Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, flygefisk1 skrev:

Tenkte det. 

Har alltid hatt en BMI på under 20 (mellom 14 og 18, 14 er selvfølgelig sykelig undervektig og er noe jeg ikke har vært på 1 år nå). Men kropper reagerer jo forskjellig på ting... Poenget er at jeg alltid har spist lite, men ofte - og har alltid vært tynn og slank. Du er jo eller har vært overvektig, og spiser da hvor store måltider når du først spiser?! Vil ikke si det er en bra ting. Da legger man jo på seg

At du alltid har vært tynn og slank betyr jo bare at du aldri har spist for mye. Det sier ingenting om at det er bra å spise ofte og lite eller mye og sjelden.

Anonymkode: 37816...c6c

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du alltid har vært tynn og slank betyr jo bare at du aldri har spist for mye. Det sier ingenting om at det er bra å spise ofte og lite eller mye og sjelden.

Tro meg, jeg kan ofte spise mye også. Hvor mange kalorier jeg får i meg løpet av en dag, vet ikke du noe om. 

Poenget her er at jeg alltid har spist lite, men ofte - og da får man/jeg i meg alle nødvendige kalorier løpet av dagen, selv om jeg ikke spiser flere store måltider løpet av dagen. 

Forstår ikke helt hva du argumenterer mot her. Tenker det er relativt logisk at man legger på seg fortere om man fråtser i seg 1-3 STORE måltider løpet av dagen. Kroppen bygger seg opp til å bli skrubbsulten, og da spiser du mer enn du behøver til det måltidet du har ventet på. Det er den fella mange går i når de egentlig skal slanke seg også (at det ender i overspising)

Har lest og hørt flere steder at det er anbefalt, og at det er bra og bedre for kropp og sinn.

Endret av flygefisk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Folk legger ulike ting i hva som er et stort og hva som er et lite måltid, så det er jo litt vanskelig å diskutere lite/ofte vs. mye/sjelden.

Det er jo hvor mye man spiser totalt som teller, så det er ikke sånn at man blir tynnere av å dele opp de to måltidene man vanligvis spiser i 6. Det er vel det som er myten, at å spise oftere gir høyere forbrenning og dermed at man går ned i vekt. Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, flygefisk1 skrev:

mhm.. og du har en BMI på hva? :) 

Bare dropp å bruke din egen og andres BMI som argumenter da. Det er masse ny forskning på fordelene ved periodisk faste. Det er bare å lese seg opp. 

Anonymkode: 78d44...e24

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, flygefisk1 skrev:

Tro meg, jeg kan ofte spise mye også. Hvor mange kalorier jeg får i meg løpet av en dag, vet ikke du noe om. 

Poenget her er at jeg alltid har spist lite, men ofte - og da får man/jeg i meg alle nødvendige kalorier løpet av dagen, selv om jeg ikke spiser flere store måltider løpet av dagen. 

Forstår ikke helt hva du argumenterer mot her. Tenker det er relativt logisk at man legger på seg fortere om man fråtser i seg 1-3 STORE måltider løpet av dagen. Kroppen bygger seg opp til å bli skrubbsulten, og da spiser du mer enn du behøver til det måltidet du har ventet på. Det er den fella mange går i når de egentlig skal slanke seg også (at det ender i overspising)

Har lest og hørt flere steder at det er anbefalt, og at det er bra og bedre for kropp og sinn.

At du, som er og alltid har vært slank og formodentlig metabolsk frisk, tåler å spise så ofte er én ting. Vi er mange som tåler det dårligere.

Personlig spiser jeg mindre totalt om jeg holder meg til 1-3 måltider enn om jeg skal spise ofte/hver 3. time.

Anonymkode: 67290...e0c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 10.32, Mynlen skrev:

At hvis man spiser en sjokolade har man «ødelagt dietten», og ingenting man gjør resten av dagen eller uken betyr noe, så det er bare å kjøre på med kalorier til neste morgen eller neste mandag.

De færreste tror vel dette. Men jeg sliter med ca 15 kilo overvekt og har en "spiseforstyrrelse" inni hodet. Om jeg forsøker å gå ned i vekt så er det helt utrolig hvordan tankemønstret i hodet mitt fuckes up om jeg spiser den sjokoladen. 

Det er som å ha en rød djevel på den ene skuldra som prøver å overbevise meg om at nå er dietten min så ødelagt at jeg bare kan drite i å fortsette. Dietten er ødelagt uansett... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, flygefisk1 skrev:

Jeg tenker at du burde akseptere at dette varierer fra person til person.

Personlig blir jeg mer sulten av å «småspise» flere ganger om dagen, og kan da ha tendens til å øke matmengden pr måltid litt etter litt. Spiser jeg færre måltider,  blir jeg likevel ikke skrubbsulten mellom måltidene og overspiser heller ikke. Jeg tror dette har sammenheng med hva jeg spiser når jeg først spiser, jeg sørger for å spise mat som holder blodsukkeret relativt jevnt.

Anonymkode: 90052...89a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, flygefisk1 skrev:

Spiste lite, men ofte - det er sunt  og ikke en myte. Hvis du vil forholde deg slank 

Jeg spiser mye (til jeg er stappe mett) og sjeldent. Holder meg slank. Så man må ikke det ;)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eilis skrev:

Jeg spiser mye (til jeg er stappe mett) og sjeldent. Holder meg slank. Så man må ikke det ;)

Samme her. Har aldri vært så slank (og sunn) som etter at jeg kutta ut det spise-ofte-tullet. Spiser to skikkelig store måltider om dagen, har superstabilt blodsukker og føler meg aldri sulten.

Anonymkode: 9cad6...1cc

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Har aldri vært så slank (og sunn) som etter at jeg kutta ut det spise-ofte-tullet. Spiser to skikkelig store måltider om dagen, har superstabilt blodsukker og føler meg aldri sulten.

Anonymkode: 9cad6...1cc

Samme her, spiser de også sent på dagen. Fungerer bedre enn noe annet😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Eilis skrev:

Har jeg skrevet at dette er fasiten til å være slank? Nei. 
Dette er bare èn av 1000 ting en kan gjøre. ;);) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, flygefisk1 skrev:

Ja, du har lest det flere steder fordi det gjentas til det kjedsommelige. Det betyr ikke at det er sant. Og slik oppstår myter. Som er poenget med tråden.

Les om periodisk faste som noen over her skrev.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fraværet av gift, eventuelt en kraftig reduksjon, vil jo være en detox. Som jeg sier, det er ikke matvaren i seg selv, men at man kutter ned på det som stresser leveren og nyrene. 

Og det var snakk om IKKE-alkoholisk fettlever. Altså ikke forårsaket av alkohol, men forårsaket blant annet av fruktose. Fruktose må innom leveren for å bli konvertert til glukose, og leveren klarer bare å konvertere ca 50 gram om dagen. Det overskytende blir konvertert til fett i leveren i påvente av ledig kapasitet. 

Oksalater er en annen ting som hoper seg opp i kroppen vår fordi vi spiser altfor mye av det, og de kan finnes i alle celler i kroppen. Hos noen går de til nyrene og lager nyrestein, hos andre kommer de seg til muskler og ledd og gir vondter, og hos andre lager det trøbbel i slimhinner (blant annet endometriose), hos andre kommer de seg inn i hjernen (det er bevist at de kan penetrere blod-hjerne-barrieren). 

Anonymkode: 660e9...4d9

Hen skrev at det ikke finnes noe man kan spise eller drikke som vil være en detox, og det er sant. Det du skriver nå er jo en helt annen sak. Du diskuterer med deg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, flygefisk1 skrev:

Periodisk faste er en kjent og effektiv måte for å oppnå vektnedgang. Om du egentlig spiser seks måltider til dagen og opprettholder vekten, så sier det seg selv at du går ned i vekt om du kutter ut to av de måltidene. Du skal ikke fråtse eller "ta igjen" i de måltidene du spiser, men spise helt normalt. Du vet ikke hva du snakker om, det er tydelig. 

Tenker også at det blir idiotisk av deg å bruke en persons tidligere overvekt mot henne i et forsøk til å fjerne hennes troverdighet i det hun sier, når du selv har vært/er (?) undervektig. Det at hun har gått såpass mye ned i vekt styrker bare hennes påstander om at dette er noe som fungerer. 

"Har lest og hørt" er heller ikke en kilde som gir deg noe mer troverdighet, bare så det er sagt. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En myte jeg er lei av å høre om i 2020, er at alle karbohydrater er usunt/dårlig for kroppen. I 2020 bør man faktisk vite bedre enn som så. Grove kornprodukter, frukt, bær, grønnsaker og ja - POTETER,  er viktige næringskilder for kroppen (i moderasjon, som alt annet). Det er verken bra å spise for mye fett, for mye protein eller for mye karbohydrater (fordi det fører til vektøkning), men et sammensatt kosthold med proteiner, SUNT (umettet, flerumettet) fett og komplekse karbohydrater, er bevist å være bra for kroppens generelle helse, med mindre man har spesifikke sykdommer som gjør at man eventuelt må kutte ned på enkelte matgrupper. Dermed kan man egentlig konkludere med at ja, lavkarbo kan være passende for endel, selv diabetikere kan ha nytte av å spise mindre karbohydrater, men (sunne) karbohydrater er ikke fienden!

https://nhi.no/kosthold/ernaring/karbohydrater/?page=3

https://forskning.no/mat-og-helse/matforskere-er-uenig-om-mye-men-dette-mener-de-fleste-er-sunt/1260508

Anonymkode: e2462...4f7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lisa Rowe said:

Kalori er en måleenhet for matens energiinnhold. Skjønner hva du prøvde å formidle, men en kalori er altså en kalori... Blir litt som å si "Et kilo er ikke et kilo." Det har ingenting å si om det er et kilo med fjær eller et kilo med bly, det er fortsatt et kilo. 

Ja, det stemmer at en kalori er en kalori, men det er altså en måleenhet som sier hvor mye varme man får når man brenner maten i et kammer. Det er altså noe fundamentalt annet enn hva som skjer i kroppen. Derfor er det faktisk helt meningsløst å si at "en kalori er en kalori" når man snakker om hva maten gjør med kroppen. Det er selvsagt slik at i langvarig kalorioverskudd eller -underskudd vil man gå opp eller ned i vekt, men det er slett ikke et enkelt mattestykke hvor man kun trenger å ta hensyn til hvor mange kalorier en matvare ville gitt i et brennkammer. Vi kan måle alt i kalorier, men det er ikke det kroppen gjør. Den bruker det vi spiser til å bygge muskler, fett og annet vev, og noe går mer eller mindre rett gjennom, avhengig bl.a av tarmfloraen.

"En kalori er en kalori" har vært en katastrofe for både dem som vil gå opp i vekt eller ned i vekt, for mange har innbilt seg at de like godt kan bytte ut f.eks laks eller bønner med sjokolade eller ris, så lenge kaloriinnholdet er det samme. Hvis man i stedet hadde blitt fortalt sannheten, altså at næringsstoff ditt og datt gjør slik og sånn med kroppen, kunne man forholdsvis enkelt justert både vekt, kroppsbygning og helse, uten å gå hverken sulten eller overmett, og helt uten å telle kalorier.

Anonymkode: 14bd1...d83

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer at en kalori er en kalori, men det er altså en måleenhet som sier hvor mye varme man får når man brenner maten i et kammer. Det er altså noe fundamentalt annet enn hva som skjer i kroppen. Derfor er det faktisk helt meningsløst å si at "en kalori er en kalori" når man snakker om hva maten gjør med kroppen. Det er selvsagt slik at i langvarig kalorioverskudd eller -underskudd vil man gå opp eller ned i vekt, men det er slett ikke et enkelt mattestykke hvor man kun trenger å ta hensyn til hvor mange kalorier en matvare ville gitt i et brennkammer. Vi kan måle alt i kalorier, men det er ikke det kroppen gjør. Den bruker det vi spiser til å bygge muskler, fett og annet vev, og noe går mer eller mindre rett gjennom, avhengig bl.a av tarmfloraen.

"En kalori er en kalori" har vært en katastrofe for både dem som vil gå opp i vekt eller ned i vekt, for mange har innbilt seg at de like godt kan bytte ut f.eks laks eller bønner med sjokolade eller ris, så lenge kaloriinnholdet er det samme. Hvis man i stedet hadde blitt fortalt sannheten, altså at næringsstoff ditt og datt gjør slik og sånn med kroppen, kunne man forholdsvis enkelt justert både vekt, kroppsbygning og helse, uten å gå hverken sulten eller overmett, og helt uten å telle kalorier.

❤️

Anonymkode: f80a2...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hjernen trenger noen fettsyrer, men ikke mye fett. Det som får hjernen til å fungere er glukose, og naturlig sådan, i hele matvarer som frukt.

Anonymkode: 0785b...d61

Hjernen består av 60 prosent fett og cellene trenger naturlig fett for å fornye seg og opprettholde best mulig funksjon gjennom livet

Anonymkode: 48c2f...6ec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater er giftig/farlig/ det som alene gjør deg feit. 

Man må spise reint og aldri ferdigmat alltid for å gå ned i vekt.

Keto er smart.

Du må spise frokost.

Du må spise proteiner raskt etter trening for at det skal funke.

Detox renser kroppen og er noe man trenger.

Kunstig søting blir oppfattet av kroppen som sukker, så du blir feit av det.

Osv 

Anonymkode: ba721...988

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg allerede skrevet om i et annet innlegg i denne tråden, om du blar litt lengre ned fra det innlegget av meg som du siterte her. 

Edit: Dessuten svarte jeg kun på at en kalori er en kalori, fordi det er det. På samme måte som at et kilo er et kilo, uavhengig av hva det er som veies. Jeg er delvis enig i det både du og vedkommende jeg svarte skrev, men som sagt, les mine andre innlegg om dette temaet i denne tråden, det er ikke vits å skulle drive å gjenta meg selv. :) 

Endret av Lisa Rowe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...