AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Noen holder på oppskrifter fra oldemors kokebok som om det var en statshemmelighet. "Denne oppskriften har vært i familien i generasjoner og i familien skal jaggu mormors krydderkake med den unike topsecret ingrediensen forbli. " Det var jo til og med en reklame for noen år siden hvor ei dame måtte snike seg ned med lommelykt midt på natta for å få tilgang til en familieoppskrift hos svigerfamilien. Hvorfor egentlig? Jeg forstår det jo hvis oppskriften brukes kommersielt og har blitt et varemerke eller er planlagt å brukes til noe unikt, men ellers strever jeg med å forstå hvorfor man ikke ønsker å dele. Oppskriftene er ofte gode, men hvor er logikken i at andre ikke skal få ta del i dette og gjenskape en god opplevelse? Hvorfor ikke unne noen å kunne lage noe de liker? Hva er så farlig med å dele på gledene så lenge du ikke taper penger på det? Er folk redd for at noen kan lage oppskriften enda bedre? Anonymkode: 9a0a7...4ad 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Jeg har en slik oppskrift, og for min del deler jeg den ikke fordi jeg har lyst til å servere gjestene mine noe de ikke får noen andre plasser, og heller ikke kan lage selv. Jeg er ikke en mesterkokk eller mesterbaker, tvert i mot, men akkurat denne ene retten får jeg til på en veldig god måte, og da er det litt hyggelig for meg å få lov til å servere gjestene mine noe unikt. Anonymkode: ad604...865 11
altflyter Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 (endret) Hvis du studerer blant annet matgrupper på Facebook og matblogger, så blir plutselig din hemmelige familieoppskrift brukt av andre og presentert som deres egen. Jeg har en del familieoppskrifter jeg gjerne deler ut til nære venner, men jeg vil faktisk ikke at oldemor sine kjøttboller skal legges ut av en blogger som påstår det er hennes egen oppskrift.. Endret 17. november 2020 av altflyter 14
Aricia Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 23 minutter siden, altflyter skrev: Hvis du studerer blant annet matgrupper på Facebook og matblogger, så blir plutselig din hemmelige familieoppskrift brukt av andre og presentert som deres egen. Jeg har en del familieoppskrifter jeg gjerne deler ut til nære venner, men jeg vil faktisk ikke at oldemor sine kjøttboller skal legges ut av en blogger som påstår det er hennes egen oppskrift.. Det som er enda mer problematisk er når kommersielle bloggere stjeler andres oppskrifter og direkte eller indirekte tjener penger på å presentere dem som sine egne. Oppskrifter er ikke beskyttet av opphavsrett, så det kan hvem som helst gjøre uten å bryte noen lov. De fleste vil forsøke å kreditere dem de har fått en oppskrift av, mens andre svært gjerne tar hele æren og all den økonomiske gevinsten selv, mens de viser til det strengt juridiske når noen tar dem i klipp og lim. Caroline Berg Eriksen er feks en influencer som har blitt tatt i dette flere ganger - hun har copy-pastet oppskrifter ordrett fra både Lise von Krogh og Veganmisjonen uten å kreditere, for så å publisere dem som sine egne i sine kommersielle SoMe-kanaler. 13
Pinkee Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, Aricia skrev: Det som er enda mer problematisk er når kommersielle bloggere stjeler andres oppskrifter og direkte eller indirekte tjener penger på å presentere dem som sine egne. Oppskrifter er ikke beskyttet av opphavsrett, så det kan hvem som helst gjøre uten å bryte noen lov. De fleste vil forsøke å kreditere dem de har fått en oppskrift av, mens andre svært gjerne tar hele æren og all den økonomiske gevinsten selv, mens de viser til det strengt juridiske når noen tar dem i klipp og lim. Caroline Berg Eriksen er feks en influencer som har blitt tatt i dette flere ganger - hun har copy-pastet oppskrifter ordrett fra både Lise von Krogh og Veganmisjonen uten å kreditere, for så å publisere dem som sine egne i sine kommersielle SoMe-kanaler. Jepp! I dagens samfunn er dette det verste, sånn egentlig! Andre kan tjene penger på å tilegne seg din spesialitet. Tidligere gikk det mer i at, jeg/vi vil ha muligheten til å servere noe unikt, noe du ikke får hos andre familier. Vet at barna til ei dame ble drittsure, fordi moren røpet den hemmelige ingrediensen i en familierett. " Da kan jo alle lage slik" var tilbakemeldingene. Og, det var rimelig voksne barn. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Det er da ganske så menneskelig å ville ha noe som får en til å føle seg spesiell? Vil du ha denne kaken, må du komme til MEG! Det er kjipt når man har gitt vekk en kakeoppskrift, og i neste selskap har den andre personen tatt med DIN kake, og får alt skrytet over hvor god oppskrift det er.. Jeg synes det er mer rart å bli sur om noen ikke vil gi fra seg en god oppskrift, enn å tviholde på oppskriften. Jeg synes selv det er stas at det er jeg som lager den beste sjokoladekaken i slekten, som alle sikler på og ber meg om å lage til alle anledninger. I'm so special, woho Anonymkode: e4ea4...29c 5
altflyter Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 26 minutter siden, Aricia skrev: Det som er enda mer problematisk er når kommersielle bloggere stjeler andres oppskrifter og direkte eller indirekte tjener penger på å presentere dem som sine egne. Oppskrifter er ikke beskyttet av opphavsrett, så det kan hvem som helst gjøre uten å bryte noen lov. De fleste vil forsøke å kreditere dem de har fått en oppskrift av, mens andre svært gjerne tar hele æren og all den økonomiske gevinsten selv, mens de viser til det strengt juridiske når noen tar dem i klipp og lim. Caroline Berg Eriksen er feks en influencer som har blitt tatt i dette flere ganger - hun har copy-pastet oppskrifter ordrett fra både Lise von Krogh og Veganmisjonen uten å kreditere, for så å publisere dem som sine egne i sine kommersielle SoMe-kanaler. Det er nettopp det. Skremmende mange tjener penger på det som oppleves som tyveri. Det er ikke ulovlig å stjele oppskrifter, men det er dårlig gjort å påstå at «dette er min oppskrift som jeg har laget» og så kommer det fra noen andres oppskriftsbok... forøvrig: å legge til en ss sukker eller en ekstra skje med smør er ikke å ha laget oppskriften selv.... 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, altflyter skrev: Det er nettopp det. Skremmende mange tjener penger på det som oppleves som tyveri. Det er ikke ulovlig å stjele oppskrifter, men det er dårlig gjort å påstå at «dette er min oppskrift som jeg har laget» og så kommer det fra noen andres oppskriftsbok... forøvrig: å legge til en ss sukker eller en ekstra skje med smør er ikke å ha laget oppskriften selv.... Dette har jeg sett flere ganger, de stjeler en oppskrift, og forsvarer det at "men jeg har pyntet med hele kinderegg, ikke halve, og ringlet over mørk sjokolade i tillegg!", og da er det noe heeeelt annet... Anonymkode: e4ea4...29c 7
altflyter Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg sett flere ganger, de stjeler en oppskrift, og forsvarer det at "men jeg har pyntet med hele kinderegg, ikke halve, og ringlet over mørk sjokolade i tillegg!", og da er det noe heeeelt annet... Anonymkode: e4ea4...29c Men alle vet at hele vs halve Kinderegg endrer alt 😂 2
Aricia Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ganske så menneskelig å ville ha noe som får en til å føle seg spesiell? Vil du ha denne kaken, må du komme til MEG! Det er kjipt når man har gitt vekk en kakeoppskrift, og i neste selskap har den andre personen tatt med DIN kake, og får alt skrytet over hvor god oppskrift det er.. Jeg synes det er mer rart å bli sur om noen ikke vil gi fra seg en god oppskrift, enn å tviholde på oppskriften. Jeg synes selv det er stas at det er jeg som lager den beste sjokoladekaken i slekten, som alle sikler på og ber meg om å lage til alle anledninger. I'm so special, woho Anonymkode: e4ea4...29c I tillegg tenker jeg at når det virkelig gjelder familieoppskrifter som har gått i arv i noen generasjoner, så følger det et slags ansvar med det å ha fått dem overlevert. Det blir som å arve et gammelt vevet åkle, eller en hjemmesydd bunad eller dåpskjole - man vil forvalte det i respekt for sine formødre, for å bli litt pompøs. Men jeg mener det faktisk alvorlig: Å ta vare på slike ting, også noe såpass enkelt som en oppskrift, det er å hedre verdien av kvinners arbeid og hverdag gjennom historien. Man selger ikke dåpskjolen tippoldemor sydde til høystbydende på Finn, liksom. 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 2 minutter siden, Aricia skrev: I tillegg tenker jeg at når det virkelig gjelder familieoppskrifter som har gått i arv i noen generasjoner, så følger det et slags ansvar med det å ha fått dem overlevert. Det blir som å arve et gammelt vevet åkle, eller en hjemmesydd bunad eller dåpskjole - man vil forvalte det i respekt for sine formødre, for å bli litt pompøs. Men jeg mener det faktisk alvorlig: Å ta vare på slike ting, også noe såpass enkelt som en oppskrift, det er å hedre verdien av kvinners arbeid og hverdag gjennom historien. Man selger ikke dåpskjolen tippoldemor sydde til høystbydende på Finn, liksom. Ja, jeg merker selv jeg blir provosert når et søskenbarn serverer noe hun kaller "Mormor sine kjøttkaker", men så har hun gjort masse endringer og lagt til ingredienser vår kjære mormor ville rotert i graven om hun hadde hørt om.. Greit nok du vil eksperimentere med chili og hvitløk i kjøttkaker, men da kaller du det noe helt annet enn Mormor sine.. Tenker det er enda verre om oppskriftene blir besudlet av utenforstående. Anonymkode: e4ea4...29c 2
T-Rex Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 Aldri hørt om. Det er kantarellsteder som er hemmelige.
Hoppetaujenta Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Ja til hemmeligholdelse og godt vakthold når det kommer til å bevare spesialoppskrifter og kjempegode f.eks. moltesteder m.m. i familien! Vet alle om det, så blir alle lei av det og da har det mistet mystikken. 1
Rararara Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 Tante Alices gulrotkake blir jo ikke helt det samme om alle i familien får oppskriften på herligheten (og ikke minst finner ut at den faktisk er meget lett å lage..)
Hotwife Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 8 timer siden, T-Rex skrev: Aldri hørt om. Det er kantarellsteder som er hemmelige. Å multesteder. Nåde den som trer inn på det territoriet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå