Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #221 Del Skrevet 14. februar 2021 De som sier de er veganere og har ingen vitaminmangler. Hva med mineraler? Hva med jod? Det er livsnødvendig og har nå blitt et problem at mange kvinner har mangler i vestlige verden pga blant annet vegetar og vegansk kosthold som har økt i populæritet. Jod sjekkes ikke på blodprøver men urinprøver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #222 Del Skrevet 14. februar 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Nei det ser vi da ikke. Vi lurer gjerne oss selv til å tro at det er det vi ser, men hvis du tar en nøye kikk ser du aldri en tynn person som spiser enorme mengder på daglig basis uten å ha tilsvarende høyt aktivitetsnivå. Jo for jeg har blitt en tynn person som spiser «enorme mengder» i andres øyne. Jeg spiser massevis av sunt fett og fettholdig fisk og kjøtt masse egg bacon f.eks. . Jeg får kommentarer rundt at jeg ikke går opp i vekt. Hvordan kan det forklares i forhold til disse påstandene om kalorier da? Jeg har vært det motsatte og strevde og stresset med kaloriinntak og overtrening men følte meg syk og tjukk uansett finnes det en god forklaring? Jeg er ingen ekspert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #223 Del Skrevet 14. februar 2021 Villvin skrev (Akkurat nå): Jo for jeg har blitt en tynn person som spiser «enorme mengder» i andres øyne. Jeg spiser massevis av sunt fett og fettholdig fisk og kjøtt masse egg bacon f.eks. . Jeg får kommentarer rundt at jeg ikke går opp i vekt. Hvordan kan det forklares i forhold til disse påstandene om kalorier da? Jeg har vært det motsatte og strevde og stresset med kaloriinntak og overtrening men følte meg syk og tjukk uansett finnes det en god forklaring? Jeg er ingen ekspert. De har forsket på det og funnet ut at det som skiller en med lav og høy forbrenning på mennesker med samme muskelmasse og aktivitet tilsvarer 100 til 200 kalorier uten underliggende sykdommer eller medisinbruk. Som oftest undervurderer tynne mennesker hvor aktiv de er, hvor "mye" de spiser, eller de spiser mye noen dager og lite andre dager slik at det går opp opp. Ved overvektige er det ofte det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. februar 2021 #224 Del Skrevet 14. februar 2021 1 minutt siden, Villvin said: Jo for jeg har blitt en tynn person som spiser «enorme mengder» i andres øyne. Jeg spiser massevis av sunt fett og fettholdig fisk og kjøtt masse egg bacon f.eks. . Jeg får kommentarer rundt at jeg ikke går opp i vekt. Hvordan kan det forklares i forhold til disse påstandene om kalorier da? Jeg har vært det motsatte og strevde og stresset med kaloriinntak og overtrening men følte meg syk og tjukk uansett finnes det en god forklaring? Jeg er ingen ekspert. At enkelte oppfatter det som at du spiser enorme mengder betyr jo ikke du faktisk gjør det. Du fordeler bare mengdene annerledes enn de som oppfatter deg slik. Lavkarbo er glimrende for noen, helt feil og ødeleggende for andre. Jeg kjenner nok av folk som har spist seg enda tjukkere på lavkarbo, fordi de har inntatt mer energi enn kroppen har brukt. Det er ikke en vidunderkur, men for noen funker den veldig bra fordi den passer livsstil, appetitt og preferanser. Jeg hadde tørna skulle jeg spist lavkarbo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #225 Del Skrevet 14. februar 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Lavkarbo er glimrende for noen, helt feil og ødeleggende for andre. Jeg kjenner nok av folk som har spist seg enda tjukkere på lavkarbo, fordi de har inntatt mer energi enn kroppen har brukt. Det er ikke en vidunderkur, men for noen funker den veldig bra fordi den passer livsstil, appetitt og preferanser. Jeg hadde tørna skulle jeg spist lavkarbo. Det er nok veldig mange som spiser "lavkarbo", uten at det faktisk er lavt nok til at de kommer i ketose. Anonymkode: 9cad6...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #226 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok veldig mange som spiser "lavkarbo", uten at det faktisk er lavt nok til at de kommer i ketose. Anonymkode: 9cad6...1cc Ja,det er sant. Men man trenger ikke å være i ketose for å ha positive effekter av lavkarbo. Jeg spiser lavkarbo,men ikke ketose. Lavkarbo er under 150, mens ketose er vanligvis under 20. Anonymkode: 85dac...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #227 Del Skrevet 14. februar 2021 Hipparchia skrev (3 minutter siden): De har forsket på det og funnet ut at det som skiller en med lav og høy forbrenning på mennesker med samme muskelmasse og aktivitet tilsvarer 100 til 200 kalorier uten underliggende sykdommer eller medisinbruk. Som oftest undervurderer tynne mennesker hvor aktiv de er, hvor "mye" de spiser, eller de spiser mye noen dager og lite andre dager slik at det går opp opp. Ved overvektige er det ofte det motsatte. Så du tror jeg er en som herjer på og trener til stadig, nei det er ikke slik i det hele tatt. Trener ikkje særlig mye nå sammenlignet med da jeg var tjukk. Jeg tror at det ligger i at jeg ikke spiser sukker, stivelse eller kornprodukter sammen med alt fettet jeg spiser. Samtidig næringsrike grønnsaker i store mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #228 Del Skrevet 14. februar 2021 Albbas skrev (13 minutter siden): At enkelte oppfatter det som at du spiser enorme mengder betyr jo ikke du faktisk gjør det. Du fordeler bare mengdene annerledes enn de som oppfatter deg slik. Lavkarbo er glimrende for noen, helt feil og ødeleggende for andre. Jeg kjenner nok av folk som har spist seg enda tjukkere på lavkarbo, fordi de har inntatt mer energi enn kroppen har brukt. Det er ikke en vidunderkur, men for noen funker den veldig bra fordi den passer livsstil, appetitt og preferanser. Jeg hadde tørna skulle jeg spist lavkarbo. Du virker som du har god peiling på hva man bør spise og ikke, mener du keto og lavkarbo er en myte som folk fortsatt tror på mens kalorikontroll ikke er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 14. februar 2021 #229 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Hipparchia skrev (28 minutter siden): De som sier de er veganere og har ingen vitaminmangler. Hva med mineraler? Hva med jod? Det er livsnødvendig og har nå blitt et problem at mange kvinner har mangler i vestlige verden pga blant annet vegetar og vegansk kosthold som har økt i populæritet. Jod sjekkes ikke på blodprøver men urinprøver. Jeg er ikke veganer men vegetarianer. Vært det i noen år nå. Mangler ingenting. Jod får jeg i meg igjennom meieriprodukter, egg, salt. Jeg sjekker meg et par ganger i året hos legen, for å holde et øye med sånt. Det er utrolig viktig å vite hva man gjør for å være veganer/vegetarianer. Det er ikke bare bare. Veldig mange ender opp med underernæring, fordi de ikke vet helt hva de begir seg ut på. Endret 14. februar 2021 av Sitronterte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #230 Del Skrevet 14. februar 2021 Villvin skrev (9 minutter siden): Så du tror jeg er en som herjer på og trener til stadig, nei det er ikke slik i det hele tatt. Trener ikkje særlig mye nå sammenlignet med da jeg var tjukk. Jeg tror at det ligger i at jeg ikke spiser sukker, stivelse eller kornprodukter sammen med alt fettet jeg spiser. Samtidig næringsrike grønnsaker i store mengder. Trening er aktivitet, men all aktivitet er ikke trening. Vasking, gåing, all bevegelse er aktivitet. Forresten, når du kutter ut flere næringgrupper fra kostholdet ditt er det stor sjanse for at du ikke får i deg mere kalorier enn du trenger og derfor ikke går opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #231 Del Skrevet 14. februar 2021 Hipparchia skrev (1 minutt siden): Trening er aktivitet, men all aktivitet er ikke trening. Vasking, gåing, all bevegelse er aktivitet. Forresten, når du kutter ut flere næringgrupper fra kostholdet ditt er det stor sjanse for at du ikke får i deg mere kalorier enn du trenger og derfor ikke går opp i vekt. Hm, kutter ut næringsgrupper? Hvilke næringsgrupper tenker du at jeg ikke burde kutte ut for et sunnere kosthold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #232 Del Skrevet 14. februar 2021 "Grunnen til at jeg ikke går ned i vekt er åpenbart at jeg spiser for lite og at kroppen har gått i sparebluss" Anonymkode: d605f...3d2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #233 Del Skrevet 14. februar 2021 Sitronterte skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke veganer men vegetarianer. Vært det i noen år nå. Mangler ingenting. Jod får jeg i meg igjennom meieriprodukter, egg, salt. Jeg sjekker meg et par ganger i året hos legen, for å holde et øye med sånt. Det er utrolig viktig å vite hva man gjør for å være veganer/vegetarianer. Det er ikke bare bare. Veldig mange ender opp med underernæring, fordi de ikke vet helt hva de begir seg inn på. Er enig i det. Vegetarianere kan spise meieriprodukter som er tilsatt jod, men hvis man søker på økning i jodmangel i vestlige verden så står det lista opp vegansk og vegetarisk kosthold som en av grunnene. Jeg poengterte bare til brukeren jeg siterte dette med mineralmangler, fordi jeg ofte ser veganere skriver de ikke har vitaminmangel. Når jeg selv sjekker meg hos legen og spør etter blodprøve for vitaminer og mineraler opplever jeg ofte de kun tar vitaminer og jeg derfor må tilbake igjen. Mistenker derfor at mange veganer glemmer å sjekke f. Eks. Jod som ikke kan sjekkes på en blodprøve, men må ha en urinprøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #234 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Grunnen til at jeg ikke går ned i vekt er åpenbart at jeg spiser for lite