Gå til innhold

Holder du 2 meter avstand til ditt barns venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Fallabella skrev:

Slik det er nå trenger barn ekstra vennlighet og varme fra oss voksne. Mer omsorg og inkludering. Billedlige sett så betyr ikke dette å klemme el, men at vi viser at de er velkommen.

Sosial distansering ødelegger barn, forstår du ikke det? 

Hun skjønner ikke dette. Det kalles hjernevasking.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fallabella
Skrevet
11 minutter siden, Bikbokelsker skrev:

Hun skjønner ikke dette. Det kalles hjernevasking.

Jeg vet og jeg liker henne siden hun går frivillig foran meg i køen for å ta vaksinen. 
Undres over hva det etterhvert blir av barna til disse lydige borgerne? 

Skrevet
2 minutter siden, Fallabella skrev:

Jeg vet og jeg liker henne siden hun går frivillig foran meg i køen for å ta vaksinen. 
Undres over hva det etterhvert blir av barna til disse lydige borgerne? 

De går vel til grunne. 
At det ikke finnes et snev av skepsis i folk er bare ufattelig skummelt. De færreste av oss har i det hele tatt har sett at korona er ekte/vet om folk som har fått sykdommen. Det er en form for massesuggesjon og den er knallhard. 
Jeg skal ikke ta noen vaksine med mindre det blir kraftig påtvunget.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, Pepsimaximus skrev:

Er det nødvendig å la venner av 6-åringen din sitte på fanget ditt? 
Med mindre min 6-åring hadde skadet seg så ønsker jeg ikke at han skal klemme/sitte på fanget/krype inni armkroken til foreldrene til vennene. Det gjelder nå egentlig selv om det ikke er korona også. 

Hvis et barn vil ha en klem eller sitte på fanget her i huset, så får de det, uansett årsak. Det er mange grunner til at barn trenger en klem, og i disse tider observerer jeg at det er enda flere barn som trenger bekreftelse og omsorg enn vanlig. Her er døra alltid åpen for alle som trenger det, og jeg deler ut både klemmer og mat og gode samtaler med barn som er bekymrede og stressa av en verden snudd på hodet.

Jeg håper min seksåring får klemmer hvor enn hn går når hn ønsker det, og vet at både foreldrene til vennene hns og lærerene på skolen er rause med klemmene. Og det er jeg virkelig glad for.

Å klemme noen skiller ut oksytocin, som roer nervesystemet, gjør oss rolige, glade og mindre stresset. Fraværet av fysisk kontakt er bevist helseskadelig og spesielt problematisk for barn i utvikling.

Jeg går ikke rundt og tvangsklemmer unger over en lav sko, men hvis de initierer fysisk kontakt, så er jeg der. Og håper at jeg kan gjøre en positiv forskjell. De får også middag her og vi er tilstedeværende og tilgjengelige.

Det høres helt sykt ut å skulle bli provosert over at barnet ditt skal få velge selv om hn vil ha en armkrok å sitte i utenfor kjernefamilien, uavhengig av Covid-19, men du har kanskje ikke fått med deg den massive mengden forskning som viser viktigheten av nærhet..

Noen av dere får det til å høres ut som et overgrep å gi barn det de trenger. 🙄

Endret av Akvarium85
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Akvarium85 skrev:

Hvis et barn vil ha en klem eller sitte på fanget her i huset, så får de det, uansett årsak. Det er mange grunner til at barn trenger en klem, og i disse tider observerer jeg at det er enda flere barn som trenger bekreftelse og omsorg enn vanlig. Her er døra alltid åpen for alle som trenger det, og jeg deler ut både klemmer og mat og gode samtaler med barn som er bekymrede og stressa av en verden snudd på hodet.

Jeg håper min seksåring får klemmer hvor enn hn går når hn ønsker det, og vet at både foreldrene til vennene hns og lærerene på skolen er rause med klemmene. Og det er jeg virkelig glad for.

Å klemme noen skiller ut oksytocin, som roer nervesystemet, gjør oss rolige, glade og mindre stresset. Fraværet av fysisk kontakt er bevist helseskadelig og spesielt problematisk for barn i utvikling.

Jeg går ikke rundt og tvangsklemmer unger over en lav sko, men hvis de initierer fysisk kontakt, så er jeg der. Og håper at jeg kan gjøre en positiv forskjell. De får også middag her og vi er tilstedeværende og tilgjengelige.

Det høres helt sykt ut å skulle bli provosert over at barnet ditt skal få velge selv om hn vil ha en armkrok å sitte i utenfor kjernefamilien, uavhengig av Covid-19, men du har kanskje ikke fått med deg den massive mengden forskning som viser viktigheten av nærhet..

Noen av dere får det til å høres ut som et overgrep å gi barn det de trenger. 🙄

Men vi snakker jo overhodet ikke om å ikke gi barn nærhet? Jeg klemmer og koser masse med barna mine- det samme gjør min mann- og minstemann på 6 år får også mye kos av sine storesøstre. 
Vanligvis får de også veldig mange klemmer av besteforeldre, tanter, onkler og venner og andre som står barnet nær. Men akkurat nå må vi droppe det- og heller klemme ekstra mye på våre egne nærkontakter. 

Om min gutt på 6 år slår seg hos en venn så er det klart at han må få trøst. Men jeg anser det ikke som veldig nødvendig for utviklingen av hjernen hans at han får en klem fra en litt perifer voksen. 

Min førsteklassing har sagt at læreren hans har fortalt han at læreren ikke kan gi klemmer nå, så at lærere er raus med klemming nå tviler jeg på gjelder alle. Mulig vi lever i to veldig ulike steder, men vi bor altså i et område med mye korona. Vi bor i Bergen, og er 5 stk i husholdningen. Det betyr at vi (grunnet lokale regler) ikke har lov å ha besøk (bortsett fra barn opp til 12 år i samme kohort som barna). Vår 14 åring kan ikke ha besøk av noen, og vår 6 åring kan ikke ha besøk av nabogutten som går på en annen skole. Vi må holde to meters avstand til barnas besteforeldre fordi de er i risikogruppen, og vi har ikke lov med besøk av fetteren.

Jeg vil veldig mye heller at du holder avstand til barnet mitt om du kan- slik at vi raskere kan åpne opp samfunnet mer. At barnet kan gi mormoren sin en klem vil bety veldig mye mer enn en klem fra moren til en venn. 

• Liker 5
Skrevet

Ungdomsskoleeleven har to venninner hun omgås litt utenom skolen, bortsett fra på trening (usikker på hvor lenge treningen får fortsette). Særlig den ene holder jeg ikke to meters avstand fra. Vi sitter i samme bil osv. 

Det er veldig begrenset, men unntak for en eller to. Vet alltid hvem jeg har vært i nærheten av ihvertfall. 

Jobber i barnehage, og er egentlig mer redd for å smitte andre enn at jeg skal bli smittet av min datters venninne. 

Skrevet

Ja, her er de som regel samlet på rommet hennes i en annen etage, så ja. Hun har somregel kun 1 venninne på beøk om gangen.

Skrevet

Nei overhodet ikke. Vi sitter rundt samme middagsbord, kjører i samme bil til trening osv.

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Kemila skrev:

Nei overhodet ikke. Vi sitter rundt samme middagsbord, kjører i samme bil til trening osv.

Heldige dere som har barn som får lov til å være ute av hjemmet og som har lov til å benytte en aktivitet. Må være en gjeng med sære nazi folk her i kommunen tror jeg siden vi helst kun skal holde oss innendørs i eget hjem uten kontakt med noen..

Rart at kommunene kan gjøre det her som avviker veldig fra de føringene regjeringen har gitt oss. Barna kunne da ha kontakt med andre, mens her skal de ikke være med noen.. Veldig rart! 

Endret av Fallabella
Gjest JannickeBa
Skrevet

Det var voldsomt så aggressive noen ble rundt dette temaet.. Det er tydelig at det engasjerer, men man kan jo diskutere og være uenige samtidig som man holder folkeskikken intakt? Dette var en tråd om et interessant tema, men diskusjonen forsures og lesningen ødelegges av alle spydighetene og slengbemerkningene som enkelte kommer med. 

Synd. 

Skrevet
10 timer siden, Fallabella skrev:

Ja det er flott at du og dine drar lasset, noen må stå først i køen for å få vaksine.

