Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Prednisolon og CRP

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd her inne har det blitt hevdet at prednisolon kamuflerer høy crp.

TS selv sa at fastlegen avkreftet dette på direkte spørsmål.  Fastlegen sa at hvis crp gikk ned ved behandling var det fordi behandlingen virket, og stilte så spørsmål om fastlegen tok feil.
TS fikk ikke svar på dette spørsmålet, men påstanden ble gjentatt av flere uten at det ble bekreftet eller dokumentert.

Nå lurer jeg på hva som er fakta.

Det er kjent at prednisolon kamuflerer symptomer og feber, men kamuflerer den også høy crp?

Anonymkode: 53fe0...fb9

Skrevet

Det er betennelsesdempende, så ja, det er klart den kan den kan senke CRP. 

Anonymkode: c4b56...d65

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, men det var ikke det jeg spurte om. 

Jeg spurte om prednisolon kan kamuflere, altså skjule,  høy crp, på samme måte som den kan kamuflere symptomer og feber.

For å klargjøre:

La oss si at du går til lege med halsbetennelse.   Symptomene er feber, sår og hoven hals, og høy crp.

La oss også si at denne legen gir deg prednisolon for halsbetennelsen.  (Helt hypotetisk så klart, for ingen lege gir kortison mot slikt).

Dagen etter er feberen borte, det samme er den hovne halsen. ( Symptomene og feberen er egentlig ikke borte, de er bare skjult av kortisonet.)

Men vil crp fremdeles være forhøyet, eller vil prednisolonet kamuflere denne også?

Skrevet

CRP kan senkes ved bruk av prednisolon, men ikke mye. Dvs, om du har f.eks 300 i CRP og du får prednisolon av legen (alltid lav dose 5-10 mg) vil ikke CRP gå i "null" Den vil kanskje gå ned til 270-250. Så, ikke nok til å kamuflere andre infeksjoner. Om du har revmatisme vil du merke forskjell allerede dagen etter. Men ikke på aktive bakterielle infeksjoner.

Anonymkode: 78975...8f2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om prednisolon kan kamuflere, altså skjule,  høy crp, på samme måte som den kan kamuflere symptomer og feber.

For å klargjøre:

La oss si at du går til lege med halsbetennelse.   Symptomene er feber, sår og hoven hals, og høy crp.

La oss også si at denne legen gir deg prednisolon for halsbetennelsen.  (Helt hypotetisk så klart, for ingen lege gir kortison mot slikt).

Dagen etter er feberen borte, det samme er den hovne halsen. ( Symptomene og feberen er egentlig ikke borte, de er bare skjult av kortisonet.)

Men vil crp fremdeles være forhøyet, eller vil prednisolonet kamuflere denne også?

For en merkelig problemstilling. Poenget med Prednisolon er jo nettopp å dempe symptomer og ubehag. Den hemmer betennelse, ergo blir CRP lavere og symptomene dermed borte. Sykdommen kan være der, men ha gått i dvale. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

CRP kan senkes ved bruk av prednisolon, men ikke mye. Dvs, om du har f.eks 300 i CRP og du får prednisolon av legen (alltid lav dose 5-10 mg) vil ikke CRP gå i "null" Den vil kanskje gå ned til 270-250. Så, ikke nok til å kamuflere andre infeksjoner. Om du har revmatisme vil du merke forskjell allerede dagen etter. Men ikke på aktive bakterielle infeksjoner.

Anonymkode: 78975...8f2

Takk for svar!  Det var greit å få det avklart.  :)

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en merkelig problemstilling. Poenget med Prednisolon er jo nettopp å dempe symptomer og ubehag. Den hemmer betennelse, ergo blir CRP lavere og symptomene dermed borte. Sykdommen kan være der, men ha gått i dvale. 

Problemstillingen er ikke så merkelig som du skal ha det til.

Prednisolon skal dempe symptomer og ubehag ved inflammasjon, men kan også gjøre vondt mye verre hvis den brukes ved infeksjon i og med at den kamuflerer symptomer og feber, og riktig behandling med antibiotika eller penicillin ikke blir gitt til riktig tid.

Hvis du ser på den tråden jeg viste til i første innlegg ser du at prednisolon ble gitt som behandling for en uavklart sykdom.  (Det var ikke avklart om sykdommen skyldtes infeksjon eller inflammasjon ved oppstart av behandlingen)

I den tråden var det noen brukere som kom med påstanden om at kortison kunne kamuflere (skjule) høy crp hvis sykdommen skyldtes infeksjon.  Det ble ikke gitt noen videre forklaring på dette ut over påstandene, derfor spurte jeg her.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

For å klargjøre:

Kommer an på dosen og om du har brukt det lenge. 

Anonymkode: 79795...15a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...