Gå til innhold

Kostholdsmyter folk fortsatt tror på i 2020.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, altflyter skrev:

At laktosefri melk er sunnere enn vanlig melk..... til info så har laktosefri melk høyere sukkerinnhold enn vanlig melk 

Har aldri hørt den før. Faller vel under samme kategori som "glutenfri mat er sunnere", som absolutt ikke er sant om man spiser glutenfri erstatninger 😛

Noen av oss må spise/drikke spesialkost, men det har ikke noe med sunnhet å gjøre, annet enn egen helse.

Anonymkode: ada4b...c45

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gamle kunnskapen er faktisk mindre myter enn alle disse nye mytene. Det er så mye rart som går rundt nå at det er helt sykt.

At det å drikke over to liter vann til dagen er skadelig (jeg drikker 3-4).

At keto er sunt, og carnivore likeså.

At mye fett er sunt.

At frukt er usunt.

At vit C ikke hjelper mot noe.

At for mye karbohydrater er skadelig.

At man trenger så mye protein, og kan ha 'proteinmangel' med dagens kosthold.

At man må ha ekstra protein når man tar bort kjøtt.

At kaffe er er sunt.

At rødvin er sunt.

Anonymkode: 0785b...d61

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, limonaid skrev:

Mettet fett er ikke farlig. Sukker, derimot øker risikoen. 

Var du syk i mat og helsetimene?😂 Sorry at jeg ler men du aner jo ikke hva du snakker om her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes sunn og usunn mat.
At en kalori ikke er en kalori.
At noe mat setter i gang eller “booster” forbrenningen.
At måltidsrytme er alfa og omega. 
At fett er farlig.
At fett “brenner” fett.
At sukker avhengighetsskapende.
At man kan kutte ut sukker.
At det krever umenneskelig viljestyrke å gå ned i vekt, og holde vekten.
At kunnskap om ernæring er nok til å kunne sette sammen et godt kosthold.

Anonymkode: 2d9ad...945

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Var du syk i mat og helsetimene?😂 Sorry at jeg ler men du aner jo ikke hva du snakker om her.

Du behøver ikke å være spydig😊 Men jeg mener at uraffinert kokosolje/smør/mettet fett er frikjent, og er ikke skadelig for oss. Det som er mere farlig er sukker, kunstig fremstilt margarin med «sunne» oljer som er strippet for næringsstoffer, og ultraprosessert mat. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt den før. Faller vel under samme kategori som "glutenfri mat er sunnere", som absolutt ikke er sant om man spiser glutenfri erstatninger 😛

Noen av oss må spise/drikke spesialkost, men det har ikke noe med sunnhet å gjøre, annet enn egen helse.

Anonymkode: ada4b...c45

Jeg oppdaget det etter at jeg ble satt på laktosefri kost av fastlegen... venner som kom på besøk valgte min melk i kaffen framfor samboeren sin fordi de skulle være «sunn» 😂 og begge var rosa lettmelk.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er jo bare en tråd med synsing og ingen som vil dokumentere sine påstander🙄

Anonymkode: c730c...d62

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spinat innholder ekstra mye jern, C-vitamin hjelper mot forkjølelse, sukker gjør barn hyperaktive, fryste grønnsaker er mindre sunne enn ufryste osv.

Flere myter du vet fortsatt lever i beste velgående i 2020?

Anonymkode: 9c4af...014

At vegansk er et fullverdig kosthold for alt og alle. Inkl. hunden, gravide og barn i utvikling.

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, limonaid skrev:

Du behøver ikke å være spydig😊 Men jeg mener at uraffinert kokosolje/smør/mettet fett er frikjent, og er ikke skadelig for oss. Det som er mere farlig er sukker, kunstig fremstilt margarin med «sunne» oljer som er strippet for næringsstoffer, og ultraprosessert mat. 

Nei, mettet fett er ikke frikjent, på ingen måte.

Anonymkode: 9b215...35a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, altflyter skrev:

At laktosefri melk er sunnere enn vanlig melk..... til info så har laktosefri melk høyere sukkerinnhold enn vanlig melk 

Den har faktisk ikke høyere sukkerinnhold, sukkerinnholdet er akkurat det samme som vanlig melk. Men melkesukkeret er spaltet, noe som gir en søtere smak 🙂

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2020 den 10.35):

At noen kan spise uendelige mengder med mat uten å legge på seg fordi de er "naturlig slanke", mens andre som er større og mener de spiser mindre legger på seg fortere på et slags magisk vis.

At noen ikke kan bli slanke fordi de har "kraftig benbygning".

Anonymkode: d4f84...a4b

Det kan de da. Det er genetisk.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, limonaid skrev:

Næring i kokosolje? Er enig at sukker ikke er sunt, men hvorfor er metta fett sunt for deg? Det er jo ikke det. Driver helsedirektoratet bare å sier at det er usunt og råder til redusering av det bare fordi de kjeder seg da? 
« Det mest hensiktsmessige er å bytte ut / redusere inntaket av matvarer med mye mettet fett til fordel for matvarer med flerumettet fett.»

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-hjerte-og-karsykdom

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gamle kunnskapen er faktisk mindre myter enn alle disse nye mytene. Det er så mye rart som går rundt nå at det er helt sykt.

At det å drikke over to liter vann til dagen er skadelig (jeg drikker 3-4).

At keto er sunt, og carnivore likeså.

At mye fett er sunt.

At frukt er usunt.

At vit C ikke hjelper mot noe.

At for mye karbohydrater er skadelig.

At man trenger så mye protein, og kan ha 'proteinmangel' med dagens kosthold.

At man må ha ekstra protein når man tar bort kjøtt.

At kaffe er er sunt.

At rødvin er sunt.

Anonymkode: 0785b...d61

Enig, noen gamle myter finnes jo, som at forbrenningen må settes i gang og holdes i gang og sånn, men det er de nye mytene og diettene som dominerer nå. Masse folk som avviser forskningsbasert kunnskap og myndighetenes kostholdsråd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hvitt sukker er farlig, men honning og fruktsukker kan du trøkke innpå så mye du vil av, for det er nemlig sunt. 

Anonymkode: acaae...a06

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Næring i kokosolje? Er enig at sukker ikke er sunt, men hvorfor er metta fett sunt for deg? Det er jo ikke det. Driver helsedirektoratet bare å sier at det er usunt og råder til redusering av det bare fordi de kjeder seg da? 
« Det mest hensiktsmessige er å bytte ut / redusere inntaket av matvarer med mye mettet fett til fordel for matvarer med flerumettet fett.»

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-hjerte-og-karsykdom

Det finnes Forskning viser at det er ingen sammenheng mellom mettet fett og hjerte/karsykdommer. Så forskere er uenige i den påstanden:-) Jeg stoler på at et naturlog produkt som f eks. ekte smør er bedre for helsa mi enn raffinert solsikkeolje, for å ta det som et eksempel. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her finnes det vel noen studier som indikerer at man vil legge på seg mer av å innta samme lenger kalorier om kvelden heller enn tidligere på dagen, men så vidt jeg husker er effekten liten og studiene små. 

Anonymkode: 95c1a...5a5

Ja det høres ikke ut som en sterk studie. Faster man fra kl 19-07:00 eller 22-10:00 så må nå det bli det samme. Men klart spiser man en sen kveldsmat for så å spise en tidlig frokost, så lunsj noen få timer etter så ser jeg at man kan legge på seg av sen kvelds 😄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man ha grønnsaker. De smaker jævlig godt, og forbedrer ofte enhver rett - men man må ikke spise dem for å få i seg nok næring.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man MÅ spise 5 om dagen og få i seg store mengder omega 3 hver dag for å ikke mangle noe. Altså, det er vel og bra å spise sunt, men de fleste spiser ikke mer enn et par agurkbiter, et glass juice og en neve gulerøtter i løpet av en dag og klarer seg helt fint uten vitaminmangel. Samme med omega 3, noen spiser fisk max en gang annenhver uke og mangler nada.

Mengden ulike vitaminer og næringsstoffer vi bør få i oss er sterkt overdrevet og ville ikke vært mulig å gjennomføre hadde vi levd under helt naturlige forhold. 

Anonymkode: f66f5...7aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...