Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hipparchia skrev (44 minutter siden):

Poenget var at du påstår du spiser kjempemasse uten å gå opp i vekt, men så kommer det fram at du kutter ut store næringsgrupper som igjen fører til du kan spise mer mat fordi maten har mindre energi. Hadde du spist mat med mer energi kunne du ikke spist like mye. Ergo energi inn og ut = vektnedgang eller vektoppgang. Ris og pasta er gode energikilder på karbohydrater som er viktig i en aktiv dag. Velger man riktig sort kan begge være gode kilder på fiber, som er viktig for tarmene og som mange sliter med å få i seg nok. Det er en grunn til ris er en stor favoritt hos fitnessutøvere. Pasta kan og være en svært god kilde til proteiner. MEN man kan ikke stappe i seg all verdens av pasta og ris og enda tro man kan holde seg tynn som ei flis. Når det kommer til kosthold bør alt spises med måte og varieres. 

At alt må spises er jeg totalt uenig i. Det finnes og produseres mat i dag vi rett og slett ikke trenger. Min erfaring  og det jeg har lært er at man må fokusere på de mest næringsholdige matvarer som finnes å få tak i dag , og hva er så det? Jo det er grønnsaker som vokser over jorden. De er ikke bearbeidet tilsatt noe som helst gror fort og får næring av sollys, inneholder mengder av vitaminer og mineraler slik at man får i seg dette naturlig. Det er direkte feil og gammeldags viten å påstå at ris ig paste er bra greier. Spiser man dette sammen med proteiner er det ikke bra. Stivelse omdannes til sukker nesten på samme måte som rent glucose gjør. I dager det neppe noen nyttige næringsstoffer igjen i disse matvarene. Hvilke viktige næringsgrupper mener du jeg går glipp av ved det kostholdet jeg har beskrevet? Jeg var nettopp å sjekket mine verdier hos lege viser at det er veldig bra, derfor er jeg veldig oppsatt på å formidle dette og avlive noen myter rundt inngrodde feilaktige kostholdsopplysninger, igjen jeg er ingen ekspert for jeg kjenner kun til min egen erfaring. Likevel synes jeg det er leit at du fremmer dårlig næringsfattig som nødvendig. Hva mener du om sukker, er det bra også?? Eller kan vi leve uten det? 

Endret av Villvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (16 minutter siden):

Nei, men mekanismene er jo de samme - man går i kaloriunderskudd på lavkarbo også hvis man går ned i vekt. For noen er det en fin måte å oppnå energiunderskudd på, for andre er rammene altfor trange og setter for store begrensninger. Det er ikke en diett som passer alle typer mennesker, og den er ikke noe mer "magisk" enn andre dietter. 

For meg handler det om å få kroppen til å fungere mest  mulig optimalt, da har jeg erfart at å telle kalorier er tull. Få orden på hormoner og vitale organiske funksjoner gjennom sunn kost noe jeg er heldig å ha oppnådd og gjerne vil formidle til folk som sliter. avlive noen inngrodde kostholdsmyter som kaloritelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Villvin said:

For meg handler det om å få kroppen til å fungere mest  mulig optimalt, da har jeg erfart at å telle kalorier er tull. Få orden på hormoner og vitale organiske funksjoner gjennom sunn kost noe jeg er heldig å ha oppnådd og gjerne vil formidle til folk som sliter. avlive noen inngrodde kostholdsmyter som kaloritelling.

Du sprer jo bare flere myter... 🙄

Kaloritelling er ikke en myte, det er ren matematikk. Blir som å si at å telle brødskiver er en myte. Det er jo ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (7 minutter siden):

Du sprer jo bare flere myter... 🙄

Kaloritelling er ikke en myte, det er ren matematikk. Blir som å si at å telle brødskiver er en myte. Det er jo ikke mulig. 

Dette med "ren matematikk" er i beste fall vitenskaplig omstridt. Folk gjentar det her inne til de blir blå i ansiktet, men vi forbrenner altså ikke kalorier likt pga mange faktorer: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories

Anonymkode: 78d44...e24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kaloritelling er en myte! Det handler om å få orden på hormonbalansen, først og fremst insulin. Det handler videre om å spise slik at kroppen til ikke lenger drives av glucose  men på en naturlig måte forbrenner lagret fett. Da må man aller først tenke på hva som trigger produksjon av  insulin og om kroppen har blitt mer eller mindre  insulinresistent, hvis det er tilfellet vil fett lagres i fettcellene uavhengig av kaloriinntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette med "ren matematikk" er i beste fall vitenskaplig omstridt. Folk gjentar det her inne til de blir blå i ansiktet, men vi forbrenner altså ikke kalorier likt pga mange faktorer: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories

Telling av kalorier er ren matematikk. Forbrenningen av dem er mer kompleks. Men det er jo en haug med kompliserende faktorer uansett hvilken diett eller metode man går for. Kaloritelling fungerer for mange. Det holder faktisk med et estimat, vi trenger ikke vite på kalorien hvor mye vi inntar eller forbrenner. Det er et verktøy for å redusere energiinntaket. 

