Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må spise reint og aldri ferdigmat alltid for å gå ned i vekt.

Det er uansett utvilsomt sant at ordentlig mat laget av råvarer er mye sunnere enn fabrikkprodusert mat. Det sier seg i grunnen selv.

Kunstig søting blir oppfattet av kroppen som sukker, så du blir feit av det.

Kunstige søtningsstoffer er fryktelig lite bra for kroppen. Hvorfor i all verden vil noen (så mange) ha i seg det?

Anonymkode: ba721...988

Anonymkode: f80a2...e00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TheCatLady

Det er ikke vitenskapelig bevist at kunstig søtning er skadelig eller det jeg har funnet er det brukt store mengder utover normal mengde når de skal teste det og da finner de at det for eksempel kan endre tarmfloraen. 

Allikevel er i hvert fall jeg skeptisk til det. Jeg drakk sukkerfri brus og spiste matvarer med kunstig søtning før, men fikk ekstreme luftsmerter av det og merker det på magen når jeg har spist noe med det. Mulig jeg har en sensitiv mage, men jeg holder meg i hvert fall unna det. 

I tillegg synes jeg det er merkelig at mange synes det er greit å drikke store mengder sukkerfri brus og spise ting som inneholder kunstig søtning, og gjerne hver dag. Jeg er skeptisk til hele greia, men stapper vel i meg annet som ikke er bra for meg :) Men det blir i hvert fall ikke hver dag da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal spise ofte, men lite når man slanker seg. Helst 6 måltider. Jeg har forsøkt. Umulig. Vanskelig holde kontroll på kalorier når man spiser ofte. Og man holder seg kun bittelitt mett og blir rask sulten. En gulrot som mellommåltid holder ikke lenge. Gjorde motsatt og spiser kun 3 måltid nå. Har gått ned 15kg på 7 måneder. Jeg vet at frokost, lunsj og middag kan inneholde en viss mengde kalorier. Og jeg lager mat som metter lenge. 

At melk er usunt. En kollega (utenlandsk) så dette. At man ikke går ned i vekt av å spise melkeprodukter. Men godt mulig det er riktig i hjemlandet hennes. Vi har jo lettmelk og yoghurt med lite sukker og fett. Om man bruker melk rett fra kuen uten å skille den vil jo det gi mer kalorier. 

At 30min tur hver dag hjelper å gå ned i vekt. Iflg en app ville jeg forbrent 130 kalorier om jeg går i middels gange. Rask gange 170. Då er det faktisk lettere å kunne ned på 1-200 kalorier. Eller så må man gå en god del lengre. Men kan hvertfall ikke spise likt som før og tro man går ned i vekt av kort tur langs flat gangvei. 

At ulik mat skal øke forbrenningen. Selleri, vann med sitron og annet tull. Godt mulig noe skal hjelpe, men om man veier 100kg og ikke går ned i kalorier, men tror man går ned av å spise en bit selleri hver dag....nei, da har man tatt feil!

At Pepsi Max gjør at man får mer sukkerkick og går opp i vekt. Altså, det er null kalorier. Og ja, noen blir kanskje søtsyk, men grunnen til at folk drikker Max er jo fordi det er uten sukker. Og de personene vil sikkert alltid være litt sukkersyk. Jeg kjenner flere som har gått ned av å bytte ut et ekstra måltid eller ta et glass Pepsi Max når søtsuget kjennes. De har gått ned fordi de har spart kalorier. 

Anonymkode: 77c56...c9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man skal spise ofte, men lite når man slanker seg. Helst 6 måltider. Jeg har forsøkt. Umulig. Vanskelig holde kontroll på kalorier når man spiser ofte. Og man holder seg kun bittelitt mett og blir rask sulten. En gulrot som mellommåltid holder ikke lenge. Gjorde motsatt og spiser kun 3 måltid nå. Har gått ned 15kg på 7 måneder. Jeg vet at frokost, lunsj og middag kan inneholde en viss mengde kalorier. Og jeg lager mat som metter lenge. 

At melk er usunt. En kollega (utenlandsk) så dette. At man ikke går ned i vekt av å spise melkeprodukter. Men godt mulig det er riktig i hjemlandet hennes. Vi har jo lettmelk og yoghurt med lite sukker og fett. Om man bruker melk rett fra kuen uten å skille den vil jo det gi mer kalorier. 

At 30min tur hver dag hjelper å gå ned i vekt. Iflg en app ville jeg forbrent 130 kalorier om jeg går i middels gange. Rask gange 170. Då er det faktisk lettere å kunne ned på 1-200 kalorier. Eller så må man gå en god del lengre. Men kan hvertfall ikke spise likt som før og tro man går ned i vekt av kort tur langs flat gangvei. 

At ulik mat skal øke forbrenningen. Selleri, vann med sitron og annet tull. Godt mulig noe skal hjelpe, men om man veier 100kg og ikke går ned i kalorier, men tror man går ned av å spise en bit selleri hver dag....nei, da har man tatt feil!

At Pepsi Max gjør at man får mer sukkerkick og går opp i vekt. Altså, det er null kalorier. Og ja, noen blir kanskje søtsyk, men grunnen til at folk drikker Max er jo fordi det er uten sukker. Og de personene vil sikkert alltid være litt sukkersyk. Jeg kjenner flere som har gått ned av å bytte ut et ekstra måltid eller ta et glass Pepsi Max når søtsuget kjennes. De har gått ned fordi de har spart kalorier. 

Anonymkode: 77c56...c9c

Enig, å gå rundt og spise mange små måltider og aldri føle seg ordentlig mett, er en oppskrift på katastrofe føler jeg. Ren tortur 😅

Anonymkode: 37816...c6c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 9.32, Hr. Aktiv skrev:

Man kan bli slank av å sitte i sofaen og overspise usunn mat.

Akkurat det er vel ingen myte som folk tror på.

Men jeg har hørt overvektige være overbevist om at de er overvektige fordi de spiser for lite, og at de vil gå ned i vekt om de spiser mer. Det kan de for så vidt ha rett i, om de kutter ut mat med masse kalorier med mat som har lite kalorier. Da kan de spise mer, og samtidig gå ned i vekt. Jeg hadde en venninne som lagde ekstremt mye styr rundt dette i ethvert måltid hun spiste mens hun gikk ned i vekt. Etter første knekkebrød begynte hun å okke seg over at hun var sååååå mett, men at hun likevel måtte presse i seg to knekkebrød til. Selv om hun nesten ikke klarte en bit til. Veldig overdramatiserende med andre ord. 

Men jeg har aldri hørt noen overvektige si at de blir slanke av å overspise usunn mat i sofaen.

Anonymkode: 26eb0...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man ikke kan være inaktiv og slank. Utrolig mange som tror jeg er aktiv fordi jeg er slank, når sannheten er at jeg har ME. Handler heller om kosthold: spiser ikke mer enn jeg forbrenner. 

Anonymkode: 3b0f5...317

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kolesterol er usunt. Denne myten skulle jeg sett at folk snart sluttet å tro på. Det var en teori som aldri har bevist og som har blitt motbevist. Likevel tror de fleste på denne. Spis masse kolesterol, folkens. Kolesterol er SUNT. Kroppen klarer å lage mye kolesterol selv, men det er absolutt ikke usunt å spise kolesterol. Ca 20% av alt kolesterolet i kroppen er i hjernen. Ikke så rart at vi har sett en oppblomstring av nevrodegenerative sykdommer når vi ikke gir hjernen alt kolesterolet den TRENGER. For å forme nye synapser i hjernen trengs kolesterol. Altså trenger vi masse kolesterol for å opprettholde hukommelse og hjernefunksjon. En veldig vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap og tap av hjernefunksjon.

Anonymkode: 611d6...6c6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lama_Drama skrev:

Du svarer jo på noe annet en det jwg skriver, altså ser jeg ikke behovet for å diskutere videre med deg. Jeg forholder meg til myter i kostholdsverden og det er en myte at man kan spise noe som gir «detox».

14 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Hen skrev at det ikke finnes noe man kan spise eller drikke som vil være en detox, og det er sant. Det du skriver nå er jo en helt annen sak. Du diskuterer med deg selv.

Det er jo det samme. Det er ikke en myte at man kan spise eller drikke noe som gir detox-effekt. Ikke detox-effekt som at maten i seg selv renser kroppen, men detox-effekt i den forstand at man får ut noen stoffer man vil ha ut. Og nøkkelen til dette er kostholdet. Man må spise og drikke riktig for å få denne effekten. Man må blant annet spise noe med mye kolin og metionin, (som du nesten bare finner i animalske råvarer og folk flest spiser for lite av) for å få bukt med fettlever. Hadde det vært spesifisert at juice detox er en myte, så hadde jeg vært enig, men detox er ikke en myte. Lever har begrenset kapasitet. Ca 25% av oss har ikke-alkoholisk fettlever... Det er et veldig høyt tall.

Anonymkode: 660e9...4d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det samme. Det er ikke en myte at man kan spise eller drikke noe som gir detox-effekt. Ikke detox-effekt som at maten i seg selv renser kroppen, men detox-effekt i den forstand at man får ut noen stoffer man vil ha ut. Og nøkkelen til dette er kostholdet. Man må spise og drikke riktig for å få denne effekten. Man må blant annet spise noe med mye kolin og metionin, (som du nesten bare finner i animalske råvarer og folk flest spiser for lite av) for å få bukt med fettlever. Hadde det vært spesifisert at juice detox er en myte, så hadde jeg vært enig, men detox er ikke en myte. Lever har begrenset kapasitet. Ca 25% av oss har ikke-alkoholisk fettlever... Det er et veldig høyt tall.

Anonymkode: 660e9...4d9

Jeg oppfattet det slik at hen siktet til alle disse matvarene/drikkevarene som markedsføres som "detox", som vil si at disse tingene skal "rense kroppen". Det er i hvert fall klart at hen ikke mente det du babler om nå, ellers hadde du ikke fått det svaret du fikk av vedkommende. Lurere å isåfall spørre hva vedkommende mente, i stedet for å starte en hel diskusjon med deg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
3 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg oppfattet det slik at hen siktet til alle disse matvarene/drikkevarene som markedsføres som "detox", som vil si at disse tingene skal "rense kroppen". Det er i hvert fall klart at hen ikke mente det du babler om nå, ellers hadde du ikke fått det svaret du fikk av vedkommende. Lurere å isåfall spørre hva vedkommende mente, i stedet for å starte en hel diskusjon med deg selv. 

Altså det kan jo være interessant allikevel og er relevant for tråden. Ikke nødvendig å være nedlatende av den grunn. Ja, det oppfattes i hvert fall litt nedlatende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TheCatLady skrev:

Altså det kan jo være interessant allikevel og er relevant for tråden. Ikke nødvendig å være nedlatende av den grunn. Ja, det oppfattes i hvert fall litt nedlatende. 

Det kan det godt være, men da kan jo vedkommende isåfall skrive det i egne innlegg, i stedet for å fortsette å diskutere med noen som tydeligvis ikke mente det slik som det ble oppfattet og som allerede har sagt at hen ikke ønsker å diskutere det videre på grunn av misforståelsen. Å da fortsette å diskutere, vil være "å diskutere med seg selv". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
4 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Det kan det godt være, men da kan jo vedkommende isåfall skrive det i egne innlegg, i stedet for å fortsette å diskutere med noen som tydeligvis ikke mente det slik som det ble oppfattet og som allerede har sagt at hen ikke ønsker å diskutere det videre på grunn av misforståelsen. Å da fortsette å diskutere, vil være "å diskutere med seg selv". 

Slik jeg ser det så prøver vedkommende å motbevise påstanden om at detox alltid er en myte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, TheCatLady skrev:

Slik jeg ser det så prøver vedkommende å motbevise påstanden om at detox alltid er en myte. 

Hen siterte et innlegg hvor hen sa sin mening om detox, og når vedkommende hen siterte da svarte at hen snakker om noe annet enn det innlegget handlet om, så oppfattet i hvert fall jeg det som om at det var en misforståelse. Når man snakker om detox, så er det som regel om disse teene og juicene som markedsføres som skal rense kroppen, ikke alt det andre hen har kommet med. Jeg sier ikke at det ikke er interessant eller relevant i forhold til denne tråden, men jeg synes det er en uting å fortsette å sitere noen for å fortsette en diskusjon som vedkommende har sagt at hen ikke ønsker å delta i på grunn av en klar misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte At brus med stevia som søtning er helseskadelig.  

Det er ikke stevia som er helseskadelig, det er det at den er blandet med sukker.

For mye sukker er helseskadelg.

Ikke myte Vil du ha brus med kun stevia som søtning i Norge så må du lage den selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det må være lavkarbo, keto, sukkerfritt / melkefritt,  raw food eller uraffinert for at du går ned i vekt.

Jeg har lagt om kostholdet mitt og spiser stort sett sunt med mye grønnsaker og egg,  men det er endel karbohydrater i kostholdet,  stort sett i form av grove kornprodukter og havregrøt. Noen ganger spiser dessuten boller og skolebrød til frokost . Da hopper jeg gjerne over lunch for å spare inn kalorier . For meg er det kalorier ut og kalorier inn som gjelder.  Jeg har gått ned i vekt selv med et kosthold med sjokolade, kake  og boller. Jeg spiser jo ikke fem boller i slengen da,  men koser meg gjerne flere ganger i uka,  mens jeg samtidig teller kalorier 

Anonymkode: 56c3c...be9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

At karbohydrater liksom er så forbanna "livsfarlig" å spise. 

Men folk som sutrer og klager over dette, velger jo samtidig å stappe innpå med for eksempel poteter eller brødskiver, og masse annet søppel.     

Anonymkode: 5373d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At allergivennlige matprodukter er slankemat.

Jeg spiser glutenfritt fordi jeg er nødt, i tillegg er det flerfoldige matvarer jeg blir syk av og som må unngås. Vanlig reaksjon hos andre når de får høre dette, er: "Jammen du trenger da ikke å slanke deg!"

Anonymkode: d3c4c...25b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...