Gå til innhold

Kan arb. giver oppgi fravær når han blir ringt som referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søker ny jobb, og vil veldig sjefen om å være referanse. Jeg har hatt et høyt sykefravær (av årsaker sjefen kjenner til). Kan sjefen opplyse om at jeg har hatt høyt fravær om han blir kontaktet som referanse?

Anonymkode: e366c...95b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søker ny jobb, og vil veldig sjefen om å være referanse. Jeg har hatt et høyt sykefravær (av årsaker sjefen kjenner til). Kan sjefen opplyse om at jeg har hatt høyt fravær om han blir kontaktet som referanse?

*og vil BE sjefen om å være referanse

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det er jo det viktigste når man ansetter noen. 

Anonymkode: 7f4db...416

• Liker 20
Skrevet

Det er det første jeg spør som arbeidsgiver når jeg ringer referanser. Hvis søkeren ellers er midt i blinken, så vil jeg gjerne at søker forklarer- benbrudd, ulykke, nær familiemedlem alvorlig syk osv, er « greit». Er det mye forskjellige og diffust eller annet som tilsier fortsatt høyt fravær, nei fra meg dessverre.

Er søkeren sånn passe med høyt fravær fra tidligere jobb. Nei.

Mye kan skje i livet, men det å gi jobb til en du VET kommer til å være mye borte, er ikke bærekraftig.

Anonymkode: 2ead9...cf3

• Liker 5
Skrevet

Det er vel sånt de ikke har lov til å spørre om?

Anonymkode: 793cb...760

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ditt er jo at sjefen din kan fortelle om fraværet, men i begrenset omfang om hvorfor.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det første jeg spør som arbeidsgiver når jeg ringer referanser. Hvis søkeren ellers er midt i blinken, så vil jeg gjerne at søker forklarer- benbrudd, ulykke, nær familiemedlem alvorlig syk osv, er « greit». Er det mye forskjellige og diffust eller annet som tilsier fortsatt høyt fravær, nei fra meg dessverre.

Mye kan skje i livet, men det å gi jobb til en du VET kommer til å være mye borte, er ikke bærekraftig.

Jeg vet ledere gjør dette, men er det ikke ulovlig? 

Anonymkode: b3952...845

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du jo ikke lov til å spørre om da, eller referansen har ikke lov til å oppgi grunnen til fraværet. 

Anonymkode: 5c468...c74

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå på AAP pga plutselig sykdom, og tenker at jeg må opplyse på fraværet om jeg blir i form igjen. Det vil jo bli tatt opp, og er nå langvarig.

Jeg vet jo referansen vil opplyse om det.

Skrevet
3 minutter siden, Whistler skrev:

Problemet ditt er jo at sjefen din kan fortelle om fraværet, men i begrenset omfang om hvorfor.

Helt korrekt. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sånt de ikke har lov til å spørre om?

Anonymkode: 793cb...760

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ledere gjør dette, men er det ikke ulovlig? 

Det har du jo ikke lov til å spørre om da, eller referansen har ikke lov til å oppgi grunnen til fraværet. 

Anonymkode: 5c468...c74

Jeg er nå på AAP pga plutselig sykdom, og tenker at jeg må opplyse på fraværet om jeg blir i form igjen. Det vil jo bli tatt opp, og er nå langvarig.

Jeg vet jo referansen vil opplyse om det.

Hva to mennesker snakker om på telefonen trenger ingen å vite noe om.  Velg referanser med omhu - noen kan jo finne på på å være dønn ærlige.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Whistler skrev:

Hva to mennesker snakker om på telefonen trenger ingen å vite noe om.  Velg referanser med omhu - noen kan jo finne på på å være dønn ærlige.

Hele poenget med referanser er at man skal være ærlig. Dessverre er ikke alle det, jeg har opplevd flere ganger at referanser har gitt veldig gode skussmål kun for å bli kvitt ansatte. Jeg har også opplevd motsatt, at nåværende arbeidsgiver har gitt dårlige referanser fordi de ønsker å beholde vedkommende. I tillegg er altfor mange ukritiske til hvem de setter opp som referanse. Ikke få ganger har jeg opplevd at referansen er sjokkert over å bli oppført og heller ikke har blitt spurt. Jeg har også blitt oppringt uten avklaring på forhånd, da pleier jeg å informere den som ringer om det. Jeg setter min stolthet i å være så ærlig som mulig, og spør alltid hvilken type jobb/stilling det er snakk om, da jeg vet at de godt kan fungere i andre jobber selv om de ikke nødvendigvis fungerte godt hos meg. Det har med personlig egnethet å gjøre og hvilke egenskaper vedkommende besitter. 

Anonymkode: 2e45c...0c4

• Liker 8
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan sjefen gjøre. Faktisk så bør han informere om det, iallefall hvis han blir spurt om det. Hvis sjefen tilbakeholder relevant informasjon om ditt arbeidsforhold som potensielt kan skade ny arbeidsgiver, så kan han bli straffet for det hvis ny arbeidsgiver lager sak av det.

Det er fort fristende for sjefen å tilbakeholde slikt for å bli "kvitt" deg ettersom du har høyt fravær, med det er svært risikabelt. 

Når det er sagt så er norske sjefen egentlig altfor snill, tilbakeholden og prøver å ikke sverte andre for å fremstille seg selv i dårlig lys. Typisk norsk lederstil. Så sjansen for at sjefen sier det som det er er vel heller liten. Hadde dette vært i USA ville sannheten om deg kommet usminket. 

Anonymkode: 09940...f01

Skrevet

Vet at det er forventet at man ringer referanser men forstår ikke hvorfor det enda bedrives i så stort omfang når det er bevist at referanser har veldig lite validitet når det kommer til å forutsi jobbprestasjoner. Det finnes så mange flere metoder for å sikre riktig ansettelse som gir bedre prediktiv validitet

Anonymkode: 8da15...c7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er forventet at man ringer referanser men forstår ikke hvorfor det enda bedrives i så stort omfang når det er bevist at referanser har veldig lite validitet når det kommer til å forutsi jobbprestasjoner. Det finnes så mange flere metoder for å sikre riktig ansettelse som gir bedre prediktiv validitet

Som f.eks hva?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan sjefen gjøre. Faktisk så bør han informere om det, iallefall hvis han blir spurt om det. Hvis sjefen tilbakeholder relevant informasjon om ditt arbeidsforhold som potensielt kan skade ny arbeidsgiver, så kan han bli straffet for det hvis ny arbeidsgiver lager sak av det.

Det er fort fristende for sjefen å tilbakeholde slikt for å bli "kvitt" deg ettersom du har høyt fravær, med det er svært risikabelt. 

Når det er sagt så er norske sjefen egentlig altfor snill, tilbakeholden og prøver å ikke sverte andre for å fremstille seg selv i dårlig lys. Typisk norsk lederstil. Så sjansen for at sjefen sier det som det er er vel heller liten. Hadde dette vært i USA ville sannheten om deg kommet usminket. 

Anonymkode: 09940...f01

Kan bli straffer faktisk! Av hvem og på hvilket grunnlag? 

Anonymkode: 41ed9...3de

• Liker 6
Skrevet

Ja men ikke hvorfor 

Anonymkode: b753f...d10

Skrevet

Så lenge du har gyldig grunn til fravær og det ikke er et gjentagende/fremtidig problem, ville jeg heller opplyst ny arbeidsgiver om det.
Jeg fikk en akutt sykdom som jeg måtte operere for for et par år siden, og pga komplikasjoner ble jeg værende sykemeldt i flere uker/nesten 2 mnd lenger enn det som var forespeilet-
Søkte ny jobb senere dette året, og da tok jeg det opp på intervju fordi det ikke er noe man kan rå for iblant. Alle blir syke i løpet av livet- er du heldig slipper du unna de verste tingene, men er du dame skal du ofte gjennom graviditet, og er du mann så blir du jo dårlig da også. Det er en del av livet.

Alle steder jeg har søkt jobb har det blitt satt stor pris på at jeg er svært ærlig om utfordringer og/eller begrensninger. Om du ellers er over snittet pliktoppfyllende og utfører oppgavene dine til A+ er dette noe som ofte gjør at arbeidsgiver gir deg MER tillit, ikke mindre. Høy moral handler ikke om å aldri være syk eller borte, men å være åpen og vise at du er til å stole på, gir riktig informasjon, tidsperspektiver og at du gjør det du kan for å trå til NÅR du er tilstede.

Anonymkode: 6d7fb...b41

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som feks? Referanser kontakter man for å få bekreftet/avkreftet inntrykket man sitter igjen med av kandidaten etter intervju. Om man snakker med flere kan man danne seg et godt bilde av hvordan kandidaten fungerte på tidligere arbeidsplasser. Man må også være bevisst på hva man spør om. Spørsmål som feks oppfatter du vedkommende som ærlig, effektiv, løsningsorientert, hvordan fungerer vedkommende sosialt på arbeidsplassen/i team osv samt stiller gode oppfølgingsspørsmål, gir ofte en god indikasjon på hvordan man kan forvente at vedkommende vil kunne fungere på ny arbeidsplass. Det er ingen fasit, men fasiten har man uansett ikke før oppstart i ny jobb.

Anonymkode: 2e45c...0c4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli straffer faktisk! Av hvem og på hvilket grunnlag? 

Anonymkode: 41ed9...3de

Det er nok økonomisk ansvar og ikke straff vedkommende mener. Tilbakeholdelse av relevant informasjon vil kunne medføre erstatningsansvar. Skal selvfølgelig veldig mye til, men teoretisk er det mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...