Det finnes ingen metoder/verktøy som fungerer for alle. Dessverre. Hadde vært innmari enkelt om det gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen metoder/verktøy som fungerer for alle. Dessverre. Hadde vært innmari enkelt om det gjorde det. 

Men det er jo ikke metoden som feiler, det er gjennomføringsevnen hos den enkelte. 

Anonymkode: 9cad6...1cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Villvin said:

Jo kaloritelling er en myte! Det handler om å få orden på hormonbalansen, først og fremst insulin. Det handler videre om å spise slik at kroppen til ikke lenger drives av glucose  men på en naturlig måte forbrenner lagret fett. Da må man aller først tenke på hva som trigger produksjon av  insulin og om kroppen har blitt mer eller mindre  insulinresistent, hvis det er tilfellet vil fett lagres i fettcellene uavhengig av kaloriinntak. 

Hva er en myte med kaloritelling? Du forstår at det bare handler om å legge sammen tall? Det er ikke en myte, det er et verktøy. 

Det andre du slenger ut av deg er så unyansert at det blir umulig å ta deg seriøst. "Få orden på hormonbalansen"... Nei... Inntar du mer energi enn du bruker er det samma f hva hormonbalansen din sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Telling av kalorier er ren matematikk. Forbrenningen av dem er mer kompleks. Men det er jo en haug med kompliserende faktorer uansett hvilken diett eller metode man går for. Kaloritelling fungerer for mange. Det holder faktisk med et estimat, vi trenger ikke vite på kalorien hvor mye vi inntar eller forbrenner. Det er et verktøy for å redusere energiinntaket. 

Ok, selvsagt kan man telle kalorier som en mattelek, men de fleste gjør jo det fordi det skal være sammenheng med hvor mye og hvordan man forbrenner... Ellers har det jo ikke så mye mening? 

Leste du forresten lenken jeg la inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke metoden som feiler, det er gjennomføringsevnen hos den enkelte. 

Anonymkode: 9cad6...1cc

Men når metoden ikke er et universalverktøy som passer de mange ulike faktorene som påvirker gjennomføringsevnen er ikke metoden god nok som universalverktøy. Vi kan ikke se bort fra menneskets hjerne når vi skal anbefale metoder for vektnedgang. Hjernen er det viktigste verktøyet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, selvsagt kan man telle kalorier som en mattelek, men de fleste gjør jo det fordi det skal være sammenheng med hvor mye og hvordan man forbrenner... Ellers har det jo ikke så mye mening? 

Klart det gir mening. Jeg teller kalorier og gir blaffen i hva jeg forbrenner. Hvis jeg på 1 måned med X kalorier ikke går ned i vekt indikerer det at jeg må spise mindre. Jeg legger meg derfor på et lavere kalorimål. Det er et verktøy for å ha kontroll på hvor mye energi jeg inntar. Jeg kunne gjort det samme ved å sette opp strenge regler av typen "max 4 brødskiver, max 2 poteter, max 1 glass melk, max 50 g pasta/ris, max 200g kjøtt" i løpet av en dag, slik en haug med kostholdsplaner gjør. Men kaloritelling gir mer fleksibilitet, fordi den tillater at du spiser 0 brødskiver en dag og heller spiser mer kjøtt og potet. Det funker bra for noen, ikke for alle. Det er bare et verktøy, og som sagt har vi dessverre ingen universalverktøy som passer alle. 

Ja jeg har lest den, men det er egentlig ikke noe nytt der for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villvin skrev (1 time siden):

Men er du enig at det først og fremst er hormonene i kroppen som avgjør hva som skjer med kalorier?  Og at vi først og fremst må fokusere på å få så normal hormonbalanse  ( især insulin) som mulig for å kunne brenne energi fra overskudd i fettcellene? 

De fleste mennesker har ikke problemer med hormonbalansen. 

Anonymkode: 195f4...84d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler deg heller å lese denne. :) Den går inn på hvorfor vi ikke finner en universalmetode som fungerer for alle. 

https://time.com/magazine/us/4793878/june-5th-2017-vol-189-no-21-u-s/

They also know that the best diet for you is very likely not the best diet for your next-door neighbor. Individual responses to different diets–from low fat and vegan to low carb and paleo–vary enormously. “Some people on a diet program lose 60 lb. and keep it off for two years, and other people follow the same program religiously, and they gain 5 lb.,” says Frank Sacks

... 

Hall, Sacks and other scientists are showing that the key to weight loss appears to be highly personalized rather than trendy diets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ok, jeg er langt på vei enig i det Dr. Stanford skriver. Men savner at det ikke i det hele tatt nevnes insulin nivå i artikkelen. Samt at hun anbefaler å spise kornprodukter som vi vel vet i dag ikke er særlig sunn pga av gluten. Vel, så mistet jeg totalt troen på henne i siste linje, der hun sier» some people NEED surgery to loose weight!!! Hva er det for noe!!! 

Endret av Villvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får Proteinmangel om man kutter ut kjøtt(og andre animalske produkter)

Anonymkode: d7b06...eb5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Anbefaler deg heller å lese denne. :) Den går inn på hvorfor vi ikke finner en universalmetode som fungerer for alle. 

https://time.com/magazine/us/4793878/june-5th-2017-vol-189-no-21-u-s/

Mye fornuftig i den artikkelen ja. For meg handler det ikke om «trendy diets» men om å fokusere på å få kroppen til å fungere optimalt ved å kutte ut det som er kjent for å være skadelig bla for insulin produksjon, tarmbakterier syrenivåer og veldig mye annet. Jeg  har gledelig erfart at å utforske naturlige næringskilde å sørge for  de riktige kombinasjoner av  sunne matprodukter virker bra på å få igang en naturlig fettforbrenning. Det vil  jeg gjerne formidle slik at andre kanskje kan bli inspirert av å begynne der.😊 Men for all del, vi er forskjellige og enig som det går igjen i denne artikkelen flere steder at det «sitter i hodet» 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
limonaid skrev (På 17.11.2020 den 9.37):

At smør og fete meieriprodukter er farlig, og  at melk er kjempesunt. 

Mye smør ER farlig vel? 

Anonymkode: 92000...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Hva er en myte med kaloritelling? Du forstår at det bare handler om å legge sammen tall? Det er ikke en myte, det er et verktøy. 

Det andre du slenger ut av deg er så unyansert at det blir umulig å ta deg seriøst. "Få orden på hormonbalansen"... Nei... Inntar du mer energi enn du bruker er det samma f hva hormonbalansen din sier. 

Skjønner at du er ganske stuck og lite åpen for ny viten. Hva er dine beste råd?? Hva er din erfaring? Kanskje jeg har misforstått denne tråden, er den kun ment for å «slenge utav seg» 😊Vel, når jeg refererer til få orden på hormonbalansen, så mener jeg at det du spiser virker inn på denne, især insulin som er det viktigste hormonet for å regulere vekt, ikke.?.

Endret av Villvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At ernæringsfysiologi er en veldig eksakt vitenskap."

"At sunt er et definert begrep."

Ernæring er et ganske.. tåkete felt, men mye synsing og tvetydige studier. Å regne ut hvor mye kalorier det er i noe nøyaktig er heller ikke veldig lett, som regel står det bare et kalorianslag på de fleste ferdigretter. Hva som er sunt for én kropp er ikke nødvendigvis sunt for en annen. Hvis du holder på å sulte ihjel eller driver og klatrer opp et fjell er faktisk sjokolade vesentlig sunnere enn ikke-sjokolade, for å sette det litt på spissen. Jeg er også ekstremt skeptisk til lavkarbo-diett, og de fleste dietter generelt - fordi om man skulle gå ned i vekt (dersom det er hensikten) på dem, blir det utrolig vanskelig å holde vekta når man ikke har fått endret vaner sammen med vektnedgangen. 

Selv om noe kan føret til hjerte/kar-sykdommer, diabetes, kreft, whatever, så er det ikke sånn at det gjør det automatisk om man får i seg en liten mengde, eller spiser det av og til. Stort sett er det snakk om ting man spiser i overflod. (Kanskje med unntak av sigaretter, men de kan neppe regnes som ernæring). 

Jeg synes også at det virker som om folk spiser skremmende mye kjøtt og fisk, langt over hva helsedirektoratet anbefaler. 
Proteinmangel er heller ikke en veldig vanlig ting, med mindre man holder på å sulte ihjel. Fordelen med proteiner når det er snakk om vektnedgang er at de ofte kan gi en god metthetsfølelse over tid, uten å nødvendigvis inneholde veldig mye kalorier, noe som hjelper til å spise mindre. Men det gjelder ikke proteinshakes, proteinbarer osv. Derimot vil jeg påstå at proteinbarer er litt bedre som godteri enn vanlig sjokoladebarer, men dette er synsing og personlig preferanse.

Ellers er jeg ikke spesielt opptatt av helse selv, jeg bare synes det er veldig spennende at de som tilsynelatende er opptatt av det.. ofte har et mildt sagt interessant kosthold. 

Når jeg først er i gang, hva er greia med porsjonstørrelser på ferdigretter og på restauranter? Jeg er bitteliten, altså jeg er veldig lav, og hvis jeg skal spise en middag som inneholder 800-1000 kcal er det over halvparten av mitt anbefalte dagsbehov. Og endel restaurantporsjoner inneholder langt mer enn dette, i hvert fall etter hva man kan anslå. 

Anonymkode: a882d...1f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye smør ER farlig vel? 

Anonymkode: 92000...736

Kun hvis det konsumeres sammen med sukker og mat med høy glykemisk indeks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...