen ganger er man så rådvill at man ikke vet hva man skal spørre etter, og dette er et sånt tilfelle, hvor "konkrete svar" ikke er til noen som helst hjelp - nettopp av den grunnen jeg oppga. Anonymkode: eb800...adb 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 jeg bruker mye BBCgoodfood, der kan man søke på ingredienser eller anledning. F.eks her i høst satt jeg plutselig med 10 blomkåler. Hva gjør man da, spiser blomkålsuppe i 10 dager?😂 Etter 2 dager med blomkålsuppe lagde vi denne: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/cauliflower-chickpea-pilaf Som var overraskende god og godt med mandlene som ga litt crunch Anonymkode: e203e...835 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Er veldig glad i risotto og pasta carbonara (lagd skikkelig, skal ikke være fløte i), helst med hjemmelagd pasta til Anonymkode: 3987d...b2f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var et ekstremt hjelpsomt tips. Et tips man ikke ofte får. Oppskrifter får man overalt, hele tiden, og trådstarter er overveldet av alle oppskriftene. Flere oppkrifter er vel neppe løsningen da? Noen ganger er man så rådvill at man ikke vet hva man skal spørre etter, og dette er et sånt tilfelle, hvor "konkrete svar" ikke er til noen som helst hjelp - nettopp av den grunnen jeg oppga. Anonymkode: eb800...adb Overraskende at DU selv synes DITT eget tips var ekstremt hjelpsomt... Anonymkode: 63684...05c 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 Hjemmelaget garam masala kylling ala Ida Gran-Jansen. Kjøttsuppe med rester av fenalår. Kjøttkaker, lapskaus. Diverse fiskeoppskrifter. Anonymkode: ad7cd...d70
Brunhilde Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jo et veldig hjelpsomt tips og konkret svar på spm..not Anonymkode: 63684...05c 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Overraskende at DU selv synes DITT eget tips var ekstremt hjelpsomt... Anonymkode: 63684...05c Og ditt tips var? Jeg liker å lage supper, gjerne fiskesuppe eller kyllingsuppe. Begge kan varieres i det uendelige ved bruk av forskjellige grønnsaker og forskjellig krydder. Jeg lager for eksempel kremet fiskesuppe og tilsetter litt fersk chili, det hever smaken, syns jeg. Hvis jeg lager til gjester tilsetter jeg gjerne litt blåskjell og reker og serverer med nybakt brød, det pleier å være populært.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 Gulrot og ingefærsuppe med byggryn Ingredienser 300 g Gulrøtter 1 Store sjalottløk 1.5 fedd Hvitløk 0.5 l Vann/grønnsakskraft 0.13 Chili 1 ts Fersk ingefær 0.25 Appelsin, saften Byggryn Porsjoner Slik lager du Gulrotsuppe med ingefær og appelsin Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme. Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk en romslig kjele med litt olje. Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt. Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt. Server med kokte byggryn Grønnsakswok med fullkornsnuddler og peanøttsaus En pakke wokgrønnsaker 1 ss revet ingefær 2 fedd hvitløk 1 ss soyasaus 2 ss sesamfrø 1 liten gul løk 4 dl salte peanøtter 1 boks kokosmelk 2 ts rød currypasta 2 fedd hvitløk 1 ss revet ingefær 1-2 ss soyasaus fullkornsnuddler Lag først peanøttsausen. Hakk løken og fres den med litt olje til den er myk og har fått litt farge. Tilsett chilipasta, hvitløk og ingefær og fres ytterligere noen minutt. Miks sammen peanøtter og kokosmelk i en mikser, hell det i stekepannen sammen med tamari og la alt koke sammen noen minutt. Sleng wokgrønnsakene i stekepanna med litt olje på høy varme og wok til de har litt tyggemotstand. Tilsett så revet ingefær, hvitløk, soya og sesamfrø og bland alt. Tilsett til slutt nudlene og sukkerertene og hell over sausen Anonymkode: fc47c...80c 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 Min hjemmelagde Pizza Anonymkode: fa512...0f3
