Gå til innhold

Tror jeg trenger mer RAM

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to porter til RAM i pc'n nå... der har jeg fylt opp med to på 256 hver... det blir for lite for jeg har som regel to-tre tunge programmer oppe og går samtidig...

Trenger mer, men trenger jeg mer enn 1GB? Kjøper jeg da en på 1GB og bytter ut den ene jeg har, eller er det bedre å kjøpe to på 512 og bytte begge?

Eller kjøper jeg mer enn 1GB - er det nødvendig? Hvor mye programmer skal jeg ha gående samtidig for at jeg trenger mer enn det?

Det er stror sett Photoshop, Photoshop Album, Dreamveawer og noen ganger Animation Shop jeg bruker endel som jeg pleier å ha oppe...

Har vært innom noen nettbutikker for å sjekke pris, men jeg blir bare forvirret. Det er så masse tall og bokstaver å forholde seg til så jeg skjønner ikke hva jeg skal ha heller...

Noen som kan hjelpe? Jeg har en Dell Dimension 3000 - Intel Pentium 4

Ramtype er 333- og 400-MHz DDR SDRAM

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesten
Skrevet

Har ikke Dells nettbutikk en step-by-step mekanisme som hjelper deg i å velge riktig ram-type? Ang størrelsen så har jeg aldri hatt mer enn 512 MB, men 1 GB er sikkert greit. Dersom du er sikker på at du aldri trenger mer enn 1GB på denne maskinen så hadde jeg gått for 2x512.

Jeg vet ikke om du trenger to like RAM brikker. Du får undersøke hos Dell.

Skrevet

Tusen takk, Cronos :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Skal endelig kjøpe RAM nå... Men, hva er forskjellen på de to lenkene du ga meg over her? Altså; hva er forskjellen på pc2700 og pc3200... hvordan vet jeg hvilken av de to jeg kan ha?

Under spesifikasjoner for PC'n står det om minne: 333- og 400-MHz DDR SDRAM

Kan jeg bruke begge deler da? Og hva er best?

Skrevet

Det er forskjell på hastigheten. Høyere er bedre. Men du vil nok ikke merke all verden.

Skrevet

Jeg vil bare advare mot pcutstyr.no :frustrert:

Samboeren min fikk masse rot i forbindelse med en retur av en feilsendt vare, og de endte opp med å true med inkasso, dvs de ville ha betalt to ganger for samme vare, selv om han hadde kvittering på betalt. Saken løste seg ikke før han truet med både forbrukerråd og media.

Skrevet

Takk igjen for svar...

Da blir det mer RAM på meg... :)

Er det kun RAM jeg trenger for å få ting til å gå raskere når jeg har flere programmer oppe samtidig?

Skrevet

Strengt tatt, ja. Du kan også satse på ny prosessor. Men som en tommelfingerregel kan man si at prosessoren bestemmer hvor fort programmet åpnes, og ram'en bestemmer hvor raskt det går å jobbe med programmet (etter at det er åpnet).

Skrevet

Ser du sysler med grafikk. Vet ikke hva du driver med, men nå er ikke den integrerte grafikkløsningen Dell benytter kjent for å være all verden. F.eks så har denne grafikkløsningen en meget dårlig 3D-ytelse. Hvordan det evt gir seg utslag i de progremmene du benytter vet jeg ikke, men driver du med tunge animasjons-saker så kan det være at grafikkløsningen du har er en flaskehals.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...