Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.11.2020 den 8.56):

At kolesterol er usunt. Denne myten skulle jeg sett at folk snart sluttet å tro på. Det var en teori som aldri har bevist og som har blitt motbevist. Likevel tror de fleste på denne. Spis masse kolesterol, folkens. Kolesterol er SUNT. Kroppen klarer å lage mye kolesterol selv, men det er absolutt ikke usunt å spise kolesterol. Ca 20% av alt kolesterolet i kroppen er i hjernen. Ikke så rart at vi har sett en oppblomstring av nevrodegenerative sykdommer når vi ikke gir hjernen alt kolesterolet den TRENGER. For å forme nye synapser i hjernen trengs kolesterol. Altså trenger vi masse kolesterol for å opprettholde hukommelse og hjernefunksjon. En veldig vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap og tap av hjernefunksjon.

Anonymkode: 611d6...6c6

For ikke å glemme at både testosteron og D vitamin dannes av kolesterol som grunn virkestoff i kroppen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 10.31):

Den første delen av det du skriver er det en del forskning som viser. Altså at man ved langvarig kaloriunderskudd setter kroppen i sparebluss. Men jeg vil ikke anbefale å bare øke matinntaket ukritisk altså. 

Anonymkode: 78d44...e24

det er en myte. Hvis sparebluss var en greie, så ville verken anorektikere eller krigsfanger vært tynne.

En annen myte mange tror på, er at man kan redusere størrelsen på magesekken ved å spise lite.

Anonymkode: 9cbbf...10b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 9.59):

At smeltet ost er mer usunt enn usmeltet ost

Anonymkode: 6b6fc...354

Hva er greia med det egentlig? Husker som liten at om jeg ville ha skive med gulost så fikk jeg det, men ville jeg ha skive med smelta gulost kom ikke det på tale fordi det var usunt! 

Anonymkode: 5f711...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (På 17.11.2020 den 11.34):

Det er mye energi i frukt. Kroppen reagerer likt på sukkeret i frukt som sukkeret i godtesnop. Det er en grunn til at Helsedirektoratet ikke anbefaler mer enn 2 frukt dagen (3 grønnsaker og 2 frukt mener jeg å huske). Mye sunt i frukt men energimengden er høy og det kan man legge på seg av på samme måte som alt annet med høy energimengde. I tillegg herjer det med blodsukkeret 

ja, det er jo et utbredt fenomen med alle de som har gått på en smell og blitt feite av for mye epler.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

ja, det er jo et utbredt fenomen med alle de som har gått på en smell og blitt feite av for mye epler.

Epler går fint, det er banan som er farlig. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De spiser som regel også mye brødprodukter, ris, pasta etc. 

Mange som spiser "sunt" og ikke klarer å gå ned, de skjønner ikke hvorfor. De spiser kanskje grove kornprodukter, grov pasta, villris og masse frukt, og følger helsedirektoratets anbefalinger 🤷 Klart de ikke går ned i vekt med alt dette sukkeret i kosten (sukker, stivelse etc-kroppen reagerer likt)

Jeg spiser noen ganger frukt på lengre fjellturer, siden det er så nye energi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eilis skrev (51 minutter siden):

Ja men da er det vel kanskje nettopp dette andre de spiser de blir tjukke av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2020 den 11.24):

At grønnsaker er næringsrike
Det er riktig at grønnsaker inneholder en del vitaminer og mineraler, men disse er i former som er mye vanskeligere for kroppen å ta opp enn fra animalske kilder. Her er en studie på det. Så bare fordi en matvare inneholder vitamin eller mineral, betyr ikke at kroppen kan ta det opp. For eksempel tar vi opp ca 2% av jernet i spinat, men vi tar opp 20% av jernet i rødt kjøtt.

Anonymkode: 660e9...4d9

Er ikke spinatargumentet nokså oppbrukt? Selv kostholdsundervisningen som vi hadde på ungdomsskolen forklarte at spinat som en super jernkilde var en myte og kom av en kommafeil. Dersom man først skal sammenligne absorpsjon av jern så får man i det minste ikke sammenligne spinat og rødt kjøtt når de er rake motsetninger.

Ellers så inneholder spinat masse annet bra av næringsstoffer og spiser man noe med vitamin c til måltidet så øker absorpsjonen av jern 

Anonymkode: 5b344...fa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

det er en myte. Hvis sparebluss var en greie, så ville verken anorektikere eller krigsfanger vært tynne.

En annen myte mange tror på, er at man kan redusere størrelsen på magesekken ved å spise lite.

Det er ikke en myte at sparebluss finnes. Det finnes mye forskning på det, som bare er å sjekke ut. Men det betyr jo ikke at det ikke går an å sulte seg/bli sultet. Krigsfanger og anorektikere overlever lenge på tilnærmet ingenting, og de forteller jo at kroppen kan spare på energien og overleve i ekstreme situasjoner. 

Anonymkode: 78d44...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 9.27):

Spinat innholder ekstra mye jern, C-vitamin hjelper mot forkjølelse, sukker gjør barn hyperaktive, fryste grønnsaker er mindre sunne enn ufryste osv.

Flere myter du vet fortsatt lever i beste velgående i 2020?

Anonymkode: 9c4af...014

At keto enda er liksom to-go dietten. Helt håpløst. I 2021. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ingen myte. Har man kjørt kroppen langt nok over lang tid(snakker år) kicker spareblussen inn. Har selv anoreksi og vet godt hva godt hvordan en sparebluss kjennes ut. Myten derimot er at den kicker inn etter kortvarig fase med underskudd

Anonymkode: d7b06...eb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja men da er det vel kanskje nettopp dette andre de spiser de blir tjukke av? 

Det er mye sunt i frukt. Men om du spiser en frukt, eller en neve haribo med et par multivitaniner er ett fett for kroppen (satt på spissen).

Det er aldri én ting man blir tykk av. Det er gjerne en kombinasjon eller totalen av hva man spiser. 

Frukt er ikke det verste man spiser, og jeg tror ikke en frukt om dagen er det som bekker lasset, men man må ikke glemme at det er masse energi og det vil klart bidra i det totale regnskapet. Jeg er ingen ekspert men har null tro på at vi MÅ ha frukt. Jeg selv får i meg de vitaminene og mineralene jeg trenger gjennom grønnsaker. Spiser grønnsaker i stedet for potet, ris og pasta og får tilsynelatende i meg det jeg trenger. Vet ikke hvordan jeg kan sjekke det annet enn prøver hos legen, men jeg er i hvertfall nesten aldri syk og har nok energi så lenge jeg er moderat aktiv.

Spiser man ikke grønnsaker så kanskje man bør spise frukt, jeg vet ikke 🤷🏼‍♀️ Men er masse energi, og for mye energi er alle enige om fører til kg på vekta. En annen sak er hvordan sukker og raske karbohydrater er avhengighetsskapende og fører til livsstilssykdommer, men det er en annen diskusjon😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At lavkarbo/ keto er den ultimate dietten for vektnedgang 🤦🏼‍♀️ At frosne bær er mindre sunne enn ferske 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 52033...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Eilis said:

Det er mye sunt i frukt. Men om du spiser en frukt, eller en neve haribo med et par multivitaniner er ett fett for kroppen (satt på spissen).

Mange frukt har antioksidanter. Frukt er ikke grunnen til at nordmenn er feite og har mageproblemer....

Anonymkode: f44db...e4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2020 den 6.32):

Enig, å gå rundt og spise mange små måltider og aldri føle seg ordentlig mett, er en oppskrift på katastrofe føler jeg. Ren tortur 😅

Anonymkode: 37816...c6c

Da jeg var på det tyngste var jeg på rehabilitering for sykelig overvekt. Der spiste vi seks ganger om dagen, ikke så mye for forbrenningens skyld men for å venne oss til mindre matmengder, uten å måtte gå lenge uten mat. Første måltid var 8 om morgenen og siste kl 9 om kvelden. For meg var det en kjempeeffektiv måte å endre ikke bare matvaner men adferden i forhold til mat. Jeg sprakk veldig sjelden, merkelig nok.

"Mindre" er relativt - kostplanene våre var individuelle. Det som var et "lite" måltid for meg den gangen (2 brødskiver og en Yoplait 0%, f.eks) blir jeg mett av nå.

Ryddet for diskusjon om daglig matinntak under 1500 Kcal. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Eilis skrev (På 6.2.2021 den 9.47):

Mange som spiser "sunt" og ikke klarer å gå ned, de skjønner ikke hvorfor. De spiser kanskje grove kornprodukter, grov pasta, villris og masse frukt, og følger helsedirektoratets anbefalinger 🤷 Klart de ikke går ned i vekt med alt dette sukkeret i kosten (sukker, stivelse etc-kroppen reagerer likt)

Jeg spiser noen ganger frukt på lengre fjellturer, siden det er så nye energi. 

Rart at vi er en haug med folk som spiser brød, ris, pasta og frukt som er slanke, da :vetikke:

Med mindre man har allergi av noe slag, er vekta i hovedsak avhengig av hvor MYE man spiser, ikke av hvilke matvarer. Hva som er sunt osv. kan diskuteres, men når det kommer til vekt, er det mengden det kommer an på. Man kan spise kun drittmat og være tynn, og man kan spise kjempesunt og være feit. Årsaken er at den førstnevnte spiser lite og den andre spiser mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmandaVI skrev (På 7.2.2021 den 21.34):

Da jeg var på det tyngste var jeg på rehabilitering for sykelig overvekt. Der spiste vi seks ganger om dagen, ikke så mye for forbrenningens skyld men for å venne oss til mindre matmengder, uten å måtte gå lenge uten mat. Første måltid var 8 om morgenen og siste kl 9 om kvelden. For meg var det en kjempeeffektiv måte å endre ikke bare matvaner men adferden i forhold til mat. Jeg sprakk veldig sjelden, merkelig nok.

"Mindre" er relativt - kostplanene våre var individuelle. Det som var et "lite" måltid for meg den gangen (2 brødskiver og en Yoplait 0%, f.eks) blir jeg mett av nå.

Ryddet for diskusjon om daglig matinntak under 1500 Kcal. 

Perelandra, mod. 

dette er veldig interessant. Har ikke hørt om den teknikken før. Spiser du fortsatt mange små måltider, eller var det bare i en læringsfase?

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange frukt har antioksidanter. Frukt er ikke grunnen til at nordmenn er feite og har mageproblemer....

Anonymkode: f44db...e4b

Men er ikke den gunstige effekten antioksidanter litt en kostholdsmyte? 😛 

Det, og dette med å "styrke immunforsvaret" var det første jeg tenkte på iallfall. Mye rundt supermat og kosttilskudd som er mer eller mindre humbug.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...