Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt min første kjøretime endelig og er nysgjerrig på hvor lang tid andre har brukt på å ta lappen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra jeg lærte å bruke clutchen og starte en bil, til jeg hadde lappen i hånda, brukte jeg ca 6 måneder. Da hadde jeg en periode på litt over en måned uten noe øvelseskjøring hjemme, men ellers kjørte jeg ca 2 mil hver dag på landeveien med min far, i tillegg til kjøretimer.

Skrevet

Lykke til forresten!! :)

Skrevet

Jeg begynte å kjøre når jeg kunne kjøre sammen med pappa (16 år).

Brukte tiden godt sammen med han og hadde 8 kjøretimer + pluss det obligatoriske. Hadde vel under 3 mnd på kjøreskolen før jeg kjørte opp.

Lykke til!

Skrevet (endret)

2½ mnd.

Endret av Arkana
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lærte å kjøre bil som sekstenåring, leeeeenge før det var lov. Men der jeg befant meg var det purk bare på tirsdager mellom halv to og halv fem.................. :sjarmor:

Noen år senere startet jeg som lutfattig alenemor på lappen. Brukte ikke så mange timene, men mange måneder, pga dårlig råd. Startet i august, stod på første forsøk 10. januar.

Lykke til!!

Skrevet

2 mnd fra jeg tok første kjøretime til jeg hadde lappen. og nå er jeg akkurat ferdig med prøvetida :-D

Skrevet
2 mnd fra jeg tok første kjøretime til jeg hadde lappen. og nå er jeg akkurat ferdig med prøvetida  :-D

Oj, det var kjapt.

Er helt nybegynner jeg så håper bare jeg har den før 1. april :ler:

Skrevet

hadde knapt kjørt bil før jeg begynte oxo, så jeg er like overrasket selv faktisk. men jeg var heller ikke redd for å prøve ting. tror det har litt å si.

tror nok du blir ferdig før 1. april ja :-D

Skrevet

Holder på nå og vurderer å bytte skole. De hiver på med timer, og har vel hatt opptil 30 timer nå, og tror de "holder" meg igjen. Lærer det samme opp og opp igjen. Kjørte forleden dag med en jeg kjenner som er sjåførlærer, og sier jeg kjører bra og kan teorien, så han skjønner ikke at jeg har hatt så mange timer.

Skrevet (endret)

30 timer?!?!!?

er det virkelig mulig?

hadde kun det som var obligatorisk jeg. det synes jeg hørtes uvanlig høyt ut... hadde nok vurdert sterkt å bytte skole ja....

Endret av moka
Skrevet

Jeg tok lappen på ca en måned. Hadde et intensivkurs iløpet av juli måned en sommer. Litt øvelseskjøring med minibuss :overrasket: og vanlig bil i omtrent et års tid før, om ikke mer, men nesten bare i helger.

Skrevet (endret)
Holder på nå og vurderer å bytte skole. De hiver på med timer, og har vel hatt opptil 30 timer nå, og tror de "holder" meg igjen. Lærer det samme opp og opp igjen. Kjørte forleden dag med en jeg kjenner som er sjåførlærer, og sier jeg kjører bra og kan teorien, så han skjønner ikke at jeg har hatt så mange timer.

Det er nå bedre å ha et par timer ekstra enn å stryke på førerprøven. Min kjørelærer sa klart i fra om han mente eleven trengte flere timer, selv om de selv følte seg klare til å ta oppkjøringen. Det er jo dessuten billigere å ta et par timer til og bestå førerprøven enn å stryke og måtte ta en gang til, førerprøven er dyr! Heldigvis hører de fleste på ham, og det, i tillegg til at han er flink, gjør at han knapt har hatt noen stryk blandt sine elever de siste årene. Jeg stod selv på første forsøk, i Oslo.

Forøvrig er ikke 30 timer mye, gjennomsnittet i Oslo er 40.

Endret av Arkana
Skrevet

Først lærte pappa meg å kjøre. Samtidig gikk jeg på teorikurs.

Så tok jeg teoriprøven.

Så tok jeg de obligatoriske timene på kjøreskolen (i løpet av ca 1 1/2 mnd)

Så kjørte jeg opp.

Lærer du deg ikke å kjøre FØR du begynner å ta kjøretimer kan det bli veldig dyrt!!

Selv om jeg kunne å kjøre (kjørte nesten daglig i de to årene jeg kunne øvelseskjøre.. kjørte f.eks alltid når familien var ute med bil, kjørte meg selv til skolen om morgenen og så tok pappa over rattet og kjørte til jobb osv osv) før jeg begynte å ta timer ble det ca 8000 kr.

Gjest gjest1
Skrevet

En uke her (vel, 5 dager) på intensivkurs i Brønnøysund. Var så lei av ustrukturert opplegg i byen, en kjøretime her og der, masse penger ut av vinduet, og nye lærere hver gang som gikk gjennom de samme rutinene...

Pluss at det var litt gøy BigBrother-stemning mellom oss som tok kurset, en gjeng unge folk fra hele norges land, og bodde i et lite hus sammen!

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Jeg er såpass gammel at jeg rakk å få sertifikat før all verdens obligatoriske ting ble innført. Så jeg hadde en kjøretime, langkjøring, glattkjøring og mørkekjøring før jeg kjørte opp.

Det viste seg å ha sine fordeler å ha frest rundt på skogsbilveier fra 12-årsalderen.

:sjarmor:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg brukte ca 10 år på lappen jeg :sjarmor:

(Begynte når jeg var 18 år, men måtte slutte pga operasjon av hoften.... så skulle jeg altså bli 28 år før jeg begynte igjen.)

Vel når det er sagt så brukte jeg 6 mnd på å få lappen - kun av økonomiske grunner.

Hos min kjøreskole kunne man godt ta lappen på 1-2 mnd, hvis man hadde tid og penger til det....

Skrevet

Detet var interessant å lese, men synes da det var veldig så kjappe folk her var med å tillære seg kjørekunnskapene?

Selv har jeg nettopp begynt med kjøretimer. Begynte først med to-tre kjøretimer med min mor for å lære å starte bilen. Det var ikke lett. Syntes både bilen var litt vanskelig, dessuten kan ikke min mor noe om bilmekanikken så hun kan forklare hva som skjer når det kommer rare lyder fra motoren..

Har nå begynt på kjøreskole, og er litt usikker på hvordan kjørelæreren tenker. For er de virkelig interessert i å holde deg igjen med lite progresjon, for å tjene mer??? Han sier jeg sannsyneligvis må bruke 4 kjøretimer bare for å lære meg å starte/stoppe/krabbekjøre bilen. Synes dette hørtes litt mye ut, men samtidig har jeg jo aldri tatt i et ratt før. Det er jo viktig å bli trygg på bilen før man kjører ute i trafikken.

Men det er altså ikke uvanlig med 40 kjøretimer her i Oslo, når man ikke kjører så mye privat? Er altså litt vanskelig å lære å kjøre bil av min mor, når hun knapt kan kjøre selv :roll: Har hørt man må sette av ca 25 000 totalt.

Mange som har anbefalt meg å dra ut av byen for å ta lappen. Men for meg er det ingen vits, siden det er i Oslo jeg skal kjøre! Kjenner folk som har tatt lappen på hjemstedet, men ikke tør å kjøre her i Oslo pga trafikken. Og da ser jeg ikke poenget. Gleder meg faktisk til å lære å kjøre både i Ryenkrysset og Økernkrysset :)

Skrevet (endret)

kjørte ca 5 ganger privat, hadde tilsammen 14 kjøretimer pluss lang-, by-, glatt- og mørkekjøring.

har ikke trafikklys her jeg bor (knøttplass ja) så da må man kjøre til nærmeste by som har det (dvs langkjøring blir tatt samtidig som bykjøring, 2 timer hver vei).

klarte teoriprøven på første forsøk.

måtte bytte kjørelærer rett før oppkjøring, og dusten mente jeg var klar (det mente ikke jeg etter 9 timer) og jeg strøk. 5 kjøretimer til og så klarte jeg oppkjøring nr 2.

men tidsmessig brukte jeg ca litt over 2 mnd, langt mellom kjøretimene m.a.o.

edit: brukte forresten litt over 10 000.- inkludert oppkjøringene, dette var for litt over 6 år siden.

Endret av Lillepuz
Skrevet

Jeg tok intensivkurs. Da hadde jeg kjørt i ett år sammen med pappa, ca 200 mil, tenker jeg. Intensivkurset varte i tre uker, fast pris, og vi fikk så mange timer vi ville de tre ukene. Tror det ble noen og tjue på meg, pluss det obligatoriske. Sosialt var det også! Noen uker senere kjørte jeg opp og stod med glans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...