Gjest O.G. Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 Butterchicken. Ingredients: 100g salted butter 1 onion, finely chopped 1 tsp crushed garlic (fresh or paste) 1 tsp crushed ginger (fresh or paste) 1 – 2 tbsp tomato puree 1 green chilli, de-seeded and finely chopped a handful of coriander leaves, finely chopped (extra for garnishing)* ½ – 1 tsp red chilli powder (depending on how mild to hot you like it) 100 ml single cream 2 chicken breasts, cubed *anti coriander brigade leave this out Serves 3 – 4 Method: Melt the butter in a saucepan (be careful to not let it burn!) and fry the chopped onion until golden brown on medium heat. Add the garlic and ginger and stir for a minute or two. You can use freshly prepared or frozen cubes bought from the supermarket. If you plan to use fresh, you can make this in advance but be sure to use it up within 3 days. Then add the green chilli, chopped coriander leaves, tomato puree and chilli powder and fry for 2 to 3 minutes. Turn down the heat and slowly pour the cream into the mixture (stirring constantly) which will turn from dark red to a creamy, orange colour. Do not let it boil. Cook for a few minutes or until the sauce starts to thicken. Then add the chicken and stir for about 15 minutes, scraping the sides, till the meat has cooked thoroughly but remains soft and tender. Garnish with coriander leaves and serve immediately with chapattis, naan bread or rice.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Jeg er veldig glad i supper og nudler. Kanskje ikke det du er ute etter da... Men hva med å lage vitnamesisk pho, ramen, boullabaise, blåskjell i ulike varianter. Jeg synes nudler kan varieres i det uendelige. Masse forskjellige smaker. Hvis man har soyasaus, oystersaus, teriakisaus, sesamolje/peanøttolje, fiskesaus, lime, koriander, chili, hvitløk så kan man forsøke å mikse sine egne varianter. Jeg er også glad i indisk og har kjøpt en kokebok. Krydre skal tørrstekes og knuses. Noen ganger skal man lage en "paste". Har tenkt å sette av en dag til å lage ulike paste som jeg kan fryse i porsjoner slik at jeg lett kan lage ulike typer sauser til indisk mat i hverdagen. Anonymkode: dfd8a...595
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Jeg liker sterkt krydret mat, og kan fint piffe opp "kjedelige" retter ved å tilsette chili, jalapenos, sterk curry, osv. Hin dagen hadde vi en pastagryte, med kylling, kremet tomatsaus, og diverse grønnsaker. Tilsatte jalapenos, og vips gikk retten fra helt ok til å bli langt mer spennende smak på. Anonymkode: 68774...3f4
Lisa Rowe Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 På 17.11.2020 den 12.14, AnonymBruker skrev: Overraskende at DU selv synes DITT eget tips var ekstremt hjelpsomt... Anonymkode: 63684...05c Du bidrar ikke akkurat med noe mer selv, da.. Til TS: Jeg er veldig glad i pasta. Pasta carbonara med bacon, fettucine alfredo med sopp, tortellini med kylling og pesto, spaghetti med kjøttdeigsaus etc. Det er så utrolig mange ulike variasjoner du kan lage.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 Omtrent alle mine yndlingsoppskrifter kommer fra bloggen Smitten Kitchen (smittenkitchen.com). Mye forskjellig men oppskriftene har til felles at de er gjennomarbeidede og gjennomtestede, ingenting er tilfeldig eller overflødig, og det blir alltid godt. Anonymkode: 69d01...8f8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 Her er en superenkel oppskrift, men lang steketid. Du trenger: helt stykke bacon eller stekeflesk, en flaske flytende honning, en ildfast form og stekeovn. sett stekeovnen på 150 grader. Om baconet/ flesket har svor, så skjær bort svoren men ikke fettet. Legg kjøttet i den ildfaste formen, ta over flytende honning, ca halve flasken. Sett det inn i stekeovnen, og la det stå i minst 4 timer. Husk å øs over med honningen med jevne mellomrom under hele steketiden. Server med f.eks grønn salat eller hva du måtte ønske. Det er utrolig godt, så du kan gjerne beregne mye kjøtt. Anonymkode: d48de...568
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå