Gå til innhold

Tenkte å leige ut et rom...


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jeg har en treromsleilighet. En venninne av meg har leigd hos meg, men hun vil bo nærmere sentrum. Jeg bor like ved Oslomarka. Det tar 20 min med t-banen inn til sentrum. Rommet som jeg har tenkt å leige ut, er på 8 kvm + et kott på 2 kvm i samme rom. Depositum tenkte jeg å droppe, ev en måned forskuddsleige. Leiligheten er møblert, lys og fin. Hvor mye er det passende å ta i husleige inkl strøm? Siden det er et stykke utenfor sentrum, tenkte jeg å leige ut billig.

alt A) huslige kr 1500 mnd + strøm + at personen vasker leiligheten 1 gang i uka. (jeg er sykemeldt, og blir veldig sliten av å vaske, så jeg hadde satt pris på litt hjelp med det)

alt B) kr 2000 mnd + støm

alt C) kr 2500 mnd inkl strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir veldig forvirret av at du konsekvent bruker nynorsk-versjonen av leie, men meg om det. Jeg ville gått for alternativ 1 eller 2, så slipper du å gremmes om vedkommende bruker mye strøm (noen bruker noe helt vannvittig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg digger badet, skal få badekar etterhvert. Kjøkkenet er en del av stua, har kjøkkenkrok. Personen får bruke stue, bad, kjøkken og veranda som h*n vil, men må dele med meg. :)

Endret av GreenSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg blir veldig forvirret av at du konsekvent bruker nynorsk-versjonen av leie, men meg om det. Jeg ville gått for alternativ 1 eller 2, så slipper du å gremmes om vedkommende bruker mye strøm (noen bruker noe helt vannvittig).

Sorry ;) og takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Da høres alt. A genialt ut.

Der jeg bodde før leide jeg et rom ot et bad. Skulle dele kjøkken med huseier. I prinisppet greit nok, men ettersom jeg måtte gjennom stua hans for å bruke kjøkkenet så følte jeg at jeg på en måte invaderte hjemmet hans. Men hvis du er åpen for at dere deler på fellesrommene så høres det ut som en god løsning. Jeg følte meg som sagt i veien. Han hadde ofte besøk og jeg følte meg ikke vel med å stå å lage mat mens kompisene hans sto og så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Takk for svar. :) Å bruke fellesrommene er da helt greit for meg, så lenge personen ikke har sex i sofaen eller noe. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Bra. Der jeg bodde hadde jeg en dør fra gangen og inn mot stua hans. Han hadde ofte damebesøk...Følte meg ikke helt kul da. Og i hvert fall ikke at jeg kunne gå ut på kjøkkenet og ta meg et glass melk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Men han var kjekk da. Bare ikke noe hyggelig. Hender jeg treffer han og han hilser ikke eller noe. Skikkelig arrogant fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg ville gått for alt c). Hvis vedkommende har full tilgang til ditt bad, stue og kjøkken (og du er en person som ikke får h*n til å føle seg uvelkommen der..) syns jeg ikke 2500 er for mye hvis strøm er inkludert.

Hvis du ikke skal inkludere strøm; hvordan skal du holde styr på forbruket? Det er vel begrenset hvor mye strøm man klarer å bruke på ett rom som man også sover i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Inkludér strøm, så slipper du hodebry og eventuell krangel når strømregningen kommer. Ang at det er begrenset hvor mye strøm man bruker, ikke glem at bruk av dusj og varmtvann samt vaskemaskinen tar mye strøm.

2500 høres ikke mye ut synes jeg, synes du kan ta dette og samtidig si at du forventer hjelp til husvask av fellesarealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi leier ut med strøm inkludert i husleie, og jeg angrer. Skriv kontrakt på at dere vasker annenhver gang (f.eks annenhver uke ellerno), så får du hjelp med husarbeid uten å måtte reduserer husleie på grunn av det. Det er bare rett og rimelig at man tar hver sin halvpart av husarbeidet når man deler en leilighet, men det er greit å ha det i kontrakten. Brytes kontrakten da kan du med god samvittighet øke husleia for å få inn vaskehjelp annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er jo ikke alltid jeg orker å vaske selv, så ikke sikkert jeg hadde hatt energi til å vaske annenhver uke. Og da blir det jo litt teit at jeg forlanger at den som leier skal gjøre det annenhver uke. Når jeg vasker, blir jeg så sliten etterpå, at jeg som regel må holde senga et par dager. Derfor jeg tenkte på alternativ A som greit, hadde vel vært ok for en student. Jeg vasker jo mitt eget soverom, og tar min egen oppvask, det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da skjønner jeg. Men skriv i alle fall i kontrakten det som er avtalt om vasking og eventuelt rydding, uansett hva du finner ut at du skal avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...