Gå til innhold

Prednisolon - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg sliter med tildels store kroniske smerter og har av en legevaktlege fått en forholdsvis sterk dose av denne medisinen i en fendagerskur og WOW i fem dager følte jeg meg som et menneske igjen! Men, jeg har fått høre at det ikke er en "bra" medisin å gå på så jeg lurer på om det er noen her som har efraringer som kan dele? Min fastlege har satt meg på 1gr paracet + 600 mg ibux 4 g daglig pluss pinex forte om kvelden. Det hjelper så klart, men ikke så mye som 40mg prednisolon gjorde i tillegg - det var som en annen verden! Jeg har hørt om bivirkningene som blodtrykksøkning, kortison som gjør at man posner opp osv, men hvor vanlig er disse bivirkningene og er det verdt det om man er tilnermet smertefri?

Anonymkode: 25e01...f13

Skrevet

Hva kommer smertene av? Går du noe spesialist? Jeg har mye erfaring med denne medisinen, og har lite bra å si om den. Men nå er jeg ekstra steroidfølsom, så bivirkningene var enorm på meg selv på lav dose. 

Snakk med en spesialist innen din sykdom. Det er fullt mulig at du kan stå på en lavere dose Prednisolon. For selv om bivirkningene kan være grusom, er det egentlig en utrolig effektiv og god medisin. 

Anonymkode: 16ddd...8c9

Skrevet

Jeg har brukt prednisolon daglig i mange mange år (5- 7,5 mg som vedlikehold, 40 -60 mg ved begynnende oppbluss av symptomer, rask reduksjon).

Jeg sier at kortison er djevelens vidundermedisin.  Den gjør mye godt på kort sikt, men alt har sin pris.

Kan du unngå det, gjør det!

Jeg sliter med vekt, blodsukker, beinskjørhet, hudblødninger, tørre slimhinner, forhøyet trykk på øynene (forstadium til grønn stær) osv.

Anonymkode: 194c8...378

• Liker 1
Skrevet

Jeg må dessverre av og til bruke kortison. Har leddgikt. Jeg kaller det narkotika. Gikk meg super effekt, men nedturen er såå kjip. Jeg er en av de som får mange bivirkninger og prøver å unngå kurene, selv om jeg blir så veldig god av dem. 

Skrevet

Jeg sliter med akutt regnbuehinnebetennelse på øyet. Veier 43 kg og har stått på 60 mg prednisolon over lang periode, trappet ned over maaange måneder og til betennelsen var borte. Svulmet opp til Michelinmannen, så gravid ut og fikk måneansikt. Mye luft i magen og veldig ubehagelig lukt. Må ta medisinen som det første jeg gjør på morgenen, tar jeg den for seint får jeg ikke sove eller våkner midt på natten og får ikke sove igjen. Fikk magekatarr og kastet opp grus, mest sannsynlig pga overmedisinering og at jeg ikke tok medisin som beskyttet magen samtidig. Blir lett irritert og stresset. Virkelig hater den medisinen, men den funker. 

Anonymkode: b83b8...04b

Skrevet

jeg merket at detn virket utrolig godt så det er fristende å be om mer, men jeg er også skeptisk, så takknemlig for alle svar. 

Jeg har levd med dette i 30 år, inn og ut av utredning og diagnosene er godt dokumentert men dårlig behandlet i perioder.

Anonymkode: 25e01...f13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...