Gå til innhold

Når regningen har gått til inkasso, vil jeg få pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det er jeg som sender regningen. Er det inkasso som tar over da, og vil jeg da endelig få betalt? 🤷‍♀️

Anonymkode: 8652b...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ikke med mindre du har rett på de pengene.

Anonymkode: 1b4c5...dff

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke med mindre du har rett på de pengene.

Anonymkode: 1b4c5...dff

Selvfølgelig har jeg rett på pengene for utført jobb, og dette var avtalt godt på forhånd. Bare lurer på om det er sånn at inkasso tar over og gir meg pengene. 

Skrevet

‘Inkasso’ tar ikke over noe som helst, det er  liksom ikke noen statlig enhet eller automatikk i innkreving av penger.

Om du, som selger, ikke får inn pengene dine for oppdrag utført, må du ha egen avtale med et inkassobyrå om innkreving av kravet om du vil gå den veien.

Anonymkode: 99b90...50c

Skrevet

Om det er så tungvindt får jeg kanskje ta kontakt med bedriften som skylder meg penger bare da. De har oppført seg utrolig uprofesjonelt, og har ikke betalt de andre heller. Kan heller ikke helt skjønne hvordan de sliter økonomisk, men det er vel alltids en årsak 🤷‍♀️ Har prøvd å være snill med tanke på videre jobb der, men dette er jo ganske håpløst om det skal være sånn hver bidige gang. 

Skrevet

Sjekk litt faktoring før neste fakturaene. 

Har vært på noen inkassokurs opp gjennom årene, og det foredragsholderen på Lindorff stort sett begynner med er: Hvis du har gjort en jobb/solgt en ting, hvorfor skal ikke du ha betalt penger inn på konto?

Ta kontakt med et inkassofirma og overlat resten til de. 

Pengene får du, eventuelt med fradrag av noen gebyrer og litt sånt.

Trenger ikke vente på en dårlig skyldner.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jeg som sender regningen. Er det inkasso som tar over da, og vil jeg da endelig få betalt? 🤷‍♀️

Hvis skyldner betaler inkassosaken, vil du få betalt av inkassobyrået. Muligens trekker de fra noen gebyrer.

Anonymkode: ed966...7d3

Skrevet

Spørsmål fra en nysgjerrig utenforstående:

Om man som privat aktør oppretter en avtale med et inkassobyrå, og får dem til å kreve inn penger for seg - får man oppgjøret med en gang fra inkassobyrået da, eller får man penger etter at byrået har hentet dem inn? 

Anonymkode: 5e2e9...069

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, man får ikke oppgjøret med en gang fra inkassoselskapet. Man får oppgjøret når skyldner har betalt. 

Skal dere ha penger for faktura må dere selge gjelden til et faktoring selskap eller lignende. Det er fullt mulig å inngå sånne avtaler, men det er ikke det som er standarden ved inkasso.

Det enkleste i hele verden er å spørre inkassoselskapet om dette, så hvorfor gjør du ikke det, TS?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Spørsmål fra en nysgjerrig utenforstående:

Om man som privat aktør oppretter en avtale med et inkassobyrå, og får dem til å kreve inn penger for seg - får man oppgjøret med en gang fra inkassobyrået da, eller får man penger etter at byrået har hentet dem inn? 

Anonymkode: 5e2e9...069

Da bistår inkassoselskapet med factoring først, og sø flkger de opp hele saken videre hvis ikke innbetalt innen forfall.

De tar noen prosenter av totalen for å gjøre dette, men du får pengene raskere. Tviler dog på at du som privatperson får gjort dette, men enkeltmannsforetak bør gå greit.

Hvis inkassoselskapet krever inn penger for deg så får du pengene når de er innbetalt minus noen gebyrer.

Skrevet

Jeg har spurt litt mer rundt ang dette. Fagforbundet mitt sier at jeg burde bruke forliksrådet dersom de ikke betalt meg, hvor å få behandla saken koster 1347 kr - som de sier at man kan få tilbakebetalt av de som skylder meg penger.

Men i dag (som purringen hadde gått ut) så fikk jeg også en mail fra Conta, der de sier: "Fra Conta kan du velge å sende forfalte fakturaer til inkassobyrået Skuls der eksperter vil ta hånd om innkrevingen fra start til slutt. Du betaler kun for løste saker, det vil si når kunden betaler."

Jeg tenker at dette sikkert vil bli dyrere for meg, om disse ekspertene skal ta betalt også om jeg får inkassovarselet innbetalt før fristen?  

Hadde håpa jeg fikk sendt dette i dag, men vil bare være sikker på at jeg ikke påfører meg mer kostnader enn nødvendig siden jeg ikke tjener fett på ENKet mitt i utgangspunktet. 

Skrevet

Hei.

Betale for inkassooppdrag

Hvorfor et inkassobyrå skal ha betalt av deg, når de normalt sett alltid krever at skyldner skal dekke alle sakskostnader, skjønner jeg ikke. Da vil inkassobyrået få betalt «i begge ender».

Hvordan fungerer inkasso?

Hele prosessen slik det normalt foregår

1)      Faktura

2)      Purring – Frivillig – Ikke lovpålagt

3)      Inkassovarsel

4)      Betalingsoppfordring

5)      Rettslige skritt

6)      Betalingsanmerkning  Å gi en betalingsanmerkning avgjøres av det enkelte selskap fra sak til sak

7)      Forliksklage – ved uenighet om faktura

😎      Begjæring om utlegg

9)      Tvangsdekning

Dette er rekkefølgen i en inkassosak.

Du MÅ følge rekkefølgen og gi de frister som er fastsatt.

Dette kalles det formelle ved inkasso.

Brytes kun et av de formelle kravene, må hele prosessen startes på nytt.

Nedenfor gis en nærmere forklaring på hva som skjer i det enkelte stadium av prosessen.

Faktura

En faktura, også kalt regning, er et papir/dokument som dokumenterer at et salg/handel har skjedd mellom to parter, oppdragsgiver som er kunden og firma som leverer varen eller tjenesten.

Dette skjer i de situasjoner hvor kunden ikke betaler kontant. Fakturaen bekrefter at kunden har kjøpt en vare eller tjeneste og faktisk fått en kort kreditt.

Nå oppstår begrepene kreditor og debitor. For å kunne skille mellom hvem som er hvem og hvem som har krav på penger og hvem som skylder penger, så er løsningen slik. Kreditor krever, da må debitor skylde penger.

En kreditor kan omtales på mange måter. Fordringshaver, kravshaver, kreditor, panthaver, rykker, (Rykker er synonymt med krever, anmoder om, ber om, begjærer, inndriver osv.), utlåner.

Oppdragsgiveren er debitor og de/n som leverer varen/tjenesten er kreditor.

På fakturaen skal det være oppført en redegjørelse på det som er kjøpt, eller tjenesten som er utført.

En bedrift selger en vare og sender en faktura for varen.

En advokat utfører en tjeneste og sender faktura for utført tjeneste.

På fakturaen er som alltid ført opp prisen, inkluder alle eventuelle offentlige avgifter som skal betales.

Er det en privatperson som har handlet varen/tjenesten skal prisen, sluttsummen som er ført opp alltid inneholde alle offentlige avgifter. Spesielt det som heter moms MVA. Mellom handlende behøver ikke pris inkludert moms oppgis

Det er også ofte ført opp på fakturaen hva beløpet gjelder.

I tillegg til beløpet som skal betales, føres også opp hvor lang tid kunden har på å betale fakturaen. Dette blir oppgitt i et eget felt på fakturaen, og det gjøres ved å føre opp datoen for når fakturaen forfaller til betaling. Dette kalles forfallsdato.

Det er ikke noen betalingsfrist for å kreve fakturaen betalt.

Men det faktum at det kun er noen meget sjeldne unntak, gir de aller fleste en betalingsfrist på

14 – fjorten dager.

Man kan da hevde at disse 14- fjorten dagene er blitt en hevd, på at det er 14 – fjorten dagers betalingsfrist på en faktura.

For at hevd skal kunne anvendes, må det skje i god tro.

Fakturaen betales på vanlig måte, via nettbank. Det må påregnes en viss tid på denne pengetransaksjonen. 2 – to til 3 – tre dager.

Har ikke betalingen kommet inn på kreditors konto/registrert, innen fakturaens påførte forfallsdato, + pluss noen transaksjonsdager, først da kan kreditor velge hva de skal gjøre.

Det er ingen lovbestemmelse som krever at kreditor skal purre på betalingen.

Kreditor har nå 2 – to valg.

Egen inkasso eller fremmed inkasso.

Enten starte det som heter Egeninkasso, eller sende kravet dirkete over til et inkassoselskap.

Egeninkasso betyr at det firma som opprinnelig utstedte fakturaen sender inkassokravet.

Egeninkasso er billigere for debitor, da vanlige firmaer ikke har lov til å kreve inkassogebyrer på lik linje med et inkassoselskap. De kan kreve

Den juridiske forskjellen mellom et inkassoselskap er at de har en inkassobevilling og driver inkasso på vegne av andre, og at selskapet, som oftest tjener penger på å inndrive forfalte pengekrav. Dette kalles derfor fremmedinkasso.

Egeninkasso betyr å kreve inn utestående krav i eget navn.

Håper dette gir litt svar på det du lurer på

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...