AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Jeg og samboeren er et par på over 30 år. Vi har bodd sammen i 2 år nå, i min leilighet. Han er tidligere stor-røyker, som røyket flere pakker om dagen. Etterhvert sluttet han og gikk over til vaping med e-juice. Da han flyttet inn hos meg vapet han frem til for noen måneder siden. For noen måneder siden begynte kollegaer å tilby røyk på jobb, som så eskalerte til at han kjøpte sine egne pakker og nå røyker han også hjemme. Han røyker ikke flere pakker om dagen, men han røyker mye. Han røyker ikke inne i leiligheten, men ute på verandaen. Likevel lukter det jo i leiligheten, da det stinker røyk av klærne og av han. Jeg HATER lukten og smaken av røyk, noe han vet.. men dette er visst ikke nok grunn for han å slutte. Og jeg vet jo også at grunnen til at han ikke slutter å røyke, er pga han er igjen blitt avhengig av røyken, selv om han sier at han kan slutte når som helst. Men det som bekymrer meg veldig er helsen hans. For noen år siden hadde han en bakterie i magen som gjorde han alvorlig syk og som ga han magesår og irritert tarm. Han ble kvitt bakterien med flere kraftige antibiotika-kurer, men magen og tarmsystemet vil ta mange år å bli helt frisk igjen. Nå har han begynte å røyke igjen, som jo er utrolig skadelig for et allerede sår mage/tarm system, og røykingen gjør jo at han er i stor fare for å få magesår igjen. Ikke minst er det større fare for han å få magekreft... OG så enda mer alvorlig..Hans far hadde alvorlig magekreft. Faren døde i en ulykke før han døde av kreften. Det provoserer meg så mye at han ikke tenker på sin egen helse og sin fars kreft. "slapp av det går bra..du trenger ikke være bekymret"..sier han mens han sitter og kremter/harker. I øyeblikket jeg nevner røykingen blir han veldig irritert, men kommer til meg senere og sier kjærlig at "det går bra, ikke vær redd". Hva faen gjør jeg???... Jeg klarer ikke å sitte i stillhet å se på at han røyker seg selv til døde. Jeg vet det er irriterende at jeg maser om det, men jeg klarer ikke å holde kjeft. Og tro meg, jeg vet at folk slutter ikke med røyk osv bare fordi andre vil det, og at dem må ville det selv. Men det er vanskelig å bare sitte å se på at han gjør seg selv syk. Anonymkode: 86ab1...243
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Du får prøve å hjelpe han da. Gi han forståelse, ikke press. Anonymkode: daad5...df4
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får prøve å hjelpe han da. Gi han forståelse, ikke press. Anonymkode: daad5...df4 Hjelpe han..hvordan? Sånn helt seriøst, har du noen tips? Jeg står jo ikke og hyler "stopp å røyke" til han. Jeg sier at jeg er bekymret for han, og at jeg kjøper gjerne så mye e-juice han bare vil, om han bare kan være så snill å slutte.
kflu Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Hva sier han selv? Er han villig til å slutte? Ta det opp med han på en støttende måte.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 6 minutter siden, Jentepå28 skrev: Hjelpe han..hvordan? Sånn helt seriøst, har du noen tips? Jeg står jo ikke og hyler "stopp å røyke" til han. Jeg sier at jeg er bekymret for han, og at jeg kjøper gjerne så mye e-juice han bare vil, om han bare kan være så snill å slutte. Ja, man hjelper ved å gi forståelse. Ønsker du å hjelpe han så må du forstå han. Anonymkode: daad5...df4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, kflu skrev: Hva sier han selv? Er han villig til å slutte? Ta det opp med han på en støttende måte. Ja, gjør dette. 🙂👍 Anonymkode: daad5...df4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 Du får ikke gjort noenting med det. Du må enten finne deg i det ellers så må du gå ifra han. Jeg sluttet å røyke for 6 mnd siden og tar meg selv i at jeg nå anser røykere som tapere og kunne ikke vært kjæreste med en røyker. Litr sykt av meg å være så høy i hatten når jeg for bare 6 mnd siden satt å sugde inn all den illeluktende tjæra. Men sånn er det, er helt ferdig med all niktotin, så det er håp, men jeg troe jeg ville gått ifra han inntil han hadde sluttet... ikke for å straffe han eller få han til å slutte noe fortere, men bare fordi jeg syns det er kvalmt. Anonymkode: 6dab2...31e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 Til info, å kalle de for tapere og true med straff/fravær er ikke forståelse, det er press. Anonymkode: daad5...df4 3
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, kflu skrev: Hva sier han selv? Er han villig til å slutte? Ta det opp med han på en støttende måte. Han sier at han skal slutte snart.. At han kan slutte når som helst hvis han vil, men skal bare fortsette litt til. Jeg skjønner jo at han er avhengig, har full forståelse for det. Men likevel sitter jeg utrolig frustrert i stillhet. Og jeg føler at jeg er svært støttende i måten jeg tar det opp på. Jeg sier aldri at han MÅ slutte, men at jeg håper at han kan slutte snart fordi jeg er oppriktig bekymret for han. Han slutter ikke fordi han er avhengig. Og jeg tror det vil ta tid...og det gjør meg bekymret.
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke gjort noenting med det. Du må enten finne deg i det ellers så må du gå ifra han. Jeg sluttet å røyke for 6 mnd siden og tar meg selv i at jeg nå anser røykere som tapere og kunne ikke vært kjæreste med en røyker. Litr sykt av meg å være så høy i hatten når jeg for bare 6 mnd siden satt å sugde inn all den illeluktende tjæra. Men sånn er det, er helt ferdig med all niktotin, så det er håp, men jeg troe jeg ville gått ifra han inntil han hadde sluttet... ikke for å straffe han eller få han til å slutte noe fortere, men bare fordi jeg syns det er kvalmt. Anonymkode: 6dab2...31e Jeg må nok si meg litt uenig med deg her, jeg synes ikke han eller røykere er tapere. Dette handler om en storrøyker som desverre har igjen fått smaken på det. Jeg skjønner at han ikke slutter pga han er avhengig nå, og ikke tenker så mye på konsekvensene, eller heller at avhengigheten trumfer konsekvensene. Han er en fantastisk mann, og jeg ville aldri forlatt han, selv om jeg hater røyking. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til info, å kalle de for tapere og true med straff/fravær er ikke forståelse, det er press. Anonymkode: daad5...df4 Jeg må nok si meg helt enig med deg her. Jeg ville aldri kommet med straff for at han ikke slutter. Jeg ønsker bare råd ift situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 3 minutter siden, Jentepå28 skrev: Jeg må nok si meg helt enig med deg her. Jeg ville aldri kommet med straff for at han ikke slutter. Jeg ønsker bare råd ift situasjonen. Det har du fått. Du må forstå han hvis du vil hjelpe han. Hvorfor røyker han f.eks? Du sier han er avhengig bare. Forstår du kan egentlig da eller er det bare ansvarsfraskrivelansvarsfraskrivelse og så ser du ikke forbi det faktum? Å være avhengig er jo bare en konsekvens av symptomet. Anonymkode: daad5...df4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 Oisann! Han* Ansvarfraskrivelse* Anonymkode: daad5...df4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 7 minutter siden, Jentepå28 skrev: Jeg må nok si meg litt uenig med deg her, jeg synes ikke han eller røykere er tapere. Dette handler om en storrøyker som desverre har igjen fått smaken på det. Jeg skjønner at han ikke slutter pga han er avhengig nå, og ikke tenker så mye på konsekvensene, eller heller at avhengigheten trumfer konsekvensene. Han er en fantastisk mann, og jeg ville aldri forlatt han, selv om jeg hater røyking. Jeg må nok si meg helt enig med deg her. Jeg ville aldri kommet med straff for at han ikke slutter. Jeg ønsker bare råd ift situasjonen. Nei greit jeg var litt hard, de er ikke tapere, men det gir et sånt inntrykk. Anonymkode: 6dab2...31e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #14 Skrevet 17. november 2020 Takk for at du minner meg på, -jeg er også en som røyker og akkurat nå bor jeg med en ikke-røyker. Jeg går også helt ut og prøver å ta hensyn, men jeg gjennomfører ikke konsekvent med å henge fra meg jakke i gangen (har den på soverommet hvor jeg sover) og bor med noen som sier de ikke lukter noe. Men, det lukter jo sikkert likevel. Jeg burde kanskje begynne å vaske hender etterpå også. Har tenkt på å bare tar meg en røyk når jeg går tur nå etterhvert, akkurat fordi jeg har tenkt over hvor mye mindre jeg kan røyke da. Jo mer tiltak det er, jo mindre fristende blir det i øyeblikket, tenker jeg for meg selv. Hadde jeg sittet inne kunne jeg jo bare tent den ene etter den andre, og det er jeg glad for at jeg ikke gjør. Røyker kanskje rundt ti eller mindre om dagen nå. Noen ganger bare to og tre også. Anonymkode: 6391c...92d
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du fått. Du må forstå han hvis du vil hjelpe han. Hvorfor røyker han f.eks? Du sier han er avhengig bare. Forstår du kan egentlig da eller er det bare ansvarsfraskrivelansvarsfraskrivelse og så ser du ikke forbi det faktum? Å være avhengig er jo bare en konsekvens av symptomet. Anonymkode: daad5...df4 Han begynte å røyke litt og litt på jobb når han hadde vakt sammen med en som røyker. Og så kjøpte han pakninger selv som han begynte å røyke på jobb selv når kollegaen ikke var der. Og nå røyker han hjemme fordi han sier han liker røyken. At når han er stresset, røyker han mer. Og tro meg, jeg sier ofte til han at jeg er der for han når han trenger det. At han kan si alt til meg, klage til meg om jobb osv, og fortelle om det er ting som plager han. Han er en mann som holder ting inne, og derfor sier jeg ofte at jeg er her. Hvis det er noe, så er jeg her for han. Han vet at jeg er det. Men jo han er avhengig. Jeg er ikke dum, jeg skjønner jo at for han er det en nytelse å røyke, noe som får han til å slappe av.. Håper du skjønner hva jeg vil fram til, ay jeg bare vil han vel. Jeg er ikke direkte sint på han, bare frustrert på hva han gjør med seg selv.
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #16 Skrevet 17. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du minner meg på, -jeg er også en som røyker og akkurat nå bor jeg med en ikke-røyker. Jeg går også helt ut og prøver å ta hensyn, men jeg gjennomfører ikke konsekvent med å henge fra meg jakke i gangen (har den på soverommet hvor jeg sover) og bor med noen som sier de ikke lukter noe. Men, det lukter jo sikkert likevel. Jeg burde kanskje begynne å vaske hender etterpå også. Har tenkt på å bare tar meg en røyk når jeg går tur nå etterhvert, akkurat fordi jeg har tenkt over hvor mye mindre jeg kan røyke da. Jo mer tiltak det er, jo mindre fristende blir det i øyeblikket, tenker jeg for meg selv. Hadde jeg sittet inne kunne jeg jo bare tent den ene etter den andre, og det er jeg glad for at jeg ikke gjør. Røyker kanskje rundt ti eller mindre om dagen nå. Noen ganger bare to og tre også. Anonymkode: 6391c...92d Tro meg, hun lukter noe 😕 Selv når det bare er jakkene/klærne og han som lukter, kjenner jeg en svak eim helt inn på soverommet. Men så er jeg veldig sensitiv for røyklukt da. Jeg blir ikke uvel av det sånn sett, men jeg hæler ikke lukten. Men synes det er flott at du tenker på personen du bor med og vil ta hensyn :-)
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #17 Skrevet 17. november 2020 Dump! Røyk forpester alt, inkludert forholdet. Dette kommer til å irritere deg grenseløst så lenge han røyker. Han viser heller ikke vilje til å slutte. Du puster jo i røyken selv og det vil gå utover din egen helse. Hva skjer hvis dere får barn? Anonymkode: 32b8e...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Jentepå28 skrev: Han begynte å røyke litt og litt på jobb når han hadde vakt sammen med en som røyker. Og så kjøpte han pakninger selv som han begynte å røyke på jobb selv når kollegaen ikke var der. Og nå røyker han hjemme fordi han sier han liker røyken. At når han er stresset, røyker han mer. Og tro meg, jeg sier ofte til han at jeg er der for han når han trenger det. At han kan si alt til meg, klage til meg om jobb osv, og fortelle om det er ting som plager han. Han er en mann som holder ting inne, og derfor sier jeg ofte at jeg er her. Hvis det er noe, så er jeg her for han. Han vet at jeg er det. Men jo han er avhengig. Jeg er ikke dum, jeg skjønner jo at for han er det en nytelse å røyke, noe som får han til å slappe av.. Håper du skjønner hva jeg vil fram til, ay jeg bare vil han vel. Jeg er ikke direkte sint på han, bare frustrert på hva han gjør med seg selv. Nei, jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Men du virker som en ekspert på han og at du vet best. Lykke til videre. Anonymkode: daad5...df4
Jentepå28 Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Men du virker som en ekspert på han og at du vet best. Lykke til videre. Anonymkode: daad5...df4 Okei du trenger ikke å komme med slike utsagn for det er bare tull. Du skjønner ikke hva jeg vil frem til? Jeg trodde det var klart fra første innlegg. Jeg har en kjæreste som røyker og jeg er oppriktig bekymret for helsen hans. Jeg ønsker bare råd for hvordan å gå frem. Jeg gir han støtte, jeg ytrer min bekymring til han uten å kjefte og smelle. Jeg gar utallige ganger sagt til han at jeg skjønner at han er stresset og at jeg er der for han. Jeg er på ingen måte noen ekspert på han eller mange andre ting i denne verdenen. Men jeg kjenner han godt og han kjenner meg. Jeg ønsker bare råd fra andre, kanskje andre i samme situasjob eller røykere som har sluttet og har litt input. Slutt å kritisêre meg bare fordi jeg ikke ønsker at samboeren min skal få kreft som sin far.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 6 minutter siden, Jentepå28 skrev: Okei du trenger ikke å komme med slike utsagn for det er bare tull. Du skjønner ikke hva jeg vil frem til? Jeg trodde det var klart fra første innlegg. Jeg har en kjæreste som røyker og jeg er oppriktig bekymret for helsen hans. Jeg ønsker bare råd for hvordan å gå frem. Jeg gir han støtte, jeg ytrer min bekymring til han uten å kjefte og smelle. Jeg gar utallige ganger sagt til han at jeg skjønner at han er stresset og at jeg er der for han. Jeg er på ingen måte noen ekspert på han eller mange andre ting i denne verdenen. Men jeg kjenner han godt og han kjenner meg. Jeg ønsker bare råd fra andre, kanskje andre i samme situasjob eller røykere som har sluttet og har litt input. Slutt å kritisêre meg bare fordi jeg ikke ønsker at samboeren min skal få kreft som sin far. Du kjenner han best. Ingen andre her vet hvem han er eller hvorfor han røyker. Anonymkode: daad5...df4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå