Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå er det jo masse ny forskning som viser at tarmfloraen kan være veldig viktig når det gjelder vekt, og tarmfloraen er igjen avhengig av hva man spiser. Jeg tror dette er uendelig mye mer komplekst enn hva enkle kalorimodeller viser.

Når det er sagt er det definitivt riktig at det går an å overspise bra mat, og at man må passe på mengde. 

Anonymkode: 78d44...e24

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, enig i at man kan holde seg slank på bare drittmat så lenge man spiser lite. Men det blir for enkelt å si at vekta koker ned til kalorier inn og kalorier ut. Det er korrekt rent teknisk sett, at om du tar inn mer energi enn du forbrenner vil du selvsagt legge på deg. Og det er i teorien mulig å bli overvektig av å spise bare laks for eksempel. Men i praksis er det ikke mulig, for du ville måtte spist ekstremt mye mer enn du noen gang vil ha lyst på, fordi du vil bli mett av både protein og fett og at magesekken fylles opp. Kalorimengdene som oppgis på pakningen er uansett sannsynligvis langt unna virkeligheten, for kalorier måles ved å brenne maten i et kammer og se hvor mye varme den avgir. Det er veldig langt unna hva som skjer med maten i kroppen. Kalorier kan være et brukbart mål om du skal velge mellom Japp eller Crispo, men ikke så mye mer. Hva maten gjør med f.eks insulinnivået ditt har mye mer å si enn hvor mange kalorier man kan måle det i.

Anonymkode: 14bd1...d83

Ja, det er så klart mange grånyanser og ikke kun svart og hvitt, men i hovedsak er det mengden mat det står på.

Mistenker at en del sånne forklaringer er dårlige unnskyldninger for å være overvektige. Veldig rart at 50 % av befolkninga de siste 20-30 åra har fått så dårlig tarmflora da... De aller, aller fleste som er overvektige er det fordi de spiser for mye mat. Sånn er det bare. Vi lever i et overflodssamfunn der det krever ganske mye av den enkelte å motstå alle fristelsene som er så uhyre lett tilgjengelige og billige (ja, mat er billig i Norge i dag, sjekk statistikker over prosentandel av lønna folk bruker på mat i dag vs. tidligere). Det er derfor så mange har blitt overvektige, ikke fordi de plutselig har fått dårlig tarmflora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man må spise "lite og ofte" for å "holde forbrenningen i gang" 😂 At man må spise frokost for å "starte forbrenningen".  SUKK. Folk er så naive og lite opplyste.

Anonymkode: 8bcce...e04

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Ja, det er så klart mange grånyanser og ikke kun svart og hvitt, men i hovedsak er det mengden mat det står på.

Mistenker at en del sånne forklaringer er dårlige unnskyldninger for å være overvektige. Veldig rart at 50 % av befolkninga de siste 20-30 åra har fått så dårlig tarmflora da... De aller, aller fleste som er overvektige er det fordi de spiser for mye mat. Sånn er det bare. Vi lever i et overflodssamfunn der det krever ganske mye av den enkelte å motstå alle fristelsene som er så uhyre lett tilgjengelige og billige (ja, mat er billig i Norge i dag, sjekk statistikker over prosentandel av lønna folk bruker på mat i dag vs. tidligere). Det er derfor så mange har blitt overvektige, ikke fordi de plutselig har fått dårlig tarmflora.

Skjønner at du er sarkastisk, men det er ikke så rart hvis tarmfloraen til mange har endret seg i takt med at kostholdet har endret seg de siste 20-30 årene? Hva vi spiser har også endret seg. Det er selvsagt sammensatt, vi spiser også mer og oftere prosessert mat og sukker osv. Jeg tror ikke det står i motsats til det du sier om å spise for mye, men jeg tror det virker sammen. Derfor synes jeg sånne «spiller ingen rolle for vekten om 200 kalorier er sjokolade eller brokkoli»-utsagn er unyanserte og lite nyttige. 

En del i dette underforumet synes å tro at alt utenom rene kaloriregnestykker handler om å unnskylde overvekt, men jeg tenker helt motsatt: det er bra å være nysgjerrig på hvordan kroppen ens fungerer, følge med og prøve å leve sunt. Det skjer masse forskning nå på overvekt som er kjempeinteressant og bidrar til mer forståelse om hvorfor folk blir overvektige. Der er ikke unnskyldninger, men kunnskap som kan hjelpe folk.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 7.51):

For mange er lavkarbo/keto den ultimate dietten for vektnedgang.

Anonymkode: 85dac...712

Ja, i likhet med alle andre dietter som også fører til kaloriunderskudd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (På 10.2.2021 den 20.36):

Ja, i likhet med alle andre dietter som også fører til kaloriunderskudd. 

Det handler ikke om kalorier når du lever en sunn keto livsstil.  Det har jeg gjort i 2 år nå, aldri vært friskere med optimale verdier og kroppsfunksjoner . Det er litt feil at Keto omtales som en diett. Det handler om å legge om kosthold og livsstil permanent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villvin skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke om kalorier når du lever en sunn keto livsstil.  Det har jeg gjort i 2 år nå, aldri vært friskere med optimale verdier og kroppsfunksjoner . Det er litt feil at Keto omtales som en diett. Det handler om å legge om kosthold og livsstil permanent. 

Jo det handler fortsatt om kalorier. Diett er bare en beskrivelse av et kosthold med bestemt innhold, så det kan være så mangt. At du er friskere, tviler jeg ikke på,men vektnedgang og -oppgang handler fortsatt om hvor mye du spiser og hvor mye du forbrenner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svartfugl skrev (15 minutter siden):

Jo det handler fortsatt om kalorier. Diett er bare en beskrivelse av et kosthold med bestemt innhold, så det kan være så mangt. At du er friskere, tviler jeg ikke på,men vektnedgang og -oppgang handler fortsatt om hvor mye du spiser og hvor mye du forbrenner.

Nei, det er bevist i senere år at det handler om å få kroppen til å forbrenne fett naturlig, at den ikke bruker glukose som drivstoff. Veldig mange er insulinresistente uten å vite det som følge av  blandt annet inntak av sukkerholdige matvarer. Kaloritelling har ingen hensikt. Jeg vet hva jeg snakker om. Ved å gå over til sunn keto livsstil har jeg blitt mye friskere, ja. Fordi jeg var for 2 år siden overvektig og på grensen til diabetes 2. 

Endret av Villvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture

Kanskje litt på siden, men jeg ville bare si at jeg la på meg 5 kg i fjor. Prøvde først lavkaloridiett, men det førte til bingeing. Så prøvde jeg lavkarbo og keto. Jeg la på meg mer. På keto var jeg fysen hele tiden, og gikk å snacket på ost hele dagen. Var sjukt stressa, og tenkte bare "søren heller. Jeg spiser hva jeg vil, bare litt mindre". Nå har jeg gått ned 10 kg på et helt vanlig, variert kosthold. 

Endret av PunkCouture
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PunkCouture skrev (35 minutter siden):

Kanskje litt på siden, men jeg ville bare si at jeg la på meg 5 kg i fjor. Prøvde først lavkaloridiett, men det førte til bingeing. Så prøvde jeg lavkarbo og keto. Jeg la på meg mer. På keto var jeg fysen hele tiden, og gikk å snacket på ost hele dagen. Var sjukt stressa, og tenkte bare "søren heller. Jeg spiser hva jeg vil, bare litt mindre". Nå har jeg gått ned 10 kg på et helt vanlig, variert kosthold. 

Hva og hvor ofte spiste du når du var på keto? Og hva består ditt helt vanlige kosthold av nå? 

Endret av Villvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PunkCouture
Villvin skrev (16 minutter siden):

Hva og hvor ofte spiste du når du var på keto? Og hva består ditt helt vanlige kosthold av nå? 

På keto prøvde jeg å spise 3 måltider pr. dag, men jeg ble alltid fysen mellom måltidene, så det ble en del småspising. Orker ikke gå i detalj om alt jeg spiste. Fulgte en keto-plan jeg kjøpte på nett. 

Nå spiser jeg vanlig og sunt. Er vant til å lage mat fra bunnen av, så spiser sjelden ferdigmat, og aldri fast food. En blanding av magert protein, karbohydrater (fullkort stort sett), egg, ost, mye grønnsaker. Sjelden frukt for tiden, bare fordi det ikke frister. Bruker også havremelk, da jeg foretrekker det. Spiser 3 måltider pr dag, og ikke noe i mellom 🙂 Følger vel egentlig myndighetenes kostholdsråd, sånn ca. 

Endret av PunkCouture
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 22.33):

At en kalori er en kalori, altså at effekten på vekta er den samme om du spiser 500 kalorier i form av laks eller sjokolade.

Anonymkode: 14bd1...d83

Det stemmer jo

Anonymkode: 4d7d9...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer jo

Vel det  har vi nok trodd lenge at det er slik det er. Men vi ser jo tynne mennesker som spiser enorme mengder uten å legge på seg og overvektige som trener og spiser lite men ikke tar av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PunkCouture skrev (52 minutter siden):

På keto prøvde jeg å spise 3 måltider pr. dag, men jeg ble alltid fysen mellom måltidene, så det ble en del småspising. Orker ikke gå i detalj om alt jeg spiste. Fulgte en keto-plan jeg kjøpte på nett. 

Nå spiser jeg vanlig og sunt. Er vant til å lage mat fra bunnen av, så spiser sjelden ferdigmat, og aldri fast food. En blanding av magert protein, karbohydrater (fullkort stort sett), egg, ost, mye grønnsaker. Sjelden frukt for tiden, bare fordi det ikke frister. Bruker også havremelk, da jeg foretrekker det. Spiser 3 måltider pr dag, og ikke noe i mellom 🙂 Følger vel egentlig myndighetenes kostholdsråd, sånn ca. 

Hvis du ikke spiser sukker i det hele tatt ikke drikker brus og juice ol og bare små mengder fullkorn i tillegg sunt fett, skjønner jeg at du  har gått ned😊

Endret av Villvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 22.45):

Myte: At kraftige mennesker har kraftig benbygning. 

Merkelig at når folk plutselig er blitt slankere så er benbygning også blitt tynnere 🙄

Anonymkode: fbc79...b66

Det er ikke helt riktig. Alle overvektige har ikke kraftig beinbygning, og selve beinbyggningen veier rundt det samme hos de fleste, selv om det er noen forskjeller, serlig hos de som er godt trent. 

Men det er jo fakta at mange har bredere hofte eller skuldre enn andre. Og derfor aldri kan se like liten å nett ut som andre, uansett hvor mye de slanker seg. Og dermed heller aldri kan passe xs klær selv om de veie like lite som de som går i xs. 

Har aldri hørt om noen som har sagt at beinbyggningen deres har blitt tynnere når de slanker seg. 

I min familie er vi alle kraftig bygd. Selv om vi er slanke. Men søstrene mine er neste 10 cm bredere fra skulder til skulder enn jeg er. Det er ikke fett, men bein 🤷‍♀️ ikke noe mytisk ved det. 

Anonymkode: c8b20...f7e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 11.30):

At man MÅ spise 5 om dagen og få i seg store mengder omega 3 hver dag for å ikke mangle noe. Altså, det er vel og bra å spise sunt, men de fleste spiser ikke mer enn et par agurkbiter, et glass juice og en neve gulerøtter i løpet av en dag og klarer seg helt fint uten vitaminmangel. Samme med omega 3, noen spiser fisk max en gang annenhver uke og mangler nada.

Mengden ulike vitaminer og næringsstoffer vi bør få i oss er sterkt overdrevet og ville ikke vært mulig å gjennomføre hadde vi levd under helt naturlige forhold. 

Anonymkode: f66f5...7aa

Jeg spiser aldri fisk eller kjøtt.  Og drikker ikke melk (men bruker melkeprodukter). Har absolutt ingen vitaminmangel utenom d vitamin om vinteren
Jeg vil også si at for å holde meg nede i vekt og få opp forbrenningen, så spiser jeg 4 måltider per dag, god og mett. Dette gjør at jeg ikke får noen behov for usunne ting mellom måltidene.

Min mor var svært slank og spiste seg stappa mett, både middager, kaker osv. Men hun spiste enorme mengder mettet fett, animalsk fett. Dette førte til store helse problemer og til slutt, hennes død. Jeg er større enn det hun var, og har ingen helseproblemer da jeg er svært nøye med hva jeg putter i meg av mettet fett osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Villvin skrev (11 timer siden):

Vel det  har vi nok trodd lenge at det er slik det er. Men vi ser jo tynne mennesker som spiser enorme mengder uten å legge på seg og overvektige som trener og spiser lite men ikke tar av. 

Dette ser vi i svært liten grad. 

Anonymkode: 195f4...84d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer jo

Det er en lang debatt om dette bakover i tråden. Forskere krangler litt om hvorvidt kalorier er en nyttig måleenhet. En kalori viser til hvor mye energi som trengs for å brenne mat i en lab, men det er ikke gitt at kroppen gjennomfører den prosessen på samme måte. Men som sagt, dette er en vitenskaplig debatt. Man kan i hvert fall droppe å være bastant tenker jeg. 

Her er lenke til noe interessant forskning: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stop-counting-calories

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette ser vi i svært liten grad. 

Anonymkode: 195f4...84d

Men er du enig at det først og fremst er hormonene i kroppen som avgjør hva som skjer med kalorier?  Og at vi først og fremst må fokusere på å få så normal hormonbalanse  ( især insulin) som mulig for å kunne brenne energi fra overskudd i fettcellene? 

Endret av Villvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Villvin said:

Nei det ser vi da ikke. Vi lurer gjerne oss selv til å tro at det er det vi ser, men hvis du tar en nøye kikk ser du aldri en tynn person som spiser enorme mengder på daglig basis uten å ha tilsvarende høyt aktivitetsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...