Gå til innhold

De som bare fikk to barn i gamle dager , sluttet de å ha sex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet fra nord Norge til en by på Østlandet . På jobb har vi avviser jeg leser . Jeg legger merke til ved dødsannonsene at «alle» har to barn, kanskje 3 . Disse er født på 20-30 tallet og man kan anta barna er født på 40-60 tallet.

altså hvordan klarte de å kun holde seg til to barn så tidlig? Var det p piller, kondomer og lignende på 40 tallet ? Eller sluttet de å ha sex etter andre barnet eller slet de med fertilitet ? Hvorfor bare få 2  barn ? Var det politikk om at det beste var bare 2 barn? Slik er jo det fortsatt. De fleste får nå 1-2 barn . 

Jeg trodde prevensjonsmiddel og kunnskap om sykluser og lignende ble mer utbredt fra 70 tallet og utover . 

Anonymkode: da3fd...50d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De hoppet vel av i svingen

Anonymkode: 9d94c...b25

• Liker 11
Skrevet

Hoppet av i svingen eller mor/far var steril av ulike grunner.

Anonymkode: f2b9f...323

• Liker 5
Skrevet

Hoppet av i svingen, kondomer fantes osv

• Liker 5
Skrevet

"Sikre perioder" 

Kondomer fantes, ja. Men mange hadde også kjønnssykdommer som ga infertilitet. Det var faktisk relativt vanlig i enda eldre tider at kvinner ble infertile etter å ha blitt smittet av mannen sin, fordi han var blitt smittet av en prostituert. Den gangen var det idéer om at kvinner (av høy sosial rang) måtte være jomfru, men at mannen måtte trene på å bli en god ektemann og da måtte han gå til prostituerte sånn at han visste hva han skulle gjøre på bryllupsnatten. Det var hans plikt å gå til prostituerte både før bryllupet men også hvis kona trengte hvile f.eks. i forbindelse med barnefødsler. 

Anonymkode: e377c...53d

• Liker 13
Skrevet

Kondomer ble oppfunnet for nesten 200 år siden, men da i mye tjukkere utgave enn hva vi har i dag. Dyretarmer ble også brukt lenge som kondomer. Latexkondomer ble produsert fra ca 1930

• Liker 1
Skrevet

Pessar, svamp og ulike typer utskyllinger var forresten veldig vanlig. Mange kvinner fikk store innvendige skader eller også infertilitet av disse utskyllingene. 
Til alle tider har prevensjon vært kvinnens problem, ettersom det er hun som risikerer graviditet. Det finnes en lang rekke ulike prevensjonsmidler til kvinner, men kun kondomer til menn. Det er vel noen i nyere tid som har utviklet P-piller til menn men fordi de hadde så mye bivirkninger (men færre enn P-piller som brukes av millioner av kvinner) ble den ikke noe av. 

• Liker 18
Skrevet

Men du har helt rett i at det skjedde et fall i fertiliteten på 1920-tallet. Slo opp i en bok og antall levende fødte per 1000 kvinner var i 1920 på 108, mens i 1930 var det 69. Disse tallene gjelder for hele landet. Men det var store forskjeller mellom by og land. En bondekone fødte drøyt 6 barn, mens en kvinne i middelklassen i byen fødte ca. 3,65 barn.
Tradisjonelt fødte kvinner fra overklassen flere barn enn de lavere klasser (har sannsynligvis sammenheng bl.a. med at mødrene ikke ammet egne barn, og at de gjerne giftet seg tidligere enn de lavere klasser), men også for overklassekvinner falt fertiliteten.

Boken peker på ulike endringer i tiden etter første verdenskrig som bedre økonomi for familiene, endrede idéer om moral (at det ikke var fullt så syndig og grusomt med barnebegrensning), gummi-pessarens inntog (som er langt sikrere enn en del andre innretninger kvinner benyttet seg av) og økt yrkesaktivitet for kvinner i byer som noen årsaker til fallet i infertilitet.
Den peker også på at ektepar, eller ugifte kvinner, med dårlig råd hadde vansker med å få kjøpt prevensjonsmidler (eller illegal abort) og dermed gjerne endte opp med flere barn enn de kanskje egentlig ønsket. 

I boken står det også at bøker og trykksaker med råd til ektepar (bl.a. om hvordan forhindre graviditet) utkom allerede i 1880-årene, til kirkens store forskrekkelse. Faktisk begynte fallet i fertilitet allerede så tidlig som på slutten av 1800-tallet, men det største fallet skjedde på 1920-tallet.

Det eneste jeg finner om tall på hvilke former for prevensjon som hyppigst ble benyttet er tall fra begynnelsen av 1950-årene der 67% av de spurte mødre oppgir coitus interruptus, 11% oppgir å ikke bruke noen form for prevensjon, og resten oppgir å ha brukt kondom, pessar, sæddrepende midler eller utskyllinger. Dette er altså tall fra kvinner som er blitt gravide, så prevensjonsformen de benyttet seg av kan vel ikke sies å ha vært vellykket.

(Har nattevakt og kjeder meg, så takk til TS for at du ga meg noe å drive med 🙂)

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, Alvario skrev:

Kondomer ble oppfunnet for nesten 200 år siden,

Det ble faktisk skrevet om første gang allerede i 1564, og vi må anta at kondomet ble oppfunnet en tid før dette. Det er forresten en fransk oppfinnelse. 🙂

• Liker 6
Skrevet

Sterilitet är en del i det hela, avholdsamhet en annan.

Min pappa blev steril av påssjuka/kusma som jag smittade honom med. Alltså fick jag inga biologiska syskon. Detta så sent som på 70-talet. En vanlig barnsjukdom det nu finns vaccin mot.

Jag ser mina ena besteföräldrar levde gifta men så länge jag minns hade de separata sängar. Kanske var det en anledning? Att skilja sig var inte heller lika accepterat.

Mina andra besteföräldrar skilde sig vid 60 års ålder, och då sade de äldre som fortfarande levde upp bekantskapen. Skilja sig från sin fru, så skandalöst, det gör man bara inte! (Vi pratar 80-tal)

I andra familjer jag känner fick de både 4,5 och 6 barn på 40-talet. Kanske bättre tur med hälsan och sexlivet?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har drevet slektsforskning og kan fortelle at barnedødeligheten var stor før i tiden. En tipptipp av meg fikk 10 barn, kun tre levde til de ble voksne. Kanskje ikke for tidsperioden du søker dette da. Men mange barn ble satt bort også, om de ikke hadde råd til å fø på de. Min bestemor ble det. Hun hadde 5 søsken, ingen av de vokste opp sammen. 

• Liker 10
Skrevet

Moren min ble født i 1933. Hun brukte spiral på 60-tallet i hvert fall.

"Spiral som prevensjonsmiddel ble først beskrevet i et tysk medisinsk tidsskrift i 1909. Dette skjedde i en tid da det ikke var akseptert å forskrive noen form for prevensjon, og det tok lang tid før ytterligere forsøk med intrauterin prevensjon ble publisert.

I 1929 la den tyske gynekologen Ernest Gráfenberg frem de resultatene han hadde oppnådd ved å bruke en spiral som til å begynne med bestod av flettet natursilke lagt omkring en sølvtråd; senere forsøkte han med spiraler som bestod av bare sølv. Fra Japan ble det i 1934 rapportert om gode resultater med en modifikasjon av Gráfenbergs ring. Denne såkalte Otas ring, etter den japanske gynekologen Ota, ble brukt i Japan de neste ti årene.

I 1959–1960 ble det konstruert spiraler av plastmateriale som viste seg å være vevsvennlig og elastisk nok til en skånsom innføring i livmorhulen. I 1970-årene kom kobberspiralen, hvor en tynn kobbertråd er viklet rundt plastkjernen, og i 1990-årene hormonspiralen. "

Anonymkode: 55e81...878

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flyttet fra nord Norge til en by på Østlandet . På jobb har vi avviser jeg leser . Jeg legger merke til ved dødsannonsene at «alle» har to barn, kanskje 3 . Disse er født på 20-30 tallet og man kan anta barna er født på 40-60 tallet.

altså hvordan klarte de å kun holde seg til to barn så tidlig? Var det p piller, kondomer og lignende på 40 tallet ? Eller sluttet de å ha sex etter andre barnet eller slet de med fertilitet ? Hvorfor bare få 2  barn ? Var det politikk om at det beste var bare 2 barn? Slik er jo det fortsatt. De fleste får nå 1-2 barn . 

Jeg trodde prevensjonsmiddel og kunnskap om sykluser og lignende ble mer utbredt fra 70 tallet og utover . 

Anonymkode: da3fd...50d

De var i gjennomsnitt eldre enn oss, når de flyttet sammen med partneren sin. I tillegg hoppet de av i svingen, og da regulerte dette seg naturlig. Trolig brukte de også tvilsomme abortmetoder i det skjulte, eller de skjulte barnet på andre måter.

• Liker 1
Skrevet

Dersom et av barna døde før forelderen, vil vel ikke navnet stå i dødsannonsen heller. Kanskje mange døde under krigen eller noe slikt. Eller sykdom. 

Anonymkode: ec197...423

• Liker 4
Skrevet

Jeg snakket med en eldre slektning, hun ville vel vært nærmere 90 år i dag. Hun kunne fortelle at moren hennes fikk 5 barn på rad og var totalt på randen og begynte å slå barna og greide ikke å fungere lengre. På den tiden måtte vann hentes fra brønn og bekker, klær og bleier kokes og de hadde en liten gård med et par kyr og mannen var borte på fiske store deler av tiden. Etter hun fikk barn nummer fem, lillebroren til damen som fortalte dette, tilbudte legen seg å stetilisere henne noe som hun valgte å gjøre. Etter det ble alt mye bedre og moren ble bedre etterhvert som barna vokste til. 

Så ja, de utførte seriliseringer på den tiden samt abort og hadde diverse andre prevansjonsmidler. Det var ikke alle som greide å få barn etter barn så de benyttet seg av de metodene som fantes på den tiden. 

Anonymkode: 3a1da...55e

• Liker 9
Skrevet

Og hva med aborter? Var det uvanlig?

Anonymkode: e49ef...450

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du har helt rett i at det skjedde et fall i fertiliteten på 1920-tallet. Slo opp i en bok og antall levende fødte per 1000 kvinner var i 1920 på 108, mens i 1930 var det 69. Disse tallene gjelder for hele landet. Men det var store forskjeller mellom by og land. En bondekone fødte drøyt 6 barn, mens en kvinne i middelklassen i byen fødte ca. 3,65 barn.
Tradisjonelt fødte kvinner fra overklassen flere barn enn de lavere klasser (har sannsynligvis sammenheng bl.a. med at mødrene ikke ammet egne barn, og at de gjerne giftet seg tidligere enn de lavere klasser), men også for overklassekvinner falt fertiliteten.

Boken peker på ulike endringer i tiden etter første verdenskrig som bedre økonomi for familiene, endrede idéer om moral (at det ikke var fullt så syndig og grusomt med barnebegrensning), gummi-pessarens inntog (som er langt sikrere enn en del andre innretninger kvinner benyttet seg av) og økt yrkesaktivitet for kvinner i byer som noen årsaker til fallet i infertilitet.
Den peker også på at ektepar, eller ugifte kvinner, med dårlig råd hadde vansker med å få kjøpt prevensjonsmidler (eller illegal abort) og dermed gjerne endte opp med flere barn enn de kanskje egentlig ønsket. 

I boken står det også at bøker og trykksaker med råd til ektepar (bl.a. om hvordan forhindre graviditet) utkom allerede i 1880-årene, til kirkens store forskrekkelse. Faktisk begynte fallet i fertilitet allerede så tidlig som på slutten av 1800-tallet, men det største fallet skjedde på 1920-tallet.

Det eneste jeg finner om tall på hvilke former for prevensjon som hyppigst ble benyttet er tall fra begynnelsen av 1950-årene der 67% av de spurte mødre oppgir coitus interruptus, 11% oppgir å ikke bruke noen form for prevensjon, og resten oppgir å ha brukt kondom, pessar, sæddrepende midler eller utskyllinger. Dette er altså tall fra kvinner som er blitt gravide, så prevensjonsformen de benyttet seg av kan vel ikke sies å ha vært vellykket.

(Har nattevakt og kjeder meg, så takk til TS for at du ga meg noe å drive med 🙂)

Hva er coitus interruptus? 

Anonymkode: ff316...071

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er coitus interruptus? 

Anonymkode: ff316...071

Avbrutt samleie, altså såkalt "hoppe av i svingen" :)

Anonymkode: d72d2...a65

• Liker 3
Skrevet

Det kan være mange grunner til det. Farmoren min ønsket seg mange barn, men hun fikk svangerskapsforgiftning mens hun gikk med min far (det var såvidt de overlevde) og hun kunne ikke få flere barn etter det. Dette var på slutten av 40-tallet. 

Anonymkode: 2ecf1...b2c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner til det. Farmoren min ønsket seg mange barn, men hun fikk svangerskapsforgiftning mens hun gikk med min far (det var såvidt de overlevde) og hun kunne ikke få flere barn etter det. Dette var på slutten av 40-tallet. 

Anonymkode: 2ecf1...b2c

Kan man bli steril av svangerskapsforgiftning?

Anonymkode: f2b9f...323

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...