Det har vært smitte på skolen her, til og med på flere skolen. Ingen alvorlig syke som vanlig og heller ingen flere smittet, men skoler er alikevel stengt, ingen barn får benytte fritidsaktiviteten sin heller. De har blitt bedt om å holde seg inne. Handelstanden har sagt at barn og ungdom ikke er velkommen.

Det er da virkelig merkelig at du synes dette er greit. Jeg synes synd på de barna som evt er i nærheten av deg.

Du har ikke vurdert å begynne å tenke selv?

Vel, jeg kjenner folk som har blitt syke av korona. Ikke alvorlig syke. Men det har selvsagt satt i gang hele bøtteballetten med karantene osv. For alle nærkontakter. DET er det jeg er redd for for vårt vedkomne. Vi tåler nok dette godt, men det kan være vi smitter noen som ikke gjør det. Eller at det blir krise pga. Karantene. 

Hvordan mener du det skader barn som er med andre barn hele dagen i bhg/skole å ikke få ha med seg noen hjem i noen uker? Alle barn tåler å få nei innimellom, så lenge det er begrunnet. 

Og ja, her er også alt av fritidsaktiviteter stoppet, svømmehall, kino og bibliotek stengt. Det er kjempe kjipt, men da må vi snu situasjonen og heller finne på andre ting. Vi som familie har blitt mer kreative nå som vi må det. Alt er jo stengt, men skogen er åpen! 

Og de barna som er rundt meg har det helt flott og lider ingen nød. Jeg synes det er mer bekymringsfullt at det er ett problem for noen familier når de må være sammen uten å ha besøk altså. 

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet
11 timer siden, Orchideae skrev:

Vel, jeg kjenner folk som har blitt syke av korona. Ikke alvorlig syke. Men det har selvsagt satt i gang hele bøtteballetten med karantene osv. For alle nærkontakter. DET er det jeg er redd for for vårt vedkomne. Vi tåler nok dette godt, men det kan være vi smitter noen som ikke gjør det. Eller at det blir krise pga. Karantene. 

Hvordan mener du det skader barn som er med andre barn hele dagen i bhg/skole å ikke få ha med seg noen hjem i noen uker? Alle barn tåler å få nei innimellom, så lenge det er begrunnet. 

Og ja, her er også alt av fritidsaktiviteter stoppet, svømmehall, kino og bibliotek stengt. Det er kjempe kjipt, men da må vi snu situasjonen og heller finne på andre ting. Vi som familie har blitt mer kreative nå som vi må det. Alt er jo stengt, men skogen er åpen! 

Og de barna som er rundt meg har det helt flott og lider ingen nød. Jeg synes det er mer bekymringsfullt at det er ett problem for noen familier når de må være sammen uten å ha besøk altså. 

Du ser kun deg selv.. Barn rundt om i landet vårt er mer enn noen gang isolert sammen med en overgriper feks. 
Konsekvensen av isolasjon for alle barn. Foreldre som mister sin inntekt, økte forskjeller på fattig og rik, på sikt mye nød for barn av de som nå må selge hjemmene sine og må etterhvert stå på sosialkontoret. 
Dette handler om hele samfunnet, ikke at skolene kanskje er åpne der du bor akkurat nå. 
Jøss kjenner du noen som har vært forkjølet nå på høst/vinter?? WOW! Hvor er så alle de døde? Har de gjemt seg i din kommune kanskje? For de er ikke her...

Skrevet

Holder ikke noe avstand når vi har besøk, men jeg løper jo ikke akkurat rundt å klemmer på de til vanlig heller. 😄 Så jeg oppfører meg som normalt, nå har vi jo redusert litt på hvem vi har med hjem nå er det kun 2 som for bli med hjem inntil videre. Smitten øker jo både her og der så selv om det ikke er så ille her ennå så tar vi litt forhåndsregler.

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Holder ikke noe avstand når vi har besøk, men jeg løper jo ikke akkurat rundt å klemmer på de til vanlig heller. 😄 Så jeg oppfører meg som normalt, nå har vi jo redusert litt på hvem vi har med hjem nå er det kun 2 som for bli med hjem inntil videre. Smitten øker jo både her og der så selv om det ikke er så ille her ennå så tar vi litt forhåndsregler.

Har du med dine valg om hvem som får bli med hjem og ikke tenkt på den som blir stående utenfor nå? Den som bare stille forsvinner og ingen ber lengre.. Hva med de barna? Smitten øker fordi testingen øker, det er ikke flere døde eller syke. 

Skrevet
2 minutter siden, Fallabella skrev:

Har du med dine valg om hvem som får bli med hjem og ikke tenkt på den som blir stående utenfor nå? Den som bare stille forsvinner og ingen ber lengre.. Hva med de barna? Smitten øker fordi testingen øker, det er ikke flere døde eller syke. 

Altså, vi har med de vanlige bestevennene som alltid er på besøk, så har vi ikke noen nye på besøk. Enkelt og greit. Dette er opplest og vedtatt blant foreldrene på vårt trinn. De som er med en gang eller to i måneden og slikt har jo andre bestevenner som de er med. Nå har det jo gått en del år så alle har jo funnet sine "folk" som de er med. Såvidt jeg vet så har vi nå ikke noen barn på vårt trinn som ikke har noen å være med, iallfall blant guttene regner med det er det samme for jentene da jeg ikke har hørt noe annet. I så fall så måtte de jo foreldrene ha gitt beskjed om dette slik at folk har mulighet til å inkludere, pandemien startet ikke i dag så jeg regner jo med alle har lagt planer for seg og sitt.

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Altså, vi har med de vanlige bestevennene som alltid er på besøk, så har vi ikke noen nye på besøk. Enkelt og greit. Dette er opplest og vedtatt blant foreldrene på vårt trinn. De som er med en gang eller to i måneden og slikt har jo andre bestevenner som de er med. Nå har det jo gått en del år så alle har jo funnet sine "folk" som de er med. Såvidt jeg vet så har vi nå ikke noen barn på vårt trinn som ikke har noen å være med, iallfall blant guttene regner med det er det samme for jentene da jeg ikke har hørt noe annet. I så fall så måtte de jo foreldrene ha gitt beskjed om dette slik at folk har mulighet til å inkludere, pandemien startet ikke i dag så jeg regner jo med alle har lagt planer for seg og sitt.

Dere har redusert hvor mange som får bli med hjem. Jeg prøver å si noe om at det finnes barn som blir rammet av dette. Det er de usynlige barna som ingen ber hjem, som ingen aner har en utfordring slik du selv sier. Du regner med at andre har ordner seg.

Regler om avstand og sosial distansering rammer de barna det ikke en gang faller deg inn å tenke på. Det er ikke alle barn som har voksne som «har lagt planer for seg og sitt. Merk deg det.

Skrevet (endret)
1 time siden, Fallabella skrev:

Dere har redusert hvor mange som får bli med hjem. Jeg prøver å si noe om at det finnes barn som blir rammet av dette. Det er de usynlige barna som ingen ber hjem, som ingen aner har en utfordring slik du selv sier. Du regner med at andre har ordner seg.

Regler om avstand og sosial distansering rammer de barna det ikke en gang faller deg inn å tenke på. Det er ikke alle barn som har voksne som «har lagt planer for seg og sitt. Merk deg det.

Er klar over at ikke alle barn har foreldre som passer på. I vår klasse og på vårt trinn så er de aller fleste foreldre veldig på og de som ikke er det ja, da ordner vi andre opp. Du vet jo ingenting om hvordan ting har blitt ordnet og fikset hos oss. Det finnes foreldre i all slags livssituasjoner og annet og det meste har blitt tatt hensyn til her. Vi som er klassekontaker og i FAU har fått beskjed om at barna trives og at det ikke finnes store utfordringer med tanke på det sosiale på trinnet. Vi kan ikke annet enn å forholde oss til det vi får beskjed om fra skolen og eventuelt foreldre.

Når det er sagt så var spørsmålet her om jeg som forelder holder 2 meters avstand til mitt barns besøkende, og det gjør jeg ikke. Alt annet her er en digresjon, og er man veldig interessert i emnet så er det jo bare å lage en tråd om barn som faller utenfor det sosiale i coronatiden.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1
  • Opprett ny...