AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Vet noen om noen som tar inn lærlinger nå i Bergen? De fleste har jo frist i mars og oppstart i august. Pga korona så er det ekstremt vanskelig å få jobb, jeg har ikke vært helt sikker på valget mitt men har undersøkt som barne og ungdomsarbeider, kontor og administrasjon, helsefagarbeider, logistikkoperatør, renholder, osv. det virker jo helt håpløst, vurderer nesten og starte på nettstudier så får jeg bare holde på med det til august neste år. Alt jeg ønsker er og komme meg ut i fast jobb. 😅 Er det noen yrker som har stort behov for lærlinger? Evt et yrke som kommer til å være sikkert i fremtiden? Anonymkode: 1b521...c0b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 De retningene du nevner har jo vidt forskjellig utdanningsløp, så om du skal søke læreplass, hvilket utdanningsløp har du tatt? Såfall kan du snakke med ditt lokale opplæringskontor innenfor det aktuelle faget. Om du ikke har tatt skole men ønsker feks voksenlærling bør du snakke med voksenopplæringen i fylket ditt for å få tips og råd. Jeg tok fagbrev som elektriker og har hatt fast jobb siden jeg gikk ut av skolen i 2004, det er en yrkesretning med mange muligheter som jeg absolutt kan anbefale 😊 Anonymkode: a42db...2a5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De retningene du nevner har jo vidt forskjellig utdanningsløp, så om du skal søke læreplass, hvilket utdanningsløp har du tatt? Såfall kan du snakke med ditt lokale opplæringskontor innenfor det aktuelle faget. Om du ikke har tatt skole men ønsker feks voksenlærling bør du snakke med voksenopplæringen i fylket ditt for å få tips og råd. Jeg tok fagbrev som elektriker og har hatt fast jobb siden jeg gikk ut av skolen i 2004, det er en yrkesretning med mange muligheter som jeg absolutt kan anbefale 😊 Anonymkode: a42db...2a5 Jeg må ta programfag i tillegg til læretid. er utdannet frisør, men det var helt feil for meg. 😄 har snakket med mange opplæringskontor men er ikke enkelt. er ikke elektriker veldig vanskelig? Har vært litt inne på tanken og vet det er masse behov i det yrket, men føler det blir for vanskelig for meg. vist det er mye matte og sånt jeg må ta i fag. Men er jo en grunn for at man tar læretid da, for å lære. 😄 Trives du i yrket? Syns du det var vanskelig å lære seg faget? Anonymkode: 1b521...c0b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ta programfag i tillegg til læretid. er utdannet frisør, men det var helt feil for meg. 😄 har snakket med mange opplæringskontor men er ikke enkelt. er ikke elektriker veldig vanskelig? Har vært litt inne på tanken og vet det er masse behov i det yrket, men føler det blir for vanskelig for meg. vist det er mye matte og sånt jeg må ta i fag. Men er jo en grunn for at man tar læretid da, for å lære. 😄 Trives du i yrket? Syns du det var vanskelig å lære seg faget? Anonymkode: 1b521...c0b Da ville jeg snakket med karriererådgivning hos voksenopplæringen i fylket ditt 😊 vestlandfylke.no/utdanning-og-karriere/voksen/kontakt-oss/ Jeg syns elektro var lett å lære, men man må ha litt faglig interesse for at det skal være interessant. jeg hadde ikke kjempegode karakterer i matte men syns elektro-matte var noe helt annet, man regner liksom på noe konkret man kan se i virkeligheten. Jeg stortrivdes som elektriker, ingen problem å være jente i bransjen heller. Nå har jeg tatt videreutdanning da, jobber som elektroingeniør innenfor havvind. Anonymkode: a42db...2a5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 Nå er ikke matten til å bli elektriker noen voldsomme greier. Men sette seg inn i yrkesord den yrkesgruppen bruker derimot kan være vanskelig. Det høres ut som du vil være prakiskandidat? Altså lønnet arbeid frem til du kan ta fagbrev? Den veien du velger på godkjennes av bedriftens ledelse. Lærlinger har en litt annen vei. De får jo også veldig lite betalt i førsten. Og jeg har lærling med meg nå, dette er i helsefagarbeiderfaget. Der har ikke lærlingstiden stoppet opp. Vi har hatt mennesker som går på tiltak fra nav, som da får betalt av nav og kan opparbeide seg nok erfaring til å begynne på skole, og etterhvert få fagbrev. Men veien der er jo 5 år. Anonymkode: 4b62b...689 1
amo Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Man kan starte som lærling året rundt, så ta runden å hør med aktuelle læresteder.Kanskje noen har droppet ut, og plutselig har en ledig plass? Stå,på, og lykke til.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke matten til å bli elektriker noen voldsomme greier. Men sette seg inn i yrkesord den yrkesgruppen bruker derimot kan være vanskelig. Det høres ut som du vil være prakiskandidat? Altså lønnet arbeid frem til du kan ta fagbrev? Den veien du velger på godkjennes av bedriftens ledelse. Lærlinger har en litt annen vei. De får jo også veldig lite betalt i førsten. Og jeg har lærling med meg nå, dette er i helsefagarbeiderfaget. Der har ikke lærlingstiden stoppet opp. Vi har hatt mennesker som går på tiltak fra nav, som da får betalt av nav og kan opparbeide seg nok erfaring til å begynne på skole, og etterhvert få fagbrev. Men veien der er jo 5 år. Anonymkode: 4b62b...689 Ja skjønner det. Jeg tenker egentlig lærling, for praksis kandidat har jeg prøvd, får ikke jobb uten erfaring. Så tenker lærling med stipend fra Lånekassen. Men må jo være 100% sikker på valget mitt. Vil jo ha en jobb jeg kan trives med og som er greit betalt. de i helsefaget sa jeg måtte søke 1 mars. Har ringt til alle jeg har komt på. Sykehjem, kommunen, sykehuset. Alle sier det samme, må vente til 1 mars. 😅 Anonymkode: 1b521...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå