Gå til innhold

Mannen har bmi på 39... Livredd for helsen hans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan motivere. Andre i samme situasjon? Syns dette er veldig vanskelig. Dette er jo snakk om livsfarlige kilo som kan gi konsekvenser på kort og langsiktig plan.. 

Han er en blid og aktiv mann, jobber masse, aktiv med sønnen vår og en sterk ressurs i hjemmet vårt. Så det er ingen sofagris som ligger å depper hele dagen heller. Kan faktisk nesten ikke forstå at disse kiloene sitter så hardt som de gjør mtp livsstilen hans. 

Noen i hans sko som vet hva de trenger av partneren for å bli motivert?

Anonymkode: adc86...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær direkte. Fortell at du er bekymret. At du er redd han kan dø fra familien. Du tilbyr deg å lage maten. Dermed legger du om kostholdet i hjemmet. Inviter til turer ut. I begynnelsen bare rundt kvartalet. Hver dag etter middag. 

Anonymkode: c6403...9f0

Skrevet

Da jeg ble veldig overvektig skulle eksmannen min ha gjort noen småting. Han var ikke noen sylfide selv, men kiloene kom litt fortere på meg. Vi rørte oss aldri, og han var veldig flink til å kjøpe med seg snacks og sjokolade hjem etter jobb. Vi hadde aldri spesielt sunne middager heller. Og så klagde han over vekta mi 🙄

Det jeg hadde satt pris på var om han tok litt initiativ til å gå noen turer, spise litt sunnere og ikke kjøpe med seg usunn mat hjem. 

Det må være noe med kostholdet hans som ikke er bra ettersom han er ganske aktiv? 

Anonymkode: 74a4b...38e

• Liker 4
Skrevet

Hvis han er så aktiv som du sier, så tenker han sikkert at det ikke er noe problem. Mange tror at fedme er greit, så lenge man klarer å være aktiv. Regner med dere er unge? 

Jeg har aldri vært i kategorien fedme, men alltid hatt noen kilo for mye. Tidligere har jeg tenkt på slanking, pga utseende. Da klarte jeg aldri å motivere meg til mer enn halvhjertet innsats, og ga opp fort. Da jeg ble voksen, og virkelig fikk kjenne på problemet med høy vekt, med smerter. Da først klarte jeg å gjøre noe med det.

Så her tenker jeg det må harde tak til, og du risikerer skilsmisse, med å ta det opp. Men, du får prøve deg med helseaspekteret, at du frykter han kan dø fra deg og barna i alt for ung alder. Og så får du ta det derfra. Går han i taket, må du ha ei god salve å smøre på! Så får du håpe at du har satt igang en viss tankevirksomhet hos han. For å klare å gå ned i vekt, og bli der, det må være forankret i den som skal gjøre det. Du kan hjelpe med sunn mat, og felles aktiviteter, gode ord og ros. Men, hvis han ikke vil, blir det "joggetur på MacDonald" 

Lykke til, håper han skjønner at det er bedre å forebygge, enn reparere!

Skrevet

Kroppsvekt er kun én helseindikator, det er bare det at det er den mest synlige.. Hvordan står det til med andre, som f.eks blodsukker, blodtrykk, osv.? Kanskje du kan foreslå en "EU-kontroll" hos fastlegen?

Anonymkode: f8152...6e7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle :)

Han vil gjerne selv ned i vekt, og ser selv at dette ikke er bra. Jeg har grått, "kjeftet",forstått osv 

Han har aldri blitt sint på meg fordi at jeg har tatt det opp. Har også sagt at jeg syns det er utfordrende å være kjærest som påpeker vekt. Noe som er såpass sårbart og personlig, men at når jeg ser røde tall som lyser opp i skjermen om all slags konsekvenser. Da har jeg sagt at jeg ser ingen an utvei enn å påpeke det...

Men så er det denne gyldne middelvei da. Det er fort gjort å strekke strikken litt for langt.

Og vi går lengre turer når vi får tid, og jeg får han til å røre seg mest mulig når vi er sammen. Tror bare disse kiloene er så seige at det må mer til. .

Ts 

Skrevet

Men er han så overvekt og aktiv må jo familiens kosholde være rimelig dårlig? Eller spise han mye snop aleine? Uansett trur at dere gjør kosthold endringer i fellesskap er det enkleste. Skritteller og telle kalorier gir ofte er virkelighetens sjokk. 

Anonymkode: 5af98...8eb

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil gjerne selv ned i vekt, og ser selv at dette ikke er bra. Jeg har grått, "kjeftet",forstått osv 

Han har aldri blitt sint på meg fordi at jeg har tatt det opp. Har også sagt at jeg syns det er utfordrende å være kjærest som påpeker vekt. Noe som er såpass sårbart og personlig, men at når jeg ser røde tall som lyser opp i skjermen om all slags konsekvenser. Da har jeg sagt at jeg ser ingen an utvei enn å påpeke det...

Men så er det denne gyldne middelvei da. Det er fort gjort å strekke strikken litt for langt.

Og vi går lengre turer når vi får tid, og jeg får han til å røre seg mest mulig når vi er sammen. Tror bare disse kiloene er så seige at det må mer til. .

Ts 

Kosthold er rundt 80% når det kommer til vektnedgang. Ikke ha usunn mat hjemme. Kjøp inn masse fryste grønnsaker og fyll halve middagstallerkenet med grønnsaker. Resten av tallerkenet bør inneholde en kompleks karbohydrat (ris, potet, bønner, linser). Kan jo sette han på kempner rice diet, med ris og frukt. Kempner brukte dietten på folk så overvektige at andre leger hadde gitt de opp og de hadde bare måneder igjen å leve. De ble slanke og fine på kempner rice diet. Det er en akutt-slanke diett for de som må ned fort på grunn av helsefarer.

Han må spise mindre måltid. Han bør fylle opp med grønnsaker for å føle seg mett. Hvordan spiser han på jobb? Fra nå av bør han ta med seg god, sunn hjemmelaga mat i matpakke, og aldri kjøpe mat for lunsjen. 

Anonymkode: 5b922...e70

• Liker 1
Skrevet

Kan han ha en overspisingslidelse? Kan psykolog være et alternativ?  Er en grunn til at ca 95% av de som går ned går opp igjen, ikke sikkert det holder å bare motivere.

Anonymkode: 7ca09...8fe

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan motivere. Andre i samme situasjon? Syns dette er veldig vanskelig. Dette er jo snakk om livsfarlige kilo som kan gi konsekvenser på kort og langsiktig plan.. 

Han er en blid og aktiv mann, jobber masse, aktiv med sønnen vår og en sterk ressurs i hjemmet vårt. Så det er ingen sofagris som ligger å depper hele dagen heller. Kan faktisk nesten ikke forstå at disse kiloene sitter så hardt som de gjør mtp livsstilen hans. 

Noen i hans sko som vet hva de trenger av partneren for å bli motivert?

Det er ikke egentlig noe du kan gjøre, ts. Det er det viktig at du forstår og tar innover deg.

Når folk er overvektige har de en psykisk lidelse. De må både innse at de har en sykdom, tørre å innrømme det for seg selv og omgivelsene, våge å søke hjelp for den og være villige til å legge ned steinhard jobbing. Det som ofte hjelper er et hardt, skarpt sjokk som gjør at vissheten om at fedme er dødelig blir konkret og håndterbar. For du har jo rett. Fedme er mye mer dødelig enn corona. Men ingen får panikk, fordi døden ikke vises i sin groteske realitet på forsiden av VG. Mennesket behøver at døden blir konkret for å bli redd nok til å sette inn innsats. 

Men han må innse. Han må søke hjelp. Han må ønske å leve.

Anonymkode: 8d1d7...8e2

Skrevet

Mosjon er sunt og bra. Veldig sunt og bra, men når det kommer til vektnedgang er det nok energiinntaket som må reduseres. Man skal mosjonere fryktelig mye for å få noe særlig effekt på vekta. Så mye mosjon er det vanskelig å få til samtidig med alle andre daglige gjøremål. Dessuten medfører mosjon/trening at man blir mer sulten.

Altså: mosjoner, men spis samtidig mindre og noe med lavere energiinnhold.

For mange er dette vanskelig da god og mye mat oppleves som viktig i livet. Diett er jævla kjipe greier.

Anonymkode: 92483...e2f

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Trening/aktivitet betyr lite når det gjelder vekt. Det handler om kosthold.

Anonymkode: 86095...5a4

• Liker 4
Skrevet

Sannsynligheten er stor for at han smugspiser, chips, sjokolade osv bak din rygg, ikke for å være slem, men av matavhengighet. Han vil nok ikke innrømme dette, er sikkert ikke helt klar over hvor mye han putter i seg selv heller, eller han skammer seg, men man blir ikke så stor uten grunn. Han trenger hjelp og må innse dette om han ønsker å se barna sine vokse opp. 

Anonymkode: e5bf7...b67

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sannsynligheten er stor for at han smugspiser, chips, sjokolade osv bak din rygg, ikke for å være slem, men av matavhengighet. Han vil nok ikke innrømme dette, er sikkert ikke helt klar over hvor mye han putter i seg selv heller, eller han skammer seg, men man blir ikke så stor uten grunn. Han trenger hjelp og må innse dette om han ønsker å se barna sine vokse opp. 

Ønsker å se barna sine vokse opp faktisk. Hvor dødelig mener du bmi på 39 er?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å se barna sine vokse opp faktisk. Hvor dødelig mener du bmi på 39 er?

Du tror BMIen vil gå nedover om han ikke gjør noe med det? BMI på over 35 er sykelig fedme og gir risiko for helseproblemer tidlig død. 

Skrevet

Be mannen om å lese seg opp/les dere sammen opp på medikamenter som Mysimba eller Saxenda.

Jeg startet på Mysimba 1. september og har til nå gått ned fra 120 til 106 kilo. 

Anonymkode: f60b0...b6d

Gjest Alterego666
Skrevet (endret)

Jeg ga henne masse kjærlighet og viste henne at hun er deilig og sexy (noe som stemmer). Likevel var jeg tydelig på at jeg ønsket å bli gammel med henne og at så mange som mulig av disse årene skal vi begge være friske og ha kropper som klarer å utføre de arbeidsoppgavene vi ønsker å gi kroppene.

En dag bare tok hun grep, og er på full fart mot normalvekt.

Endret av Alterego666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...