og at kroppen har gått i sparebluss" Anonymkode: d605f...3d2 Det tror jeg på., absolutt. og at kroppen din ikke har god nok hormonbalanse for for lite naturlige næringsstoffer også kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #235 Del Skrevet 14. februar 2021 Villvin skrev (1 minutt siden): Hm, kutter ut næringsgrupper? Hvilke næringsgrupper tenker du at jeg ikke burde kutte ut for et sunnere kosthold? Du kutter ut stivelse skrev du. Du kan fint spise stivelse og enda være sunn. Tror du nordmenn hadde overlevd uten inntak av potet? Faktisk inneholder potet alle næringsstoffer mennesker trenger. Var nylig en forsker som skulle teste å leve på kun et matprodukt i et år, og fant ut poteten var det lureste av den grunn. Potet inneholder forresten stivelse, som du indirekte kategoriserer som usunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 14. februar 2021 #236 Del Skrevet 14. februar 2021 Hipparchia skrev (1 minutt siden): Du kutter ut stivelse skrev du. Du kan fint spise stivelse og enda være sunn. Tror du nordmenn hadde overlevd uten inntak av potet? Faktisk inneholder potet alle næringsstoffer mennesker trenger. Var nylig en forsker som skulle teste å leve på kun et matprodukt i et år, og fant ut poteten var det lureste av den grunn. Potet inneholder forresten stivelse, som du indirekte kategoriserer som usunt. Vel, enig at poteten ikke er verstingen og at man godt kan spise den. Men jeg spiser mye av bladgrønt og over - jorden grønnsaker som gir meg det jeg trenger av næring, så trenger ikke spise potet da. Hva mener du om annen stivelse som ris og pasta, er det bra å få i seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #237 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 9.36): Melk er Sundt for spebarn Anonymkode: 48c2f...6ec Morsmelk er sunt for spedbarn. Anonymkode: 91bc8...2b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #238 Del Skrevet 14. februar 2021 Villvin skrev (Akkurat nå): Vel, enig at poteten ikke er verstingen og at man godt kan spise den. Men jeg spiser mye av bladgrønt og over - jorden grønnsaker som gir meg det jeg trenger av næring, så trenger ikke spise potet da. Hva mener du om annen stivelse som ris og pasta, er det bra å få i seg? Poenget var at du påstår du spiser kjempemasse uten å gå opp i vekt, men så kommer det fram at du kutter ut store næringsgrupper som igjen fører til du kan spise mer mat fordi maten har mindre energi. Hadde du spist mat med mer energi kunne du ikke spist like mye. Ergo energi inn og ut = vektnedgang eller vektoppgang. Ris og pasta er gode energikilder på karbohydrater som er viktig i en aktiv dag. Velger man riktig sort kan begge være gode kilder på fiber, som er viktig for tarmene og som mange sliter med å få i seg nok. Det er en grunn til ris er en stor favoritt hos fitnessutøvere. Pasta kan og være en svært god kilde til proteiner. MEN man kan ikke stappe i seg all verdens av pasta og ris og enda tro man kan holde seg tynn som ei flis. Når det kommer til kosthold bør alt spises med måte og varieres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hipparchia Skrevet 14. februar 2021 #239 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Den største myten er de som sier kostholdsanbefalingene til fhi ikke er sunt fordi det inneholder korn og meierprodukter. Det er et kosthold som gir deg alle de næringsstoffene mennesker trenger. Jeg mistenker at problemet mange føler kroppen deres får av det er all tilsetningsstoffene som fortykningsmidler, konservering og osv som har kommet i mange produkter de siste 30 årene er. Jeg leste en artikkel på forskning.no om 3 stoffer som er i nesten alt vi spiser, som nå skal undersøkes av EU. Jeg tror derfor hadde vi lagd brødet fra bunnen av så hadde færre reagert. Unngått lettprodukter og halvfabrikat. Unngått søtningsstoffer. Fått i oss nok bakteriekultur. Jeg skjønner allikevel det er vanskelig å få matlaging og tidsklemma gå opp i opp. Derfor håper jeg vi i fremover kan legge mer press på myndighetene våre for hva slags "dritt og lort" som skal puttes i maten vår. Det handler tross alt om helsa. Endret 14. februar 2021 av Hipparchia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. februar 2021 #240 Del Skrevet 14. februar 2021 38 minutter siden, Villvin said: Du virker som du har god peiling på hva man bør spise og ikke, mener du keto og lavkarbo er en myte som folk fortsatt tror på mens kalorikontroll ikke er det? Nei, men mekanismene er jo de samme - man går i kaloriunderskudd på lavkarbo også hvis man går ned i vekt. For noen er det en fin måte å oppnå energiunderskudd på, for andre er rammene altfor trange og setter for store begrensninger. Det er ikke en diett som passer alle typer mennesker, og den er ikke noe mer "magisk" enn andre dietter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå