Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

At lavkarbo/ keto er den ultimate dietten for vektnedgang 🤦🏼‍♀️ At frosne bær er mindre sunne enn ferske 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 52033...5af

For mange er lavkarbo/keto den ultimate dietten for vektnedgang.

Anonymkode: 85dac...712

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At bare fordi en matvare inneholder mye av et næringsstoff, så kan kroppen nyttiggjøre seg av det.

Anonymkode: 14bd1...d83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fett er farlig og bør unngåes så mye som mulig, spesielt mettet fett. Og i stedet spiser mye raske karbohydrater.

Anonymkode: 69fc4...946

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Eilis said:

Det er mye sunt i frukt. Men om du spiser en frukt, eller en neve haribo med et par multivitaniner er ett fett for kroppen (satt på spissen).

Det er aldri én ting man blir tykk av. Det er gjerne en kombinasjon eller totalen av hva man spiser. 

Frukt er ikke det verste man spiser, og jeg tror ikke en frukt om dagen er det som bekker lasset, men man må ikke glemme at det er masse energi og det vil klart bidra i det totale regnskapet. Jeg er ingen ekspert men har null tro på at vi MÅ ha frukt. Jeg selv får i meg de vitaminene og mineralene jeg trenger gjennom grønnsaker. Spiser grønnsaker i stedet for potet, ris og pasta og får tilsynelatende i meg det jeg trenger. Vet ikke hvordan jeg kan sjekke det annet enn prøver hos legen, men jeg er i hvertfall nesten aldri syk og har nok energi så lenge jeg er moderat aktiv.

Spiser man ikke grønnsaker så kanskje man bør spise frukt, jeg vet ikke 🤷🏼‍♀️ Men er masse energi, og for mye energi er alle enige om fører til kg på vekta. En annen sak er hvordan sukker og raske karbohydrater er avhengighetsskapende og fører til livsstilssykdommer, men det er en annen diskusjon😆

Frukt inneholder mer enn et par piller gjør, blant annet inneholder det fiber og bidrar til metthetsfølelse for en lavere mengde kalorier enn haribo. At du i det hele tatt prøver å sammenligne godteri og frukt er helt latterlig, umulig å ta det seriøst. 

I en liten sjokoladeplate på 100g er det 550 kalorier. Du kan spise fem bananer eller epler for samme mengde energi. Hva metter mest? Definitivt frukten. Frukt er et supert og sunt innslag i et variert kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mange frukt har antioksidanter. Frukt er ikke grunnen til at nordmenn er feite og har mageproblemer....

Anonymkode: f44db...e4b

Har ikke sagt at frukt er grunnen til at noen er tykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 9.46):

Merkelig at C-vitamin hjelper mot forkjølelse og influensa på meg da.

Anonymkode: 0785b...d61

Det kan ha en effekt om man tar den store dosen før sykdom utbryter. 

Har ingen effekt når du først er blitt syk.

Anonymkode: 5200f...4e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (19 timer siden):

Rart at vi er en haug med folk som spiser brød, ris, pasta og frukt som er slanke, da :vetikke:

Med mindre man har allergi av noe slag, er vekta i hovedsak avhengig av hvor MYE man spiser, ikke av hvilke matvarer. Hva som er sunt osv. kan diskuteres, men når det kommer til vekt, er det mengden det kommer an på. Man kan spise kun drittmat og være tynn, og man kan spise kjempesunt og være feit. Årsaken er at den førstnevnte spiser lite og den andre spiser mye.

Noe genetikk i bildet også. Men synes det virker som at de fleste starter å legge på seg rundt 30, tross de spiser det samme som før. 

Er ikke feil at fedme handler om mengde, jeg bare tror kroppen ville regulert det selv med riktig mat uten at man må sulte seg.

Jeg har troen på ren mat som ikke herjer med blodsukkeret, men jeg har ingen utdanning innen ernæring så jeg vet egentlig ikke hva jeg prater om. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (9 timer siden):

Frukt inneholder mer enn et par piller gjør, blant annet inneholder det fiber og bidrar til metthetsfølelse for en lavere mengde kalorier enn haribo. At du i det hele tatt prøver å sammenligne godteri og frukt er helt latterlig, umulig å ta det seriøst. 

I en liten sjokoladeplate på 100g er det 550 kalorier. Du kan spise fem bananer eller epler for samme mengde energi. Hva metter mest? Definitivt frukten. Frukt er et supert og sunt innslag i et variert kosthold. 

Internett sier at 1 banan er ca 200g á 83kcal, totalt 166kcal for 1 banan da. 

Litt over 3 bananer kan man da spise for like mange kalorier som sjokoladen du nevner. Men da spiser man altså 600g banan mot 100g sjololade x). Fiber og fett i sjokoladen metter en god del da.

En tilfeldig Haribo pose har ca 350 kcal/100g så 2 bananer kan man spise for 100 gram Haribo.

Så ja er egentlig enig at det er drøyt å sammenligne, men det var satt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eilis said:

Internett sier at 1 banan er ca 200g á 83kcal, totalt 166kcal for 1 banan da. 

Litt over 3 bananer kan man da spise for like mange kalorier som sjokoladen du nevner. Men da spiser man altså 600g banan mot 100g sjololade x). Fiber og fett i sjokoladen metter en god del da.

En tilfeldig Haribo pose har ca 350 kcal/100g så 2 bananer kan man spise for 100 gram Haribo.

Så ja er egentlig enig at det er drøyt å sammenligne, men det var satt på spissen. 

1 banan uten skall veier ikke 200 gram... 😅

Mellom 76 og 120 kalorier i en banan, en medium banan er ca 100. ;)

https://helsehverdag.no/banan/hvor-mange-kalorier-banan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Eilis skrev (2 timer siden):

Noe genetikk i bildet også. Men synes det virker som at de fleste starter å legge på seg rundt 30, tross de spiser det samme som før. 

Er ikke feil at fedme handler om mengde, jeg bare tror kroppen ville regulert det selv med riktig mat uten at man må sulte seg.

Jeg har troen på ren mat som ikke herjer med blodsukkeret, men jeg har ingen utdanning innen ernæring så jeg vet egentlig ikke hva jeg prater om. 

Rundt 30 er det mange som får barn og får kanskje mindre tid til seg selv, blir mer raske løsninger i matveien osv. Forbrenninga går ikke nevneverdig ned før man er rundt 50, så det er ikke mulig å plutselig bli feit som 30-åring hvis man spiser det samme som før.

Man trenger overhodet ikke sulte seg for å holde seg slank, man kan spise passelige mengder mat. Men mange har vent seg til å spise veldig store mengder og/eller mat med veldig mye kalorier i.

"Ren" mat er vel og bra det, men man kan bli feit av det også. Vekt avhenger av mengde/kalorier, ikke av type mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonymus Notarius said:

"Ren" mat er vel og bra det, men man kan bli feit av det også. Vekt avhenger av mengde/kalorier, ikke av type mat.

Jo. De forskjellige næringsstoffene har vidt forskjellig virkning på kroppen. Det er ikke det samme for kroppen om du spiser en stor biff eller en sjokoladeplate. Insulin og blodsukker er det mest åpenbare eksempelet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo. De forskjellige næringsstoffene har vidt forskjellig virkning på kroppen. Det er ikke det samme for kroppen om du spiser en stor biff eller en sjokoladeplate. Insulin og blodsukker er det mest åpenbare eksempelet.

Det er ikke det samme for kroppen når det kommer til næringsstoffer (det har jeg jo sagt hundre ganger), men for vekta har det lite å si hva man spiser. Spiser man for mye (som i for mange kalorier i forhold til hva man forbrenner) blir man overvektig, uansett hva slags mat man spiser. Mulig det har noe å si om man kun lever på sjokolade, men det tror jeg uansett det er få som gjør :P Poenget er at man kan leve på  loff med smør og pølser til middag og holde seg slank, bare man spiser passelig mengde (altså rundt 2000 kcal per dag for kvinner). At det er bra eller sunt har jeg aldri påstått. Motsatt kan man også leve på torsk, kyllingfilet og grønnsaker og bli feit av det hvis man spiser mer enn kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (På 7.2.2021 den 21.51):

Rart at vi er en haug med folk som spiser brød, ris, pasta og frukt som er slanke, da :vetikke:

Med mindre man har allergi av noe slag, er vekta i hovedsak avhengig av hvor MYE man spiser, ikke av hvilke matvarer. Hva som er sunt osv. kan diskuteres, men når det kommer til vekt, er det mengden det kommer an på. Man kan spise kun drittmat og være tynn, og man kan spise kjempesunt og være feit. Årsaken er at den førstnevnte spiser lite og den andre spiser mye.

De periodene jeg spiser mest ideelt er når jeg inkluderer frukt, grønnsaker, pasta, ris, poteter og brød. Det holder meg mett lenge og holder søtsuget unna. Fettrike måltider er en trigger for meg, da får jeg kraftig appetitt og søtsug som jeg ikke klarer å kontrollere selv om jeg spiser mat fra bunnen med grønnsaker ved siden av. Vi er alle forskjellige, og noen trives på lavkarbo og noen på helsemyndighetenes anbefalinger, noen på vegansk osv. De fleste «dietter» kan gjøres på en sunn måte, men jeg misliker sterkt de som alltid skal promotere lavkarbo/ keto som den eneste løsningen. 

Anonymkode: 52033...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte: At kraftige mennesker har kraftig benbygning. 

Merkelig at når folk plutselig er blitt slankere så er benbygning også blitt tynnere 🙄

Anonymkode: fbc79...b66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sukker er "gift". At det finnes en magisk måte å gå ned i vekt på der du kan spise hva du vil så lenge du bruker produkt x og yfra Sjarlatan AS. At det er umulig å gå ned i vekt uten trening. At kunstig søtning gjør deg feit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymus Notarius skrev (9 timer siden):

Det er ikke det samme for kroppen når det kommer til næringsstoffer (det har jeg jo sagt hundre ganger), men for vekta har det lite å si hva man spiser. Spiser man for mye (som i for mange kalorier i forhold til hva man forbrenner) blir man overvektig, uansett hva slags mat man spiser. Mulig det har noe å si om man kun lever på sjokolade, men det tror jeg uansett det er få som gjør :P Poenget er at man kan leve på  loff med smør og pølser til middag og holde seg slank, bare man spiser passelig mengde (altså rundt 2000 kcal per dag for kvinner). At det er bra eller sunt har jeg aldri påstått. Motsatt kan man også leve på torsk, kyllingfilet og grønnsaker og bli feit av det hvis man spiser mer enn kroppen trenger.

Men nå er det jo masse ny forskning som viser at tarmfloraen kan være veldig viktig når det gjelder vekt, og tarmfloraen er igjen avhengig av hva man spiser. Jeg tror dette er uendelig mye mer komplekst enn hva enkle kalorimodeller viser.

Når det er sagt er det definitivt riktig at det går an å overspise bra mat, og at man må passe på mengde. 

Anonymkode: 78d44...e24

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (På 18.11.2020 den 9.59):

Sparebluss er en ting, men det spiller nok ikke en like stor rolle som mange kanskje tror. For at forbrenningen skal påvirkes i en såpass stor grad at det er merkbart, så må man ha ligget i et kaloriunderskudd over lengre tid, og jeg ser støtt og stadig mennesker skylde på dette når vektnedgangen ikke går som forventet, selv om de bare har holdt på i et par uker. Det er langt mer sannsynlig at de heller bare undervurderer matinntaket sitt, eller overvurderer hvor mye de trener/hvor mye som forbrennes ved trening. Jeg forstår også godt hvorfor de kanskje tyr til å skylde på sparebluss, når det er såpass mye snakket om i diettindustrien, og jeg tenker derfor at det er viktig å påpeke at dette ikke er like utbredt som mange skal ha det til. Vektnedgang er egentlig et veldig enkelt konsept: Man må rett og slett bare ligge i et kaloriunderskudd over tid. Alder, genetikk, sparebluss, muskelmasse og diverse andre ting kan selvsagt påvirke forbrenningen (både øke og senke), men da må man rett og slett bare tilpasse kaloriinntaket sitt etter dette. 

I konklusjon så er jeg forsåvidt enig med deg, jeg skulle vel egentlig bare formulert meg annerledes i innlegget mitt. 

Jeg spiser som oftest litt for mye mat,og går derfor ikke så lett ned i vekt. Men hadde en periode hvor jeg var ganske psykisk preget pga noe som skjedde i livet mitt, fikk ikke i mat, kanskje et par brødskiver om dagen, og ja da raste jeg ned i vekt. Ikke snakk om noe sparebluss, spiste jo kanskje ca 700 kcal om dagen og det ble jo sp klart vektnedgang av det. (På ingen måte en bra måte å gå ned i vekt på, bare illustrerer poenget om at for lite kalorier = vektnedgang, selv for en som er overvektig og med «vanlig»Inntak sliter med å gå ned,

Anonymkode: cf93d...e1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon om daglig matinntak under 1500 Kcal. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonymus Notarius said:

Ja, enig i at man kan holde seg slank på bare drittmat så lenge man spiser lite. Men det blir for enkelt å si at vekta koker ned til kalorier inn og kalorier ut. Det er korrekt rent teknisk sett, at om du tar inn mer energi enn du forbrenner vil du selvsagt legge på deg. Og det er i teorien mulig å bli overvektig av å spise bare laks for eksempel. Men i praksis er det ikke mulig, for du ville måtte spist ekstremt mye mer enn du noen gang vil ha lyst på, fordi du vil bli mett av både protein og fett og at magesekken fylles opp. Kalorimengdene som oppgis på pakningen er uansett sannsynligvis langt unna virkeligheten, for kalorier måles ved å brenne maten i et kammer og se hvor mye varme den avgir. Det er veldig langt unna hva som skjer med maten i kroppen. Kalorier kan være et brukbart mål om du skal velge mellom Japp eller Crispo, men ikke så mye mer. Hva maten gjør med f.eks insulinnivået ditt har mye mer å si enn hvor mange kalorier man kan måle det i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...